Mandag aften var vi kun fire mand, så det blev til et enkelt spil Thunderstone, hvor martin foreslog at vi udelukkende spillede med Dragonspire-sættet. Jeg fandt nogle kort frem som passede fint med hinanden, og som vi aldrig havde prøvet før. Det gik galt for mig lige fra starten! Jeg havde ikke holdt godt nok øje med Monstrene, og da jeg - som altid - havde hvilet mig i tur 1 for at ødelægge en Militia, gik Martin i hulen for at lade 2 Militiaer begå selvmord i den dybeste ende af hulen. Da vidste jeg at jeg aldrig ville kunne indhente ham, og det gik da også fra den ene ulykke til den anden. Jeg endte med kun at have slået to små monstre ihjel til i alt 5 point, så jeg kan roligt sige at det var det mest katastrofale spil jeg nogensinde har præsteret! 8/10
I mellemtiden var Asger dukket op, så vi besluttede os for at afslutte aftenen med et par spil 7 Wonders. Da Asger ikke havde spillet det siden Essen sidste år, måtte han lige erindres om reglerne, og derfor spillede vi først en omgang af grundspillet inden vi tilføjede Leaders-udvidelsen. Jeg vandt en klar og utvetydig sejr i første spil, bl.a. hjulpet af nabo Brians umådeholdne militæriske ophobning, som gjorde at han forærede mig kort som var endnu flere point værd. Til gengæld gik det knap så godt da lederne kom med. Jeg ville få 2 penge for gule kort og spare en resurce på blå kort, men fik ikke mange af dem. Jeg kunne også efterligne et af naboernes laug, men de bygge ikke noget af stor værdi, så jeg måtte dele en delt andenplads med 3 andre spillere. Kun en enkelt spiller formåede af skrabe nogle point mere sammen, så vi i det mindste kunne finde en fortjent vinder. 9/10
Hvad har du spillet i dag? August 2011
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Re: Hvad har du spillet i dag? August 2011
Vi havde Morten på besøg i dag og fik Louis XIV på bordet - en af mine klare favoritter. Derefter endte vi med at spille No Thanks fire gange i træk, da visse personer ikke kunne acceptere at få fra bordet uden en sejr, hæhæhæ 

- Sveinmain
- 100+ indlæg
For de som ikke har prøvd Cant stop, sjekk BGG og skriv ut et ark med brettet på ala dette: http://www.boardgamegeek.com/image/177701/cant-stop
Virker utmerket, og hvis du liker spillet kan du kjøpe den nye utgaven som kommer nå til Essen som gjør spillopplevelsen enda bedre.
Ellers har vi spilt litt i Preikestolen Gamers i det siste:
Sahne - sommerens hit virker også med voksne 8/10
Navigador - Fantastisk flott spill, men er Kirke-workers strategien for sterk?!? 8/10
Strozzi - Auksjonsspill av Knizia. Kjekk spillopplevelse, bedre enn Ra?!? 8/10
Troyes - Terningen avgjør, men hva gjør vel det...
Phermagon - Mykerinos uten mr. Brown
Packeis am pol - Pingvinsjakk på sitt beste 10/10
Ave Ceasar - Vinner aldri, heller ikke denne gangen, men alltid stor stemning 7/10
Sjekk: www.preikestolengamers.wordpress.com for full rapport med bilder, videos osv....
Virker utmerket, og hvis du liker spillet kan du kjøpe den nye utgaven som kommer nå til Essen som gjør spillopplevelsen enda bedre.
Ellers har vi spilt litt i Preikestolen Gamers i det siste:
Sahne - sommerens hit virker også med voksne 8/10
Navigador - Fantastisk flott spill, men er Kirke-workers strategien for sterk?!? 8/10
Strozzi - Auksjonsspill av Knizia. Kjekk spillopplevelse, bedre enn Ra?!? 8/10
Troyes - Terningen avgjør, men hva gjør vel det...
Phermagon - Mykerinos uten mr. Brown
Packeis am pol - Pingvinsjakk på sitt beste 10/10
Ave Ceasar - Vinner aldri, heller ikke denne gangen, men alltid stor stemning 7/10
Sjekk: www.preikestolengamers.wordpress.com for full rapport med bilder, videos osv....
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
I KBK lykkedes det mig at overtale vores formand til et spil A Few Acres of Snow. Han ville gerne være franskmand, så jeg måtte for første gang forsøge mig med briterne. Da jeg så tidligt som muligt lancerede et angreb på Port Royal, blev det hurtigt til et meget militariseret spil, hvor vi begge tilkøbte militær til den store guldmedalje. Og da det ikke var en del af min plan at vi begge skulle gøre det, måtte jeg da også se mit første angreb på Port Royal løbe ud i sandet. Jeg startede dog et angreb umiddelbart bagefter, og anden gang lykkedes det. Længere kom jeg dog ikke ude ved kysten: Franskmændene gjorde med deres kæmpe militær et angreb på Louisbourg svært - jeg forsøgte én gang og fik en ordentlig blodtud, hvorefter jeg forsøgte mig med ekspansion andre steder, mens jeg sådan lidt med venstre hånd forsøgte at opbygge mere militærstyrke.
Fra midtvejs i spillet begyndte vores fronter at mødes i den sydlige ende af brættet, hvor franskmændene settlede Ft. Duquesne (sp?), mens jeg settlede det tilstødende Cumberland. Egentlige offensiver blev det ikke til dér, men indianerangrebene fløj frem og tilbage, og begge settlements nåede at blive udslettet (og genopbygget)!
Spillede sluttede denne gang ved at jeg havde besejret 12 points franske settlements (4 villages a 2 points og en town til 4 points), men til trods for disse 12 points med i bagagen endte franskmændene med et par points mere end mig. Som i mit forrige spil er der et tydeligt point-balancepunkt her: Tager briterne Port Royal men ikke Louisbourg, og ekspanderer begge parter ellers så godt de kan, samtidig med at de opgraderer de bedste villages til towns, vil franskmændene være lidt foran. Det virker som om briterne skal tage Louisbourg før pointbalancen vender.
Men bortset fra at jeg tabte var spillet sjovt nok! Jeg er ret begejstret for det...
Fra midtvejs i spillet begyndte vores fronter at mødes i den sydlige ende af brættet, hvor franskmændene settlede Ft. Duquesne (sp?), mens jeg settlede det tilstødende Cumberland. Egentlige offensiver blev det ikke til dér, men indianerangrebene fløj frem og tilbage, og begge settlements nåede at blive udslettet (og genopbygget)!
Spillede sluttede denne gang ved at jeg havde besejret 12 points franske settlements (4 villages a 2 points og en town til 4 points), men til trods for disse 12 points med i bagagen endte franskmændene med et par points mere end mig. Som i mit forrige spil er der et tydeligt point-balancepunkt her: Tager briterne Port Royal men ikke Louisbourg, og ekspanderer begge parter ellers så godt de kan, samtidig med at de opgraderer de bedste villages til towns, vil franskmændene være lidt foran. Det virker som om briterne skal tage Louisbourg før pointbalancen vender.
Men bortset fra at jeg tabte var spillet sjovt nok! Jeg er ret begejstret for det...

