Hvad skal jeg købe?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Solarhaphaeriom

Hvad skal jeg købe?

Post by Solarhaphaeriom »

Hej folkens,
jeg er for nyligt blevet (gen)introduceret til brætspil af et par venner, og er hurtigt blevet stor fan. Jeg har tidligere spillet en del klassikere (Matador, Risk, Settlers), men ikke rigtig nogen moderne "big box" spil. Jeg skriver fordi jeg nu gerne selv vil investere i (til at starte med) et spil, men lidt sidder med det dilemma at mine favoritter jo er dem mine venner allerede har. Jeg tænkte derfor at alle i garvede spillere måske kunne anbefale noget jeg nok vil kunne lide, elle måske bare give grønt lys for at jeg køber et af dem *vi* allerede har.

Her er de spil jeg har prøvet indtil videre, med vurdering:

Battlestar Galactica: Mit første cooperative spil, og meget sjovt. Det psykologiske element med at der er en forræder iblandt os var fedt, men savnede en smule et klart mål i spillet. Virkede ikke ret ideelt til få spillere. 3.5/5

Castle Ravenloft: Dungeons & Dragons Light (Light). Ok, men synes det var lidt for simpelt, som regel ret åbenlyst hvad man skulle hver tur. 2/5

Arkham Horror: Tjener lidt på at være Lovecraft, men også rigtig fedt spil i sig selv. Minder mig om Battlestar, minus forræderiet, men jeg kan bedre lide både setting, det klare mål i spillet og især at man altid er meget presset og at både sejre og nederlag altid er på et hængende hår. 5/5

Small World: Minder mig lidt om Settlers (som jeg blev lidt træt af), men på rigtig mange måder federe for mig. Det er nemt at lære og tager ikke vildt længe, samt at det virker lige godt for to til fem spillere. Meget kaotisk, så det er aldrig ligetil hvad den optimale strategi er, og spillene bliver aldrig ens. Kan især godt lide de hemmelige point, som gør at spillet er spændende til det sidste. 5/5

Umiddelbart har jeg lyst til at købe Small World eller måske Arkham, men som sagt har mine venner jo allerede dem. På den ene side ville det være dejligt at kunne spille hvorsomhelst nårsomhelst, men især med de mange expansions virker det lidt ineffektivt (Small World ikke så slemt, da min ven ikke har nogen expansions). Men der er jo masser af spil derude, så måske findes der noget andet som er lige mig!

Jeg vil gerne have et som har rimelig bred appel og kan introduceres til nye på kort tid (Axis & Allies, not so much...), men som samtidig involverer en del strategi (Matador, not so much). Det skal være fleksibelt mht. antal spillere, og hvert spil helst anderledes end det sidste. Jeg er mest til spil med et reelt bræt, og helst ikke noget meget abstrakt (hellere soldater end geometriske former). Jeg har kigget lidt på Dominion, som virker rimelig lovende, men min ven sagde at han blev hurtigt træt af det, så.... har også prøvet Carcasonne engang: godt, men ikke helt så sjovt som Arkham og Small World.

Nå, det var noget af en fortælling, til trods for at jeg påstod at være her for at lytte. Så nu vil jeg lukke den elektroniske mund og høre hvad i har at sige.
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Re: Hvad skal jeg købe?

Post by Sir William »

Jeg kan på det kraftigste anbefale næste måned Djengis Con, deltog selv sidste år og på det tidspunkt havde jeg de samme tanker som dig.

Her fik jeg prøvet en hel masse spil og ud fra de erfaringer fandt jeg ud af, hvad jeg kunne lide og nok også hvad jeg ville have nemmest ved at introducere for dem som jeg spiller med.

Det var bare en ide?

Ellers kan jeg kun give dig ret i Arkham Horror og Smallworld som 2 gode spil, Arkham Horror er dog et længerevarende spil og kan blive svært at introducere for folk som måske ikke er så meget til brætspil. Selv blandt vores - min kæreste og jeg - sædvanlige spillere, er der delte meninger. Vi synes det er sjovt og kan spilles af 2 personer - kontrollerer så bare 2 personer, men vores venner synes det er for sjovt men synes det tager for lang tid.

Der er Smallworld des mere ligetil, tager jo ikke så lang tid og har et sjovt element over sig. Plus der er en del udvidelser og ingen spil bliver ens.

