Tide of Iron vs. Memoir 44

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Tide of Iron vs. Memoir 44

Post by Oseali »

JEg vil gerne have et spil, som er på et andet niveau end mine to engulfed spil, som er i large scale. Jeg har kigget frem og tilbage, og har umiddelbart udelukket counter spil, selvom CoH ser meget spændende ud.

Mine to valg er mellem ToI og Memoir 44, jeg er dog ikke helt sikker på hvilket spil som er bedst egnet til mig, så derfor vil jeg gerne have noge pros og cons fra jer som har prøvet de forskellige spil :)

Hvis der så skulle være en i omegnen af Aalborg som har et af spillene vil jeg meget gerne stille op til en spille session :)
Image
Zaphoddk
100+ indlæg
100+ indlæg
Has thanked: 1 time

Re: Tide of Iron vs. Memoir 44

Post by Zaphoddk »

Jeg har begge spil, og finder at der er en meget stor forskel på dem.. Det eneste de har til fælles, er for så vidt nærmest kun tema og generelle udseende.

Tide of Iron er på kompagni niveau eller noget deromkring og lægger en del vægt på terræn og på god planlægning. Spillet kan tage ret lang tid at sætte op, og endnu længere tid at spille 2½ - 4 timer (ikke at det er noget negativt) og mange at scenarierne er spændende indtil sidste terningslag.

Memoir 44 er på et mere overordnet niveau, og bevægelse er afhængig af hvilke kort man trækker (= held baseret) og hvad man slår. Men jeg synes at spillet har mange gode mekanikker, der gør spillet ret fornøjeligt. Det tager væsentligt mindre tid at sætte op, og jeg vil tro at man kan spille et scenarie på ca 45 min.

Begge spil er rigitgt sjove, men det kommer meget an på hvem man spiller med. Min kone synes at memoir 44 er sjovt dels fordi det ikke tager så lang tid, og dels fordi der ikke er så megen "mikro flytten rundt". Min far og min bror synes til gengæld at Tide of Iron er godt, idet man kan fordybe sig i slaget, og det lugter mere af et "rigtigt" taktisk spil.

Jeg har ikke udvidelser til nogle af spillene endnu, men begge spil har efterhånde et ret bredt udvalg af udvidelser (især memoir 44). Begge spil har desuden en god database med scenarier på nettet, hvor Memoir 44 isæær har en god og meget overskuelig side.

Der er flere tråde med samme spørgsmål på BGG, og i sidste ende tror jeg det kommer meget an på personlig smag hvilket spil der er bedst.
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Rune Petersen »

Jeg ejer kun Tide of Iron og har ikke prøvet Memoir 44. Jeg har dog spillet BattleLore samt Command & Colors: Ancients, der begge bruger den samme grundlæggende metode til at aktivere enheder.

Min præference mht. at spille taktiske spil af denne art er, at jeg kan flytte alle mine enheder i min tur. Den kortdrevne måde som Memoir og dets slægninge bruger finder jeg temmeligt irriterende. Det kommer sikkert af, at jeg har spillet en del Warhammer 40.000 tilbage i mine sprøde teenageår. Derfor har jeg heller ikke nogen særlig interesse i at spille Memoir 44, selvom jeg ikke er i tvivl om at det er et glimrende spil. Tide of Iron passer bare bedre til min personlige opfattelse af, hvordan et krigsspil med små enheder "bør" fungere.

Du kan sikkert finde mange, der ikke kan fordrage ToI, men jeg synes nu det virker glimrende som en "extra lite" approximering af mere hardcore krigsspil som Squad Leader etc.
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Oseali »

Tak for alle svarene, havde mest overvejet Memoir, siden den var billigere, og en af ekspansions var med fly, hvilket jeg syntes var meget fedt :) Men der er nok mulighed for at udvide det i toi engang med tiden.

Ellers skulle man tage skridtet og tage et "rigtigt" squad spil, men man skal jo også have nogle som gider spille med en :)
Image
Zaphoddk
100+ indlæg
100+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Zaphoddk »

Faktisk er der fly med i ToI, men de fungerer som en form for flyvende artilleri, og er noget man tildeles alt efter hvilket scenarie du spiller.. Har selv kigget på Air-pack udvidelsen til Memoir'44, den ser rigtig fin ud, og så vidt jeg ved indeholde udvidelsen ligeledes nye regler og scenarier samt at der er flere der mener at udvidelsen bringer spillet op på et nyt niveau (om det så passer skal jeg ikke kunne sige)
Post Reply