Man tager sig til hovedet...

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 922 times

Man tager sig til hovedet...

Post by Frouvne »

I 2005 kom der et spil, jeg havde set meget frem til: Twilight Struggle. Bedre tematiseret brætspil er det svært at finde frem til. Jeg valgte alligevel at skille mig af med spillet dels fordi jeg i første omgang var en smule skuffet over Area Control / Area Influence-delen af spillet og dels fordi jeg blev irriteret over de mange fejl i spillet det være sig såvel i regelsættet som kortene med tekst og selve kortet man spiller på. Jeg var dog ikke i tvivl om, at jeg på et senere tidspunkt ville genanskaffe mig spillet. I nye udgaver rettede man fejlene og optimerede endda nogle af komponenterne og nu er man så kommet med en Deluxe udgave. Her har man i den grad oppet sig, når det gælder komponenterne. Man har endvidere villet lave et lille krydderi og har derfor tilføjet yderligere seks kort! :D Af dem er der fejl på de tre! :x Når et spil har en fortid, hvor det har været spækket med fejl, er det mig komplet uforståeligt, at man ikke inden man sætter det i produktion får styr på de sidste kort. Alt andet er blevet testet og kritiseret af brugerne, så det er kun de seks kort, der skulle have været lavet en grundigt tjek på. Det er da for sølle!
frouvne, administrator

Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Re: Man tager sig til hovedet...

Post by Mik »

Det er såmænd ikke noget nyt.
Jeg glæder mig stadig over at jeg den fejlfrie førsteudgave af Through the Ages, da amerikanerne skulle igennem 3 udgaver før det lykkedes for dem at få rettet alle de fejl de udstyrede andenudgacen med.

Tilsvarende lykkedes det også at snige nogle småfejl med i den engelske udgave af Agricola på trods af en hel hær af korrekturlæsere og månedsvis af rettelser.

Og det lykkedes Days of Wonder at genoptrykke Combatkortene til Memoir '44 mindst 2 gange med samme graverende fejl på "Behind the Enemy Lines" kortet på trods af at de havde en officiel errata til kortet få deres webside.

Og der er sikkert andre lignende sager som jeg blot lykkeligt har glemt...
Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 711 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Men alligevel - tre bøffer ud af seks er da alligevel noget :P
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg vil jo altså også mene at det er et at begå fejl, men der er fandme nogen der er mere grusomme end andre.

Prøv at se på FFG's "scenarie"bøger til Tide of Iron og Descent.. de er jo verdensberømte for at være så fulde af fejl at flere af dem ikke kan spilles.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Oseali »

Jeg plejer at dele det op i to forskellige katagorier, en manuel/aids og så selve spillebrædtet og komponenter.

Manualer og aids, kan man som regel få en ny version af eller eretta (bare se på BGG med det nye AAP som får nogle drøje hug for deres manual)

Det andet er meget værre, ville være træt af at der er kort hvor der er fejl på, jeg fik Westfront II i gave til jul, og inde i æsken ligger et klistermærke som skal klæbes på i Italien, fordi der er en fejl der... Selvom der er en stump med til at udbedre det, så er jeg rimelig træt af at skulle sætte et klistermærke på brædtet som skal placeres meget nøjagtigt for at det ikke kan ses!

I Conflict of Heroes var et af mine boards boblet op, så jeg kontaktede deres costumer service, hvor de ville sende et nyt uden beregning, og spurgte om jeg ville have marsh board med uden at skulle betale fragt.. så det kan nemt lade sig gøre at få replacements de fleste gange, så monstro om GMT ikke laver nye kort som kan sendes ud.

