Spilæsker

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Spilæsker

Post by Stony »

Det kan stadig være en frustrerende oplevelse, at skulle få plads til alle spilæskerne i skabet. Nu er Queen skiftet fra et vanvittigt æskeformat, til et andet der kun er marginalt bedre. Jeg fik lige åbnet Fresco og beskuet indholdet. Der er stadig meget spildplads. De kunne have bevaret formatet på æsken, og nøjedes med at gøre den cirka halvt så dyb, og der ville stadig være plads til det hele.

Det burde efterhånden også være helt almindeligt, at folk udskriver player aids, oversættelser, ekstra scenarier m.m. og lægger i deres spilæske. Alligevel holder man sig til et format, hvor en A4 side lige akkurat ikke kan lægges ned i æsken uden at blive foldet først.

Det skulle ikke undre mig, om æskerne i tidernes morgen er blevet designet med det amerikanske Letter format i baghovedet. Det er ca. 2 cm. kortere på den lange led, og vil fint kunne passe ned i æsken. Men nu er det kun USA og Canada der stædigt holder fast i det format. I resten af verden hedder det A4.

*suk*
Sidst spillet:
Image
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Re: Spilæsker

Post by Brichs »

Kan kun være enig med dig. Jeg er (langt om længe?) selv begyndt at vurdere, hvilke spil der skal beholde deres egne æsker, og hvilke der ikke skal, da de fylder så grotesk meget. Det første eksempel jeg har, er at jeg har taget Last Night on Earth, taget plastik-holderen ud, og smidt alle udvidelser i samme kasse.

Har også netop smidt min kasse til Sorteper ud :roll:
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Jeg nægter at tro på at tyskerne skulle have indrettet deres æsker efter Amerikansk brevformat.
jeg troede at den nye Queen-æske var på størrelse med Kosmos-æsken, men da jeg forstår tysk har jeg ikke opdaget at den ikke passer til A4-papir.

For mig er det vigtigste at Queen-æsken nu passer i en almindelig bogreol - dvs. er mindre en 40 cm i højde og dybde.

Og at æsken har en del luft gør intet. Vi skulle jo gerne have plads til udvidelserne.
Hvem ved hvor meget de blyindfattede ruder kommer til at fylde...?
Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole

Post by Stony »

Mik wrote:Og at æsken har en del luft gør intet. Vi skulle jo gerne have plads til udvidelserne.
Hvem ved hvor meget de blyindfattede ruder kommer til at fylde...?
*kigger ned i æsken igen*

Jeg vil hermed komme med et slag på tasken, at enten bliver de udvidelser STORE, eller også er der planlagt en 30-40 stykker....
Sidst spillet:
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Mik wrote:Jeg nægter at tro på at tyskerne skulle have indrettet deres æsker efter Amerikansk brevformat.
jeg troede at den nye Queen-æske var på størrelse med Kosmos-æsken, men da jeg forstår tysk har jeg ikke opdaget at den ikke passer til A4-papir.
Kosmos æsker kan da heller ikke have et A4 ark uden at det som minimum bliver lidt bukket i den ene ende.

Men som konsekvens af det har jeg i det sidste lange stykke tid blot udskrevet alt ekstramateriale i A5.

Lars
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Larsine wrote:Kosmos æsker kan da heller ikke have et A4 ark uden at det som minimum bliver lidt bukket i den ene ende.
Næh, det har jo heller ikke skrevet. Jeg har jo netop ikke prøvet at lægge A4-papir i disse æsker.

