Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by Sir William »

Bugge wrote:Ved mange af denne type arrangementer, er systemet sådan, at når man når det punkt, hvor det maksimale deltagerantal med lethed opnås, så får gamle "kunder" muligheden for at melde sig til først. Skulle nogle af de gamle springe fra, så kan nye ansigter koples på arrangementet.

Jeg håber ikke på at Djengis Con når en popularitet, hvor det gælder om at være hurtigst på aftrækkeren for at være med. Og jeg håber da helt klart at vores venner Aarhus og Aalborg er med igen til næste år.

S
Hvorfor skal det dog ikke være "først til mølle" princippet? Som jeg læser dit indlæg så skal populære arrangementet kun være forbeholdt de få som har været med længe, mens de nye og dem som godt kunne tænke sig at prøve, bare må vente på at en af de "gamle" melder fra.

Det vil jeg da mene vil være en meget uheldig tendens, ved godt der er nogle Cons som kører efter det koncept og fred være med dem.

Det primære ved f.eks. Djengis Con er vel at vi er nogle - ca. 30 styks - som samles over en weekend med det ene formål, at få spillet en masse spil under sociale rammer og hyggelig atmosfære. Alle kan deltage, unge som gamle, erfarne som uerfarne, der er nemlig plads til alle såfremt man har interessen for brætspil.

Nu vil jeg ikke trække tråden væk fra det primære, men synes det fungerer perfekt med først-til-mølle princippet. Det gør det jo også nemmest at planlægge, hvis man allerede i god tid ved hvor mange der tilmelder sig frem for at antage, hvem der kommer ud fra hvem som kom sidst.

At ovenstående vel foreløbigt kun er teoretisk, da vi endnu ikke har været fuldt bemandet. Men synes bare det kan skabe en "akavet" stemning med udmeldinger om, at kun få udvalgte må deltage i sådanne arrangementer.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by Helle »

Der er altid fordele og ulemper ved alle mulige systemer og ting. Nu har Stony lavet arrangementet i år baseret på, hvilke tilbagemeldinger vi gav sidste år - hvis vi oplever udfordringer eller problemer i år, så må vi jo hver især argumentere for eller imod adgangsbegrænsning eller ventelister eller gammel-kunde-fordele næste år.
User avatar
Greve
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 70
Joined: Tue Feb 12, 2008 11:22 pm
Location: Århus

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by Greve »

Jeg vil også gerne tilmelde mig.
Mvh Jørgen Greve
adam
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 33
Joined: Sun Jul 16, 2006 10:58 pm
Contact:

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by adam »

Jeg vil gerne tilmelde mig

Hilsen
Adam
Sidst spillet:
Image
Henrik Madsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 104
Joined: Tue Jan 13, 2009 10:00 am
Location: Mårslet

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by Henrik Madsen »

Jeg er med og denne gang hele weekenden
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by Frouvne »

Michael_W wrote:Så frem der endnu er pladser vil jeg gerne tilmelde mig Djengis Con arrangementet..

/Michael_W
Velkommen til forum, Michael. Dejligt med nye ansigter og et friskt initiativ, at du hopper direkte med på Djengis Con! :)
frouvne, administrator

Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by chr88 »

Jeg kunne også godt tænke mig at joine. Jeg er altid frisk på at spille en maaasse forskellige brætspil, så det lyder lige som et arrangement for mig! :)
Når det så er sagt, så har jeg sandsynligvis eksamener lige omkring den periode, men jeg kender ikke de præcise datoer endnu - så hvad skal jeg gøre? I kan jo ikke bruge et "måske"-svar til noget, så måske jeg kan være først i køen, hvis der kommer afbud? På den måde optager jeg ikke en plads, jeg endnu ikke ved, om jeg kan tage. Jeg vil ellers super gerne, så jeg håber, at mine eksamener først ligger et godt stykke efter d. 29. :)
User avatar
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 348
Joined: Sun Apr 15, 2007 12:51 pm
Location: Århus C

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by Aratar »

Jeg vil da også gerne tilmelde mig. Jeg regner med, at der kommer et par stykker mere med fra det jyske ud over Greven og jeg :)
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by Sir William »

chr88 wrote:Jeg kunne også godt tænke mig at joine. Jeg er altid frisk på at spille en maaasse forskellige brætspil, så det lyder lige som et arrangement for mig! :)
Når det så er sagt, så har jeg sandsynligvis eksamener lige omkring den periode, men jeg kender ikke de præcise datoer endnu - så hvad skal jeg gøre? I kan jo ikke bruge et "måske"-svar til noget, så måske jeg kan være først i køen, hvis der kommer afbud? På den måde optager jeg ikke en plads, jeg endnu ikke ved, om jeg kan tage. Jeg vil ellers super gerne, så jeg håber, at mine eksamener først ligger et godt stykke efter d. 29. :)
Du tilmelder dig da bare, foreløbigt er det jo ikke bindende og mon ikke det nok skal gå. Der er jo ikke eksamen i weekenden alligevel, så kan vi andre jo bare hjælpe dig med at terpe i pauserne.

