Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Frouvne »

Håber, at maj måned vil byde på mange gode spiloplevelser, som I vil dele med os andre! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Frouvne »

Startede dagen med et raskt spil The Lord of the Rings: The Card Game, der traditionen tro endte med et solidt nederlag.

Ved frokosttid spillede hele familien Mansions of Madness, der blev en meget tæt affåre, hvor vores opdagere var ekstremt tæt på at hive en sejr i land... men ikke tæt nok.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Mikkel »

Så fik man spillet lidt med knægten på 6 år.
Vi spillede først Sequence, hvor han først fik sine 2 x 4 på stribe (med lidt hjælp :D) og derefter ville han rigtig gerne spille FITS! og her spillede vi kun til bane 2 da det blev sengetid for ham, men det klarede han også rigtig flot.

Han er generelt blevet mere intereseret i mine "voksen-spil", hvor især Last Night On Earth, The Adventures og Betrayal At House On The Hill trækker i ham - men det er nok fordi der er en masse figurer og de oser af tema. Så det lover godt! :D
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Stunke »

Nok en gang tørnede Amerika hovedet imod sovjetterne da slaget skulle stå om verdens primære politiske overbevisning. (ja der er tale om Twilight Struggle igen)

Med en masse influencereducerende kort spillet i Europa blev US nærmest fejet af bordet, men bizarre kortkombinationer og svar fra Amerikas side endte med at store dele af østblokken tilhørte amerikanerne, mens frankrig og vesttyskland var på sovjettiske hænder (Weird man). Normalt er der stablet dynger af indflydelse på mange nationer i EU, men i dette spil kørte den europolitiske motor nærmest kun dampen og ganske lidt indflydelse rundt omkring kunne let vælte den meget skrøbelige balance.

Asien var syet tæt sammen og forskansket i hidtil uset grad af amerika men scoringskortet kom kun en enkelt gang så det havde US ikke så meget fordel af. Det kan være et kæmpe problem at holde USSR ude af sydøstasien, men det lykkedes mig helt fantastisk ved at overbesætte enkelte nøglelande og så ellers forskanske sig lige præcis nok til at det ikke var voldsomt lukrativt at prøve at prikke hul på som sovjet.

Afrika var et ensomt kontinent, overladt til sin egen gøren og laden. Et enkelt land var kontrolleret og det var nærmest så langt konflikten kom på det tørre kontinent. Kampen var nærmest lig nul, for jeg sad med scoringskortet begge gange det kom i spil, og jeg kunne se at Trine let ville banke mig på tossede events så det var bedre bare at høvle kortet af sted og koncentrere mig om noget andet.

Mellemøsten var et tovlig affære. US havde masser af held med at sparke sovjet ud men Trine holdt stædigt fast i Irak og da først Muslim Revolution kom i spil, får USSR som regel altid resten af mellemøsten forærerende. Det er umuligt at holde fast i noget som helst andet end Israel, når man er US, men man må for gudernes skyld ikke lade være med at trykke araberne på maven, for man mister sine aller vigtigste adgangsveje til Asien og Afrika, hvis ikke man er villig til at slås. Så det er bare om at slibe sværdet og få det bedste ud af det man kan.

Rumkapløbet klarede Trine meget bedre end jeg gjorde, men jeg satsede overhovedet heller ikke på det.

På et tidspunkt var jeg helt oppe på 19VP (man vinder automatisk så snart man når 20) men Trine fik klippet 8 vp af totalen inden jeg fik spillet wargames og vandt i tur 10.
Selvom hele kloden så MEGET blå ud, op til tur 10, gik vores kort helt amok og det rigtigt stærkt for Rusland med at genvinde territorier.
Hvis vi havde skulle score point til sidst er jeg stadig ikke sikker på at US ville have vundet, selv ikke med 11 point forspring.

Late War kortene kender ingen af os rigtigt endnu, så det er lidt random hvad der sker når vi når så langt i spillet.

Det er godt spil. Det er det altså.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by qute »

Jeg deltog i en Puzzle Strike turnering i går.
Efter 5 kampe sluttede jeg som nummer 3 :D

Spillede alle runder som Jaina undtagen 2.
(En kamp var bedst af 3 runder, de 2 sidste var bedst af 5)

Så det blev til mange mange spil Puzzle Strike i går :D
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Stunke »

En papkasse vin, og 18 øl senere havde jeg og to kammerater overstået 6 spil Cosmic Encounter i går.
Det var en grimmer grimmer omgang. Jeg trak kun underlegne racer i forhold til hvad de andre kunne få ud af deres, og da jeg endelig fik en god race sad jeg med en usandsynlig hånd, der havde været god for alle andre end lige netop mig.
Det blev til 1 sejr til mig og af 6 forsøg med Hate.

