pakker til udlandet
- Foppwin
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
pakker til udlandet
En venlig tysker vil gerne købe "Road to the white house" af mig, men jeg var ved at falde ned af stolen, da jeg så prisen på at sende pakken.
Post danmark ville have 213 kr for at sende en 2 kg pakke til tyskland. Kan det gøres billigere?
Post danmark ville have 213 kr for at sende en 2 kg pakke til tyskland. Kan det gøres billigere?
Danny

- Legius
- 100+ indlæg
- Favoritspil: Memoir 44
Re: pakker til udlandet
det er desværre mega dyrt at sende fra danmark, pest dk er dog de værste, prøv eventuelt gls: http://www.gls-group.eu/276-I-PORTAL-WE ... priser.htm
- Bugge
- 1000+ indlæg
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 15 times
Når multinationale firmaer går ind på det danske marked, så lægger de deres priser lige under quasi-monopoler som Post Dansmark og TDC, og scorer dermed kassen af hvad de ellers kunne score i resten af europa.Foppwin wrote:Det bliver også ca. 200 kr.
Sørgeligt men sandt. Vi har brug for en kompetent regering der ikke umyndigør forbrugerombudsmanden, men går ind og siger fy-fy-skamme-skamme.
Det sker ikke i dag.
S
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Det er i det hele taget dyrt at sende noget.
De modbydelige mennesker forlanger at kunne leve af deres forretning!
Uforskammet!
I et andet forum har vi netop en diskussion om hvorvidt USA eller Europa har de dyreste fragtrater når man skal have noget sendt til Afrika, Australien eller Asien. Så vidt jeg kan se på diskusionen svarer priserne meget godt til hinanden, når man tager indkomstniveau og skattetryk i betragtning.
Uforskammet!

I et andet forum har vi netop en diskussion om hvorvidt USA eller Europa har de dyreste fragtrater når man skal have noget sendt til Afrika, Australien eller Asien. Så vidt jeg kan se på diskusionen svarer priserne meget godt til hinanden, når man tager indkomstniveau og skattetryk i betragtning.
- Foppwin
- 500+ indlæg
- Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Mik det har du ret i. Det er jo også en god måde at bestytte det lokale danske marked på.
Så må vi se om han vil betale hvad det koster.
Så må vi se om han vil betale hvad det koster.
Danny

Du har så evigt ret.Mik wrote:Det er i det hele taget dyrt at sende noget.
Uforskammet!![]()
Som ansat i posten kan jeg kun sige, at det er meget begrænset hvor meget der i det hele taget er, der giver overskud pr pakke. Og som Mik siger, det er meget ens med prisen, uanset om du er i Danmark eller USA eller Tyskland, eller hvor du er.
Alternativt må man sende uden forsikring, altså maxibrev.
- Foppwin
- 500+ indlæg
Jeg kan sagtens se at prisen hænger sammen med den opgave det er at sende sådan en pakke.
Jeg vil dog give post danmark ros for deres Døgnbokse. Det er en løsning der virker
Jeg vil dog give post danmark ros for deres Døgnbokse. Det er en løsning der virker

Danny

- Bugge
- 1000+ indlæg
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 15 times
Jeg var selv ansat i 7 år i Post Danmark (1977-84) så jeg kender "lidt" til organisationen (og en af mine 5 bedste venner er pakkepost hos Post Danmark i dag), men hvis det er det, det koster at sende en pakke til udlandet i dag, så er der et eller andet, der er gået grueligt galt med infrastrukturen (kan det være dårlig ledelse
).
Lars Kolind vil kunne let påvise hvordan Post Danmark er dybt inde i, som han kalder det, dødsspiralen. Det drejer sig i sidste ende om at man mister kunder, så man løser problemet ved at sætte prisen op, hvorefter man mister endnu flere kunder, hvorefter man sætter prisen yderligere op etc. etc., jeg tror på i garvede brætspillere kan regne den ud.
Samfundet bør ikke og skal ikke finde sig i det, og kaster vi håndklædet i ringen og acceptere priserne, så bliver det aldrig bedre, og så kan vi kun takke os selv for det.
S