Vi bliver jo en broget skare, så mon ikke bare en af os kan være klog på et eller andet du kan bruge 8) :lol:
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by Helle »

Sir William wrote:
chr88 wrote:Jeg kunne også godt tænke mig at joine. Jeg er altid frisk på at spille en maaasse forskellige brætspil, så det lyder lige som et arrangement for mig! :)
Når det så er sagt, så har jeg sandsynligvis eksamener lige omkring den periode, men jeg kender ikke de præcise datoer endnu - så hvad skal jeg gøre? I kan jo ikke bruge et "måske"-svar til noget, så måske jeg kan være først i køen, hvis der kommer afbud? På den måde optager jeg ikke en plads, jeg endnu ikke ved, om jeg kan tage. Jeg vil ellers super gerne, så jeg håber, at mine eksamener først ligger et godt stykke efter d. 29. :)
Du tilmelder dig da bare, foreløbigt er det jo ikke bindende og mon ikke det nok skal gå. Der er jo ikke eksamen i weekenden alligevel, så kan vi andre jo bare hjælpe dig med at terpe i pauserne.

Vi bliver jo en broget skare, så mon ikke bare en af os kan være klog på et eller andet du kan bruge 8) :lol:
Inden du nu lover for meget skulle du så ikke liiiiiige høre, hvilke skills der er brug for? Det er jo ikke sikkert, at vi kan dække alt ind....
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by Stony »

chr88 wrote:Jeg kunne også godt tænke mig at joine. Jeg er altid frisk på at spille en maaasse forskellige brætspil, så det lyder lige som et arrangement for mig! :)
Når det så er sagt, så har jeg sandsynligvis eksamener lige omkring den periode, men jeg kender ikke de præcise datoer endnu - så hvad skal jeg gøre? I kan jo ikke bruge et "måske"-svar til noget, så måske jeg kan være først i køen, hvis der kommer afbud? På den måde optager jeg ikke en plads, jeg endnu ikke ved, om jeg kan tage. Jeg vil ellers super gerne, så jeg håber, at mine eksamener først ligger et godt stykke efter d. 29. :)
Intet problem. Det er først til mølle. Hvis du så må springe fra, bliver der plads til en anden. Bliver der fyldt helt op, må det blive venteliste, og så bliver det den første derfra der får tilbud om at være med i stedet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by Stony »

Sir William wrote:
Bugge wrote:Ved mange af denne type arrangementer, er systemet sådan, at når man når det punkt, hvor det maksimale deltagerantal med lethed opnås, så får gamle "kunder" muligheden for at melde sig til først. Skulle nogle af de gamle springe fra, så kan nye ansigter koples på arrangementet.

Jeg håber ikke på at Djengis Con når en popularitet, hvor det gælder om at være hurtigst på aftrækkeren for at være med. Og jeg håber da helt klart at vores venner Aarhus og Aalborg er med igen til næste år.

S
Hvorfor skal det dog ikke være "først til mølle" princippet? Som jeg læser dit indlæg så skal populære arrangementet kun være forbeholdt de få som har været med længe, mens de nye og dem som godt kunne tænke sig at prøve, bare må vente på at en af de "gamle" melder fra.

Det vil jeg da mene vil være en meget uheldig tendens, ved godt der er nogle Cons som kører efter det koncept og fred være med dem.

Det primære ved f.eks. Djengis Con er vel at vi er nogle - ca. 30 styks - som samles over en weekend med det ene formål, at få spillet en masse spil under sociale rammer og hyggelig atmosfære. Alle kan deltage, unge som gamle, erfarne som uerfarne, der er nemlig plads til alle såfremt man har interessen for brætspil.

Nu vil jeg ikke trække tråden væk fra det primære, men synes det fungerer perfekt med først-til-mølle princippet. Det gør det jo også nemmest at planlægge, hvis man allerede i god tid ved hvor mange der tilmelder sig frem for at antage, hvem der kommer ud fra hvem som kom sidst.

