"Et spil der varer lang tid kunne være fedt!"

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

"Et spil der varer lang tid kunne være fedt!"

Post by Mikkel »

Sagde min kammerat i går da vi var færdige med at spille Carcassonne og Pandemic.

Han glemmer aldrig det spil Matador vi spillede over flere aftener den gang vi var unge, spirende brætspilstalenter. Det var en kamp på liv og død og ingen af os lagde os ned uden kamp.

Nu er vi blevet voksne(på papiret, ihvertfald) og han er flyttet i hus med familios og har fået en kælder som skal dedikeres til spil og hygge. Så han så gerne jeg fandt et brætspil som man kunne starte på og som man helst ikke blev færdig med i løbet af et par timer - ligesom den gang med det spil Matador.

Krig (2 verdenskrig f.eks.) og fantasy er nok de mest oplagte genre til os og det skal kunne fungere som et 2-personsspil...og ja, det må gerne tage L A N G tid :D

Har I en god ide? Alle forslag er velkommende (også hvis ikke det er Krigsspil og fantasy).

På forhånd tak :)
Image
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.

Re: "Et spil der varer lang tid kunne være fedt!"

Post by glorn »

du kunne give dig i kast med nummer et på boardgamegeeks liste.

Twillight Struggle
David.
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Has thanked: 711 times
Been thanked: 839 times

Post by Gunness »

Twilight tager ikke lang tid :D Det kan ofte klares på 2.5-3 timer. Hannibal er mere langstrakt. Labyrinth : The War on Terror er vel også en mulighed.
Er I ekstra ambitiøse er der fx Europe Engulfed. 2VK og officiel spilletid 12 timer :)
Har dog ikke prøvet det selv.
Bestilt: Leviathan Wilds, Floe, The Old King's Crown, Dark Quarter, How to Save a World, Scales of Fate
Seneste: Altay, Trailblazer, Deep Regrets, Fromage, Santorini exp., SETI
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

I kan også bare tage en revanche i Matador. Bedst ud af fem. 8)

Hvis det skal være laaaaange spil, tror jeg du finder flest potentielle kandidater indenfor wargame-genren.

Du kan jo altid kaste din kærlighed på spillet med det velvalgte navn The Longest Day
(Officiel spilletid på over tre døgn.)
Sidst spillet:
Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Oseali »

Hvis det skal tage lang tid, kan jeg også anbefale World in Flames hvis det skal være counters og Europe Engulfed' storebror EastofrontII + WestfrontII (Eurofront) som er det ultimative blokspil :-)
Image
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

Gunness wrote:Twilight tager ikke lang tid :D Det kan ofte klares på 2.5-3 timer. Hannibal er mere langstrakt. Labyrinth : The War on Terror er vel også en mulighed. [...]
Det er tre fine bud på spil at gå igang med og jeg tror ikke, I skal være bange for, at de bliver for korte, for I skal såmænd nok komme til at bruge meget længere tid end 2,5 timer de første par gange I evt. spiller f.eks. Twilight Struggle. Og personligt vil jeg nok anbefale det, som det spil, der er lettest at kaste sig over og som det vil være lettest at få lidt hjælp med reglerne til.
frouvne, administrator

Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg

Post by Oseali »

Paths of glory hvis det gerne må være kortdrevet kunne også være et bud.
Image
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Post by Bugge »

Hej Mikkel,

Bare tag et kig på min brætspilliste på BGG. Der er et spil eller to, der tager 50+ timer at spille :shock:

Søren
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

7 Ages kan nemt tage 14 timer eller mere.
Talisman med alle 20+ udvidelser kan lige akkurat gøres færdig på en weekend - hvis man starter fredag eftermiddag...
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Hvad med kompleksiteten??

En ting er hvor lang tid spillet tager at spille, men spil med meget lang spilletid (f.eks. de fleste af de krigsspil der er nævnt her) plejer også at have meget større kompleksitet end gennemsnittet af familievenlige spil. Så spørgsmålet er om I forventer langvarige spil med samme regeltyngde som de spil du nævner (Carcassonne, Pandemic), eller om det er OK at gå op i kompleksitet. (24-36 siders tætskrevne regler er jo ikke noget særsyn i mange af de lidt større krigsspil).

Jeg mener, en ting er at spille et krigsspil der tager lang tid, men hvis det tager lang tid fordi man hele tiden sidder og prøver at finde svar på regelspørgsmål i reglerne, er det måske ikke så fedt...
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Post by Mikkel »

Tusind tak for jeres bud - der er helt sikkert nok noget iblandt dem som vi kan bruge :)
Bugge wrote:Hej Mikkel,

Bare tag et kig på min brætspilliste på BGG. Der er et spil eller to, der tager 50+ timer at spille :shock:

Søren
Ja, det kunne jeg forestille mig :wink:

Rigtig god weekend til jer alle!
Image
Post Reply