A Game of thrones bøgerne - søges

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

A Game of thrones bøgerne - søges

Post by Sir William »

Har nu læst en hel del på nettet om baggrunden for spillet "A Game of Thrones" og blev her inspireret af selve historien som bygger på George R. R. Martins episke fantasy serie "A song of Ice and Fire".

Umiddelbart er der udkommet 4 bind, 5. bind kommer her i år.

Men.... Er der nogen af jer der har læst bøgerne, er de lige så spændende som det univers som beskrives på nettet og er der nogen der ved, hvor de kan købes?

Har fundet dem til ca. 8£ hos Play.com, hvilket er ganske billigt. Har under bibliotek.dk om de var lånbare men umiddelbart uden succes.
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Re: A Game of thrones bøgerne - søges

Post by Stony »

http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_nos ... es&x=0&y=0

Lidt mere specifik søgning på bøgerne 2 til 4 vil sikkert give flere resultater.

Bøgerne er efter min mening lidt bedre end en gennemsnitlig AD&D bog, som er fin underholdning når man er teenager. George R.R. Martin tager det dog lidt videre, da han ikke har skrupler med at slå heltene ihjel, og man får et mere nuanceret blik på hovedpersonerne. I den første bog virker personerne noget karikeret i goodguys og badguys. Men efterhånden som man kommer videre, og følger de slemme personer, får man et lidt dybere indblik i deres bevæggrunde og sågar forståelse for nogle af deres beslutninger.

Den fjerde bog var lidt tung at komme igennem, men indtil da har jeg følt mig godt underholdt. Jeg håber at handlingen tager lidt mere fart i næste bind. Bøgerne har afgjort været med til at højne min fornøjelse af brætspillene.
Sidst spillet:
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Sir William wrote:Umiddelbart er der udkommet 4 bind, 5. bind kommer her i år.
Jeg vil nu ikke holde vejret, "udkommer i år" er vist blevet sagt om "A Dance With Dragons" hvert år siden ... 2006? Og jeg kan ikke umiddelbart se nogen nyheder der indikerer at femte bind er ved at være klart til udgivelse.

Jeg var rimeligt godt underholdt da jeg læste bøgerne, med undtagelse af 4. bind som jeg syntes var kedeligt (handlingen flyttede sig stort set ikke). Det er ikke stor litteratur, men der er masser af vold, intriger og mere eller mindre afvigende sex, så der er smæk for skillingen. GRRM's måde at skrive på involverer tilsyneladende at han skriver en masse enkeltstående kapitler (set fra forskellige synspunkter), og først til sidst finder ud af i hvilken rækkefølge han vil placere dem i bogen. I hvor høj grad man får et sammenhængende værk ud af det, kan man så selv bedømme...

Skal jeg nævne et element som jeg især vil kritisere, må det være bøgernes længde. I forhold til hvad der er i dem, er de bare alt, alt for lange - og fjerde bind er den værste synder.

GRRM har også skrevet et par korte historier i samme univers, og ikke overraskende synes jeg det format passer bedre til hans forfatterstil.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

Lykkedes mig faktisk at finde bøgerne i bibliotek.dk´s database, så kan jeg jo læse dem og se hvad de er værd.

Investerede selv i Eragon da den udkom første gang i USA, og syntes den var ok spændende selv om den måske lånte lidt fra forskellige forfattere. Men den var nem og ligetil at læse, henvendte sig til bredden og var faktisk ganske spændende. At så trilogien bliver lidt mere end de 3 bøger, det er vel ulempen når en forfatter har mange tanker og ideer han gerne vil ud med.

Plus at ideerne efterfølgende kan udvikle sig og blive mere omfattende, hvilket jeg synes er en god ide. Det er træls med løse ender, hvor man ærgrer sig over at der ikke kommer et svar på et specifikt spørgsmål.
Post Reply