Dominion første indtryk

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,

Dominion første indtryk

Post by ozimek »

Jeg er mest til area control medium wargames, men i et forsøg på at få et ikke-gamer-venligt spil mere i samlingen, som jeg rent faktisk selv gider, købte jeg Dominion i sidste uge.

Jeg fik spillet det første gang i går aftes. Vi nåede 3-4 spil med 3-4 spillere, så jeg er langt fra kommet i dybden endnu.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal synes om spillet. Det er underholdende nok, men den primære fornemmelse jeg sidder med på nuværende tidspunkt er, at der er alt for lidt interaktion mellem spillerne. Det virker simpelthen for kabale-agtigt. Vi prøvede faktisk oså det foreslåede sæt, der hedder "Interaction", men det er stadig meget indirekte.
:?: Måske har jeg bare spillet for meget Magic til at kunne leve uden Counter Spell, Mana Drain osv? :)
:?: Måske har jeg ikke forstået spillet 100% endnu?
:?: Måske virker det mere som "rigtig" interaktion når man kun er 2 spillere?

Det lader til, at der er folk på forum, som har en del erfaring med Dominion. Kan I opmuntre mig lidt?

For resten er det ret fedt, at spillet fungerer godt med 3 spillere.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Re: Dominion første indtryk

Post by Frouvne »

Hvis du er vænnet til interaktionsniveauet i M:tG er det ikke underligt, hvis du syntes, der mangler noget i Dominion. For mig at se handler de fleste spil om at optimere sit eget deck. Selvfølgelig er der nogle kort, der giver direkte interaktion og man må derfor nogle gange reagere på hvordan modstanderen vælger at konstruere sit deck. Men i forhold til interaktionen i M:tG virker den del nok en smule banal og overvejelserne når man skal korrigere sin strategi er ikke en gang synderlig komplicerede. Endvidere ender det jo også ofte med, at man i spillets slutfase bliver nødt til at reagere på modstanderens strategi og gamble lidt mere på at trække heldige kortkombinationer, hvis modspillerens strategi ser ud til at lykkes. Med den første udvidelse er der en del kort, der giver mere interaktion, men om jeg ville investere i den, hvis grundspillet ikke fænger, er jeg ikke i tvivl om. Alt i alt vil jeg nok konkludere, at hvis M:tG skal fungere som målestok, så får du ikke med Dominion et spil, der når det gælder konfrontation eller variation vil komme til at nærme sig M:tG. Til gengæld får du et spil, der er væsentlig mere casual og som du både kan spille på ganske kort tid. Kort sagt et spil du vil kunne lokke mange flere til at spille end M:tG.
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Enig med Allan. :)

Dominion er et fint spil, men interaktionsmæssigt er vi i den lave ende, selv for et eurogame. Ikke at der ikke er interaktion, selvfølgelig, men snarere blot at typen af interaktion er meget indirekte. Som jeg ser det, har netop det været en populær trend indenfor eurogames de seneste år (der er kommet rigtigt mange spil, hvor man skal optimere sin egen lille kabale).

Så mens der selvfølgelig er interaktion i Dominion - det er trods alt ofte en god idé at holde øje med hvad modstanderne køber til deres deck - er det en helt anden form for interaktion end f.eks. "knus den Røde Hær og indtag Moskva" eller "angrib din modstander med alt hvad du har og bring ham ned på 0 liv".

Jeg tror at mange (eks-) Magic-spillere har prøvet Dominion og tænkt "wow, det lugter lidt af Magic, det er bare nemt!". For gamle Magic-nørder vil Dominion sikkert ikke nå de samme højder. Men målet er nok også mere at nå, lad os sige, 20% af de højder med 10% af indsatsen. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,

Post by ozimek »

Tak for de gode svar. I rammer virkeligt hovedet på sømmet i forhold til min oplevelse af Dominion. Dog lød jeg måske lidt mere negativ i mit indlæg end meningen var.

Det er nok bare en naturlov, at der ikke findes let tilgængeligt spil som har kæmpe dybte og taktiske facetter. :) Et eller andet sted er der vel en sammehæng mellem mængden af interaktivitet og tilgængelighed (og herunder især spilbarhed på tværs af erfaringsniveauer)

Det er selvf. ikke meningen at Dominion skal være et andet MtG; min mission var jo præcis at finde et spil, som kunne spilles i et mere casual forum.
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

ozimek wrote:Tak for de gode svar. I rammer virkeligt hovedet på sømmet i forhold til min oplevelse af Dominion. Dog lød jeg måske lidt mere negativ i mit indlæg end meningen var.

