SecretSanta online at Boardgamegeek

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Andrea »

Larsine - du er en skat! Den tekst tyvhapser jeg lige med det samme!
(og sætter ind på min egen, så nej - du får ikke min SS-gave ;))
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Larsine »

Det skal lige nævnes at min oprindelige tekst er blevet rettet after jeg så hvad Oseali skrev på sin profil.

Min oprindelige tekst var meget længere, mere forklarende og mindre klar.
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Oseali »

woohooo all your presents are belong to me! :-)
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Mik »

Legius wrote:desuden er det jo kun små pakker der kan slippe igennem, men hvem værdi sætter indholdet?
Det gør den som udfylder tolddeklarationen. (Men toldvæsenet kan natuligvis omgøre tydeligvis forkerte deklareringer).
Og er toldpapirene ikke udfyldt (eller forkert udfyldt) falder hammeren også....

Ved gaver er tolddeklarationen blot en lille grøn mærkat hvor værdien af pakken er angivet.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Sir William »

Lidt ligesom når man køber fra Play.com (Jersey), der angiver de tydeligt uden på pakken hvad værdien af pakken er og det er så den værdi Postdanmark forholder sig til.

Den fornemmelse jeg har er, at der er strammet op på området. Førhen var det "kun" stikprøvekontrol, det er det ikke mere. Tror der er en del penge i det for Staten og en minimal indsats.

Vil følge lidt med i denne SS på BGG, lyder sjovt men kan også virke lidt besværligt når det er på tværs af grænserne.
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Oseali »

Sir William wrote:Lidt ligesom når man køber fra Play.com (Jersey), der angiver de tydeligt uden på pakken hvad værdien af pakken er og det er så den værdi Postdanmark forholder sig til.

Den fornemmelse jeg har er, at der er strammet op på området. Førhen var det "kun" stikprøvekontrol, det er det ikke mere. Tror der er en del penge i det for Staten og en minimal indsats.

Vil følge lidt med i denne SS på BGG, lyder sjovt men kan også virke lidt besværligt når det er på tværs af grænserne.
SS er ikke besværligt, man bestiller bare i det land eller EU hvis det er der ens target er, og så lader man egentlig bare nogen fra de flinke selskaber klare resten, har ihvertfald god erfaring med det fra sidste år, hvor jeg fik sendt et par spil afsted i USA og selv modtog en stor kasse fra England med tre spil i, så kan helt klart anbefales.. Overvejede faktisk også om man skulle have deltaget i wargame SS, men det nåede jeg ikke inden det var for sent.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Larsine »

Oseali wrote:SS er ikke besværligt
Jo når ens target bor i Brasilien. Selv brasilianerne siger at det er besværlig for dem hvis de får et target i deres hjemland.

Jeg har skrevet med flere af dem, og det lyder til at der ikke er nogen vej uden om, man må købe i USA og så betale lige så meget i fragt som selve spillet koster. De har også advaret mod at sende for mere end $50 spil, for så bliver modtageren ramt af 60% import tax, så det er nogen lunde lige så slemt som for os i Europa. Og så skal man sende med USPS, for hvis man sender med DHL eller FedEx kommer der 60% import tax på ligegyldigt hvor meget indholdet koster.

Måske skulle man overveje at starte en spilforretning i Brasilien :lol:
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Jesper »

Jo men så er det også lidt sjovt når det sker langt væk. Sidste år havde jeg et mål i Sydkorea, og udover at jeg sendte en cd med danske julesange direkte til ham så fik jeg bestilt et spil i Malaysia og sendt det til ham. Det var lidt sjovt at følge leverancen til Korea - Spilforhandleren syntes det var sjovt at være med til og meget hjælpsom endda.

Jesper

Larsine wrote:
Oseali wrote:SS er ikke besværligt
Jo når ens target bor i Brasilien. Selv brasilianerne siger at det er besværlig for dem hvis de får et target i deres hjemland.

Jeg har skrevet med flere af dem, og det lyder til at der ikke er nogen vej uden om, man må købe i USA og så betale lige så meget i fragt som selve spillet koster. De har også advaret mod at sende for mere end $50 spil, for så bliver modtageren ramt af 60% import tax, så det er nogen lunde lige så slemt som for os i Europa. Og så skal man sende med USPS, for hvis man sender med DHL eller FedEx kommer der 60% import tax på ligegyldigt hvor meget indholdet koster.

Måske skulle man overveje at starte en spilforretning i Brasilien :lol:
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Sir William »

Hvordan bliver det egentlig afgjort hvilken verdensdel ens "offer" bor? Angiver I nogle kriterier for hvor personen skal bo eller er det ganske tilfældigt.

