Favoritspil fra A til Z

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Re: Favoritspil fra A til Z

Post by Andrea »

DOOOOOOOOOOOOOOM!

...og på andenpladsen Dominion.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Der er uden tvivl en del der vil nævne Dominion her, og det er afgjort et forfriskende pust. Men selv om jeg endnu ikke har nået 50 spil, så glæder jeg mig allerede til en expansion, så man kan få lidt andre kort på bordet. Jeg vil i stedet fremhæve spillets næsten-navnebror Domaine, som er et af de mere aggressive euro-spil.
Sidst spillet:
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Nu kommer det jo an på hvordan man tolker hvilket bogstav et spil begynder med :wink:

Men her kommer mine favoritter:

Die Siedler von Catan
Die Fürsten von Florenz
Die Macher

Og så er Dominion stadig en favorit, men hvor langtidsholdbar den er ved jeg endnu ikke.

Iøvrigt glemte jeg Cartagena blandt mine favoritter under 'C'.
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Hmm, D er ikke et godt bogstav for mig. Jeg tror jeg må sige Dominion, selvom det næppe bliver en personlig favorit.

Af andre gode D-spil kan nævnes oldies som Diplomacy, Dune og Devil's Den.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Mik wrote:Nu kommer det jo an på hvordan man tolker hvilket bogstav et spil begynder med :wink:

Men her kommer mine favoritter:

Die Siedler von Catan
Die Fürsten von Florenz
Die Macher

Og så er Dominion stadig en favorit, men hvor langtidsholdbar den er ved jeg endnu ikke.
Aha. Så må vi lige holde øje med dig, når vi kommer til S :lol:

D - Dominion

For mig har det allerede holdt 400 spil, så det må siges at være en success :D
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Favorit spil med D må helt klart være:

Dominion: Selvom jeg godt kan se at det måske ikke holder i længden. Min kone blev træt af det efter 2 spil, men alle andre jeg har spillet det med synes stadig at det er rigt godt.

Diplomacy: God gammel klassiker, som jeg dog hader at spille face-to-face. Jeg synes faktisk at spillet egner sig rigtig godt til PBeM, og det er også såden jeg har spillet det sidst, selvom det efterhånden er ca. 3-4 år siden.

Darjeeling: Rigtig interessant mekanisme, hvor man laver point i en runde, men først score dem runden efter (hvis man stadig har dem). Der er i spillet taget højde for hvor mange spillere man er, således at det også er interessant at spille med 2 eller 5 spillere.

Lars
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Dominion
Durch die wüste
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 917 times

Post by Frouvne »

Dejligt at se titler som Doom: The Boardgame og Domaine dukke op her. Ja, for den sags skyld også Die Macher, som sikkert også vil dukke op på min egen om en god uges tid! :wink: Jeg savner selvfølgelig en titel som Dreamblade, jeg desværre selv har fået spillet alt for lidt.

Mit eget bud er dog Diplomacy, der uden sammenligning er det brætspil, der for mig står som det største. Det har fulgt mig igennem mange år og selvom jeg ikke har spillet det særlig tit har det været en kæmpe fornøjelse hver eneste gang. Et spil der har en perfekt blanding af en teknisk del og så hele forhandlingsdelen. Oveni det kommer så det historiske udgangspunkt og den imponerende mængde af artikler, der eksisterer om spillet. Et spil der næsten kan blive en livsstil i de perioder, hvor man dyrker det!
frouvne, administrator

Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Dungeonquest fortjener at blive nævnt - om ikke andet fordi det er originalt, kortvarigt, underholdende og temmelig svært at vinde.

Diplomacy er genialt - men det tager lidt tid, og jeg er ikke så glad for at spille et spil hvor man vinder ved at snyde og bedrage.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Robert wrote:[...] Diplomacy er genialt - men det tager lidt tid, og jeg er ikke så glad for at spille et spil hvor man vinder ved at snyde og bedrage.
I mine øjne er snyd og bedrag en meget lille del af det spil. Jeg tror ikke på, man kommer langt ad den vej. Det betyder ikke, at man kan undgå at stikke nogen i ryggen. Men det er jo en del af spillet! :D
frouvne, administrator

Image
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

D&D, drager og demoner, (diplomacy blegner helt her)

ved nærmer eftertanke er der jo også et par gamle favoriter jeg har glemt i b og c og d BLODBOWL og Clay'o'rama og derby
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Image
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Euphrat & Tigris (det hedder mit eksemplar ;) ).

Andre gode E-spil jeg har spillet inkluderer El Grande, Elasund, The End of the Triumvirate, España 1936, Expedition.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Euphrat & Tigris (det hedder mit eksemplar ;) ). [...]
Det hedder mit eksemplar også! :wink: På sigt vil det nok også komme til at indtage placeringen, men Euphrat & Tigris er et spil, jeg kom lidt skævt ind på og derfor ikke har dyrket. Det skal nok komme. Men El Grande er dog det spil, jeg syntes fortjener at blive nævnt her... og så har jeg i øvrigt været meget positivt overrasket over Elasund.
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Eufrat og Tigris er udmærket - især som online version ... det er nærmest som et skønt puzzle - det er faktisk for længe siden jeg har spillet .... ellers, hvad har vi så af gode spil med E ????

(Næh, de gode spil begynder med T.... )
Post Reply