Bedste udvidelse til et spil?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3997
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Bedste udvidelse til et spil?

Post by Andrea »

Hvilken udvidelse til et spil er den bedste, du er stødt på? Hvilken udvidelse har virkelig været nødvendig/gennemtænkt/spændende - og hvorfor?

(her må både nævnes udvidelser, som enten har tilført det oprindelige spil en masse nye interessante vinkler/mekanismer/tokens/osv. eller har reddet det oprindelige spil, fordi en masse fejl er blevet rettet).
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 15072
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 636 times
Been thanked: 933 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jeg har for nylig tænkt lidt over det samme uden at kunne sige hvilken udvidelse jeg finder er den bedste... så lad mig nøjes med at snakke lidt udenom! :wink:

For det første har jeg det ambivalent med udvidelser, hvilket nedenstående formentlig vil vise. På den ene side tænker jeg tit: "Hvorfor kan de ikke bare sælge mig hele spillet i første omgang?" og på den anden side kan jeg jo godt se, at der nogle gange faktisk bliver tilføjet noget, man måske ikke kunne have givet i første omgang. Måske alene af den grund, at spillet ville være blevet for omkostningsfuldt og at alle ikke nødvendigvis behøver den del for at få en udmærket spiloplevelse.

PitchCar er et godt eksempel på et spil, hvor jeg længe har spillet grundspillet og syntes det gav mig, hvad jeg havde brug for. De mere specialiserede skinner giver for nybegyndere et endnu større element af held, jeg ikke umiddelbart syntes trak i den rigtige retning. Når man så når til et vist niveau er det ikke nødvendigvis held de tilføjer men større variation og endnu en mulighed for at lade færdighederne afgøre dysten! :) Udvidelser gør det selvfølgeig også muligt at lave nogle større baner, men det syntes jeg ikke i sig selv gør spillet bedre. Banerne skal i hvert tilfælde som hovedregel ikke være længere end at bilerne ind imellem klumper lidt sammen...

Puerto Rico er et eksempel på et spil, hvor jeg ganske simpelt ikke har haft behov for udvidelsen, fordi jeg ikke har spillet grundspillet så meget, at jeg har behov for den variation, den kan bidrage med. Havde jeg dyrket det indgående i en lang periode som så mange andre er jeg sikker på, at jeg med glæde havde tilføjet i hvert tilfælde nogle af bygningerne.

Age of Steam har jeg allerede alt for mange udvidelser til. I forbindelse med Age of Steam føler jeg dog, at udvidelserne tilføjer meget mere end den gennemsnitlige spiludvidelse. Dels er det da i sig selv interessant at spille f.eks. en lokal version eller et område man finder interessant og dels så tilføjes der med alle udvidelser en eller flere nye regler, der gør at spillet ikke er helt det samme uden at grundstemningen går tabt.

Blue Moon er endnu et godt eksempel på et spil, hvor man langt henad vejen kan nøjes med grundspillet. En enkelt udvidelse giver dog lidt fornyet energi til spillet og for hver ny tilføjelse øges kombinationsmulighederne radikalt.

Lige modsat har jeg det med et spil som Lord of the Rings: The Confrontation, hvor jeg føler at den simplicitet, der er i det oprindelige spil er en væsentlig del af fornøjelsen for mig. Netop det at jeg kender alle brikker er en væsentlig del af charmen ved spillet og en forudsætning for at kunne lave en ordentlig strategi. Så selvom jeg faktisk har spillet det en hel del tror jeg ikke at jeg har behov for den nye udgave med dobbelt så mange brikker at vælge imellem. Så den øgede kompleksitet der er en mulighed med en udvidelse vil i dette tilføje næppe øge spilleglæden for mig.

Et spil som El Grande har jeg så meget ærefrygt for, at jeg er i tvivl om hvorvidt jeg kommer til at spille udvidelserne til. Jeg tror, det kommer til at ske en dag, men det vil være med en smule bæven af den simple grund, at jeg holder så meget af det oprindelige spil, at jeg er lidt bange for at ødelægge noget af magien omkring spillet.

Ursuppe er et eksempel på et spil, hvor jeg straks investerede i udvidelsen dels for at kunne spille med lidt flere spillere og dels fordi de ekstra kort lyder som om, de kan tilføje endnu mere atmosfære til et i forvejen ekstremt godt tematiseret spil.

