Balloon Cup

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Ark Nova
Has thanked: 268 times
Been thanked: 105 times

Balloon Cup

Post by Taibi »

Jeg har flere gange kigget på Balloon Cup - senest efter jeg læste om Frouvne's begejstring for spillet...

Men hvad er det der gør det godt?

Læser man anmeldelser på BGG er der jo meget forskellige holdninger til det - fra den ene ekstrem til den anden...

Nogen der har indspark?

Tak.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Re: Balloon Cup

Post by Helle »

Spillet er ikke noget stort spil, så det kommer an på, hvad du forventer.
Det kan kan sige er, at det er et lille hyggeligt spil, hvor du skal have majoriteten i 3 ud af 5 farver og for at få det, skal du have flest kuber i den pågældende farve.

Du spiller kort enten på din egen eller modstanderens side af de 4 kort ... så der hvor beslutningen ligger er, der hvor, du skal vælge, hvad dit næste træk skal være, og hvilke farver du vil gå efter. Men kortene bliver blandet, så du ved, hvad der er gået i den pågældende runde (og dermed hvilke kort modstanderen ikke kan have), men du kan ikke lave en langsigtet strategi, hvilket tager det alvorlige ud af spillet.

Forestil dig, at du har en hånd, og du skal vinde klumper af kuber (1-4 i hver klump i tilfældige farver) ved at have den laveste værdi eller højeste værdi i samme farver, som der er i den klump af kuber, som du skal vinde. Det betyder, at det er alt andet end ligegyldigt, hvordan du placerer dine kort. (Hvis du har El Grande kan du hurtigt lave en lille hjemmelavet version af spillet, som du kan spille med ) eller hvis du har Sticklen - så skal du bare have nogle kuber fra et andet spil.

Det minder lidt om Odins Ravens eller Schotten Totten (et af mine absolutte favoritspil i 2den lette ende af to spillerspillen) ...

For mig handler det om, at forskellige spil tjener forskellige formål, og et spil som Ballon Cup er hyggeligt derhjemme med kæresten eller konen, men du ville næppe tage det med ud til dine brætspillene venner.

Helle
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Taibi »

Vi har selv Odin's Ravens og finder det absolut spændende.

Det er tit vi ikke har energi til mere end 1-1½ times spil om aftenen og så er det fedt at have flere små, lette spil at gå til. Det bliver ofte til Jambo, San Juan, Attika og andre spil i den genre - også Odin's Ravens og Mamma Mia.

Det er set i det lys at jeg efterspørger holdninger... :)
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Jeg vil snarere anbefale dig at købe Schotten Totten.
Confrontation er også et spil vi har spillet en del, som er godt ... og måske skulle du kigge på Blue Moon?

Jeg synes nok, at de spil du nævner har lidt mere indhold end BallonCup og du får nok mere for pengene, hvis du kigger på eksempelvis Aton, Mykerinos eller Taluva .... som nærmest kan købes til samme pris som BallonCup. Vi synes, at det er glimrende, men vi købte det også som 'souvenir' fordi vi var i udlandet .... ellers ved jeg ikke, om jeg ville have brugt pengene på lige det spil.
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Taibi »

Super.

Tak for dine tanker. :)
Sidst spillet:
Image