Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 924 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2010

Post by Frouvne »

Fredag blev der spillet to spil Bakugan Battle Brawlers, lørdag yderligere fire spil og så tre spil Keltis: Das Kartenspiel. Søndag er det (indtil nu) blevet til otte spil Bakugan Battle Brawlers.
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Søndag er det (indtil nu) blevet til otte spil Bakugan Battle Brawlers.
Whoa, enten er det ikke så slemt et spil som det først lød som om, eller også kvalificerer du snart til Nobels tålmodighedspris. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Carsten
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Republic of Rome, Puerto Rico, Hannibal: Rome vs. Carthage, Colosseum, Android, Caylus, Struggle of Empires, Power Grid

Post by Carsten »

Lørdag aften havde vi gæster, og nogle spil kom på bordet. Vi var 4 spillere i alt.

Vi åbnede dagen med et spil Colosseum, som udviklede sig til lidt af en gyser. Jeg var den eneste, der havde prøvet det før, så jeg introducerede de andre med en regelgennemgang og en serie af velmenende råd (jævnfør Larsines ”Colosseum - starten på en strategiguide” i forummet med strategier). Selv varmede jeg op med at investere i en loge, og fyrede Ode to Aurora af med 2 ud af 3 asset tokens, der på slunken vis indbragte mig fesne 5 tilskuere. Jeg tabte første runde og kunne så tyvstjæle fra anføreren, hvilket indbragte mig stjernegladiatoren, som jeg holdt til det sidste. I anden runde investerede jeg i en udvidelse af mit colosseum og opførte The Last of the Samnites med fuld besætning og min funklende olieindsmurte stjernegladiator. I anden runde lagde jeg mig midt i pointfeltet i forhold til de øvrige spillere. Det var desuden lykkede mig at skaffe adskillige farlige løver, som indbragte mig stjerneløven, og jeg besluttede at satse på løverne, hvorfor jeg i trejde runde som den eneste købte mig et nyt skuespil (de andre udvidede først nu deres arena, da de havde købt season tickets og loge i første og anden runde). Jeg brillierede med Cave Leonem Cruciatum med fuld besætning samt stjernegladiator og –løve og bragede ind på en førsteplads. For at ødelægge mit fine forspring, snupsede den som var bagest en af mine løver, så min stjerneløve forsvandt! Det lykkedes dog i fjerde runde at købe hele to nye flotte løver ved auktion og desuden udvide min arena igen. Da Cave Leonem Cruciatum havde været en flot succes, valgte jeg at fyre den af igen. Mine konkurrenter havde nu også investeret i nye skuespil, som de fik fyret af, og jeg faldt tilbage på en andenplads, men min plan var stadig at gå videre med løverne. I femte og sidste runde indkøbte jeg mit trumfkort, som var en stor forestilling Legendary Lion Hunters. Det var også lykkedes for to af de andre at udvide to gange og købe en stor forestilling. En af de andre købte Caesars triumphal march, men jeg lå så lunt i svinget, da det også lykkedes mig at skaffe stjernesangeren i den sidste auktion, at jeg var helt rolig, da vi gik i gang med forestillingerne. Jeg havde en senator og en konsul på besøg i sidste omgang. Jeg opførte Legendary Lion Hunters med fuld besætning og stjernegladiator, -sanger og –løve samt 5 medaljer, 3 tidligere afholdte forestillinger og et enkelt podium, hvilket skaffede mig i alt 95 points. En anden spillere fyrede Caesars triumphal march af med fuld besætning!!! Stjernemusikanter og –heste samt to konsuler og en senator og diverse ekstra, og kom også op på 95 points, mens de to sidste spillere fik færre points. Tiebreaken på penge faldt ud til min modspillers fordel, idet han havde 3 penge tilbage (+95) og jeg havde 1 penge (+95). Det var næsten så tæt, som det kunne blive og rasende spændende til det sidste.

Image

Efter Colosseum var vi kommet i den hyggelige romer-stemning, og vi besluttede derfor at tage et slag Downfall of Pompeii, som vi alle fire kendte. Jeg formåede at få flest borgere i byen før Pompeii brød ud, men de første klatter lava landede tungt og varmt ovenpå mine fine gule romere, som mine medspillere med ikke tilbageholdt begejstring ploppede i Vesuv en efter en. Det blev en frygtelig kamp mod lavaen for mine stakkels gule romere, og det syntes som om lavaen havde en forsmag for dem. Det blev til en delt andenplads ved optælling af romere som undslap byen, men da vi løftede vulkanen, blev min hårdt tilkæmpede andenplads straks forvandlet til en tredjeplads af bunkerne af gule romere, der væltede ud under Vesuv.

