Brætspils bloopers

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Brætspils bloopers

Post by Erik Mejer Hansen »

Det har længe været en yndet sport blandt filmfreaks at finde bloopers i film. En blooper er en fejl. Et eksempel kunne være en fantasy film, hvor helten pludseligt vader rundt med et Rolex ur (kan ikke huske filmens titel, men den var i hvert fald dårlig).

Den slags fejl må da også snige sig ind i brætspil.

Jeg har et enkelt eksempel: I spillet Metro skal man bygge Paris' undergrundsbane i perioden inden verdensudstillingen år 1900. Selve spillet foregår i 1889 (ifg. spillets æske), problemet er bare at Charles de Gaulle undergrundsstationen optræder på brættet! (så med mindre at han fik opkaldt den efter sig som ni årig, er der vist tale om en blopper).

Har i andre eksempler?
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5127
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 505 times
Been thanked: 559 times

Post by Gunness »

Glimrende tråd! Jeg har ikke selv set spillet endnu, men i 1. udgave af Twilight Struggle er Chile kommet til at hedde Chili ;)
Edit: det er nok ikke lige den type fejl, du leder efter, så bare ignorer mit indlæg.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Hmmmm. Jeg synes jeg mindes et eller andet brætspil, der har en bil i baggrunden, selvom spillet antyder at det foregår i en tidsalder der ikke helt tillader bilens eksistens....

Jeg vender tilbage hvis jeg kommer i tanke om titlen.
User avatar
Erik Mejer Hansen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 182
Joined: Mon May 01, 2006 9:32 pm
Location: Århus N
Contact:

Post by Erik Mejer Hansen »

Gunness wrote:Glimrende tråd! Jeg har ikke selv set spillet endnu, men i 1. udgave af Twilight Struggle er Chile kommet til at hedde Chili ;)
Edit: det er nok ikke lige den type fejl, du leder efter, så bare ignorer mit indlæg.
Jeg tænkte faktisk på det eksempel da jeg lavede tråden, jeg kunne bare ikke huske at det var fra Twilight Struggle.
www.mejer-hansen.dk
Stadig kun 18,68% færdig med at male ToI, men tilgengæld helt færdig med at "clippe" Combat Commander: Europe. Og Europe Engulfed. Og To the Last man...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Post by Frouvne »

Gunness wrote:Glimrende tråd! Jeg har ikke selv set spillet endnu, men i 1. udgave af Twilight Struggle er Chile kommet til at hedde Chili ;)
Edit: det er nok ikke lige den type fejl, du leder efter, så bare ignorer mit indlæg.
Det var også min første tanke... men samme tanke (at det nok ikke var det, du søgte) var ligeledes min anden...

Twilight Struggle og denne type kort-drevne spil repræsenterer jo i øvrigt en type spil, der altid vil indeholde det element du nævner, da en historisk kronologi bliver mikset op, når kortene blandes. Da det er en naturlig konsekvens af spillets mekanik, er det selvfølgelig heller ikke hvad du søger...

En meget interessant tråd! Desværre er jeg p.t. ikke i stand til at bidrage dels fordi jeg primært spiller de tyske spil, der jo sjældent er så stærke i temaerne, at der er nogle fakta at lave fejl med (*ouch* der fik de den) og dels fordi min egen historiske viden er så mangelfuld, at det sikkert er gået hen over hovedet på mig, de gange det så alligevel er sket... :oops:

Imens vi venter på at nogle kan komme på nogle fejl, de har bemærket, kan jeg her komme med et par brætspilsrelaterede bloopers, jeg søgte på på nettet.

NBC havde i årene 1984-90 et tv-show, der hed Scrabble. Her et par bloopers fra det:
When "Scrabble" first came on contestants had to SPELL out the letters of the ansmers. This mas abruptly changed not too long after an episode in which both contestants had trouble spelling the word "MOSQUITO". First the man rung in. "M-U..." *BUZZ!* Then the lady rung. "M-E..." *BUZZ!* Then the man again. "M-I..." *BUZZ!* Then the lady again. "M-A..." *BUZZ!* The man. "M-O-S-K..." *BUZZ!* The lady. "M-O-S-Q-U-E..." *BUZZ!* By this time Chuck Woolery and everyone at home are ROTFLTAO as it took NINE TRIES before the man finally got it right! This episode was so embarrassing it earned "Scrabble" the Golden Blooper Award on "TV's Bloopers and Practical Jokes".
The greatest moment in Scrabble history wasn't "Mosquito," IMHO. It was an episode (which also ended up on Dick Clark's "TV's Bloopers and Practical Jokes") where a contestant drew two P tiles from the rack and responded, "Well, Chuck, I guess I'll have to take a 'P.'" The audience (as well as myself) just about died laughing!
Kilde:
http://www.jumptheshark.com/s/scrabble.htm


... og hvis det var det største, der skete i den serie af tv-quizzer, kan man måske lære at se lidt mindre tv og spille lidt mere brætspil...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Post by Stony »

Så fandt jeg den blooper jeg svagt errindrede. Det er selvfølgelig Hazienda, hvor der bag på æsken er angivet at spillet finder sted i starten af det 19. århundrede. Dvs. omkring år 1800-1825 eller deromkring. Og alligevel er der på forsiden af æsken et billede af en lastbil i baggrunden.

Man havde da ganske vist en form for køretøjer allerede i starten af det 19. århundrede, men det var mest en form for muterede damp-lokomotiver. Man skulle helt hen omkring 1900 før man fik benzindrevne køretøjer af den type man kan se på æsken.

Det kan selvfølgelig også være at den egentlige fejl, er at spillet skulle foregå i starten af det 20. århundrede, og ikke i starten af det 19. Det sker jo at folk tager fejl, og tror at f.eks. år 1905 ligger i starten af det 19. århundrede, mens det faktisk ligger i starten af det 20. århundrede.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 656 times
Contact:

Post by Frouvne »

Stony wrote:Så fandt jeg den blooper jeg svagt errindrede. Det er selvfølgelig Hazienda, hvor der bag på æsken er angivet at spillet finder sted i starten af det 19. århundrede. Dvs. omkring år 1800-1825 eller deromkring. Og alligevel er der på forsiden af æsken et billede af en lastbil i baggrunden. [...]
Jeg genopdagede din opdagelse ved en tilfældighed og kom i tanke om denne tråd, blot for at se, at du var kommet mig i forkøbet for laaaang tid siden... :(

Men jeg kan da så i det mindste tilføje en illustration af køretøjet.

Image
frouvne, administrator

Image
Post Reply