Det må trods alt være nemmere og billigere, hvis det er i USA eller EU frem for Sydamerika eller Afrika.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Andrea »

Sir William wrote:Hvordan bliver det egentlig afgjort hvilken verdensdel ens "offer" bor? Angiver I nogle kriterier for hvor personen skal bo eller er det ganske tilfældigt.

Det må trods alt være nemmere og billigere, hvis det er i USA eller EU frem for Sydamerika eller Afrika.
Så tilfældigt som muligt og helst ikke Danmark :)
Jeg kan vældig godt lide det kulturelle aspekt - at kunne sende noget fra eget land og fortælle om juletraditioner her. De to første år havde jeg amerikanske 'ofre', og det var selvfølgelig lettere at finde en billig onlineforhandler i USA. Derudover supplerede jeg det så med en pakke afsendt fra DK med et mindre spil samt slik og andre sjove ting.

Sidste havde jeg en græker og i år har jeg også fået en europæer.
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Caniggia »

Jeg har lige fået en besked om, at min SS har afsendt sin pakke til mig. Spændingen stiger!
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Sir William »

Hvor meget forventes der, at man gør som SS?

Skal man sende mange ting - kan godt lide Andreas koncept med at fortælle lidt om Danmark, vores traditioner og evt. sende noget klassisk dansk salmiak lakrids - eller er der bare krav om, at man som minimum sender en pakke, hvormed hovedparten gør det?

Kan I ikke delagtiggøre mig i hvad I gør og hvad der bliver gjort for jer?
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Robert »

Sir William wrote:Hvor meget forventes der, at man gør som SS?
Jeg deltager for første gang i SS selv, men jeg er ret sikker på at det er op til dig selv.
Reglerne er klare nok - mindst $50 og det handler om at give, ikke om at få.

Hvis du har lyst og overskud kan du bruge lejligheden til at formidle noget mere end blot spil.

Jeg har indtil videre sat mig ind i min modtagers BGG profil og fundet ud af hvad jeg kunne tænke mig at give. Det ene spil er ikke på hans wishlist, men temmelig sikkert interessant for ham, så jeg har kontaktet ham for at høre hvilke spil han er ved at købe / har forudbestilt. Det afslører så min identitet, men det har jeg ikke noget imod. Jeg forestiller mig at sende ham to spil, men vi får se hvad han svarer.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Legius
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 201
Joined: Fri Apr 16, 2010 11:06 am
Favoritspil: Memoir 44
Location: Nivå

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Legius »

istedet for at kontakte ham, så han kan se hvem du er så kan du jo bruge BGG accounten santa til at sende beskeden(passwordet er password) så kan man altid logge på og søge efter svaret fra ham.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: SecretSanta online at Boardgamegeek

Post by Andrea »

Sir William wrote: Kan I ikke delagtiggøre mig i hvad I gør og hvad der bliver gjort for jer?
Jeg plejer at have 'the strong silent type' :)
Forrige år blev jeg dog kontaktet af Santa, fordi han kunne se, at gaven ikke ville nå frem inden jul og blot ville sige det på forhånd, så jeg ikke panikkede, og sidste år fik jeg en besked lige inden jul, hvor Santa roste mig for ikke at åbne gaven før tid - men ellers har jeg ikke hørt noget op til modtagelsen - og det har 'blot' været et spil. Simpelt og helt efter konceptet.

... men det kan jeg ikke begrænse mig til! Det første år var jeg så heldig at få et 'offer', hvis brætspilssmag mindede en del om min. Jeg sendte ham drille-beskeder via Santa-profilen på BGG og underlige hints, og det endte med, at han gættede mig. Siden har vi faktisk holdt kontakten ved lige, og jeg plejer at sende julekort til ham og konen nu :)
I det her tilfælde bestilte jeg et par spil via en amerikansk onlineshop og sendte derefter en lille pakke med et mindre spil, noget slik, viden om dansk jul, julepynt og lidt andet gøgl.

Året efter fik jeg også en amerikaner, men vedkommende var ret sløv til at svare på mine beskeder og virkede i det hele taget ret voksen og kedelig. Her endte jeg blot med at bestille et par spil fra en onlineforhandler.

Sidste år havde jeg en græker og morede mig kosteligt med at skrive sære spørgsmål til ham, som jeg oversatte med Google Translate. Jeg fandt hurtigt ud af, at oversættelsesprogrammet åbenbart fungerer udmærket, for han svarede ganske godt på spørgsmålene. Jeg mener, at jeg både sendte et spil via en europæisk onlineforhandler samt sendte en pakke med et kortspil og nogle sjove danske ting.
Post Reply