Men er det berettiget? Tja, det kommer vel an på, hvilket grundlag man skal vurdere spillet på. Det er formentlig et af de spil, jeg selv har spillet flest gange i min barndom. Senere blev det så spillet Finans, der tog over. Monopoly har derfor fungeret som introduktionsspil for mig - og formentlig ligeså for tusindvis af andre spillere. Derfor kan jeg godt have det ambivalent med at spillet får så hård en medfart. For selvfølgelig er Monopoly et utrolig naivt spil, der på ingen måde lever op til de forventninger man kan have til et spil i dag - heller ikke et introduktionsspil. Men spillet har haft sin funktion - og den har det efter min mening fuldført; vi spiller i dag andre og bedre brætspil!
På den anden side er det selvfølgelig et af de mest kommercielle spil, der findes og bør derfor ikke være fredet. Man ser i dag varianter prydet med enhver storbys navn... og det er synd og skam.
Personligt syntes jeg, at spillet skal have lov til at hvile i fred. Jeg har gode minder forbundet med det... Den kommercielle skamridning gør dog sit til at angribe disse minder, så man skal heller ikke høre et ondt ord fra mig, hvis man tillader sig at deltage i smædekoret....