Spilkanon søges

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 636 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Mon ikke det snart er på tide at få diskuteret nogle af præmisserne for at lave sådan en kanon? Jeg skal p.t. afholde mig fra diskussionen og afvente en udmelding fra trådens diskussions-ansvarlige... :wink:

Når jeg nedenfor vil foreslå en række spil er det dog på baggrund af de præmisser, at der selvfølgelig er tale om noget smagsdommeri, ellers giver det ingen mening; vi vil fortælle nogle, at vi mener noget er bedre end noget andet ud fra nogle givne (dog endnu ikke definerede :D ) præmisser. Den anden præmis for mig er, at der må være tale om et dynamisk dokument; det må med jævne mellemrum tages op til revision. Det ikke for at sige, at det vi (måske) er i gang med at producere alligevel snart skal revideres, men snarere at hvis folket siger, at Bohnanza (bare for at komme med et eksempel) er godt, ja, så er der nok noget om snakken og så må man jo tage en diskussion om hvorfor det skal eller ikke skal med på listen.

Eksempler på kandidater til en liste kunne være:

Go
Skak
Backgammon

... her kunne nogle tidsmæssige kriterier omkring moderne spil allerede strege samtlige kandidater. Et sådant kriterium kan man jo diskutere for og imod...

Die Macher
Diplomacy
Puerto Rico
The Settlers of Catan
Tigris & Euphrates
RoboRally
Bausack / Sack Noir
PitchCar / Carabande
Sleuth
Yinsh
eller Zértz som et eksempel på et moderne abstrakt spil
Ticket to Ride
Bohnanza
Carcassonne

Der er stadig masser af kategorier jeg slet ikke har berørt. Hvad kan vi foreslå indenfor Party Games, Fillers (Geschenkt, 6 Nimmt!, For Sale), Krigsspil osv. osv.
frouvne, administrator

Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Kære Allan

Du skal være mere end velkommen til at overtage ansvaret for udarbejdelsen af en spil-kanon :D / tråden :D

Dejligt at se mange indlæg - men har ikke helt tiden til at følge ordentligt op før mellem jul og nytår - der skal vel smagsdommere og kategorier og udvalg og og og til....

(Det var ikke 15-20 spil pr kategori - det var i alt ....)

Helle
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 636 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Er der ikke ved at være tradition for, at en kanon indeholder 100 titler?! :D
frouvne, administrator

Image
frostholm
50+ indlæg
50+ indlæg

Post by frostholm »

hvis vi skal ha 100 titler er vi nød til at medbringe simple kortspil så som fisk og strippoker :-)
Michael Frostholm
Admin på TOPGAMES.DK
Post Reply