Hvis du måtte arrangere om på top 10 på BGG

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 922 times

Hvis du måtte arrangere om på top 10 på BGG

Post by Frouvne »

Hvis du måtte arrangere om på top 10 på BGG, hvordan ville den så se ud? :) Argumentér gerne for dine valg! :D

For tiden ser den officielle top 10 således ud:

1. Agricola
2. Puerto Rico
3. Power Grid
4. Through the Ages: A Story of Civilization
5. Twilight Struggle
6. Dominion
7. Le Havre
8. Tigris & Euphrates
9. El Grande
10. Caylus
frouvne, administrator

Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Re: Hvis du måtte arrangere om på top 10 på BGG

Post by Stony »

1. Puerto Rico
2. Through the Ages: A Story of Civilization
3. Tigris & Euphrates
4. Agricola
5. El Grande
6. Dominion
7. Le Havre
8. Caylus
9. Twilight Struggle
10. Puerto Rico
Image
Sidst spillet:
Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Stony wrote:1. Puerto Rico
3. Tigris & Euphrates
4. Agricola
5. El Grande
6. Dominion
7. Le Havre
8. Caylus
9. Twilight Struggle
10. Puerto Rico
Image
Hey hey .,..vi så det godt ....
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Helle wrote:
Stony wrote:1. Puerto Rico
3. Tigris & Euphrates
4. Agricola
5. El Grande
6. Dominion
7. Le Havre
8. Caylus
9. Twilight Struggle
10. Puerto Rico
Image
Hey hey .,..vi så det godt ....
I det mindste luskede han ikke Steam med på listen ;)

Min liste ville være:
1. Agricola
2. Dominion
3. Power Grid
4. El Grande
5. Caylus
6. Puerto Rico
7. Through the Ages: A Story of Civilization
8. Twilight Struggle
9. Le Havre
10. Tigris & Euphrates
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Jeg ville lave den om til en top 3 og skille mig af med resten.
Det er overraskende så få på top 10, som jeg selv ville eje, og foreslå til en aften med hygge og morskab.

Det skal dog siges at der er 3 på listen jeg ikke har prøvet, så det kunne jo ændre sig
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

6. Dominion
2. Puerto Rico
3. Power Grid
1. Agricola

Dette er min top 5 - som den ser ud i øjeblikket, og med disse spil.
Min personlige top 5 ville indeholde en masse andre spil.
Jeg er ikke helt tilfreds med at finde TtA på 5.pladsen, da jeg syntes at spillet er langt bedre. Men den lange spilletid får det alligevel til at glide ned ad listen.

9. El Grande
7. Le Havre

Naturlige 6-7. pladser, da jeg har ikke har den store lyst til at spille dem selvom jeg anerkender deres placeringer.

8. Tigris & Euphrates
10. Caylus

Ejer dem, men kunne ikke selv finde på at foreslå dem.

5. Twilight Struggle

Ejer det, men har endnu ikke kunnet få mig selv til at prøve det.
Image
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy

Post by larkin »

1. Through the Ages: A Story of Civilization ( har jeg egentlig ikke spillet så meget, men jeg kunne RIGTIGT godt lide, de par gennemspilninger jeg har haft. Jeg elsker civ og de utallige muligheder og strategier spillet læger op til Jeg placerer det på 1.pladsen fordi det efter min mening er en stor designmæssig bedrift )
2. Puerto Rico (har jeg som de fleste andre spillet ret så meget - Jeg synes stadig at spillet holder fuldstændigt og jeg vil altid gerne spille det)
3. Twilight Struggle (Fedt to-pers spil - Altid en nervepirrende og intens kamp - Hvis jeg er i dét humør, findes der intet bedre spil)
4. Agricola (Jeg synes egentlig ikke at Agricola levede helt op til hypet, da det kom frem - men bevares, jeg hygger mig synderligt når jeg spiller det)
5. Tigris & Euphrates (Jeg spiller desværre ikke dette fine spil så meget længere, derfor er det røget lidt ned ad listen. Synes dog at det er et superfedt og kompromisløst design - måske skulle man starte med at spille det online på BGG)
6. El Grande ( Dette var det første eurogame jeg rigtigt spillede -igen er det et spil, jeg ikke har spillet i lang tid, og måske burde det rangere højere på listen. Jeg husker det som ligefremt, intens og sjovt)
7. Power Grid ( Trods kritiske røster her på forum og på BGG ønskede jeg igennem lang tid at kunne lide Power Grid. Men efterhånden har jeg nok indset at de ikke er min type spil - det føles for mekanisk uden rigtigt at have noget højdepunkt)
8. Dominion (blev meget hurtigt monotomt for mig (dog må jeg sige at jeg på det sidste har haft en sær lyst til at spille det igen mmmm))
9. Caylus (har jeg ikke rigtigt noget forhold til og ikke specielt lyst til at spille det)
10. Le Havre (har jeg ikke rigtigt noget forhold til og ikke specielt lyst til at spille det)
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

