Hvad har du spillet i dag? November 2008
- Stony
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 120 times
Re: Hvad har du spillet i dag? November 2008
Her til aften havde jeg fornøjelsen, at blive introduceret for Le Havre. Et lidt langt spil, men absolut positivt førstehåndsindtryk. ...og jeg tror jeg må give akwlinka ret i hendes vurdering, om ikke at spille det med mere end tre spillere.
Bagefter blev det til et - for mig - hidtil uprøvet scenarie i Dominion. Det er jo et godt, hurtigt spil at slutte en aften af på.
Bagefter blev det til et - for mig - hidtil uprøvet scenarie i Dominion. Det er jo et godt, hurtigt spil at slutte en aften af på.
Sidst spillet:

- akwlinka
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Som afslutning på en allerede god dag fik jeg i går spillet to spil RftG: GS. Og jeg kan rigtig godt lide de nye mål, de nye planeter, samt de nye kort. Så jeg kan rigtig god lide udvidelsen. Om jeg nogensinde får prøvet Solitær delen er nok tvivlsom, men det kan da være...
Vi sluttede af med et spil Herr der Ziege, og i går var dagen hvor det gik hen og blev et krigsspil, så ingen sarte sjæle der, de ville ikke kunne tåle det. jeg havde så meget overblik at jeg kunne sidde og stjæle mange point fra mine modstandere, og i sidste ende vandt jeg på at have rigtig mange mælkejunger.
Vi sluttede af med et spil Herr der Ziege, og i går var dagen hvor det gik hen og blev et krigsspil, så ingen sarte sjæle der, de ville ikke kunne tåle det. jeg havde så meget overblik at jeg kunne sidde og stjæle mange point fra mine modstandere, og i sidste ende vandt jeg på at have rigtig mange mælkejunger.

- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 716 times
- Been thanked: 839 times
Tirsdag aften holdt Frouvne og jeg de amerikanske faner højt og kastede os over et spil 1960. Det endte med en habil sejr til Kennedy. Bagefter rundede vi af med en omgang Pandemic, som vi vandt i allersidste runde - temmelig nervepirrende 

Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 634 times
- Been thanked: 929 times
Mandag spillede jeg kortspil med min søn på hans foranledning. Det var spil, han selv udviklede undervejs og det kan til tider være lidt af en prøvelse, når reglerne muterer undervejs. Interessant er det dog at følge spillenes udvikling og efterhånden er de temmelig inspireret af nogle af de mere børnevenlig Magic-kloner. Det gør spillene langt mere interessante end de tidligere har været.
Tirsdag kastede Gunness og undertegnede os, som han allerede har anført, over 1960: The Making of the President og Pandemic. Præsidentvalget blev afgjort med en jordskredssejr... men der skal nok komme et valg til! Det var interessant at få genprøvet Pandemic efter at have spillet Ghost Stories. Det virkede en smule af-pillet. Der er ingen tvivl om, at Ghost Stories er et langt mere interessant spil, men Pandemic har dog stadig sin store berettigelse ved at være spilbart med en bred vifte af spillere... og fordi det er et solidt spil med masser af spænding.
Onsdag var det så Le Havre og Dominion, der kom på bordet. Jeg har ikke haft de store forventninger til Le Havre - men det kunne jeg roligt have haft. Mit umiddelbare indtryk er, at det langt mere end Agricola er min type spil og at det er langt mere elegant i sine mekanismer, hvilket er en af de ting, jeg altid har respekteret Puerto Rico for, selvom det aldrig har været mit yndlingsspil. Le Havre formåede at plante et fantastisk fint førstehåndsindtryk og umiddelbart havde jeg hellere set det pryde førstepladsen på BGG end Agricola. Men det er naturligvis et meget spinkelt grundlag at bygge det på... Håber, at spillet kan leve op til de forventninger, jeg nu vil have til det de næste gange jeg støder på det. Dominion var en lignende succes, da spillet flød raskt og vi spillede et scenarie, hvor der var rigeligt med penge til stede og der derfor hele tiden skete en masse.
Tirsdag kastede Gunness og undertegnede os, som han allerede har anført, over 1960: The Making of the President og Pandemic. Præsidentvalget blev afgjort med en jordskredssejr... men der skal nok komme et valg til! Det var interessant at få genprøvet Pandemic efter at have spillet Ghost Stories. Det virkede en smule af-pillet. Der er ingen tvivl om, at Ghost Stories er et langt mere interessant spil, men Pandemic har dog stadig sin store berettigelse ved at være spilbart med en bred vifte af spillere... og fordi det er et solidt spil med masser af spænding.
Onsdag var det så Le Havre og Dominion, der kom på bordet. Jeg har ikke haft de store forventninger til Le Havre - men det kunne jeg roligt have haft. Mit umiddelbare indtryk er, at det langt mere end Agricola er min type spil og at det er langt mere elegant i sine mekanismer, hvilket er en af de ting, jeg altid har respekteret Puerto Rico for, selvom det aldrig har været mit yndlingsspil. Le Havre formåede at plante et fantastisk fint førstehåndsindtryk og umiddelbart havde jeg hellere set det pryde førstepladsen på BGG end Agricola. Men det er naturligvis et meget spinkelt grundlag at bygge det på... Håber, at spillet kan leve op til de forventninger, jeg nu vil have til det de næste gange jeg støder på det. Dominion var en lignende succes, da spillet flød raskt og vi spillede et scenarie, hvor der var rigeligt med penge til stede og der derfor hele tiden skete en masse.
frouvne, administrator

- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Ja, mit umiddelbare indtryk af Le Havre er også positivt. Om det er specielt elegant (mere end Agricola) ved jeg ikke om jeg synes, men det er trods alt nok et mere rendyrket eurogame end Agricola. Det virker også dybere, og mere som et decideret "gamers' game" end Agricola.Frouvne wrote:Onsdag var det så Le Havre og Dominion, der kom på bordet. Jeg har ikke haft de store forventninger til Le Havre - men det kunne jeg roligt have haft. Mit umiddelbare indtryk er, at det langt mere end Agricola er min type spil og at det er langt mere elegant i sine mekanismer, hvilket er en af de ting, jeg altid har respekteret Puerto Rico for, selvom det aldrig har været mit yndlingsspil. Le Havre formåede at plante et fantastisk fint førstehåndsindtryk og umiddelbart havde jeg hellere set det pryde førstepladsen på BGG end Agricola. Men det er naturligvis et meget spinkelt grundlag at bygge det på... Håber, at spillet kan leve op til de forventninger, jeg nu vil have til det de næste gange jeg støder på det.
Dermed også sagt at det nok ikke i lige så høj grad som Agricola er egnet som "familiespil". Dels virker det som om Le Havre er et længere spil, dels er temaet tyndere påklistret og om muligt endnu mindre interessant end Agricolas, og dels er der ikke den samme fornemmelse af at "opbygge sit eget lille sted" som Agricola har. Nå ja, der er heller ingen animeeples.
Men spændende virker det, det vil jeg give dig ret i.

What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Larsine
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 1 time
Her til aften spillede Larna, Lilli og jeg Colosseum. Vi havde ikke spillet siden sommerferien, så vi var alle lidt rustne. F.eks. begyndte jeg at samle på skibe, selvom jeg ikke havde nogle gladiatorer, og det fungere generelt dårligt. Jeg fik dog rettet op på det, selvom det betød at jeg lavede mit andet show tre gange i træk. Da vi havde spillet tre runder havde vi hver i sær vundet et podium, og spillet var langt far afgjort. Jeg spillede sidst i runde 5. Larna lagde ud med at sore 87 point, da hun havde et mellemstort show samt masser af medaljer. Lilli kom kun op på 78 point, selv om hun havde det største af de mellemstore shows (Circus Maximus). Jeg havde satset på at få Isis til at smide kludene (Isis' Revealed Secrets), og det var noget der kunne få hussarene op af stolene, for jeg formåede at tiltrække ikke mindre end 91 tilskuere.
Et godt og spændende spil.
Lars
Et godt og spændende spil.
Lars
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
I eftermiddags spillede jeg Yu-Gi-Oh! Trading Card Game med min søn og må sige, at jeg blev positivt overrasket. Spillet er anskaffet på hans initiativ og første gennemspilning tog naturligvis al for lang tid, da undertegnede havde sine vanskeligheder med at komme ind i spillet. Jeg forudser dog mange timers spil fremover og at initiativet kommer fra den part, der normalt skal lokkes til at skulle spille ændrer fuldkommen på motivationstærsklerne. Spændende at se om interessen kan bevares.
frouvne, administrator

-
- 1000+ indlæg
Fik lige spillet to slag Corunea (jeg mangler sgu kort til det spil), stadig et godt spil. flow er skide svært indtil man indser at det er logisk og nemt... ingen anden måde at forklare det på 
Desuden lige et slag dreamblade, hvor det blev tydeliggjort at limited format kræver mere end to boosters pr. mand.. jeg havde alt for mange modeller der var ALT for dyre til at blive sat i spil.

