Hvad har du spillet i dag? April 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Helle »

Caniggia wrote:
Helle wrote:
Men står der så ikke også, at deres traitskort lægges tilbage i æsken. Er det ikke den ting, som de begynder med? Jeg konsulterede regelbogen, hvor der står hvad der sker, når de dør, men måske tog jeg fejl af, hvad kortene hed....

If not - så vandt menneskene faktisk helt berettiget. Jeg har spillet det 5 gange nu og kun en gang har menneskene - måske med rette måske ikke - vundet.

Situationen var, at den gamle mand havde et kort, hvor han kun kunne få en i skade (sit start kort)- dette kort lagde han, da han døde, spiller 2 samlede det op og gav det tilbage til spiller 1.
Der står vel tydeligt, at det er "Items" og ikke "Traits". Det giver da heller ikke megen mening, hvis man kan "arve" andres evner bare fordi de er døde.
Jeg læste det bare som, at alt der tilhørte personen i opstarten blev lagt tilbage, men det giver mening, hvad du siger. Traits er så de specifikke karakterkort med evner på?
Det er godt at have fået afklaret, men så var det desværre helt berettiget, at jeg tabte i går :-(
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Caniggia »

Helle wrote:
Caniggia wrote:
Helle wrote:
Men står der så ikke også, at deres traitskort lægges tilbage i æsken. Er det ikke den ting, som de begynder med? Jeg konsulterede regelbogen, hvor der står hvad der sker, når de dør, men måske tog jeg fejl af, hvad kortene hed....

If not - så vandt menneskene faktisk helt berettiget. Jeg har spillet det 5 gange nu og kun en gang har menneskene - måske med rette måske ikke - vundet.

Situationen var, at den gamle mand havde et kort, hvor han kun kunne få en i skade (sit start kort)- dette kort lagde han, da han døde, spiller 2 samlede det op og gav det tilbage til spiller 1.
Der står vel tydeligt, at det er "Items" og ikke "Traits". Det giver da heller ikke megen mening, hvis man kan "arve" andres evner bare fordi de er døde.
Jeg læste det bare som, at alt der tilhørte personen i opstarten blev lagt tilbage, men det giver mening, hvad du siger. Traits er så de specifikke karakterkort med evner på?
Det er godt at have fået afklaret, men så var det desværre helt berettiget, at jeg tabte i går :-(
Ja, man får nogle ting udleveret via de valg, man gør i starten med sin karakter (f.eks. Tommy Gun). Derudover kan man så også få "evner" så som bonuser på specifikke skill checks osv. Jeg vil derfor mene, at når du dør, placerer du dine kort, der udgør selve din karakter tilbage i boksen, men alle andre kort inkl. de ting, som du starter med, ryger på gulvet. Du kan jo heller ikke smide en "trait" undervejs i spillet, så en anden karakter kan samle den op.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by qute »

Wow, hvis vi måtte bruge det kort den gamle mand startede med, så synes jeg også det tæller som en sejr til menneskene. Men spillet er rigtig svært for menneskene. Helle dræbte vores 2 våben, så resten af spillet var med næverne!
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Mik »

Ja, nu er jeg så kommet hjem fra USA, og inden jeg lægger mig til at sove i et par dage, kommer her så den sidste rapport :D

Hotellet havde fri - og åben - WI-FI, men naturligvis ikke linier nok til 375 deltagere (som iøvrigt kun fyldte halvdelen af hotellet). Så der var kamp om pladserne! De rapporter jeg fik lavet blev for meste lavet om morgenen medens de andre sov, men jeg var desværre dum nok til at fortælle de andre om det - og så var det naturligvis heller ikke muligt længere at logge sig på om morgenen. Suk.