What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
Det er i hvert fald en stærk strategi... Min erfaring med Navegador siger mig dog at den stærkeste strategi er bestemt af metaspillet, eller med andre ord at den stærkeste strategi er den som ingen af de andre følger i et givet spil: Hvis metaspillet i jeres gruppe siger at man skal følge kirke/worker strategien, og folk derfor generelt gør det, vil man stå stærkt ved at gøre noget helt andet.Sveinmain wrote:Navigador - Fantastisk flott spill, men er Kirke-workers strategien for sterk?!?
What are you, like 80?
- Mik
- 2500+ indlæg
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
... og sådan er det altid når spillet er udgivet af et kvalitetsforlag.Jens_Hoppe wrote:Det er i hvert fald en stærk strategi... Min erfaring med Navegador siger mig dog at den stærkeste strategi er bestemt af metaspillet, eller med andre ord at den stærkeste strategi er den som ingen af de andre følger i et givet spil: Hvis metaspillet i jeres gruppe siger at man skal følge kirke/worker strategien, og folk derfor generelt gør det, vil man stå stærkt ved at gøre noget helt andet.Sveinmain wrote:Navigador - Fantastisk flott spill, men er Kirke-workers strategien for sterk?!?
Tirsdag aften begyndte med 3-mands San Juan med udvidelse. Jesper havde ikke spillet det i lang tid, så han kørte på pumperne igennem det meste af spillet. Eivind kørte en succesfuld handelsstrategi med store produktionsvirksomheder og bonus på både køb og salg. Jeg fik tidligt en Havn ned, så selvom jeg kun kunne sælge billig Indigo, så fik jeg trods alt et point hver gang. Med tiden fik jeg også bonussalg, men haltede dog end del efter Eivind. Men så vendte lykken: Både Eivind og jeg fik en kæmpehånd pga salg, og da Jespers Vagthus tvang os ned på seks kort i Guvernørfasen skulle der gøres noget. Så da Eivind byggede, byggede jeg Banken. Og i næste runde kunne jeg droppe 8 kort i banken. Jeg vandt spillet med et enkelt point foran Eivind!