Men det var sgu sjovt. Det er Cosmic altså, det må man give det.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Foppwin »

Så fik konen og jeg gennemført første quest i LotR: the card game.

Det holdt hårdt med vores leadership/Spirit helte.

Jeg er glad for at jeg fik læst nogle af regel spørgsmålene på BGG, for vi undgik nogle af de fejl vi lavede i vores intro spil

Største fejl vi begik i introspillet var at vi glemte denne regel: Enemies forbliver engaged når combat er ovre, og tæller dermed ikke med i Thread.
Danny

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Jonezy »

De to andre i studiegruppen og jeg selv droppede hurtigt at arbejde med vores projekt om brug af ekskursioner i folkeskolens historieundervisning i dag , for istedet at kaste os ud i 3 drabelige kampe om magten i Small World. Hvilken god idé det viste sig at være, da drengene fik prygl i alle tre spil. Første spil var det vist en flok aggressive Dragon Master Sorcerers, som gjorde udslaget. Andet spil lykkedes det mig at følge en kæmpe spread med Amazons op med en gang forsigtigt spillede Merchant Ratmen, hvilket lige akkurat rakte til sejr. Sidste spil blev særlig interessant, da jeg for første gang i min Small World karriere præsterede at gå igennem et helt spil uden at decline en eneste gang. Mine to kammerater opdagede for sent, hvor farlige mine Fortified Skeletons egentlig var... :twisted:

Problemet er nu, at de selvfølgelig vil have revanche imorgen, hvor vi egentlig havde planlagt at arbejde videre med vores projekt, og det bliver svært at benægte dem chancen for hævn....
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Sveinmain »

Minst 10 nye blogginnlegg fra Preikestolen Gamers, og film av spilling på selveste Preikestolen!

Fjords - på Preikestolen selvsagt! 6/10
Guatemala Cafe - Kjekt og raskt spill på 2 brett 8/10
Memoir 44 - Genial 2 manns-spill 9/10
Reeperbahn um halb zwei - Utrolig kjekt og raskt tautrekkingsspill! 10/10
Beowulf - Knizia 2 player med påklistret tema
Glen More - et av de beste 2010 spillene! 9/10
Guillotine - alltid underholdende, før eller etter hovedspillet 7/10
London - fantastisk spill, Wallaces beste!!! 10/10
Puerto Rico - de gamle spillene virker fortsatt 5/10
Serenissima - en fryd for øye
Survive - barneaktig spill, men for voksne og et bra et.
Battlestar Galactica - kjekt hvis du har sett serien og liker samarbeidsspill 1/10
Civilisation - langt og strategisk
7 Wonders - virker fortsatt 6/10
Airlines over Europe - Union paciffic i ny og bedre innpakning
Colosseum - Ticket to ride advanced 7/10
Kingsburg - fordel å være venn med terningen 7/10
war of the ring - 2 manns duellspill
Indonesia
+++++ mye mye mer
Les, se bilder og videos her: http://preikestolengamers.wordpress.com/
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Stunke »

Sveinmain wrote:Minst 10 nye blogginnlegg fra Preikestolen Gamers, og film av spilling på selveste Preikestolen!

Memoir 44 - Genial 2 manns-spill 9/10
Har I prøvet Commands & Colours; Ancients?
Samme grundprincipper, men de enkelte enheder kan noget mere interessante ting, og der er nogen taktiske finesser som gør det til et fantastisk spil, ikke bare et godt spil.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Mik »

Torsdag forsatte vi hvor vi slap i sidste uge: med at spille Dominion med de nye kort fra Cornucopia.
Som altid er det sjovt at spille Dominion, men udvidelsen er nok den svageste til dato, og der ingen grund til at investere i den medmindre man abolut må have hele serien.

Udvidelsen lægger op til at man køber så mange forskellige kort som muligt, men det betyder jo også at det er sværere at trække præcis hvad man vil. Dog er der temmelige mange muligheder for at cykle hurtigt igennem bunken, hvilket betyder mere ventetid for de øvrige spillere.

