Hep!
Er der nogen der har nogen gode ideer til Deck Building i CoC og WI, jeg har begge spil med næsten alle ekstra kort, men jeg vil gerne have en nem måde at lave sine deck på således at man kan spille spillet lidt mere uformelt - nogen ideer?
//Christian
Deck Building i LCG
-
- 1000+ indlæg
- Posts: 1595
- Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
- Location: 3660
Re: Deck Building i LCG
uformelt? Nu ved jeg ikke hvad du mener eller leder efter, men...
...to måder som WI kan gøres mere interessant på er simpelthen at tage alt du har indenfor en race, blande det og spille. Det virker langt bedre end man skulle tro.
Jeg har endnu ikke prøvet draft varianten, men jeg er meget tændt på at prøve den.
...to måder som WI kan gøres mere interessant på er simpelthen at tage alt du har indenfor en race, blande det og spille. Det virker langt bedre end man skulle tro.
Jeg har endnu ikke prøvet draft varianten, men jeg er meget tændt på at prøve den.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
- jondifool
- 250+ indlæg
- Posts: 434
- Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
- Location: Nørrebro
- Been thanked: 1 time
Re: Deck Building i LCG
Når vi nu er ved den slags spørgsmål ?
Jeg overvejer at invistere i et LCG. Men i praksis vil det mest blive brugt til at hive frem som filler i et par timer ind i mellem , som regel med en ikke så erfaren modstander! I praksis får jeg spillet med en 3-4 forskellige og bliver altså hurtigt 3-4 gange så øvet! ( og det er hvis jeg styrer mig og ikke sidder og nørder med at lave decks)
Og her kunne jeg godt tænke mig at vide , virker Deck building conceptet i disse games sådan at der er en rimelig vinder changce for en uerfaren/nybegynder for at kunne sætte noget sammen selv, der kan vinde?
Eller er learningcurven for stejl og erfaring overtrumfer for voldsomt! Jeg vil helller overraskes af et modstanderlavet deck, end at jeg er ude i at lave 2 jævnbyrdige deck, der trækkes lod om!
Og hvilket af LCG er mest anbefalesværdigt hvis en learning curve skal have mindst indflydelse
Jeg overvejer at invistere i et LCG. Men i praksis vil det mest blive brugt til at hive frem som filler i et par timer ind i mellem , som regel med en ikke så erfaren modstander! I praksis får jeg spillet med en 3-4 forskellige og bliver altså hurtigt 3-4 gange så øvet! ( og det er hvis jeg styrer mig og ikke sidder og nørder med at lave decks)
Og her kunne jeg godt tænke mig at vide , virker Deck building conceptet i disse games sådan at der er en rimelig vinder changce for en uerfaren/nybegynder for at kunne sætte noget sammen selv, der kan vinde?
Eller er learningcurven for stejl og erfaring overtrumfer for voldsomt! Jeg vil helller overraskes af et modstanderlavet deck, end at jeg er ude i at lave 2 jævnbyrdige deck, der trækkes lod om!
Og hvilket af LCG er mest anbefalesværdigt hvis en learning curve skal have mindst indflydelse

-
- 1000+ indlæg
- Posts: 1595
- Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
- Location: 3660
Re: Deck Building i LCG
Det åbenlyse svar er jo nok Lord of the Rings LCG, da det er coop, og derfor lettere kan håndtere en begynder og en erfaren.jondifool wrote:Når vi nu er ved den slags spørgsmål ?
Jeg overvejer at invistere i et LCG. Men i praksis vil det mest blive brugt til at hive frem som filler i et par timer ind i mellem , som regel med en ikke så erfaren modstander! I praksis får jeg spillet med en 3-4 forskellige og bliver altså hurtigt 3-4 gange så øvet! ( og det er hvis jeg styrer mig og ikke sidder og nørder med at lave decks)
Og her kunne jeg godt tænke mig at vide , virker Deck building conceptet i disse games sådan at der er en rimelig vinder changce for en uerfaren/nybegynder for at kunne sætte noget sammen selv, der kan vinde?