Et spil som vi også har haft succes med at introducere er Dominion, det er meget ligetil og alt information står på kortene. Der er så også en masse udvidelser som hele tiden kan bringe fornyelse.
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Ja, Dominion er jo allerede en klassiker. Det går godt med både 2, 3 og 4, og mange elsker det. Personligt synes jeg at det hurtigt ender med en masse solo-wanking, men det er måske også de folk jeg spiller med. Personligt har jeg selv Dominion, men prøver at bytte det væk, da det ikke siger mig så meget (og jeg tror at ALLE mine brætspilsvenner har det).

Med udgangspunkt i de spil de selv nævner er det nok ikke de Designer spil du/dine spillevenner er mest ude i. Hvis du turde bevæge dig ud i det, kan et spil som Caylus være en klar anbefaling. Den får i hvert fald 5/5 (når nu vi bruger din skala ;) ) fra mig. Det går ud på at bygge en by & et slot. De bruger mest tid på byen, men slottet er vigtigst.

Når vi snakker Oplevelsesspil, der hovedageligt er dem du nævner i din post, så har jeg nogle yndlinge. hvis ikke temaet skræmmer dig væk, kan et spil som Conquest of Planet Earth klart anbefales. Du er en flok rumvæsner, der skal indtage jorden, og det skal helst være inden de andre rumvæsner får det gjort. Dine onde rumfolk bruger tiden på at spise killinger, destruere byer og få tæv af de menneskelige (super-)helte... Altsammen for at tilfredsstille de intergalaktiske overherre. 4.5/5 fra mig. Spillet kan spilles 1-4, og på 3 forskellige måder - enten mod hinanden, med hinanden mod spillet - eller mod hinanden & mod spillet.

Alternativt har jeg jo mit lille barn, som folk herinde nok er trætte af at jeg altid bringer på banen, men: Last Night on Earth, der handler om at overleve zombiernes færd. Du kan spille fra 2-6 - men spillet har sit sweetspot ved 2, 3 elle 5 spillere. Der er altid 4 helte mod 14 zombier, men brættet ændrer sig fra spil til spil. 4/5 fra mig. Nok et halvt point fra temaet :)
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

Solarhaphaeriom wrote:[...] Umiddelbart har jeg lyst til at købe Small World eller måske Arkham, men som sagt har mine venner jo allerede dem. [...]
Ender det med at være Arkham Horror, du hælder imod, syntes jeg, at du skal kigge lidt nærmere på Mansions of Madness:

http://www.fantasyflightgames.com./edge ... %20Madness

Jeg syntes ikke, det er let entydigt at skulle anbefale et spil ud fra de ting du skriver. Small World og Arkham Horror har meget forskellige spilletider og Arkham Horror er også langt mere tematisk end det andet. Skal man lede efter noget midt imellem hvad angår spilletid og abstraktionsgrad, ville jeg nok overveje at kigge på titler som Imperial, Shogun/Wallenstein og Age of Empires III: The Age of Discovery ... eller måske Sid Meier's Civilization: The Board Game (det fra 2010!)
frouvne, administrator

Image
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Stunke »

Imperial er et virkeligt godt bud.
Ikke så dælens mange regler, til gengæld er spillet virkeligt godt, og så minder det ikke om så mange andre brætspil derude, så det udfylder en lidt særligt niche i spilsamlingen.
Man forkæler lidt sig selv ved at købe Imperial synes jeg.

Jeg har et Wallenstein liggende du kan låne hvis du vil prøve det af først. Jeg kommer nok ikke til at sælge det, men det minder vist ret meget om Shogun så du kan da prøve regelmekanismerne af inden du beslutter dig for at gå på jagt efter den ene eller den anden udgave.

CIV tager ret lang tid at spille (er min oplevelse i hvert fald). Det minder ret meget om computerspillet, og der tror jeg måske at jeg hellere ville holde lanparty end at spille brætspillet.

Med Imperial og Small world under armen har du to meget forskellige, gode, lettilgængelige spil der kan spilles af næsten hvem som helst.
It's about playing games, not owning games.
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB

Post by Frouvne »

Syntes du, at det lyder interessant med Wallenstein og / eller Imperial, er det værd at bemærke sig, at Shogun er en revideret version af Wallenstein, der ud over at være blevet re-tematiseret også har fået justeret nogle regler. Den samme historie gør sig gældende for Imperial, der siden er kommet i en anden version Imperial 2030, hvor der ligeledes er tilrettet en smule på reglerne. Ændringerne er dog ikke større end, at jeg stadig foretrækker den oprindelige version af begge spil takket være deres temaer. Så det var også det, jeg ville lade mig styre af, hvis jeg var dig ... hvis de alle er tilgængelige.
frouvne, administrator

Image
Solarhaphaeriom

Post by Solarhaphaeriom »