Udvidelsen indeholder to nyskabelser:
TOURNAMENT, som giver en mulighed for at få et af 5 præmiekort (PRIZES), som er unikke og meget stærke kort.
Desuden er der en ung heks (YOUNG WITCH) som virker som en svagere udgave af den gamle: +2 kort, discard 2 kort. Øvrige spillere får en CURSE, medmindre de kan vise et BANE-kort. Banekortet er et 11. sæt kort af værdien 2 eller 3. Paldsholderkortet lægges på tværs under bunken for at markere dets særlige status. Kortet virker som normalt, men kan altså også bruges til at negere angrebet fra den unge heks. Ganske interessant!
Image
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Sveinmain »

Har I prøvet Commands & Colours; Ancients?
Samme grundprincipper, men de enkelte enheder kan noget mere interessante ting, og der er nogen taktiske finesser som gør det til et fantastisk spil, ikke bare et godt spil.
Takk for tipset! Skal holde øynene opp for det spillet. Jeg spiller desverre 2 player-spill litt for sjelden til at jeg har veldig mange av disse. Men blir det mer 2 player spilling enn i dag, så ser C&C ut som et meget godt alternativ. Men først i køen står et nyinnkjøpt Twilight Struggle :D
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Stunke »

Sveinmain wrote:
Har I prøvet Commands & Colours; Ancients?
Samme grundprincipper, men de enkelte enheder kan noget mere interessante ting, og der er nogen taktiske finesser som gør det til et fantastisk spil, ikke bare et godt spil.
Takk for tipset! Skal holde øynene opp for det spillet. Jeg spiller desverre 2 player-spill litt for sjelden til at jeg har veldig mange av disse. Men blir det mer 2 player spilling enn i dag, så ser C&C ut som et meget godt alternativ. Men først i køen står et nyinnkjøpt Twilight Struggle :D
Twilight Struggle og CC;A tror jeg faktisk er mine yndlingsspil når det kommer til 2-ply.
CC;A er et virkeligt godt krigsspil og det tager overraskende kort tid. Man har altid lyst og tid til at spille igen, og alle kan være med når først de har spillet én gang. Taktikken er virkeligt interessant, og selvom man tror at der er nogen enheder der ikke rigtigt er anvendelige finder man alligvel noget at bruge dem til, når man bare lige prøve længe nok. Jeg synes virkelig det er et vellykket krigsspil (jeg tror måske endda ejg har nævnt mere end én gang at jeg synes alle skylder sig selv at prøve det af en fire fem gange).

Twilight Struggle tager laaaaaang tid. Så man skal finde en modstander der gider blive ved. Desuden tror jeg det er vigtigt at man er nogenlunde jævnbyrdige som spillere når man nu sætter sig ned i tre, fire timer og banker hinanden. Det føles virkelig som en evighed hvis man er totalt overrumplet hele vejen igennem.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Bagginzz
Posts: 5
Joined: Fri May 06, 2011 2:26 pm

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Bagginzz »

Frouvne wrote:Startede dagen med et raskt spil The Lord of the Rings: The Card Game, der traditionen tro endte med et solidt nederlag.
Hvilket deck spillede du med? Og var det den første quest?
Jeg tævede "Passage through Mirkwood" 3 gange i streg - 2 gange med det predesignede spirit deck og en gang med et hjemmelavet spirit/tactics deck med gimli, eowyn og dunhere. Følte mig sikker nok til at prøve 2. quest (Anduin), hvor jeg efter 5 spil stadig får lammetæv... Var dog tæt på at komme hele vejen igennem en enkelt gang - manglede kun en progress på det sidste kort...

Jeg synes spillet er meget fedt og har fint potentiale, så nu er jeg kommet til at bestille et core-set mere så jeg kan lave nogle ordentlige decks...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2011

Post by Frouvne »

Bagginzz wrote:
Frouvne wrote:Startede dagen med et raskt spil The Lord of the Rings: The Card Game, der traditionen tro endte med et solidt nederlag.
Hvilket deck spillede du med? Og var det den første quest?
Jeg tævede "Passage through Mirkwood" 3 gange i streg - 2 gange med det predesignede spirit deck og en gang med et hjemmelavet spirit/tactics deck med gimli, eowyn og dunhere. Følte mig sikker nok til at prøve 2. quest (Anduin), hvor jeg efter 5 spil stadig får lammetæv... Var dog tæt på at komme hele vejen igennem en enkelt gang - manglede kun en progress på det sidste kort...

Jeg synes spillet er meget fedt og har fint potentiale, så nu er jeg kommet til at bestille et core-set mere så jeg kan lave nogle ordentlige decks...
Ja, det er den første quest og det er med Tactics-decket. Det regner jeg som en formildende omstændighed! :wink: Det er klart, at jeg langt mere målrettet kunne gå efter at opfylde missionen med dette deck, end jeg har gjort, men jeg bilder mig dog stadig ind, at det vil være lettere med et af de øvrige decks, som jeg dog endnu ikke har kigget nærmere på.
frouvne, administrator

Image
Post Reply