Lars Kolind vil kunne let påvise hvordan Post Danmark er dybt inde i, som han kalder det, dødsspiralen. Det drejer sig i sidste ende om at man mister kunder, så man løser problemet ved at sætte prisen op, hvorefter man mister endnu flere kunder, hvorefter man sætter prisen yderligere op etc. etc., jeg tror på i garvede brætspillere kan regne den ud.
Samfundet bør ikke og skal ikke finde sig i det, og kaster vi håndklædet i ringen og acceptere priserne, så bliver det aldrig bedre, og så kan vi kun takke os selv for det.
S
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Med mine helt urimeligt mange års ansættelse i Posten* kan jeg bidrage med en anden vinkel på dette. Bugges "dødsspiral" skyldes den politiske beslutning for år tilbage om at privatisere foretagenet, men med stramme regler om befordringspligt. Dvs. Post Danmark skal give overskud og de skal levere post efter en række strenge regler til hele landet. Problemet med det er at givet udviklingen i samfundet og det deraf følgende fald i brevmængden (for det er på brevene og ikke pakkerne at de rigtige mange penge er involveret), er det blevet en rigtig, rigtig dårlig forretning, især til de priser og under de vilkår vi er vante til.Bugge wrote:Lars Kolind vil kunne let påvise hvordan Post Danmark er dybt inde i, som han kalder det, dødsspiralen. Det drejer sig i sidste ende om at man mister kunder, så man løser problemet ved at sætte prisen op, hvorefter man mister endnu flere kunder, hvorefter man sætter prisen yderligere op etc. etc., jeg tror på i garvede brætspillere kan regne den ud.
Problemet er så at befordringspligten gør, at Posten ikke bare kan skære de åbenlyst underskudsgivende dele af forretningen væk, sådan som et rigtigt privat selskab ville gøre. Det kunne f.eks. være, åh, hvad skal jeg finde på, fyre halvdelen af medarbejderne (uden at hænge på de tjenestemandslignende ansættelsesvilkår som de gamle tjenestemænd har fået overført) og afskaffe omdelingen af post på landet (hvor det er en grotesk dårlig forretning).
Men det må de jo ikke, så de tiltag vi ser Posten lave i disse dage er jo blot desperate forsøg på at vende den økonomiske kurve indenfor de rammer der er blevet givet.
Som Bugge siger kan vi kun takke os selv for de forhold vi har i dag. Men hvor jeg givetvis afviger fra hans holdning er når jeg siger at det "vi" gjorde forkert var at vælge en regering der kunne finde på at liberalisere foretagenet under de givne forhold, i stedet for den oplagte løsning - at lade brev- og pakkeomdelingen være en service som staten står for. Som det er nu betaler vi hvad det koster, for at regnskabet ikke går for meget i rødt (og selv da er kraftige nedskæringer på personale og faciliteter også nødvendige, da brevmængden bare falder og falder hvert år). Vil vi have de gamle forhold tilbage - selvom de ikke er overskudsgivende! - er der kun én løsning: At lade staten (og i sidste ende igen os selv) betale for det, for at forvente at et privat selskab skal være i stand til at finde penge hvor der ingen er, er vist liige naivt nok.
(*: 15 år blev det til)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
PostDanmark er ikke dyrere end end andre shippingfirmaer, og de leverer stadig en langt langt langt langt højere service!
Jeg var en af dem som gik ind for fri konkurrence, men det har jeg fortrudt. Og i det omfang jeg overhovedet selv kan bestemme bruger jeg PostDanmark.
Men desværre har folk en tendens til at foretrække noget der er billigt fremfor kvalitet. Det gælder mad, tøj, underholdning - og altså også transport.
Jeg var en af dem som gik ind for fri konkurrence, men det har jeg fortrudt. Og i det omfang jeg overhovedet selv kan bestemme bruger jeg PostDanmark.
Men desværre har folk en tendens til at foretrække noget der er billigt fremfor kvalitet. Det gælder mad, tøj, underholdning - og altså også transport.
- Mik
- 2500+ indlæg
[quote="Jens_Hoppe]Problemet er så at befordringspligten gør, at Posten ikke bare kan skære de åbenlyst underskudsgivende dele af forretningen væk, sådan som et rigtigt privat selskab ville gøre. Det kunne f.eks. være, åh, hvad skal jeg finde på, fyre halvdelen af medarbejderne (uden at hænge på de tjenestemandslignende ansættelsesvilkår som de gamle tjenestemænd har fået overført) og afskaffe omdelingen af post på landet (hvor det er en grotesk dårlig forretning).
Men det må de jo ikke...[/quote]Sikke noget snak! Selvfølgelig må de det. Det Kongelige Bibliotek er stadig en ægte statsinstitution, men vi har da kørt med effektive regnskaber i 10-15 år - og vi har forlængst skaffet os af med de fleste dyre tjenestemænd. Os der er tilbage er faktisk væsentlig billigere for firmaet end de overenskomstansatte.
Så hvis PostDanmark stadig render rundt med et efterslæb af gumpetunge tjenestemænd, så er det sandelig deres egen skyld.
Men det må de jo ikke...[/quote]Sikke noget snak! Selvfølgelig må de det. Det Kongelige Bibliotek er stadig en ægte statsinstitution, men vi har da kørt med effektive regnskaber i 10-15 år - og vi har forlængst skaffet os af med de fleste dyre tjenestemænd. Os der er tilbage er faktisk væsentlig billigere for firmaet end de overenskomstansatte.
Så hvis PostDanmark stadig render rundt med et efterslæb af gumpetunge tjenestemænd, så er det sandelig deres egen skyld.
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Ja, sikkert, men det er ikke det jeg snakker om. De kan i princippet sagtens afskedige alle de ansatte der render rundt med overenskomster under tjenestemandslignede vilkår (gætter jeg på), men de kan ikke afskaffe omdeling af post på landet, hvilket er et sted hvor skoen virkelig trykker. Min pointe går på at hvis de kunne afskaffe det OG afskedige de folk der hidtil havde haft det som deres arbejdsområde (uden at hænge på 3 år med fuld løn + guderne ved hvad ellers), så ville det være noget der kunne mærkes på regnskaberne. Du ved, ligesom et rigtigt privat selskab ville kunne skære de dele af forretningen væk som ikke gav økonomisk mening.Mik wrote:Så hvis PostDanmark stadig render rundt med et efterslæb af gumpetunge tjenestemænd, så er det sandelig deres egen skyld.
What are you, like 80?
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 920 times
Logikken i forhold til privatisering har jo snarere været den modsatte; at man har bortsolgt de overskuds-givende dele. Og det kan jo for menigmand være svært at forstå argumentationen herfor.Jens_Hoppe wrote: [...] Du ved, ligesom et rigtigt privat selskab ville kunne skære de dele af forretningen væk som ikke gav økonomisk mening.
frouvne, administrator

- Mik
- 2500+ indlæg
Men hvorvidt PD har en tabsgivende afdeling eller ej kan for så vidt være ligegyldigt for forbrugerne af pakkepost.
På dette felt er PD fuldt konkurrencedygtig. Faktisk har jeg endnu ikke fundet anledning til IKKE at benytte PD hver gang jeg skal sende eller modtage pakker.
På dette felt er PD fuldt konkurrencedygtig. Faktisk har jeg endnu ikke fundet anledning til IKKE at benytte PD hver gang jeg skal sende eller modtage pakker.