Dagens spil kan i dag tjene to formål: dels at diskutere det konkrete spil og dels at komme med andre eksempler på spil, hvor man i første omgang studsede over den engelske titel og det så gik op for én, at det var jo bare...
For Pachisi er jo det spil, de fleste af os har spillet store dele af vores barndom under titlen Ludo. Jeg fristes til at sige, at det er et spil, jeg har spildt rigtig mange timer på. Et spil, hvor hele familien kan være med, et spil der er så central en del af begrebet dansk hygge, at en af de bedste børneserier Danmarks Radio har produceret havde denne titel: Ludo.
Pachisi - 21/11-06
- Helle
- 5000+ indlæg
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 4 times
Er det ikke det som på tysk hedder "mensch ägern dich nich" ? Det gik noget tid før det gik op for mig, at det spil, som stod på alle mulige lister over spil var ... (hvis det er) Ludo.
I min fordanskede udgave altid er blevet til: "Menneske, ægr dig ikke" - men kan en tyskkyndig rede mig på rette vej...
I min fordanskede udgave altid er blevet til: "Menneske, ægr dig ikke" - men kan en tyskkyndig rede mig på rette vej...
Mensch ärger Dich nicht er ludo. Spildte jeg meget tid på sammen med min Oma (bedstemor) i min ungdom. Din oversættelse er fin, man skal bare huske at "Mensch" også er et kraftudtryk på tysk, hvis man på dansk siger "guud, det har jeg glemt", kunne man på tysk indsætte "menneske" istedet for "guud". Iøvrigt lever spillet i bedste velgående heroppe i nordjylland, mine svigerforældre har en ludoklub, hvor de mødes for at spilde tid. 

- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
En glimrende variant til de almindelige regler er Helteludo. Jeg kan varmt anbefale udgaven til rollespillere og andre, der godt kan lide special powers og muligheden for at stige i levels 

- weilmann
- 100+ indlæg
- Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary
Re: Pachisi - 21/11-06
Der er en ny (og mere velklingende) adresse til denne fantastiske regeludvidelse:
http://www.finderup.dk/helteludo/
http://www.finderup.dk/helteludo/
Mvh
Martin
Martin
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Ludo er en simplificeret engelsk variant (1890) af det indiske spil Pachisi (som betyder "25" på Hindi = det højeste slag man kan kaste med de 6 kauri-muslinger man brugte oprindeligt).
I Tyskland er spillet udkommet under forskellige navne fra de forskellige firmaer. Mensch Ärger Dich Nicht er fra Schmidt Spiele og udkom første gang i 1910, og er ikke helt magen til ludo. Andre firmaer har udgivet spillet under navne som Eile mit Weile, Der Weg zum Herberge og Immer Vorwärts.
Senest har Schmidt Spiele udgivet varianter af spillet som kortspil og terningespil - som tiden jo kræver det.
I Tyskland er spillet udkommet under forskellige navne fra de forskellige firmaer. Mensch Ärger Dich Nicht er fra Schmidt Spiele og udkom første gang i 1910, og er ikke helt magen til ludo. Andre firmaer har udgivet spillet under navne som Eile mit Weile, Der Weg zum Herberge og Immer Vorwärts.
Senest har Schmidt Spiele udgivet varianter af spillet som kortspil og terningespil - som tiden jo kræver det.
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Hvis man ikke er bange for tysk kan jeg varmt anbefale de 3 små kort-udvidelser fra heidelberger spiele
Nicht als Ärger!, Noch Mehr Ärger og [ur=lhttp://www.boardgamegeek.com/boardgame/39520]Ärger Dich Schwarz![/url], som alle består af FLUX-lignende kort der fuldstændig ændrer måden at spille ludo på.
Endelig bør man vel også nævne den schweiziske variant Dog, som nu endelig er kommet i en kommerciel version, og som spilles med kort istedet for terninger. Flere af mine kortspillende udenlandske venner anbefaler det varmt.
Nicht als Ärger!, Noch Mehr Ärger og [ur=lhttp://www.boardgamegeek.com/boardgame/39520]Ärger Dich Schwarz![/url], som alle består af FLUX-lignende kort der fuldstændig ændrer måden at spille ludo på.
Endelig bør man vel også nævne den schweiziske variant Dog, som nu endelig er kommet i en kommerciel version, og som spilles med kort istedet for terninger. Flere af mine kortspillende udenlandske venner anbefaler det varmt.