Det er nok bare en naturlov, at der ikke findes let tilgængeligt spil som har kæmpe dybte og taktiske facetter. :) Et eller andet sted er der vel en sammehæng mellem mængden af interaktivitet og tilgængelighed (og herunder især spilbarhed på tværs af erfaringsniveauer)

Det er selvf. ikke meningen at Dominion skal være et andet MtG; min mission var jo præcis at finde et spil, som kunne spilles i et mere casual forum.
Du kan jo prøve Dominion: Intrige og vende tilbage. Folk er irriterede over der er for MEGET interaktion :lol:
Nogle folk HADER kort som Saboteur og Minion :D
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

qute wrote: Du kan jo prøve Dominion: Intrige og vende tilbage. Folk er irriterede over der er for MEGET interaktion :lol:
Nogle folk HADER kort som Saboteur og Minion :D
Det er sgudda fordi de er så destruktive - kortene altså ;)
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Post by Foppwin »

Jeg elsker og hader Dominion.

Det er et rigtigt sjovt spil, men føler det lidt som single player multiplayer game. Til dominions forsvar skal det siges at jeg kun har spillet 2 personers med standard kortene.

Jeg ligger ikke mærke til hvad Jeanett hun spiller, jeg passer bare mig selv og min egen bunke. Håber det ændre sig.
Danny

Image
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Foppwin wrote:Jeg elsker og hader Dominion.

Det er et rigtigt sjovt spil, men føler det lidt som single player multiplayer game. Til dominions forsvar skal det siges at jeg kun har spillet 2 personers med standard kortene.

Jeg ligger ikke mærke til hvad Jeanett hun spiller, jeg passer bare mig selv og min egen bunke. Håber det ændre sig.
Et eksempel: Med det første anbefalede set der er i reglerne, kan det være en meget god ide at snuppe nogle villages hvis modstanderen køber vildt mange.
Det er self. mindre interaktion end "2 skade!", men det kan hjnælpe en del at holde øje med modstanderen
Image
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Post by Foppwin »

qute wrote:

Et eksempel: Med det første anbefalede set der er i reglerne, kan det være en meget god ide at snuppe nogle villages hvis modstanderen køber vildt mange.
Det er self. mindre interaktion end "2 skade!", men det kan hjnælpe en del at holde øje med modstanderen
Villages er et must, men vi plejer at slutte spillet med 8-10 kort i bunken. For mange kort "sløver" ens deck.
Danny

Image
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Foppwin wrote:
qute wrote:

Villages er et must, men vi plejer at slutte spillet med 8-10 kort i bunken. For mange kort "sløver" ens deck.
Ikke forstået?!
villages er "gratis". Det trækker et kort(så fylder ikke) og giver 2 actions.

Hvordan kan I slutte med 8-10? Hvis I mener villages er et must? Der er kun 10 til at begynde med.

Tror jeg er forvirret :?
Image
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Foppwin »

Det er self. mindre interaktion end "2 skade!", men det kan hjnælpe en del at holde øje med modstanderen[/quote]

Villages er et must, men vi plejer at slutte spillet med 8-10 kort i bunken. For mange kort "sløver" ens deck.[/quote]

Ikke forstået?!
villages er "gratis". Det trækker et kort(så fylder ikke) og giver 2 actions.

Hvordan kan I slutte med 8-10? Hvis I mener villages er et must? Der er kun 10 til at begynde med.

Tror jeg er forvirret :?[/quote]

Vi snakker om at købe 8-10 kort i alt. Det kunne være 3 villages, 2 mines, 2 smithies, 1 military. Med så få kort som muligt bliver frekvensen af dine gold kort højere, og giver dermed mulighed for at købe provincer hurtigtere.
Danny

Image
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

Foppwin wrote:Vi snakker om at købe 8-10 kort i alt. Det kunne være 3 villages, 2 mines, 2 smithies, 1 military. Med så få kort som muligt bliver frekvensen af dine gold kort højere, og giver dermed mulighed for at købe provincer hurtigtere.
Joh, jeg bliver da også ramt af at købe for mange ations engang imellem.
Men hvis man køber 7 villages og 5 smiths, så kan du trække hele dit deck hver gang. Det plejer at være en rigtig stærk strategi.
hvis du lige køber en sølv eller militia, så du kommer op på 8 coins, så er den hjemme.
Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

qute wrote:
Foppwin wrote:Vi snakker om at købe 8-10 kort i alt. Det kunne være 3 villages, 2 mines, 2 smithies, 1 military. Med så få kort som muligt bliver frekvensen af dine gold kort højere, og giver dermed mulighed for at købe provincer hurtigtere.
Joh, jeg bliver da også ramt af at købe for mange ations engang imellem.
Men hvis man køber 7 villages og 5 smiths, så kan du trække hele dit deck hver gang. Det plejer at være en rigtig stærk strategi.
hvis du lige køber en sølv eller militia, så du kommer op på 8 coins, så er den hjemme.
Jeg får abstinenser, hvornår mon jeg skal spille Dominion igen?
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy

Post by larkin »

Helle wrote: Jeg får abstinenser, hvornår mon jeg skal spille Dominion igen?
....................................jeg har hørt noget om en con i valby forsamlingshus i slutningen af September :wink:
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by qute »

lyder godt :-)
Image
Post Reply