1. Tigris & Euphrates
2. Puerto Rico
3. Agricola
4. Dominion
5. Le Havre
6. El Grande

7. Caylus
8. Twilight Struggle
9. Through the Ages: A Story of Civilization
10. Power Grid

Der er et skel efter nr. 6 på listen: Ovenfor skellet har vi at gøre med spil som jeg synes er rigtigt gode. Under skellet - tja... :? :roll: :cry:
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 922 times

Post by Frouvne »

For mig ville den se således ud:

2. Puerto Rico

- er i mine øjne et af de spil, der bedst repræsenterer vores hobby i.f.t. at hverve nye spillere. Et utrolig elegant spil. Jeg er aldrig rigtig blevet grebet af det, men vil givetvis komme til at spille det igen.

8. Tigris & Euphrates
9. El Grande

- også disse spil er i mine øjne meget elegante. Tigris & Euphrates er dog ikke umiddelbart intuitivt og er for barskt et spil til at anvende som introduktionsspil for de fleste spillere. El Grande har også et par skønhedsfejl, men det tror jeg mest skyldes oversættelsesarbejdet (jeg startede ud med en dansk version).

1. Agricola

- er da et rigtig godt spil. Personligt er jeg nok ikke så begejstret for spil, hvor kortstakkene bliver alt for overvældende. Det betyder selvfølgelig variation men i mine øjne også mere end en god del tilfældighed.

3. Power Grid

- har jeg kun spillet en enkelt gang, men det gav et meget fint indtryk. Jeg tror dog også at den gode oplevelse skyldtes, at spillet gang blev stramt styret af ham der introducerede spillet. Ellers kunne jeg godt forestille mig en del regelopslag løbende at holde rede i hvornår hvilke ressourcer skulle introduceres i hvilke mængder etc.

5. Twilight Struggle

- fantastisk tema! Mine første gennemspilninger var hæmmet af ikke at kende samtlige kort og det gav en lidt skuffende oplevelse specielt i.f.t. area majority-delen.

- endnu et fantastisk tema. Startede ud med for mange spillere i de første spil og skal genprøves med kun to spillere.

7. Le Havre

- solid spiloplevelse. Var dog mættet af den type spil, da jeg prøvede det og har derfor aldrig haft behov for at gentage oplevelsen.

6. Dominion

- fantastisk idé. Et spil jeg givetvis kommer til at spille mange gange igen. Som tiden går, vil det også komme til at fremstå som en pengemaskine med alle de kommende udvidelser. Total mangel på tema. Et af de spil det kan irritere mig at spille med folk der ikke kender det i forvejen p.g.a. den øgede spilletid.

10. Caylus

- fint, elegant - men trættende langsommeligt. Håber at få lejlighed til at prøve det nogle gange med to spillere, hvor dette ikke kan være det samme problem.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Min personlige top 10 ville indeholde mange flere spil som ikke er blandt BGGs top 10, men det må man jo ikke i denne omgang.

Men denne personlig Top 10 er naturligvis præget af at jeg langt fra har prøvet alle spillene i BGGs Top 10:

1. Dominion Stadig et godt spil. Jeg nyder mest at afprøve forskellige strategier og taktikker, også selvom det betyder at jeg bliver slået af spillere som altid spiller den samme strategi/taktik.
2. Puerto Rico Et Ok spil, som jeg dog synes kan have tendens til at blive lidt for mekanisk.
3. El Grande Helt klart et spil der burde blive spillet lidt ofterer. Jeg synes dog at det fungere bedst med 5 spillere, og ellers vil jeg hellere spille noget andet.
4. Agricola Jeg synes at Agricolas store problem er de mange kort. I de få spil jeg har prøvet har der altdig været nogen der har fået nogle dårlige kort og ander der har fået rigtig gode kort. Jeg synes det bliver for tilfældigt, og jeg tror det havde fungeret bedre med flere ens kort så det blev knap så tilfældigt.

Der resterende spil har jeg ikke prøvet, men de er stillet op efter hvor meget jeg har lyst til at prøve dem:

5. Le Havre
6. Power Grid
7. Tigris & Euphrates På trods af at jeg ejer dette spil har jeg aldrig fået spillet det, og pt. ved jeg ikke hvor det befinder sig.
8. Caylus
9. Through the Ages: A Story of Civilization
10. Twilight Struggle

Lars
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

Jeg synes egentligt at der er mange måder at arrangere sådan en liste udfra!

Bortset fra det ville jeg fortrække en liste der skilte 2 personers spil fra 3+ spil. Fordi det simpelthen handler om så vidt forskellig spil oplevelse. Og mine bedømmelse kriterier bliver helt anderledes i 2 personers spil.
Jeg har f.eks ikke specielt meget lyst til at spille skak længere, men jeg rangere det altså stadig blandt de bedste 2 personers spil der nogen sinde er lavet.