Da Martin kom skulle der spilles Mansions of Madness. Ikke lige min kop te, men hvad - man vel prøve det en enkelt gang! Vi skulle rende rundt i et kloster, og jeg skal forskåne folk som ikke har spillet netop dette scenarie at give nærmere deltaljer. Jeg tog Joe Diamond, da han skulle være let at spille. Men deværre gjorde jeg den fejl at udstyre mig selv med et forstørrelsesglas, hvor jeg nok burde have taget pistolen. Men jeg kunne jo ikke vide at de fleste 'monstre' blot ville være mennesker, og jeg troede derfor at en pistol måske ikke ville være så effektiv. Eivind have valgt en nonne der kunne kaste vievand, hvilket viste sig rimeligt effektivt. Jesper valgte en ældre herre som af åbenbart havde fundet sig en bog med trylleformler, og den var virkelig effektiv!
Jeg var lidt nervøs ved at have martin som keeper, da han jo er en god analytiker, men heldigvis havde han forberedt scenariet nogle dage tidligere, og det viste sig undervejs at han i mellemtiden havde glemt hvor han havde placeret nogle af kortene, så at til vort store held ikke fik spillet optimalt. Nå, men mine to følgesvende døde begge i rette tid ca. halvejs i spillet, medens jeg desværre ikke var klog nok til at dø i tide. Så jeg endte med at miste forstanden, hvilket ikke gjorde spillet lettere. Heldigvis fandt vi i sidste øjeblik ud af at vi i virkeligheden var gået i en fælde og at vi hellere måtte komme ud af klosteret så hurtigt som muligt, og da både jesper og Eivind var tæt på udgangen, og jeg netop havde fundet en genvej efter af blokkeret den normale dør, syntes chancen for at vinde rimelig gode.
Desværre nåede kun Jesper ud - men det var nok til at ødelægge Martins sejr. Så ingen vandt!
Jeg følte mig rimeligt godt underholdt, og fandt spillet bedre end så mange andre kooperative spil jeg har prøvet. Men alligevel synes jeg stadig at det er for meget 'puslespil' og ikke rigtig brætspil. Så jeg blev heller ikke en fan denne gang. 6/10
- Sveinmain
- 100+ indlæg
Vakkert, elegant og meget kjekt spill, men skal man vinne må man ha privilegier, og skal man ha privilegier må man ofre workers, og workers koster alt for mye penger hvis en ikke har en kirke eller tre som gir billige workers. Derfor blir det naturlig å satse på kirke-workers strategien. Når en i tillegg kan betale 50 og få igjen 200 når en har kommet til topps på workerskalaen så blir det fort mye penger av det som igjen gir et hav av muligheter!Jens_Hoppe wrote:Det er i hvert fald en stærk strategi... Min erfaring med Navegador siger mig dog at den stærkeste strategi er bestemt af metaspillet, eller med andre ord at den stærkeste strategi er den som ingen af de andre følger i et givet spil: Hvis metaspillet i jeres gruppe siger at man skal følge kirke/worker strategien, og folk derfor generelt gør det, vil man stå stærkt ved at gøre noget helt andet.Sveinmain wrote:Navigador - Fantastisk flott spill, men er Kirke-workers strategien for sterk?!?
Den andre er å kjøre seilbåt-skipsverft strategien men da må man også ha privilegier og derfor må en i tillegg til å kjøpe båter og verft, kjøpe dyre workers for å følge med i utviklingen. Nå sist var vi 3 spillere, og 2 av oss satset på kirke workers og dermed burde det være enkelt for den som satset på verft-skip og vinne. Men han var ikke i nærheten en gang. Men, hvis 3 satser på kirke workers, så blir det nok enklere for den 4. spilleren....
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
- Frouvne
- 10.000+ indlæg
- Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
- Has thanked: 633 times
- Been thanked: 920 times
I søndags fik jeg for første gang prøvet Barons. Spillet kom desværre ikke til at vise sig fra sin bedste side, da der blev tale om et meget ulige spil. Jeg tror og håber nu stadig på, at det mere hang sammen med måden vi spillede på end spillet, så jeg er frisk på at finde det frem igen ved førstkommende lejlighed.
frouvne, administrator

- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
Ja, jeg sagde jo det var en stærk strategi.Sveinmain wrote:Vakkert, elegant og meget kjekt spill, men skal man vinne må man ha privilegier, og skal man ha privilegier må man ofre workers, og workers koster alt for mye penger hvis en ikke har en kirke eller tre som gir billige workers. Derfor blir det naturlig å satse på kirke-workers strategien. Når en i tillegg kan betale 50 og få igjen 200 når en har kommet til topps på workerskalaen så blir det fort mye penger av det som igjen gir et hav av muligheter!

Men der er alternativer til workers/penge: Får man de rigtige kolonier og fabrikker (dvs. især i forhold til hvad de par spillere der sidder foran en har anskaffet sig), kan man lave sindssygt mange penge pr. market action. Jeg har set spillere uden kirker lave så mange penge på market, at de ikke havde problem med at betale fuld pris for de workers de havde brug for. I min erfaring er det mest af alt et spørgsmål om at få sin egen "engine" til at fungere effektivt, uanset hvad den er baseret på, og det at få den til at fungere afhænger mest af alt af hvad de andre foretager sig.
What are you, like 80?
- Robert
- 1000+ indlæg
- Been thanked: 2 times
Havde en spilaften på arbejde i går. Jeg havde satset på Thunderstone, men det viste sig at være alt for kompliceret da jeg begyndte at forklare regler (alt for mange detaljer og for mange forskellige nye koncepter at holde styr på). Så jeg fandt Ticket to Ride frem. Vi var fire og nåede tre spil. En klar succes. Ticket to Ride er et virkelig godt gatewayspil.