Hej alle,
i skal have mange tak for hjælpen, selvom det er lige før valget er blevet sværere :)
Både Conquest of Planet Earth og Dominion lyder rigtig interessante, og Shogun havde jeg allerede lidt kigget på (så jeg vil da hjertens gerne tage imod dit tilbud Stunke. Kommer du til turnering i Faraos om et par uger?). Mansions of Madness har jeg også overvejet, og fået lovning på at prøve snart.
Jeg vil kigge lidt nærmere på jeres forslag, Imperial inklusive, og se hvad jeg kommer frem til. Kombinationen af Imperial og Small World lyder jo også lækker :)
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 711 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

På det seneste har der været en del spørgsmål til valg af spil fra folk, der var nye i hobbyen. Måske var det en idé at genoplive den anbefalingssektion, der var på forsiden på et tidspunkt? Det skal selvfølgelig ikke afholde nogen fra at spørge herinde, men som lidt indledende inspiration kunne det måske bruges.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Stunke »

Solarhaphaeriom wrote:Hej alle,
i skal have mange tak for hjælpen, selvom det er lige før valget er blevet sværere :)
Både Conquest of Planet Earth og Dominion lyder rigtig interessante, og Shogun havde jeg allerede lidt kigget på (så jeg vil da hjertens gerne tage imod dit tilbud Stunke. Kommer du til turnering i Faraos om et par uger?). Mansions of Madness har jeg også overvejet, og fået lovning på at prøve snart.
Jeg vil kigge lidt nærmere på jeres forslag, Imperial inklusive, og se hvad jeg kommer frem til. Kombinationen af Imperial og Small World lyder jo også lækker :)
Du skal nok ikke regne med at se mig lege med dukker til turneringer. Der er for lidt øl og for meget WYSIWYG til at jeg gider. Hvis jeg spiller, og det er godt nok sjældent efterhånden, så er det privat, og med mange øl :D
Send mig en PM med hvornår der er turnering. Med lidt held kan jeg bare kigge forbi og aflevere Wallenstein.
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Stunke »

Caylus er også et rigtigt godt spil og minder ikke om nogen af de gængse spil, folk som regel har prøvet endnu de begynder at grave i spiljunglen for alvor.
Der er sågar en der sælger caylus til 275 på DBA. Måske man kunne klemme prisen ned på 225?

http://www.dba.dk/caylus-braetspil-cayl ... -73197310/

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/18602/caylus
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Stunke wrote:Caylus er også et rigtigt godt spil og minder ikke om nogen af de gængse spil, folk som regel har prøvet endnu de begynder at grave i spiljunglen for alvor. [...]
Caylus er sådan set et rigtig godt spil, men jeg ville nok passe på med at anbefale det til nye spillere. Selv kunne jeg rigtig godt lide det, men fik det kun spillet nogle få gange fordi jeg syntes spiltiden blev dræbende lang. Og da det er et spil, hvor man meget let kan blive udsat for, at nogle skal tænke lidt for længe over trækkene, kan man være uheldig og få en kedelig oplevelse med det. Og det er i hvert tilflælde ikke det, man har behov for, når man skal (gen-)introduceres for hobbyen.
frouvne, administrator

Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Gunness wrote:På det seneste har der været en del spørgsmål til valg af spil fra folk, der var nye i hobbyen. Måske var det en idé at genoplive den anbefalingssektion, der var på forsiden på et tidspunkt? Det skal selvfølgelig ikke afholde nogen fra at spørge herinde, men som lidt indledende inspiration kunne det måske bruges.
Der er faktisk indenfor den seneste måned blevet pustet en smule liv i forsiden igen og der arbejdes dagligt på at der skal ske endnu mere. Det meste er endnu ikke synligt, men med en smule tålmodighed, kan man håbe, at det bliver det. Og jeg kan da godt afsløre, at en anbefalingssektion slet ikke er så fjern en tanke...
frouvne, administrator

Image
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Stunke »

Til Martin: Caylus har jeg også liggende hvis du har lyst til at prøve det af, bare for at se hvor ramt du/I er af analyse paralyse og om det påvirker oplevelsen af spillet. Så ved du det :)

edit: viewtopic.php?f=46&t=3551
Læs og lån!
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg

Post by Frouvne »

Stunke wrote:Til Martin: Caylus har jeg også liggende hvis du har lyst til at prøve det af, bare for at se hvor ramt du/I er af analyse paralyse og om det påvirker oplevelsen af spillet. Så ved du det :)

edit: viewtopic.php?f=46&t=3551
Læs og lån!
:D Fantastisk service!!!
frouvne, administrator

Image
Post Reply