Da jeg naturligvis har spillet en hel del gengangere, samt en del ældre spil, vil jeg gemme den fulde liste til månedsrapporten om en uges tid. Så her følger blot en kort beskrivelse af nogle af de øvrige nye spil jeg spillede (og som jeg ikke tidligere har nævnt):

Gelati er et kommende kortspil fra abacusspiele, og det er stort set en genudgivelse af Olé: dvs at det er et stikspil. I dette tilfælde med italiensk is som tema, og med en isvaffel med 4 kugler is i forskellig farve som bestemmer kortværdierne. Fungerede rigtig godt, hvis man er til kortspil. 8/10

Dungeon Petz er efterfølgeren til Dungeon Lords. Denne gang besøger vi de små spidsørede Imps (nu i spillerfarver) som leverer monstre til de underjordiske huler. På en eller måde, som ikke rigtig er defineret, har de mulighed for at købe diverse monstre som æg - og nu ved vi så at monstre ikke føder levende unger! - som de føder op og sælger til de rige Dungeon Lords. Spillet er noget lettere at gå til end DL, og der er stadig masser at positionering imellem de forskellige handlinger. En klar vinder i min bog! 8/10

Men jeg nu bedre lide deres andet store spil til Essen: Last Will. Temaet er den gamle historie om en arv som kun udbetales til den arving der først beviser sig i stand til at formøble et mindre forskud. Spillet er et kortspil hvor kortene er bygninger, ansatte og andre ting man kan bruge penge på. De fleste kort kræver aktivering, og de lægges på ens personlige display, hvor man kun har plads til nogle få kort, og kun har to aktiveringer. Men kort med yderligere aktiveringer samt tilføjelser af kort som forøger udgifterne for de enkelte handlinger, kan hurtigt får lavet en kædereaktion hvor man kan foretage op til 10 aktiveringer i samme tur. Hurtigt spil som var ganske underholdene. 9/10

Det sidste nye spil fra CGE er baseret på Telestration som Vlada og jeg havde stor fornøjelse ud af at spille sammen sidste år. Så nu har han lavet sin egen version kaldet Pictomania: Hver spiller skal tegne en bestemt ting fra et kort med med 8 ting. Hver spiller tegner fra sit eget kort, men de andre ved ikke hvilket. Men da hvert bogstav (kort) og hvert tal (listen på kortet) kun medvirker en enkelt gang, kan man bruge udelukkelsesmetoden på de tegninger som er for håbløse at forstå! Som tit forlæg et rigtigt underholdene partyspil! 9/10

Road to Canterbury er et nyt spil af Alf Seegert (Gryphon), som jeg ikke ønsker at spille igen. Reglerne virkere meget konstruerede, og temaet med at redde sjæle på vej til messe siger mig intet. 6/10

Steffan O'Sullivan (http://www.panix.com/~sos) er et af de dejlige mennesker som gerne ofrer sig for andre ved at lave husregler, som forbedrer spil, eller i det mindste gør dem mere tilgængelige. I dette tilfælde har han kappet de første ca. 2,5 time af High Frontier, således at man kun spiller den sidste halvdel af spillet. Samtidig havde han lavet et kursus for ikke-ingeniører, ikke-datamatikere osv., så vi humanister have en chance for at lære spillet på den blide måde. Det var helt klart en god måde at lære spillet at kende på. Og jeg morede mig glimrende. Jeg vil helt klart bruge hans regler, hvis jeg nogen sinde selv skulle spille det igen. Men det gør jeg nok ikke - det var stadig for langt og experience-orienteret. 5/10

Asara er et typisk Ravensburger/Kramer-spil. Og medens det virker fint, og et et solidt familespil. ser jeg ingen grund til at spille det igen. Hvis jeg skal bygge tårne vil jeg hellere spille Firenze. 6/10

Catastrophe er et nyt spil af Benjamin Corliss (Wayfinder). Spillet er et hårdt spil om risikovillighed og maksimering af profit uden at gå konkurs. Baseret på nogle unikke måder at bruge terninger på i forbindelse med et kort over USA, glæder jeg mig til at han finder en udgiver. 8/10

Mondo af Michael Schacht er bestemt ikke noget for mig, men ganske underholdene for dem der holder af real-time spil. Her bygger man terræn i forskellig farve, og forsøger at blive færdig først uden at lave for mange fejl. Desværre virkede det ellers fine æggeur (i form af en globus) ikke som det skulle. Det holdt gentagne gange op med at tikke, så til sidst måtte jeg hive min mobil frem og benytte den indbyggede timer istedet. 3/10 (personlig) 8/10 (børn og andre kvikke spillere)

Spot it var endnu et partyspil: denne gang med runde skiver hvorpå der er et antal tegninger. Hver skive har præcis to ens tegninger, og den der først kommer med alle sine skiver ved at lægge dem ovenpå en anden spillers skive med samme tegning, vinder spillet. Ganske underholdene og med flere varianter. 7/10