Desuden lige et slag dreamblade, hvor det blev tydeliggjort at limited format kræver mere end to boosters pr. mand.. jeg havde alt for mange modeller der var ALT for dyre til at blive sat i spil.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Jens_Hoppe wrote:Ja, mit umiddelbare indtryk af Le Havre er også positivt. Om det er specielt elegant (mere end Agricola) ved jeg ikke om jeg synes, men det er trods alt nok et mere rendyrket eurogame end Agricola. Det virker også dybere, og mere som et decideret "gamers' game" end Agricola.
Dermed også sagt at det nok ikke i lige så høj grad som Agricola er egnet som "familiespil". Dels virker det som om Le Havre er et længere spil, dels er temaet tyndere påklistret og om muligt endnu mindre interessant end Agricolas [...]
Min fornemmelse af Agricola er, at det på nye spillere kan virke yderst intimiderende grundet de mange kort og aktioner. Min fornemmelse er derfor ikke, at Le Havre skulle være specielt mere utilgængeligt for non-gamers. Men det er da klart, at da mere information om hvornår hvilke bygninger bliver tilgængelige i Le Havre er til stede fra starten end hvornår aktionerne bliver tilgængelige i Agricola og ikke mindst hvilke kort folk har på hånden fra starten, så er der større mulighed for at planlægge i Le Havre, hvilket alt andet lige vil give den mere seriøse (

Jeg føler til gengæld overhovedet ikke, at temaet i Le Havre er mere påklistret end i Agricola og for mig er det da laaangt mere interessant end Agricolas!

frouvne, administrator

-
- 100+ indlæg
- Been thanked: 1 time
I dag fik vi prøvet et par spil Einfach Genial. Det er bestemt ikke noget dybt spil, men det er hurtigt og let tilgængeligt. Lige noget til en hverdagsaften hvor man er for træt til noget 'rigtigt'. Det faldt i god jord hos fruen, så det vil det nok komme en del på bordet i nærmeste fremtid. 

Senest spillet:

- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
I dag fik vi introduceret et vennepar for GiftTRAP, hvilket var en stod succes, så det blev til et par omgange. Næste gang vi spiller det med dem, skal vi dog sørge for at have 1-2 mere med, for spillet bliver lige lovlig let, når man kun er fire spillere. Men et fedt spil er det stadigvæk 

-
- 100+ indlæg
- Been thanked: 1 time
I dag fik vi spillet et par spil Einfach Genial efterfulgt af et spil Revolte in Rom (Roma). Sidstnævnte skulle i den grad vise sig at være et investeringsspil, da det var vores første spil og så oven i købet i den tyske udgave. Det betød at der skulle en del regelopslag og oversættelse til undervejs og spillet trak lidt vel meget ud. Vi blev dog ikke fuldstændig afskrækket, så vi prøver nok igen inden længe. Så snart man kender kortene nogenlunde, bør spillet flyde rimelig hurtigt. 

Senest spillet:

- Frouvne
- 10.000+ indlæg
Søndag spillede Severin og jeg Reiner Knizias En Garde. Derefter kastede vi os over en bog i serien: Sværd og troldom med titlen: Dødens labyrint. I Sværd og troldom-serien afvikles kampe med terninger, så det lugtede da lidt af brætspil. Systemet er meget rigidt - men det er slet ikke det værste, man kan lave med en 6-årig.
frouvne, administrator

- Gunness
- 5000+ indlæg
- Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
- Has thanked: 716 times
- Been thanked: 839 times
Sværd og Trolddom-bøgerne er svært (!) hyggeligt. Men om der nogensinde er nogen, der har spillet dem på den rigtige måde, ved jeg ikke.
"Du har nu læst 88 passager i bogen. Desværre førte den sidste til sudden death, så du kan nu starte forfra med de 87 første og vælge den sidste om". Gab.
Rebel Planet (Oprørets Planet) og Rædslernes hus er blandt de mere vellykkede, så det er bare at komme i gang.
"Du har nu læst 88 passager i bogen. Desværre førte den sidste til sudden death, så du kan nu starte forfra med de 87 første og vælge den sidste om". Gab.

Rebel Planet (Oprørets Planet) og Rædslernes hus er blandt de mere vellykkede, så det er bare at komme i gang.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Har her til aften spillet med ´Drea og Lise - det blev til Alhambra og Torres ....