At ovenstående vel foreløbigt kun er teoretisk, da vi endnu ikke har været fuldt bemandet. Men synes bare det kan skabe en "akavet" stemning med udmeldinger om, at kun få udvalgte må deltage i sådanne arrangementer.
Arrangementer som dette har det med at udvikle sig, og så må man på et tidspunkt træffe nogle valg.

I øjeblikket kører vi 100% efter først-til-mølle princippet. Men derfor mener jeg ikke man nødvendigvis skal låse sig fast på det fremadrettet. Men det er en problemstilling jeg vil forholde mig til, når/såfremt det måtte blive relevant. Til den tid kan man vælge flere forskellige veje frem.

- Man kan fortsætte uændret, og så er det bare ærgeligt hvis arrangementet er så populært at pladserne bliver revet væk på 24 timer, og man tilfældigvis ikke var online, og derfor ikke fik reddet sig en plads.
- Man kan gøre som Bugge nævner, som også er det princip Rubicon kører efter.
- Man kan begynde at se sig om efter et sted, hvor der er plads til flere deltagere.

...og der er sikkert flere alternative modeller. Alle løsningerne har sine fordele og sine ulemper. Personligt vil jeg - når jeg nu kaster tid og kræfter i det - være ærgelig hvis dem der er mest fremme i skoene m.h.t. at give en hjælpende hånd, et år ikke kan komme med, fordi pladserne er revet væk. For jeg sætter jo pris på deres hjælp. Det er jo det der får det hele til at glide lidt lettere, og uden den hjælp ville jeg nok gå død i arrangementet.

Man kan så løse det på flere måder. Man kan sende en email et par dage i forvejen til enkelte personer, og varsko at den dato klokken det-og-det kommer invitationen online, og så sørger de for at komme ind og tilmelde sig. Det er så ikke min stil. Jeg foretrækker at spille med åbne kort. Så hvis jeg ikke ser det som en mulighed for Con'en at vokse sig ud af pladsproblemerne, så vil jeg nok arrangere det så tidligere deltagere først får chancen for at deltage igen.

Det vil der sikkert være nogen der rynker på næsen over. Men her vil jeg vælge at sige, at jeg bruger tiden og kræfterne på arrangementet. Så foretager jeg også nogle valg, som jeg helst vil have dem. Og så står det andre frit for, at lave et andet arrangement, med de spilleregler de synes bedst om. Det er bare at smøge ærmerne op.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by Helle »

Steen, så længe du laver arbejdet, så retter vi andre ind efter, hvordan du vælger at gøre det. Som du selv siger, er der fordele og ulemper. På den ene side, ville jeg blive ærgerlig, hvis jeg ikke nåede at tilmelde mig - på den anden side, synes jeg også, at det er fedt, at man som ny bruger på forum har mulighed for at deltage.
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by Bostrup »

Også en tilmelding herfra.
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Djengis Con III - d. 27-29. April 2012

Post by chr88 »

Helle wrote:
Sir William wrote:
chr88 wrote:Jeg kunne også godt tænke mig at joine. Jeg er altid frisk på at spille en maaasse forskellige brætspil, så det lyder lige som et arrangement for mig! :)
Når det så er sagt, så har jeg sandsynligvis eksamener lige omkring den periode, men jeg kender ikke de præcise datoer endnu - så hvad skal jeg gøre? I kan jo ikke bruge et "måske"-svar til noget, så måske jeg kan være først i køen, hvis der kommer afbud? På den måde optager jeg ikke en plads, jeg endnu ikke ved, om jeg kan tage. Jeg vil ellers super gerne, så jeg håber, at mine eksamener først ligger et godt stykke efter d. 29. :)
Du tilmelder dig da bare, foreløbigt er det jo ikke bindende og mon ikke det nok skal gå. Der er jo ikke eksamen i weekenden alligevel, så kan vi andre jo bare hjælpe dig med at terpe i pauserne.

Vi bliver jo en broget skare, så mon ikke bare en af os kan være klog på et eller andet du kan bruge 8) :lol:
Inden du nu lover for meget skulle du så ikke liiiiiige høre, hvilke skills der er brug for? Det er jo ikke sikkert, at vi kan dække alt ind....
Perfekt - i så fald tilmelder jeg mig nu! Så håber jeg ikke, at bacheloropgaven tager alt for meget tid. Men altså... Det handler jo bare om prioritering, og derfor kommer jeg selvfølgelig d. 27.-29.! ;)
(I øvrigt er jeg stud.scient.pol., så jeg kan se, at Helle nok kan være mig behjælpelig!)
Post Reply