11 Nimmt! er endnu en variant af 6 nimmt! og Hornochsen. Jeg foretrækker stadig originalen, men det var da en udmærket variant. 7/10

Snapshot er et finger-flicking spil som Kosmos bragte ud i oktober, og det er ganske sjovt hvis man ikke har nogle af de andre mange spil i samme chance. 7/10

Strassburg er endnu et spil af den meget produktive designer Stefan Feldt. Der var dog lidt for meget held med i spillet for min del. Man trækker kort fra en begrænset personlig bunke, og fordeler de trukne kort i sæt af 1 kort eller flere. Hvert sæt bliver brugt som bud i en auktion om retten til at udføre en opgave, som består i at positionere sig på et bræt, eller at erhverve sig varebrikker, eller retten til at sælge disse for at skaffe kontanter til at betale for de brikker der sættes ind. I mit tilfælde trak jeg alle de største kort i begyndelsen af spillet, hvilket betød at jeg overbød. Dette gav mig en held sejre tidligt, men uheldigvis er sejrene vigtigst i slutningen, hvor jeg trak alle mine små ettere, toere og treere. Tja... 6/10

Skull & Roses var endnu et partyspil med papdiske (ølbrikker). I dette tilfælde et spille en afart af Liar's Dice, hvor man gætter på hvormange brikker man kan vende UDEN at vende et kranium. 6/10

Stinky Finger er et typisk Friedemann Friese party-kortspil, hvor det gælder om at rykke frem i rangordenen á la Guillotine. Det sjove i spillet er at man ikke må røre den stinkende finger. Så den ramte spiller blander et antal kort sammen med det ildelugtende kort, og giver dem til en anden spiller. Denne vender så kort i håb om at rykke frem i rækkerne. Men vendes den stinkende finger er alt tabt! 7/10

Friedemann er i det hele taget altid sjov at være sammen med. Han kan ikke stå for at købe alle de små spil han støder på i butikker, og nogle af dem viser sig faktisk at være underholdene - om ikke andet fordi vi i forvejen more os over de mest fjollede ting. Det sjoveste var et terningspil om gå på pige-indkøbstur. Desværre har glemt titlen. Et andet hed Dweebies, og der var faktisk noget strategi i - og iøvrigt en indbygget terningetårn i plastikæsken. 5/10

Kaigan havde jeg ikke haft lyst til at spille, da det ser mig noget abstrakt ud. Men det viste sig faktisk at være udmærket. 8/10

BITS er Knizias efterfølger til FITZ, og det var en hel del sværere efter min mening. Domino papbrikker med to farvede firkanter skal lægges i en bestemt rækkefølge, og man skal helst kunne danne de pointgivende figurer. 7/10

Og så nåede jeg lige akkurat at få spillet 7 Wonders - Leaders. Vi havde været på nattevandring til Canada for at på vandfaldet i farver, da Cédrik fra Repos var på vej i seng. Men han kunne ikke bære tanken om at jeg endnu ikke havde fået prøvet kortene. Så vi tog lige et lynhurtigt spil. Og de virker rigtig godt uden at forlænge spillet. 4 Ledere bliver draftet før spillet, på sammen måde som kort draftes under spillet. Nu er der så en Leder-runde i starten af hver æra, hvor man kan spille en af sine 4 ledere. Disse viker stort set på samme måde som de øvrige kort, dog med en del nye virkninger. En fin udvidelse. 9/10

Desværre fandt jeg ikke tid til at spille de to nye spil af Martin Wallace. Men kommentaterne omkring Diskworld var ikke gunstige. mange fandt det lidt for tilfældigt.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Mansions of Madness kom for femte (5!) dag i træk på bordet! Severin insisterede på, at han ville være keeper og det gik (forbavsende) godt. Desværre var vi nødt til at afbryde spillet halvvejs, da vi var nået over den unge mands sengetid, men det er bestemt en rollefordeling, vi vil komme til at spille med igen en anden gang.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Frouvne »

