Dominion

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Dominion

Post by Helle »

Er det sådan, at det eventuelt kunne blive introduceret til GGF-arrangementet i valby til september?
I så fald melder jeg mig gerne under fanerne ...
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Post by akwlinka »

Hvad siger du Michael, bringer du det med??
Last edited by akwlinka on Sat Jul 19, 2008 9:39 am, edited 1 time in total.
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 634 times
Been thanked: 929 times

Post by Frouvne »

Jeg melder mig også gerne som deltager, hvis det kommer på programmet! :D
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Aratar wrote:Tak for notitsen, Mik. Det lyder rigtig spændende. Umiddelbart fik jeg lidt associationer til Skt. Petersburg.
Sankt Petersburg var også det spil jeg først kom til at tænke på efter nu at have prøvet et par spil Dominion. Men der er for mig den væsentlige forskel, at Dominion har et langt bedre flow end Sankt Petersburg og jeg er overbevist om, at det er et spil, der vil blive taget rigtig godt imod både blandt gamere og folk der er mindre velbevandrede i spilverdenen. Dominion skal nok blive et hit - hvor højt det når op på ranglisterne er det ikke til at sige, men højt skal det nok nå, da det allerede nu, hvor det jo trods alt stadig ikke er til salg, er kommet op i top 400. En ting er sikkert: Jeg køber spillet, så snart det er muligt! :)
frouvne, administrator

Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Jeg var også blandt dem der fik prøvet Dominion. Jeg er ikke i tvivl om, at det er et spil jeg skal have med hjem fra Essen. Men jeg er mere skeptisk hvorvidt det er en spilmæssig åbenbaring. Jeg er ikke i tvivl om at det skal komme i top 100, men jeg tvivler på det når i top 10. ...eller det kan godt være den når at vende deroppe, men et års tid efter, hvor nyhedsværdien har lagt sig, så tror jeg den stabiliserer sig lidt længere nede.

Spillet er enkelt, og relativt kort. Det vil uden tvivl gøre det til et spil der vil komme på bordet mere end mange andre spil. Alligevel vil jeg mene at det er et spil, der også relativt hurtigt kan blive "slidt", for selv om der er mange forskellige kort man kan kombinere, så varierer den spillemæssige oplevelse også, og det er ikke alle varianterne der er specielt underholdende. Man vil som regel prøve at bygge et deck, der kan en masse hokus-pokus, og så lander det nok i en eller anden variant af
- spil noget der giver 2 ekstra handlinger
- spil noget der trækker kort, og håb på at trække noget der giver flere handlinger
- gentag indtil man løber tør for handlinger eller handlingskort, og foretag eventuelt et eller andet specielt som det sidste træk.

Ofte er det kun det sidst spillede kort, der er "speciel", og din egentlige handling. De øvrige er et spørgmål om at grave mange penge frem. Og jeg ved ikke om forskellige varianter af dette, vil kunne bibeholde min interesse for spillet over længere tid. Det er i hvert fald en verden fra Magic: the Gathering. Selv om der ikke er det store sammenligningsgrundlag, vil jeg alligevel påpege den ufattelige variation man der finder. Og her snakker vi fundamenalt forskellige decks. I Dominion laver man i bund og grund forskellige varianter af trække-kort maskiner.

Uden tvivl et spil der skal ejes. Uden tvivl et spil der vil blive spillet. Men jeg tror det er en anelse hypet.
Sidst spillet:
Image
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Post by akwlinka »

Stony wrote:Jeg var også blandt dem der fik prøvet Dominion. Jeg er ikke i tvivl om, at det er et spil jeg skal have med hjem fra Essen. Men jeg er mere skeptisk hvorvidt det er en spilmæssig åbenbaring. Jeg er ikke i tvivl om at det skal komme i top 100, men jeg tvivler på det når i top 10. ...eller det kan godt være den når at vende deroppe, men et års tid efter, hvor nyhedsværdien har lagt sig, så tror jeg den stabiliserer sig lidt længere nede.