Eller er learningcurven for stejl og erfaring overtrumfer for voldsomt! Jeg vil helller overraskes af et modstanderlavet deck, end at jeg er ude i at lave 2 jævnbyrdige deck, der trækkes lod om!
Og hvilket af LCG er mest anbefalesværdigt hvis en learning curve skal have mindst indflydelse
Derudover vil jeg sige at i rækkefølge af kompleksitet:
Warhammer Invasion
Call of Cthulhu
Game of Thrones
Invasion kan sagtens spilles nærmest uden deckbuilding, men mekanismerne skal man jo uanset have styr på, og det er nok den springende faktor.
Alle LCG'erne afviger en del fra Magic og andre ccg'er jeg kender, ved at bruge roller, områder, flere angrebsfaser- og -typer .. så der er altså lige lidt man skal vide når man spiller.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
- jondifool
- 250+ indlæg
- Posts: 434
- Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
- Location: Nørrebro
- Been thanked: 1 time
Re: Deck Building i LCG
tak for dit svar Netsapiens
coop er udelukket til dette formål (bortset fra at jeg allerede har Lotr).
Jeg tror jeg vil prøve om jeg kan pejle mig længere ind på en afklaring.
Det springende punkt tror jeg ikke er indlæringen af regler , roller og mekanikker, men mestringen af dem!
Kan du sige noget om win/loss ratio for erfaren vs lidt mindre erfaren. Hvor meget betyder det at have f.eks 10 spillesessioner bag sig og spille mod en der har 3. Eller i hvilket game betyder det mindst, eller i hvilket er deckbuilding sjovest og eller, mest relevant i den situation!
coop er udelukket til dette formål (bortset fra at jeg allerede har Lotr).
Jeg tror jeg vil prøve om jeg kan pejle mig længere ind på en afklaring.
Det springende punkt tror jeg ikke er indlæringen af regler , roller og mekanikker, men mestringen af dem!
Kan du sige noget om win/loss ratio for erfaren vs lidt mindre erfaren. Hvor meget betyder det at have f.eks 10 spillesessioner bag sig og spille mod en der har 3. Eller i hvilket game betyder det mindst, eller i hvilket er deckbuilding sjovest og eller, mest relevant i den situation!

Re: Deck Building i LCG
Du har ikke skrevet hvor i landet du er fra, det er måske lidt vigtigt.
Mht ny versus erfaren: København har mindst en tre, fire forskellige grupper der spiller Call of Cthulhu så vidt jeg ved, og jeg tror ikke de har spillet det længere end at du sagtens kan nå at indhente det forsømte. Hvis du er interesseret i spillet altså.
Hvis geografi er et problem kan man spille der over Lackey.
Jeg ved at nogen kan lide at spille Call of Cthulhu med highlander formatet. I det format må man ikke have mere end én kopi af hvert kort med, så man har 50 forskellige kort alt i alt. Det giver nogen utroligt interessante valg, fordi man i CoC bruger sine standardkort som ressourcer, så man ofrer en masse effektivitet hver gang man buffer sine domæner. Det er cost/benefit analyse hele vejen igennem. Jeg har ikke prøvet det endnu, men det lyder som et format der er let at gå til, fordi de spillere der har tre kopier af alle de gode kort ikke nødvendigvis er foran fra starten af.
Mht ny versus erfaren: København har mindst en tre, fire forskellige grupper der spiller Call of Cthulhu så vidt jeg ved, og jeg tror ikke de har spillet det længere end at du sagtens kan nå at indhente det forsømte. Hvis du er interesseret i spillet altså.
Hvis geografi er et problem kan man spille der over Lackey.
Jeg ved at nogen kan lide at spille Call of Cthulhu med highlander formatet. I det format må man ikke have mere end én kopi af hvert kort med, så man har 50 forskellige kort alt i alt. Det giver nogen utroligt interessante valg, fordi man i CoC bruger sine standardkort som ressourcer, så man ofrer en masse effektivitet hver gang man buffer sine domæner. Det er cost/benefit analyse hele vejen igennem. Jeg har ikke prøvet det endnu, men det lyder som et format der er let at gå til, fordi de spillere der har tre kopier af alle de gode kort ikke nødvendigvis er foran fra starten af.
It's about playing games, not owning games.