Sidst men ikke mindst kom et af mine mest spillede spil på bordet. Family Ties. Spillet er rasende simpelt og lige til at gå til, og det blev da også spillet fire gange, hvor jeg formåede at hive en enkelt sejr hjem, da jeg spillede brille-genet.
Senest spillet:

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:
Frouvne wrote:Søndag er det (indtil nu) blevet til otte spil Bakugan Battle Brawlers.
Whoa, enten er det ikke så slemt et spil som det først lød som om, eller også kvalificerer du snart til Nobels tålmodighedspris. :)
Det er nok det sidste, der gør sig gældende! :D Jeg rater i hvert tilfælde 3.5 på BGG og alligevel har jeg spillet det 50+ gange i denne måned! Det er lidt af en bedrift, når jeg selv skal sige det. Det skyldes selvfølgelig, at min søn brænder for det og jeg har så kastet mig ind i kampen. Spillet er tydeligvis et spil, der er produceret af et legetøjsfirma og ikke et spilfirma. At finde et sæt regler, man umiddelbart kan spille efter har derfor været en umulighed. Til gengæld har spillet positive aspekter og jeg har i den seneste måned prøvet at researche lidt på mulighederne i de kortmuligheder, der er i spillet. Og det har gjort, at jeg positivt har kunnet gå til det og har haft nogle rigtig gode oplevelser med min søn omkring spillet. Så selvom spillet langt fra (LANGT FRA) er særlig interessant har jeg haft nogle rigtig gode oplevelser forbundet til den kontekst det har indgået i. Og det er jo ikke det værste, når man spiller brætspil.
frouvne, administrator

Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Lørdag havde vi besøg af to par venner, og efter en lang gåtur om eftermiddagen og en god middag skulle vi spille.

Men det er efterhånden ikke så nemt at finde spil til 6 personer, og slet ikke spil som alle bryder sig om. Risk , "Det der aktiespil" (Acquire), samtlige samarbejdsspil, "racerbilspillet" (Das Motrosportspiel) og "bønnespillet" (Bohnanza) blev alle affejet med den ene aller den anden undskyldning.

Til sidst gik jeg i kælderen og kom op med samtlige spil for 6 personer som de havde prøvet før, og derfor endte det med et spil Settlers. Jeg foreslog at vi brugte eventkortene frem for terningerne, hvilket de alle var med på. Men der er åbenbart nogen der alligevel ikke kan deres sandsynlighedsregning, for "10 skal da komme næsten lige så tit som 9" og "Hvorfor kommer 12 så sjældent". Men vi var både lidt rustne, og så har vores forhandlinger tendens til at trække ud, så 3 timer senere var vi ved at være gennem eventbunken for anden gang, og vi besluttede os for at stoppe næste gang nytårskortet blev trukket. Da nytårskortet blev trukket var stillingen at Mogens, Lisa og Charlotte havde 7 point, Jette og Lars havde 6 point og jeg måtte nøjes med 5 point. Men jeg er overbevist om at jeg havde en rigtig god placering og sagtens kunne have arbejdet mig op.

Lars
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:I går i KBK fik jeg prøvet Thunderstone, den nye dungeon crawl Dominion-klon. Tre spil blev det til, og det i sig selv siger jo noget om at det ikke var helt skidt. Med de blandede kommentarer spillet har fået med på vejen på BGG havde jeg i forvejen nok ikke de helt høje forventninger til det - hvis ikke lige det var fordi Chris Farrell har udnævnt det til sit yndlingsspil fra 2009! [...]
Tak for din fine gennemgang af spillet, Jens! Jeg havde så godt som bestilt spillet umiddelbart efter Essen, da jeg fik kolde fødder på baggrund af de første kommentarer på BGG. Nu glæder jeg mig så alligevel til at prøve det og håber, at det kan tilføje lidt tema til Dominion, der jo som sådan er en meget interessant størrelse, men som mangler lidt liv og sjæl!
frouvne, administrator

Image
Post Reply