Spillet er enkelt, og relativt kort. Det vil uden tvivl gøre det til et spil der vil komme på bordet mere end mange andre spil. Alligevel vil jeg mene at det er et spil, der også relativt hurtigt kan blive "slidt", for selv om der er mange forskellige kort man kan kombinere, så varierer den spillemæssige oplevelse også, og det er ikke alle varianterne der er specielt underholdende. Man vil som regel prøve at bygge et deck, der kan en masse hokus-pokus, og så lander det nok i en eller anden variant af
- spil noget der giver 2 ekstra handlinger
- spil noget der trækker kort, og håb på at trække noget der giver flere handlinger
- gentag indtil man løber tør for handlinger eller handlingskort, og foretag eventuelt et eller andet specielt som det sidste træk.

Ofte er det kun det sidst spillede kort, der er "speciel", og din egentlige handling. De øvrige er et spørgmål om at grave mange penge frem. Og jeg ved ikke om forskellige varianter af dette, vil kunne bibeholde min interesse for spillet over længere tid. Det er i hvert fald en verden fra Magic: the Gathering. Selv om der ikke er det store sammenligningsgrundlag, vil jeg alligevel påpege den ufattelige variation man der finder. Og her snakker vi fundamenalt forskellige decks. I Dominion laver man i bund og grund forskellige varianter af trække-kort maskiner.

Uden tvivl et spil der skal ejes. Uden tvivl et spil der vil blive spillet. Men jeg tror det er en anelse hypet.
Jeg blæser på hype. (men skal ikke være hellig og indrømmer da gerne at jeg ligger under for den :mrgreen: )

For mit vedkommenden stiftede jeg bekendskab med Dominion for 3 måneder siden og har haft mulighed for at prøve det et par gange siden. Og spillet kommer selvfølgelig ikke på højde Agricola, men hver gang jeg har spillet det har jeg ikke ønsket at lægge det fra mig før jeg har spillet mindst 3 spil, hvilket tager omtrent lige så lang tid som et stk. Agricola. Og det er et spil som jeg ikke tror jeg vil sige nej til hvis jeg blev spurgt.
Det er også et spil jeg ville tage med til spilræf og conner, samt møder med ikke-gamere. Og jeg kan se spillet i min fremtid. Kan dog godt blive lidt pas på at mange udvidelser er på vej, men jeg glæder mig til spillet kommer i forretningerne og kan ikke vente på at åbne mit eget eksemplar i Essen.
Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole

Post by Stony »

Jeg tror de mange udvidelser for mit vedkommende vil blive spillets redning. For det vil give mig bedre mulighed for at sammensætte kombinationer af kort, som jeg synes giver nogle reelle og interessante valg.

Oven på at spille Dominion fire gange, har jeg tygget lidt på oplevelsen, og min konklusion er - som jeg også beskriver lidt ovenfor - at deck-building delen i spillets tidlige faser ikke giver ret meget valg. I hvert fald ikke i de kombinationer vi umiddelbart prøvede. For som jeg ser det, er +2 action kort og træk 3 (eller 2) kort næsten must-have. Har du råd til dem, så tag dem. Det vil skabe dig en korttræk-maskine, som genererer penge. Jeg håber at jeg tager fejl, og at der vil vise sig andre holdbare fremgangsmåder.

Dertil er der nogle kort, hvor man (næsten) er nødt til at tage dem, såfremt man har råd til dem. (+6 victorypoint kortet og Festival kortet er oplagte eksempler) I mit hovede, vil jeg mene at hvis man bør tage kortet så snart man har muligheden, så er kortet for stærkt og bør nedtones. Gerne tilstrækkeligt langt ned, til at de øvrige kort udgør interessante alternativer, og du derfor må træffe et valg. Ellers fratager du spilleren et interessant valg, og han/hun bliver nødt til at trampe ned ad den samme sti, som alle de andre. I de første spil følte jeg at jeg havde masser af valg, men når jeg prøver at analysere lidt på sammensætningen af kort, så tror jeg at jeg i højere grad må indse styrken af kort-træknings-maskinen, og mine valg vil reelt forsvinde, indtil alle de disponible kort der kan indgå i en kort-træknings-maskine er væk/taget. Som jeg så det, lagde Anders sig tæt op af denne taktik, og jeg er overbevist om at det er en del af grunden til at han sædvanligvis vinder. (Man skal naturligvis også have flair for at finde andre kort der fungerer, og fornemme hvornår man skal skifte til at jagte point.)

