Sir William wrote:Bugge wrote:Ved mange af denne type arrangementer, er systemet sådan, at når man når det punkt, hvor det maksimale deltagerantal med lethed opnås, så får gamle "kunder" muligheden for at melde sig til først. Skulle nogle af de gamle springe fra, så kan nye ansigter koples på arrangementet.
Jeg håber ikke på at Djengis Con når en popularitet, hvor det gælder om at være hurtigst på aftrækkeren for at være med. Og jeg håber da helt klart at vores venner Aarhus og Aalborg er med igen til næste år.
S
Hvorfor skal det dog ikke være "først til mølle" princippet? Som jeg læser dit indlæg så skal populære arrangementet kun være forbeholdt de få som har været med længe, mens de nye og dem som godt kunne tænke sig at prøve, bare må vente på at en af de "gamle" melder fra.
Det vil jeg da mene vil være en meget uheldig tendens, ved godt der er nogle Cons som kører efter det koncept og fred være med dem.
Det primære ved f.eks. Djengis Con er vel at vi er nogle - ca. 30 styks - som samles over en weekend med det ene formål, at få spillet en masse spil under sociale rammer og hyggelig atmosfære. Alle kan deltage, unge som gamle, erfarne som uerfarne, der er nemlig plads til alle såfremt man har interessen for brætspil.
Nu vil jeg ikke trække tråden væk fra det primære, men synes det fungerer perfekt med først-til-mølle princippet. Det gør det jo også nemmest at planlægge, hvis man allerede i god tid ved hvor mange der tilmelder sig frem for at antage, hvem der kommer ud fra hvem som kom sidst.
At ovenstående vel foreløbigt kun er teoretisk, da vi endnu ikke har været fuldt bemandet. Men synes bare det kan skabe en "akavet" stemning med udmeldinger om, at kun få udvalgte må deltage i sådanne arrangementer.
Arrangementer som dette har det med at udvikle sig, og så må man på et tidspunkt træffe nogle valg.
I øjeblikket kører vi 100% efter først-til-mølle princippet. Men derfor mener jeg ikke man nødvendigvis skal låse sig fast på det fremadrettet. Men det er en problemstilling jeg vil forholde mig til, når/såfremt det måtte blive relevant. Til den tid kan man vælge flere forskellige veje frem.
- Man kan fortsætte uændret, og så er det bare ærgeligt hvis arrangementet er så populært at pladserne bliver revet væk på 24 timer, og man tilfældigvis ikke var online, og derfor ikke fik reddet sig en plads.
- Man kan gøre som Bugge nævner, som også er det princip Rubicon kører efter.
- Man kan begynde at se sig om efter et sted, hvor der er plads til flere deltagere.
...og der er sikkert flere alternative modeller. Alle løsningerne har sine fordele og sine ulemper. Personligt vil jeg - når jeg nu kaster tid og kræfter i det - være ærgelig hvis dem der er mest fremme i skoene m.h.t. at give en hjælpende hånd, et år ikke kan komme med, fordi pladserne er revet væk. For jeg sætter jo pris på deres hjælp. Det er jo det der får det hele til at glide lidt lettere, og uden den hjælp ville jeg nok gå død i arrangementet.
Man kan så løse det på flere måder. Man kan sende en email et par dage i forvejen til enkelte personer, og varsko at den dato klokken det-og-det kommer invitationen online, og så sørger de for at komme ind og tilmelde sig. Det er så ikke min stil. Jeg foretrækker at spille med åbne kort. Så hvis jeg ikke ser det som en mulighed for Con'en at vokse sig ud af pladsproblemerne, så vil jeg nok arrangere det så tidligere deltagere først får chancen for at deltage igen.
Det vil der sikkert være nogen der rynker på næsen over. Men her vil jeg vælge at sige, at jeg bruger tiden og kræfterne på arrangementet. Så foretager jeg også nogle valg, som jeg helst vil have dem. Og så står det andre frit for, at lave et andet arrangement, med de spilleregler de synes bedst om. Det er bare at smøge ærmerne op.