Støjende spil...

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Støjende spil...

Post by Frouvne »

I mange af de spil, jeg spiller i dag, hensættes spillerne i en tilstand med spejlblanke øjne og et grublende udtryk. Nu kan det at spille brætspil jo også være en mere social begivenhed. Og nogle gange ligefrem støjende...

Det spil jeg har i mine tanker er Cambio, der også går under flere andre titler f.eks. Pit. Cambio spillede vi i mit barndomshjem og er et spil, hvor man real-time skal forsøge at bytte dele af sin korthånd for at opnå udelukkende at have kort af samme slags på hånden. Man må bytte et hvilket som helst antal kort blot skal alle kortene man bytter have samme pålydende. Kortene har forskellig værdi. Første spiller der har en hånd bestående af ens kort afslutter runden ved at slå på en klokke. Cambio kunne blive meget hektisk og derfor meget støjende... :roll:

Kender du eksempler på spil, hvor det tilsvarende støjniveau gør sig gældende?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Et par eksempler på spil, jeg kunne forestille mig, der kunne blive ret støjende, er: Vitrail, der er en af de fra Essen medbragte nyanskaffelser og Flix Mix. De er som Pit også tur-løse og man skal hurtigst muligt løse en given opgave. De har dog ikke dette element af direkte interaktion, som der forefindes i Pit, så jeg tvivler på, at udslagene på støjmålene kan nå helt de samme højder som i Pit...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Pit er endnu ikke blevet overgået i min spilsamling, men et nyt spil er i samme støj-kategori som Flix Mix nemlig Reiner Knizias Toppo. Toppo er en slags krydsning mellem Set! og Flix Mix og det kræver ikke den store fantasi at forestille sig, at det kan blive temmelig heftigt... jeg er i hvert tilfælde blevet grebet af stemningen de par gange, vi har spillet det! :)

Men mon ikke der kunne findes nogle solide udfordrere til Pit i f.eks. børnespillet Eiertanz, hvor plastæg flyver gennem luften og børn løber herefter, eller når de voksne løber rundt om bordet mens de spiller Squad Seven og skyder efter kort med en pistol med pile med plastsugekopper?! Eller er det stabelspil som Bausack, der kan udfordre Pits fornemme placering som det mest støjende spil?! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Det mest støjende spil er afgjort ASL:

- "NEJ, du slog snake-eyes igen, det er fanme løgn!!"

...

"EN TREER, HVOR HELDIG HAR MAN LOV TIL AT VÆRE?!!!!!"

(lyden af raflebæger der rammer hårdt mod væggen)

:shock:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Post by Frouvne »

Så er det vist lykkedes et spil i vores samling at overhale de tidligere nævnte indenom: Le Passe-trappe. Det kan ikke vare lang tid før klager fra naboerne begynder at indløbe... :?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hold fest ja, hvor det larmer ...
User avatar
Danny
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 267
Joined: Thu May 04, 2006 12:11 am
Location: Svendborg

Post by Danny »

RoR er det mest støjende spil. Ikke så få gange har jeg været nødt til at råbe i spillet: "Ti stille, det er mig, der er romkonsul!"

Når jeg ikk er romkonsul, prøver jeg som alle andre at råbe højt, så alle kan forstå, at en af de andre jo er nødt til at snigmyrde romkonsulen.

Støjniveauet er også højt, når Pontifex Maximus kke kan betale for evil omens. Ulykkesskriget er bestemt til at tage og føle på, men det er næsten vand ved siden af medspillernes højlydte fryd over at pontifex er på spanden. Skrig ved pestudbrud og mobviolence rykker også nogle decibel.
Danny Rasmussen
User avatar
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 439
Joined: Thu May 04, 2006 8:32 pm
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung
Location: 2400 NV

Post by Black Sea »

Jeg oplevede på Viking-Con, at Ca$h'n'Gun$ kan være ekstremt støjende...
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

ethvert forhandlingsspil egentlig... der er godt nok blevet råbt højt henover Illuminati kortene hjemme i mit barndomshjem...
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Dahl
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 192
Joined: Tue Dec 19, 2006 9:49 pm
Location: Hillerød

Post by Dahl »

Loo' ping Louie!

Har den ældre Store version og det kan gå rimeligt vildt for sig i forsøget på at undgå den skøre pilot og redde hønsebestanden.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Støjende spil...

Post by Frouvne »

I dag var jeg beskuer til tre spil Skov Stratego med omkring 100 børn i alderen 6 til 10 år og vil tro, det er en oplagt kandidat til titlen som det mest støjende spil. Men sjovt så det ud!

Hvis der er andre, der heller ikke kender til denne og andre varianter er her et link:

http://www.02c.dk/download.htm
frouvne, administrator

Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Støjende spil...

Post by jondifool »

Bland't støjende spil mindes jeg Clay-o-rama og Junta fra min RUC tid for mange år siden.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re:

Post by netsapiens »

Black Sea wrote:Jeg oplevede på Viking-Con, at Ca$h'n'Gun$ kan være ekstremt støjende...
Efter selv at have oplevet det et par gange vil jeg påstå at hvis Ca$h'n'Gun$ IKKE er støjende, så spiller man det forkert :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
mrbulow
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 120
Joined: Mon Nov 03, 2008 4:13 pm
Location: Ringkøbing

Re: Støjende spil...

Post by mrbulow »

Har lige købt Ca$h N´Gun$ til den ungdomsgård jeg arbejder i...
og JO :shock: det støjer extremt meget....
men det er sjovt at se børn på 10-12 år sidde med deres Warface og forsikre en om at de skyder alle dem der sigter på dem. :)

Det er godt at pistolerne slet ikke kan skyde med noget som helst, selv om der nogle gange bliver klemt så hårdt på dem at man næsten kommer i tvivl og frygter et ordenligt BRAG i næste sekundt :mrgreen:
Spilsamling (BGG)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Støjende spil...

Post by Larsine »

Ave Caesar må helt klart være en kandidat til det mest støjende spil, i hvert fald som mange spiller det på Viking-Con.

Lars
Post Reply