Men til løsning af problemet vil ja da gerne foreslå en en saks eller en kniv, hvis man ikke allerede har investeret i en papirskærer. Det er rimelig let at skære en cm eller to af siderne.
Formodentlig nok lettere end at får udgiverne til at indføre større æsker.
Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Stony »

Mik wrote:Men til løsning af problemet vil ja da gerne foreslå en en saks eller en kniv, hvis man ikke allerede har investeret i en papirskærer. Det er rimelig let at skære en cm eller to af siderne.
Formodentlig nok lettere end at får udgiverne til at indføre større æsker.
Der er uden tvivl mange ting, der vil være lettere, end at få udgiverne til at indføre nogle andre æsker. At lave æsken selv. At lave hele spillet selv. Men det er jo ikke pointen. Jeg undrer mig bare over at et tysk firma (ophavslandet for A4 formatet i øvrigt) skifter til et nyt æskeformat, og stadig benytter et format der er stort nok til at rumme luksusudgaven af Settlers, men alligevel ca. 1 cm. for smal til at rumme et A4 ark. Det blev bare et irritationsmoment, når jeg nu igen-igen, skulle have papirskæreren frem, for at skære en lille smule af de udprintede sider.
Det kan næppe være fordi man ikke kan få æsker i de formater, for jeg har skam masser af andre spil, hvor det kan lade sig give sig. Det er nok bare en tanke de ikke har gjort sig.
Sidst spillet:
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 922 times

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] Der er uden tvivl mange ting, der vil være lettere, end at få udgiverne til at indføre nogle andre æsker. [...]
Æskestørrelser er der flere ærgrelser forbundet med (når de primært rummer luft, besynderlige formater etc.) og måske kunne det være, at man skulle gøre sig det besvær at gøre dem opmærksom på det. De ved det sikkert og det ændrer måske ikke noget. Alligevel tror jeg på, at konstruktive kommentarer præsenteret på den rigtige måde for den rigtige person på det rigtige tidspunkt (fortsæt selv listen...) kan have en effekt. En rask lille underskriftsindsamling på BGG kunne måske endda have en endnu større effekt?!? :)
frouvne, administrator

Image
Johnny Ebsen
10+ indlæg
10+ indlæg
Favoritspil: Elfenland, Dominion, Niagara, Zooloretto, Cuba, Imperial, Shark

Post by Johnny Ebsen »

Da jeg har en god forbindelse til Queen games, vil jeg give kritiken videre til Rajive. Jeg er sikker på at han vil lytte til konstruktiv kritik. Queen games har faktisk sit største marked i USA og jeg tror at box størrelsen er valgt af hensyn til det Amerikanske og Asiatiske marked.

Johnny
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Ok, det lyder vanvittigt, at der ikke tænkes over brugernes behov .... omkring A4 mm.

Men alt det andet om spildplads mm handler vel om, at større æsker giver mere synlighed, og hvis du skal tage 400,- for noget, skal det gerne se ud som om, at det er mere end et vilkårligt kortspil, godt pakket i æsken.

Det skal se ud af noget, fordi selvom producenterne sælger idé, design og mange omkostninger skal dækkes, så skal forbrugeren helst se, at de får noget for pengene.

Måske kunne man få producenter af brætspil, som primært er for brætspillere til at lytte, fordi det alt andet lige er dem, der køber deres spil, som har 100+ og som derfor får/har pladsproblemer. Men jeg vil tro, at lige så snart, der er en chance for, at det kan nå lidt bredere ud, så bliver det pustet op.

Rigtigt rigtigt mange spil kunne være pakket mere effektivt.
Nogle kunne dog godt bruge større æsker, så der kunne være plads til udvidelserne ... her taler jeg om rftg og pandemic ...
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Post by Bugge »

Man kører stadig i venste side i England, kunne ikke blive enige om noget på Cop15, selvom vi er ved at slå os selv ihjel, så hvorfor skulle man kunne blive enige om A4 standard til brætspilsæsker :?:

Faktisk vil jeg vove at påstå, at det eneste man kan blive enige om på denne klode er, at være uenige :wink:

Og glem ikke de vise ord "ingen er nogen sinde blevet fattig på at sælge dårlig smag" , samt at "ethvert simpelt problem kan gøres uløseligt, hvis man bruger nok tid på at diskutere hvordan man skal løse det" :shock:

Altså hold ikke vejret, og spil nogle flere brætspil :D

S
Post Reply