Mik wrote:[...] Desværre fandt jeg ikke tid til at spille de to nye spil af Martin Wallace. Men kommentaterne omkring Diskworld var ikke gunstige. mange fandt det lidt for tilfældigt.
Nu lyder det jo så heldigvis også som om, du har haft lejlighed til at få spillet så meget andet, så mon ikke du kommer over det!? :wink: Jeg må nok indrømme, at jeg forsøger at holde mig fra at skrue forventningerne til dette spil særlig højt op. P.t. forventer jeg, at det er et spil, det kunne være sjovt at få prøvet, men som jeg ikke har behov for at anskaffe mig. Ærgerligt, hvis det kommer til at trække for meget af hans opmærksomhed væk fra de mange andre gode spil, han ellers plejer at være garant for men på den anden side rart, hvis det kan give ham det økonomiske rum der skal til for at kunne udvikle de spil vi beundrer ham for.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Sveinmain »

Takk Mik for å holde oss oppdatert på hva som skjedde under the Gathering. Det har vært en meget interessant lesing!!!
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by glorn »

hmm... jeg skal simpelthen have dungeon petz. og så må jeg bare hade det "z" til sidst. :-P
David.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Jens_Hoppe »

Mik wrote:Ja, nu er jeg så kommet hjem fra USA, og inden jeg lægger mig til at sove i et par dage, kommer her så den sidste rapport :D
Tak for rapporterne, det er som altid interessant læsning.

Det er jo ikke mindst spændende at se, hvad FREMTIDEN bringer! :)

Image
Great Scott!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Jens_Hoppe »

I KBK var vi fire spillere til et High Frontier, stadig med vores halv-avancerede regler. For at fremtvinge lidt afveksling i folks strategier valgte vi at buste både Luna og Mars fra start.

Jeg var Japan, hvis specielle evne er muligheden for at starte og deltage i kort-auktioner, uanset hvor mange kort de allerede har på hånden. Det giver mulighed for at hoarde kort i stor stil, hvilket jeg også forsøgte. Jeg fik også sendt et rumskib afsted og claimede både Ceres og en nabo-asteroide, men uden et refinery havde jeg desværre ikke mulighed for at bygge en fabrik med det samme. Anden tur til "nabo-asteroiden", denne gang med et refinery, rådede dog bod på det.

Mens mit nye produkt (en radiator) fløj sig selv lige så stille tilbage mod Jorden i en freighter, lavede jeg samtidigt en hurtig solsejl-drevet bemandet mission til Eureka - det nemmest tilgængelige science site i spillet - og kom hjem igen så jeg kunne modtage 6 hurtige glory points.

Desværre holdt det hårdt at få stablet en mission på benene så jeg også kunne bygge en fabrik på Ceres, og de andre spillere lå jo ikke på den lade side. En modspiller fik claimet to af Jupiters måner (4 sites!), mens en anden fik bygget fabrikker lidt her og der. Den sidste af mine modspillere, som spillede Kina, havde sent i spillet endda den frækhed at flyve til Ceres og hugge mit claim! Da spillede sluttede havde jeg derfor kun mit ene claim med fabrik plus mine glory points, og det kunne kun række til en sidsteplads... :) Salt-water Zubrin'en kom aldrig på banen - jeg havde kortet, men var ikke på noget tidspunkt i nærheden af at kunne bygge en passende fabrik.

Vores fire-spiller spil var mærkbart længere end de to- og tre-personers spil jeg har prøvet, og det tog omkring 3 timer for hele spillet (med quick start). Som altid var det svært underholdende.

Bagefter blev det lige til et to-personers Innovation, hvor jeg med en tidlig umatchet Mathematics kunne avancere i lyntempo gennem bunkerne. Spillet blev derfor lidt atypisk, og vi var oppe og trække 8'er eller 9'er kort, inden nogen af os kunne tage den første achievement. Ikke overraskende blev det derfor dogma-effekten på et 10'er kort der afgjorde spillet, og da det var mig som spillede det, var det selvfølgelig til min fordel.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Mik »

Sveinmain wrote:Takk Mik for å holde oss oppdatert på hva som skjedde under the Gathering. Det har vært en meget interessant lesing!!!
Jeg er sikker på at de fire deltagende nordmænd vil holde dig endnu mere opdateret på www.spillskrinet.no - når Trond engang får taget sig sammen til at skrive sin rapport 8)
Image
Justaangel
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Sat Aug 04, 2007 9:14 am

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Justaangel »

Efter en lang ferie hos familie, så skulle der slappes rigtig godt af med settlers (igen). Igår spillede vi dobbelt settlers. Vi brugte settlers søfarens yderste vandbrikker og 2 x basis settlers brikker. Det var en kæmpe bane og vi spillede til 30 point, men undervejs fandt vi ud af, at det ikke kunne lade sig gøre, at komme helt derop. Jeg kunne have vundet, men Omalley satte døds stødet ind, så jeg tabte og han vandt.