Se så fik jeg sagt en del om emnet uden egentlig at svare dit spørgsmål... men nogle gange må man jo starte med en indkredsning af problemfeltet. Måske jeg på et senere tidspunkt vender tilbage med et egentlig svar på dit spørgsmål! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3997
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Post by Andrea »

Frouvne wrote: Se så fik jeg sagt en del om emnet uden egentlig at svare dit spørgsmål... men nogle gange må man jo starte med en indkredsning af problemfeltet. Måske jeg på et senere tidspunkt vender tilbage med et egentlig svar på dit spørgsmål! :wink:
*hehe*
Jamen betragtningerne er skam også ganske velkomne :)
For det første har jeg det ambivalent med udvidelser, hvilket nedenstående formentlig vil vise. På den ene side tænker jeg tit: "Hvorfor kan de ikke bare sælge mig hele spillet i første omgang?" og på den anden side kan jeg jo godt se, at der nogle gange faktisk bliver tilføjet noget, man måske ikke kunne have givet i første omgang. Måske alene af den grund, at spillet ville være blevet for omkostningsfuldt og at alle ikke nødvendigvis behøver den del for at få en udmærket spiloplevelse.
Ja, på mig kan det i hvert fald godt virke lidt provokerende, hvis grundspillet oser for meget væk af "til næste år laver vi 10 udvidelser, som du bare MÅ eje!". Og i andre tilfælde er det prisværdigt, fordi udvidelsen kan rette op på fejl eller give større variation ift. grundspillet.

Doom er et eksempel på et spil, hvor jeg har det lidt ambivalent mht. grundspillet. På den ene side kunne de sagtens have lagt flere scenarier i det oprindelige spil (og derfor er det lidt for tydeligt, at der selvfølgelig laves udvidelser til spillet). På den anden side har det, jeg indtil nu har læst om Doom-udvidelsen, fået mig til at overveje at købe det, fordi det kan give mere variation og dermed forlænge lysten til at spille det.

Lord of the Rings har også flere udvidelser, hvor jeg ikke rigtig kan lure, om de giver så meget mere til grundspillet (hvis vi lige ser bort fra Sauronudvidelsen).

Arkham Horror har lige fået to udvidelser. Den ene - Curse of the Pharaoh - giver ikke vildt meget nyt til spillet, og hvis jeg køber den, så er det mere af principielle årsager, end fordi jeg forventer at få et helt nyt spil ud af det. Den anden - Dunwich Horror - er til gengæld er til gengæld en temmelig stor udvidelse, hvilket butiksprisen så også afspejler, og spørgsmålet er så, om det virkelig er det værd?
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Post by Erik Mejer Hansen »

Andrea wrote: Arkham Horror har lige fået to udvidelser. Den ene - Curse of the Pharaoh - giver ikke vildt meget nyt til spillet, og hvis jeg køber den, så er det mere af principielle årsager, end fordi jeg forventer at få et helt nyt spil ud af det. Den anden - Dunwich Horror - er til gengæld er til gengæld en temmelig stor udvidelse, hvilket butiksprisen så også afspejler, og spørgsmålet er så, om det virkelig er det værd?
Jeg har også kigget lidt på udvidelserne til AH. Curse of the Pharaoh lader til at tilføje en stak location kort. Hvilket imho er noget tiltrængt (der er aaalt for få med i grundspillet).
Dunwich Horror ser dejligt ud, men hvordan skal man lige få plads til et ekstra bræt ved siden af AH?
Det ender med at jeg skal spille AH på mit warhammer bord (4x8 fod burde være nok).
Meeen, det ender nok med at jeg prøver at få overtalt kæresten til at vi køber dem
:wink:
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3997
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 189 times
Been thanked: 190 times

Post by Andrea »

Erik Mejer Hansen wrote: Jeg har også kigget lidt på udvidelserne til AH. Curse of the Pharaoh lader til at tilføje en stak location kort. Hvilket imho er noget tiltrængt (der er aaalt for få med i grundspillet).
Det er ganske rigtigt. Meeen jeg synes, prisen er noget pebret i forhold til, hvad man får. Jeg ender dog sikkert med at købe eller ønske mig den under alle omstændigheder ;)
Post Reply