Så i stedet for min ,” jeg har mest lyst til at spille liste ”,
så er her min Respekt liste

Jeg har iagtaget at jeg ofte udtrykker min vurdering af et spil, i en kommentar til hvad en evt ekspansion gør/kan gøre, så det følger jeg her

1. Puerto Rico
mesterværk, Det eneste lille problem for mig var det alt for faste åbnings teori aspekt, i og med at plantagerne gav alt for lidt variation i setup. Men den lille og meget vellykkede ekspansion har addresseret det fint. Et spil jeg stadig ser mig selv spille 50 gange mere.

2. Caylus. (absolut et elegant spil, især at der ingen tilfældighed er! det nærmeste et multiplayer skakspil jeg har oplevet, og med samme punishing forskel mellem en god og en dårlig spiller
Der er ingen ekspansion, og spil mekaniken savner egentligt heller ikke en.
Hvis jeg skulle foreslå noget til en ekspansion, så er det lige som til puerto rico, at der er flere forskellige bygninger af alle typer, der så blev trukket lod blandt til hvert spil, for at skaffe lidt variation i strategierne! Caylus er et spil jeg altid ser frem til at spille med virkelig jævnbyrdige modstandere, men desværre også må fravælge ellers. Det eneste spil jeg har lavet en strategy guide til på BBG

3. Tigris & Euphrates (fantastiske game mekanikker, lidt rodet valg af grafik, mangler noget variation i setup, kunne efterhånden godt trænge til en refreshing ekspansion. Bedste scorings mekanisme i et point spil nogensinde.

4. Agricola . Der er proppet rigtigt mange ting ind i det her spil, og det er et rigtigt rigtig godt spil. Men der er en del kritikpunkter. For det første er der så mange ting i det at det næsten ligner et FFG spil. Og det virker på mig som lidt overkill.
Men derudover er rigtigt mange af kritikpunkterne faktisk adresseret i ekspansionen. Stort +, den helt rigtige type ekspansion , der forsøger at gøre et godt spil bedre!
Det er stadig uafklaret for mit vedkommende om det så egentligt er blevet for omstændeligt med den. For jeg har stadig ikke fået spillet det. Men jeg ser stadig frem til at spille en masse spil agricola frem over.

5. El Grande.
smukt , enkelt , og især fint som gateway game! Jeg kan ikke umiddelbart se hvad en ekspansion skulle forbedre. Men det r nu også længe siden jeg har spillet det

6. Le Havre
jeg kan godt lide spillet , men egentligt er det stadig lige så omstændigt som agricola, og endnu være, alle special bygninger virker egentligt som om de har for lidt indflydelse.
En ekspansion skulle derudover gøre noget ved spille tiden , og også spilbarheden for mere en 3.
et spil jeg frygter lidt glider ud og ikke bliver spillet så meget mere

7. Dominion. Jeg kommer til at spille en masse dominion fremover. Fantastisk concept
Men grundlæggende er jeg sur på det over at ”big Money” vinder så meget som det gør. At det i 8 ud er 10 random setups er en fejl at købe mere en 2 aktion kort. Og det er den væsentligtste grund til at det ikke står højere. Jeg venter ikke på flere ekspansions. Men kan nogle komme op med en husregel til at bryde big money med så lad mig høre.

8. Power Grid: ARGH et spil med stort potentiale , masser af spændning , og med nogle forfærdelige ligegyldige ekspansions , nye kort og kraft værker , and so what. NÆ giv mig noget til at slippe ud af king making , deadlocks, og alt for ekstræm randomness. Simpelt hen ikke elegant nok til at få min store respekt. tilgengæld et fint spil for en styrkemæssigr meget blandet og evt stor flok.

Ikke spillet , og derfor uden for bedømmelse
Through the Ages: A Story of Civilization
Og Twilight Struggle

øj det blev lang , hvis du har læst hertil så godt holdt ud! og det var så mit indlæg nr 100
jon
Image
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Post by Foppwin »

Tema og gameplay går op i en større enhed.

1. Agricola
5. Twilight Struggle
2. Puerto Rico
9. El Grande

Gameplay er super godt, men temaet er ligegyldigt.
6. Dominion
8. Tigris & Euphrates

Har ikke prøvet dem, så ude for bedømmelse.
3. Power Grid
7. Le Havre
10. Caylus
Danny

Image
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung

Post by Black Sea »

1. Agricola
2. Dominion
3. Puerto Rico
4. Caylus
5. El Grande
6. Le Havre
7. Tigris & Euphrates
8. Power Grid

Udenfor bedømmelse, da jeg ikke har prøvet dem endnu:

Through the Ages: A Story of Civilization
Twilight Struggle
VC nr. 5243
Don't think of it as a flame---it's more like an argument that does 3d6 fire damage
If Pacman had affected us as kids we'd be running around in dark rooms, munching pills and listening to repetitive music
Post Reply