Skattejagt med GPS

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Skattejagt med GPS

Post by Foppwin »

Hvis man mangler et godt argument for at få familien med ud i den grønne natur, så er her en god mulighed

GeoCaching

Ideen er at man får en GPS lokation hvor skatten er, og så tager man ud og finder skatten. Der er rigtig mange skatte - vi har ca. 370 skatte inden for 10 miles radius af hvor vi bor.

Børnene var helt vilde med det, så jeg tænkte at jeg lige ville fortælle om det.

Happy hunting.
Danny

Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Re: Skattejagt med GPS

Post by Jens_Hoppe »

Jeg ved at vores flinke vært her på forum også har dyrket det, så helt alene er du ikke.

Selv er jeg kun en newbie indenfor geocaching, og har prøvet det nogle gange indenfor de seneste par år. Jeg har haft gode oplevelser med det, men også lidt mere trælse (oftest forbundet med at prøve at finde caches her i København, hvilket ærligt talt ikke altid er lige lækkert...)

Desværre viste mine unger ikke den store entusiasme for det, sidst jeg prøvede det med dem.

Men fascinerende er det! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 922 times

Post by Frouvne »

Vi har også rigtig gode erfaringer med GeoCaching... desværre alt for få. GeoCaching får en til at opsøge nogle steder, man ellers ikke ville komme. Typisk lægger folk den et sted, de syntes er seværdigt - og der findes mange steder, man ellers aldrig ville komme forbi! Endvidere er det en fantastisk måde at have børn med i naturen på; det er meget lettere at gå efter noget end blot at gå en tur og så fungerer det lille skattejagts-element forbløffende godt: Gad vidst hvad der gemmer sig i kassen? Det faktum at der er geocacher spredt ud over hele verden gør også, at når man skal på tur/ferie kan man lige plotte nogle lokale koordinater ind og så tage dem, hvis man får lyst og tid! Jeg kan kun bakke op omkring din anbefaling! :D
frouvne, administrator

Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Jeg er blevet interesseret nu, hvor jeg har fået iphone (med gps i, jo).
Det skal da helt sikkert prøves - kan se der er en masse i nærheen af Måløv, hvor jeg bor.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Bare af nysgerrighed, men nu når man finder skatten hvad så?

Har hørt noget om, at man så skal skrive på hjemmesiden at man har fundet den, hvad der var i den og så skal man ligge en ny skat i? Altså men beholder den skat der er der og efterlader en ny?

Det er nogenlunde også det indtryk jeg får når jeg ser introen på hjemmesiden.

Så at det oprindelige links er til en udenlandsk hjemmeside, der findes også en dansk http://www.geocaching.dk/
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Så vidt jeg kan forstå, kan man i hvert fald vælge at bytte "gaver". Der plejer også at være en logbog, så man kan skrive i at man har fundet den, og hvad man har byttet rundt (hvis noget)
Image
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Jep, og de fleste 'logger' også på nettet, så man kan se, hvilke man har fundet - og på hver caches hjemmeside kan du se, hvad folk har skrevet ...
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Post by Foppwin »

Der var legetøj i den vi fandt.
Vi lagde 2 ark klistermærker i og tog en plastik soldat, og en snurretop.

Princippet er at tager man noget, så ligger man noget nyt i.

Jeg ved at der findes en applikation til Iphone, som vist koster 59 kr. Det virker meget nemt at finde lokationen for skatten, opgaven er så bare at finde den.
Danny

Image
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Foppwin »

På den internationle side er skattene også beskrevet på dansk, jeg tror at geocaching.dk er et spejl af den internationale. Jeg synes bare at den internationle er bedre at bevæge sig rundt på.

Mange caches, som skattene kaldes, formidler en information. Det kan være om et vandværk, togstation o.s.v.

Jeg havde tænkt på at lave nogle boardgame caches, for man formidler information om de dejlige brætspil vi kender, men som er ukendte for andre. Der er mange der går rundt med familien, så det kunne være en mulighed for at fortælle om spillene.

Powergrid cach - Hove transformerstation.
Agricola cach - Perderstrups besøgsbondegår.
Boardgamer.dk cach - hos Tobias i lynge.
Pandemic cach - Herlev hospital.

Så der er masser af muligheder. ;)
Danny

Image
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Tobias »

Boardgamer.dk cach - hos Tobias i lynge.
HOV! Ingen skal komme og grave i min have...men de er velkomne til at slå græsset :D

Bortset fra det, havde jeg aldrig hørt om dette før denne tråd. Strøg hjem, hev børnene i tøjet og gik på skattejagt i Lynge grusgrav. Ungerne var svært begejstret og syntes at jagten var rigtig sjov.
Jeg selv opdagede nogle fantastiske naturområder (400 meter fra mit hus :oops: )
Vi fandt skatten og lagde en golf bold i.
Kan varmt anbefale denne Cache samtidigt med man henter sine brætspil :wink:
Last edited by Tobias on Wed May 12, 2010 11:30 pm, edited 1 time in total.
Image
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Nogen der egentlig kan anbefale en god og billig håndholdt GPS samt hvor jeg kan købe en sådan. Har nemlig hverken ur eller mobil med indbygget GPS og kunne faktisk godt tænke mig at prøve det med familien. Det lyder nemlig ganske spændende.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Sir William wrote:Nogen der egentlig kan anbefale en god og billig håndholdt GPS samt hvor jeg kan købe en sådan. Har nemlig hverken ur eller mobil med indbygget GPS og kunne faktisk godt tænke mig at prøve det med familien. Det lyder nemlig ganske spændende.
Jeg har en Garmin GPSmap 60 CSx (med link til den forhandler hvor jeg købte den ;) ) som jeg varmt kan anbefale. Brugerinterfacet ligner noget fra et årti eller to siden, men enheden er meget hårdfør, og GPS-modtageren er i en helt anden klasse end hvad du finder i mobiltelefoner mv. (hvilket kan gøre en stor forskel hvis du en dag skal bruge den f.eks. i en regnvåd tæt skov)... Jeg har haft den med til et geocaching arrangement med mine kollegaer, hvor de fleste andre var bevæbnet med almindelige bil-GPS'er, og min 60 CSx'er blev i det store hele bare opfattet som "snyd" fordi den - som de sagde - selv fandt cachen for en. :lol:

Garmins eTrex Vista HCx (hvordan faen finder de på de navne?!) er noget billigere og har også et godt ry. Endelig har Garmin også de seneste par år lavet mere moderne håndholdte modeller - Oregon og Dakota serien - som med trykfølsomme skærme er lidt mere "iPhone-agtige" i deres brugerinterface. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Alternativt, hvis man ikke lige har et par tusinde at smide efter en hobby man ikke ved om man vil bryde sig om, kan man prøve en Garmin eTrex H der er en helt basismodel, men som kan fås meget billigt (ved ikke om jeg har linket til det billigste sted, men her er den til 750,-)
Image
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 184 times
Been thanked: 188 times

Post by Andrea »

Jeg har flere gange tænkt på at prøve geocaching, for jeg synes, det lyder sjovt og som en god måde at få rørt sig på og oplevet naturen. Jens og jeg talte også om at prøve det sammen på et tidspunkt, men af uvisse årsager gled det i baggrunden igen. Nu må vi da lige kigge på det igen!

... mon ikke vi har en lille zombie eller to et sted, som vi kan donere...

Foppwin - god idé i øvrigt med de brætspilsrelaterede caches :)
Post Reply