Det var nu ret sjovt, at spille på så stor en plade :wink: :lol:
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Sir William »

Måske et ligetil spørgsmål, men hvad er historien bag "Alan Moons Gathering of Friends XXII", hvem deltager og hvordan er jeres tilhørsforhold til hinanden.

Med 350 deltagere, formoder jeg ikke det er Alan Moons nærmeste venner alle sammen.

Kan se på BGG at det har eksisteret i 20 år og det er Alan Moon der inviterer dem som må komme.

Men kunne da være sjovt at høre lidt om, hvad det indebærer, om det kun er for at spille og hvorfor det kan trække 350 personer.
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Brichs »

Et besøg i Bastard Caféen i går gav 2 spil Junta: Viva El Presidente. Spillet blev præsenteret som "Alt det sjove fra Junta, men det tager kun en time". Og det er da 100% rigtigt! Klart et spil jeg kunne finde på at anskaffe mig. Det faktum at jeg vandt 2 spil i rap gør heller ikke noget for mig. Backstabbing all the way!
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2011

Post by Mik »

Sir William wrote:Måske et ligetil spørgsmål, men hvad er historien bag "Alan Moons Gathering of Friends XXII", hvem deltager og hvordan er jeres tilhørsforhold til hinanden.

Med 350 deltagere, formoder jeg ikke det er Alan Moons nærmeste venner alle sammen.

Kan se på BGG at det har eksisteret i 20 år og det er Alan Moon der inviterer dem som må komme.

Men kunne da være sjovt at høre lidt om, hvad det indebærer, om det kun er for at spille og hvorfor det kan trække 350 personer.
Det startede i det små da Alan Moon arbejdede for Avalon Hill. Han inviterede de nærmeste medarbejdere til et hotel hvor de spillede på et værelse over en weekend. Derefter er det vokset år for år.

Jeg hørte første gang om begivenheden da Mike Siggins fra det engelske tidsskrift Games International skrev om sit besøg i slutningen af 80'erne. Alan Moon var en af initivtagerne til at bringe tyske spil til det brittiske og amerikanske marked i 80'erne. Dengang drømte jeg naturligvis ikke om at jeg selv skulle blive inviteret en dag.

Og ja, ikke alle er personlige venner af Alan Moon. Selv har jeg flere medlemmer af Consim med derovre. Og jeg har også sørget for at andre deltagere er blevet inviterede. Selv kan jeg dog glæde mig over at være personligt inviteret af Alan, kun 14 dage efter at jeg startede mit website i 1998. Dog måtte jeg melde fra det første år, da jeg ikke kunne nå at rejse den nødvendige kapital på 10.000+ på kun 3 uger. Siden 1999 har jeg dog deltaget hvert år, med to undtagelser.

Tilhørsforholdet er ganske enkelt: Udover Alan personlige venner ønsker han deltagelse af designere og udgivere, som bruger begivenheden til at spilteste i sikre omgivelser, og til at skabe kontakter. Desuden er der en gruppe på omkring 200 spillere som er medlemmer af et lukket debatforum kaldet DIGers (Desert Island Gamers) som startede i 1995, da internettet stadig var ganske ungt. Og resten er simpelthen ægtefæller, kærester, venner osv.

Nye deltagere skal godkendes af mindst to aktive medlemmer, og der lukkes kun et begrænset antal nye deltagere ind, da det stadig skal være en fornøjelse at deltage for arrangørerne. Da jeg startede i 1999 var deltagerantallet netop nået op på 200, og Alan svor at det aldrig skulle blive større, men nu er vi langt over 400. Dog faldt deltagerantallet til 475 i år, da beliggenhden nær den Canadiske grænse simpelthen gjorde det meget dyrt for mange amerikanere at deltage.
Image
Post Reply