Det er selvfølgelig skåret lidt groft op, og ovennævnte vil variere fra kombination til kombination. Jeg håber at den endelige version er blevet yderligere finpudset og at fremtidige udvidelser tager højde for at få tilført andre taktiske fremgangsmåder til at få bygget et holdbart deck. I sin grundudgave tror jeg spillet hurtigt vil blive "solved". Og så må folk måske ty til at udelade +2 action kort, hvis der også er noget der lader folk trække ekstra kort eller omvendt. Man kan også gå den anden vej, og tilføre flere forskellige +2 action kort der er nogenlunde lige stærke, hvorved spilleren igen får et valg.
Last edited by Stony on Mon Sep 15, 2008 9:12 pm, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] I sin grundudgave tror jeg spillet hurtigt vil blive "solved". Og så må folk måske ty til at udelade +2 action kort, hvis der også er noget der lader folk trække ekstra kort eller omvendt. Man kan også gå den anden vej, og tilføre flere forskellige +2 action kort der er nogenlunde lige stærke, hvorved spilleren igen får et valg.
Og det er vel så forcen ved dette spil, at der er masser af muligheder for at korrigere det, så længe man selv vælger hvilke decks, der skal være med. Regelhæftet foreslår fem forskellige kombinationer bestående af ti decks og der vil givetvis komme mange flere anbefalinger. Så selvom grundudgaven eventuelt skulle blive "solved", behøver det ikke nødvendigvis være et problem med netop dette spil.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

For dem der ikke har fået prøvet spillet, men som gerne vil sætte sig ind i det, kan jeg oplyse at reglerne er tilgængelige i en engelsk version:

http://www.riograndegames.com/uploads/G ... eRules.pdf
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg er egentlig enig i det meste af det Steen skriver, i særdeleshed det her med at visse kort og navnligt comboer kan være så stærke, at man død og pine bliver nødt til at forfølge dem, hvis de er med i spillet.

Til gengæld tror/håber jeg der er mulighed for at lave degenererede decks, som ikke bare er "kort-trække maskiner", altså at strategien kan være en anden end bare at købe kort der muliggør kort-trækning. Her er f.eks. et eksempel på et helt andet type deck:

http://www.boardgamegeek.com/thread/340508

... og det lyder jo lovende at man kan lave decks der ikke bare er varianter over ancestral recall/mox/lotus decks. :)

Jeg tror at en del af øvelsen i spillet bliver at finde setups (scenarier?) der giver interessante spil, og jeg har en fornemmelse af at en stor del af de mulige setups i spillet ikke giver dette.

Jeg er egentlig ikke så bekymret for genspilleligheden af spillet, selvom den måske ikke er så lang som man umiddelbart kunne tro. Det vil garanteret tage mange spil at identificere stærke kort, identificere comboer, identificere degenererede decks, og slutteligt at identificere interessante scenarier/setups. Hvis Dominion kan klare f.eks. et halvt hundrede spil på den konto, er det allerede langt mere genspilleligt end de fleste af de spil vi spiller.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Stony »

Efter en hel del flere spil Dominion, har jeg måtte hæve min BGG rating et enkelt point. Det flyder godt. Det ser også ud til at det er faldet i god jord hos størstedelen af dem der har prøvet. Det er kun lige passeret 400 ratings på BGG, og ligger allerede i top 100. Med det nuværende snit, ser det ud til at blive en landing omkring 4-5 pladsen.
Sidst spillet:
Image
Post Reply