Ondeste spil

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Ondeste spil

Post by Sir William »

Hvilken spil bringer det værste frem i folk, hvilket spil kan få pulsen op at køre og skabe problemer i de små hjem.

Tænkte over ovenstående da jeg vi var fire der spillede ludo i går aftes, har aldrig nogen sinde blevet så sur over et spil som i går. Nok mest fordi vi havde forskellige tolkninger af reglerne - tvungen hjemslagning - og det medførte en trykket stemning af ca. 5 min.

Så var det om der er nogen andre der har oplevet et spil, hvor at hyggen pludselig forsvandt fordi nogen gjorde noget i et spil som decideret var ondsindet og unødvendigt eller andet i den dur?

Eller slutteligt, hvilket spil kan vække den indre skiderik i dig og hvilket spil er det ondeste du har spillet?

Min egen stemme går lige nu til Ludo :lol:

Brætspillet Ludo er gennemsyret af ondskab, det primære formål er at genere alle andre gennem nederdrigtige handlinger, ondsindet taktik og led strategi. At der så findes utallige tolkning er reglerne og er de ikke helt klare inden start, kan det bare blive værre.
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Re: Ondeste spil

Post by Foppwin »

Ondeste spil må være Sorteper. Dejligt børnespil hvor det gælder om at finde en taber. Sådan - pædagogik når det er ondest. :twisted:
Danny

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 922 times

Post by Frouvne »

Din historie får mig til at tænke på en barndomserindring, hvor en vens far fuldførte Risk's slogan: "Spillet der samler familien" med "... på skadestuen!"

Der er vel mange onde spil. Om det virker ondt hænger sammen med mange ting; er spillet hurtigt overstået, kan man hurtigt kommem op på hesten igen og nå at stikke en kniv i ryggen på ham, der var ondskabsfuld imod en selv i det næste spil. Det lyder som om mange har kedelige historier forbundet med onskabsfuldheder i Diplomacy. Jeg har aldrig selv opfattet spillet på den måde, men mit bud vil være, at det er et af de spil, der har brudt nogle venskaber.

I øvrigt tænker jeg, at hvis noget skal opfattes som ondskabsfuldt, må det hænge sammen med, at det bryder nogle skrevne eller uskrevne regler for god opførsel i forbindelse med et spil. Så hvis formålet er at man skal hindre hinanden i at nå et bestemt mål, er der vel ikke noget ondksabsfuldt forbundet med at gøre det? Eller er det blot mig, der af natur er ondskabsfuld?! :twisted:
frouvne, administrator

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Det lyder som om mange har kedelige historier forbundet med onskabsfuldheder i Diplomacy. Jeg har aldrig selv opfattet spillet på den måde, men mit bud vil være, at det er et af de spil, der har brudt nogle venskaber.
Det er i hvert fald min kandidat til titlen. Jeg har ikke set venskaber direkte blive brudt på grund af Diplomacy, men jeg har set folk være uvenner i en sådan grad at de ikke talte til hinanden i dagevis. Jeg har spillet Diplomacy-spil hos venner, hvor stemningen var så trykket, at det ligesom tog noget af morskaben af det... :?
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Been thanked: 1 time

Post by jondifool »

Altså Matador er en god kandidat også , et spil der går ud på at få alle andre til at gå fallit! jeg glemmer aldrig da jeg i min barndom overnattede hos en ven, og hans søster vækkede os om morgenen og hvæsede til ham , "Du skylder mig stadig 27.000"

ellers er jeg ovre i at Risk nok er det der har fået det ondeste frem i folk! Og her kommer dårlig regel kommunakitation ind sammen med HUSREGLER som en faktor der har kunnet skabe rigtig dårlig stemning!
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Jens_Hoppe wrote:Jeg har ikke set venskaber direkte blive brudt på grund af Diplomacy
Erik Swiatek har mindst en god historie om tabet af en god ven.
Så spillet får også min stemme.
I det hele er spil hvor man har forhandlinger der kan brydes gode kandidater.

Selv har jeg heldigvis aldrig oplevet nogen bære nag der rækker ud over det enkelte spil.
Image
weilmann
100+ indlæg
100+ indlæg
Favoritspil: Pathfinder ACG, Smash Up, Marvel Legendary

Post by weilmann »

Min kæreste og jeg kan ikke spille HeroQuest - der er en stavefejl på et af kortene (DK version) der gør at vi altid kommer op at skændes. Meget!

...Men når vi bliver enige om, at jeg tager fejl, er vi som regel gode venner bagefter...
Mvh
Martin
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by netsapiens »

Efter sigende er Intrigue det værste.. jeg har det, men har ikke pakket det ud endnu... glæder mig dog, da jeg elsker den slags
spil..
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Post by Mikkel »

Lyder til at man skulle være en flue på en væg her... :lol:

Jeg synes at Partners også kan komme med her - her kan man virkelig gøre sig RIGTIG upopulær...og ende på sofaen.
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Diplomacy får helt sikkert også min stemme, selvom jeg aldrig har oplevet at uvenhederne har varet ved ud over spillet. Til gengæld har jeg oplevet i et PBEM spil, at der var tegn på at en spiller havde forfalsket en e-mail, hvilket vi naturligvis var nødt til at undersøger uden for spillet. Det viste sig heldigvis at han ikke havde gjort det.

På det personlige plan har der været spil som jeg ikke længere spiller med visse personer, men det har mere med personerne at gøre end det har med spillene at gøre.

En af de regler der har medført flest diskussioner i diverse spil, er om der står "may" eller "must" i en regel, og hvad dette betyder. Men i virkeligheden er det jo ikke så svært, men det kan være svært at overbevise andre om hvor simpelt det er.

Lars
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Jeg har aldrig prøvet Diplomacy...så den får ikke min stemme ;o)

Junta er det spil, der hos os tiest ender med folk, der er tøsepige-fornærmede. Måske er det bare de folk, vi spiller Junta med.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Post Reply