Generelt er jeg tilfreds med de GMT titler jeg har ihvertfald (er heller ikke så mange)
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Den værste GMT fejl jeg nogen sinde har været ude for var da jeg købte Ivanhoe (Knizia) i Essen via forudbestilling. Spillet fik jeg - men uden æske! De var desværre ikke nået frem! Da de lovede at sende æskerne til køberne, betalte jeg alligevel. Og trods mange rykkere har jeg stadig ingen æske...
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Oseali wrote:[...] så monstro om GMT ikke laver nye kort som kan sendes ud. [...]
Det gør de og de sender dem direkte til dem, der har bestilt spillet direkte hos dem uden at man skal gøre noget (så vidt jeg har forstået). Men det er nu alligevel ikke det samme som blot at få noget, der fungerer fra start.
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail

Post by Gunness »

Har du modtaget spillet, eller har du kun læst om problemerne på BGG? I førstnævnte tilfælde ville jeg gerne høre din vurdering af den nye udgave.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Post by Bugge »

Venner,

Har i aldrig spillet krigsspil? Hvad der gennem tiderne er blevet spyttet ud af dårligt "playtestede" og totalt hullerede regler indefor genren, er ufatteligt.

Listen kunne være lang, men jeg nøjes med at nævne Wellington Vs. Massena , som må tage førstepladsen. Ud over 3 sider Errata til 6 sider regler, så havde de også glemt CRT'en (Combat Result Table) i første udgivelsen, hvilket gjorde spillet totalt uspilleligt. Man man kunne jo ikke afgøre hvad resultatet blev i kamp, og så er der jo ikke rigtig nogen grund til at flytte brikkerne osv.

Altså hvis i mener de småfejl der er her og der i German Games er irriterende, så har i levet et let (spil)liv :wink:

Søren
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Hæ hæ, ja, da jeg læste det her i går, tænkte jeg også på at skrive nogle anekdoter om krigsspil, hvor helt vanvittige fejl og missere nærmest er hverdagskost. Var det ikke også GMT der for et par år siden udgav et (Richard Berg?) spil, hvor de havde glemt victory conditions afsnittet i reglerne?! :shock:
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Gunness wrote:Har du modtaget spillet, eller har du kun læst om problemerne på BGG? I førstnævnte tilfælde ville jeg gerne høre din vurdering af den nye udgave.
Jo, jeg har da modtaget spillet... eller det vil sige, det går jeg ud fra. Jeg har modtaget pakken fra GMT men aldrig fået den pakket ud... :oops: Men du kan måske hjælpe mig med at pakke den ud, næste gang du kommer forbi og så kan du jo selv vurdere forbedringerne! :)
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Bugge wrote:[...] Altså hvis i mener de småfejl der er her og der i German Games er irriterende, så har i levet et let (spil)liv :wink: [...]
Det må man naturligvis glæde sig over! :D Det ændrer dog ikke ved, at jeg stadig finder det en smule amatør-agtigt! Man har vel lov at være forkælet!
frouvne, administrator

Image
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Gunness »

Frouvne wrote:Men du kan måske hjælpe mig med at pakke den ud, næste gang du kommer forbi og så kan du jo selv vurdere forbedringerne! :)
Det er en aftale! :D
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

Frouvne wrote:
Bugge wrote:[...] Altså hvis i mener de småfejl der er her og der i German Games er irriterende, så har i levet et let (spil)liv :wink: [...]
Det må man naturligvis glæde sig over! :D Det ændrer dog ikke ved, at jeg stadig finder det en smule amatør-agtigt! Man har vel lov at være forkælet!
Personligt finder jeg det MEGET amatøragtigt!

Jeg kan gå med til at man ikke kan teste for alverdens situationer i et computerprogram. Og jeg har heller ikke noget imod at et spil ikke er spiltestet 100%, da det jo er et spørgsmål om resourcer og tidsforbrug i en branche hvor der er ikke er mange penge.

Men det koster s'gu ikke megen ekstra tid eller kroner at få et par frivillige geeks til at gennemlæse regler, kort osv. for stavefejl. Men nej, det er der så ingen der vil.

Sidder netop og græmmes ved et par uforståelige stavefejl i Lookout Games' version af 1853. Jeg kan gå med til at tyskerne ikke er perfekte i Engelsk, men da Maifair er medugiver, og Hanno Girke (Lookout Games) iøvrigt kender rigtig mange Engelsktalende spillere, finder jeg at det er en mangel på respekt for slutbrugerne.
Image
Post Reply