Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Justaangel
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Sat Aug 04, 2007 9:14 am

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Justaangel »

Omalley wrote:I aften blev det til 2 spil Cacasonne wheel of fortune, 1 spil Risk Balance of power og 2 spil setlers. Jeg havde en god aften og vandt alt undtage et spil Setlers :D
Ja jeg var godt nok uheldig, men idag får du klø :lol:
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Mik »

Tirsdag mente nogle at vi burde spille Elfenland, og det var da også meget sjovt at få dette gamle spil på bordet igen - selvom jeg hurtigt kom håbløst bagud! 8/10

Inden maden kunne jeg nå at spille Blockers! med Mark "Krimsus" fra Krimsus Krimskramskiste, som er et lille tysk forlag, som ikke har lavet det store væsen af sig de senere år. Vi havde et rigtig godt spil, som rakte langt ind i selve middagen. 7/10

Og aftenen sluttede af med et 6-mands spil 11 nimmt!, som Natalie vandt foran Dorthe og mig. 7/10

Onsdag var det messetid, og jeg fik hilst på en masse gode venner, men ikke rigtig spillet noget. Det blev til gengæld til en hel del indkøb :D

Tilbage på hotellet var de andre danskere i fuld gang med The City, men da Erik skulle gå kunne jeg overtage hans "fallitbo", men kunne desværre ikke nå at forhindre en sidsteplads. 7/10

Om aftenen kunne jeg præsentere Last Will fra CGE for Morten, Eivind og Torben. Det var en lige så fornøjelig oplevelse som jeg husker det fra the Gathering, men desværre (for mig) havde Morten fundet en bedre strategi end mig, så jeg måtte se mig slået på målstregen. Surt! 9/10

Og aftenen afsluttedes med et spil The City, hvor Eivind vandt stort - og hvor jeg nu endelig er overbevist om at der skal held til for at kunne vinde. Der er simpelthen nogle kort som er for stærke. Så spillet bliver ikke købt af mig! 6/10
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:
Jens_Hoppe wrote:[...] Mr. Jack Pocket (x4) - et supergodt lille spil som i mine øjne har distilleret alle de gode ting fra det "store" Mr. Jack, samtidig med at kompleksitet og regeltyngde er skåret ned til et absolut minimum. [...]
Jeg deler din begejstring for Mr. Jack Pocket, men har svært ved at se, hvad det er, de har distilleret frem fra det oprindelige spil. For mig at se er det to helt forskellige spil - to spil jeg til gengæld holder meget af på hver deres præmisser.
Øhm, hele den grundlæggende mekanik med to spillere - en skurk og en detektiv-spiller - og en række mistænkte, hvor kun skurken ved hvilken der er den skyldige, samt hele mekanismen med at detektiven hver tur forsøger at splitte de mistænkte op i to kategorier (ved at de to spillere deles om at udføre en række aktioner som positionerer de mistænkte), for på den måde at kunne udelukke de mistænkte i den ene kategori, og dermed nedbringe antallet af mistænkte.

Det er da sådan rimeligt meget at have til fælles, eller hvad...? ;) Især da mange af mekanismerne er ret unikke for Mr. Jack spillene (jeg havde i hvert fald ikke set noget der mindede om det, da Mr. Jack først udkom). Og det er jo bare det mekaniske - temaerne er også identiske mellem de to spil.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Mik »

Torsdag var jeg i byen med en halv snes gode venner på det lokale bryghus, og da vi kom ville en Australsk ven gern prøve et spil han havde fået forærende (da han sælger spil i Australien). Det viste sig at være det gamle Kings Vineyeard, som jeg ellers succesfuldt havde undgået i nogle år. Det viste sig at være lige så kedeligt som forudset, og Julian besluttede sig for at levere spillet retur næste dag. 5/10

Bagefter ville Morten gerne spille sit nye russiske spil Potion-Making: the Practice. Det viste sig at være bedre end jeg havde frygtet, men der var nu stadig ikke meget at snakke hjem om. Ligesom i The City var det spilleren som tilfældigvis havde de rette kort på det rette tidspunkt som vandt spillet, og der var ikke rigtig noget man kunne gøre for at forbedre sin situation. Typisk 'rollespiller'-spil som sikkert kan glæde nogle mennesker som elsker tematiske uden for meget at tænke over. Men det var da rimeligt fornøjeligt at spille.6/10
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Mik »

Fredag tager jeg altid til nabobyen Mülheim, hvor den finere del af Englænderne bor (bla. Counter) samt Australiere, New Zealændere, Sydafrikanere osv. En noget anden stil end den der køres på Hotel Jung, med tjenere som servere drikkevarer til langt ud på natten. Men naturligvis til en anden pris!

Vi fik spillet Hawaii fra Hans im Glück, og opdagede at jeg var krediteret som spiltester i reglerne! Spillet var lige så godt som jeg husker det, selvom jeg savnede vulkanen som gjorde det farligt at begive sig for langt hjemmefra. Men med vanlig omsorg for familien havde forlaget udeladt denne detalje (!)

Heldigvis var spillet ellers lige så godt som jeg huskede det, og spillet bliver forhåbentlig en succes, da den nye unge designer har mange andre gode ideer. 9/10

Derefter fik vi prøvet en 'kommisionsopgave' for en spilanmelder: Agua: the Water cycle fra Mesa Boardgames. Jeg købte Caravellas fra dem sidste år, så denne skulle jeg ikke nyde noget. Men måtte ofre mig for denne opgave :-)

Spillet et et pædegogisk familiespil, som fortællet om vandets cyklus. Det havde et et enkelt og funktionelt system: kast lige så mange terninger som antallet af spillet, hvorefter hver spiller udvælger sig en terning efter tur. Hvert nummer svarer til en bestemt del af cyklussen, og man skal flytte mindst en kube i hver tur eller miste et point. Så spillet lægger på fin vis op til at man er onde ved hinanden :-)

Hvis man er i stand til at flytte mindst en kube får man også lov til score flere point ved at rense noget af regnvandet. Der er ikke meget at hente for en hardcorespiller, men systemet har nogle gode mekanismer, og kan absolut anbefales til ikke-spillere. 6/10

Og til allersidst på aftenen blev det tid til at prøve et ældre spil som Mayday Games havde bragt til Essen - og de gerne så anmeldt i Counter: et simpelt børne-aktivitetsspil: Woodman, hvor man hamrer bark af en træstamme. Ja, ja. Nu har vi da i hvert fald prøvet det... 5/10
Image
Justaangel
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Sat Aug 04, 2007 9:14 am

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Justaangel »

Idag har jeg spillet 2 gange Settlers og vandt den ene og tabte så det andet :D
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Andrea »

Vi besøgte et par venner i dag, som er til den lidt lettere og sjove afdeling. Derfor blev det til to omgange 6 Nimmt!, en omgang Roborally samt to omgange Toppo.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Andrea »

... og vi havde selv gæster i dag, som vi spillede brætspil med. Da der løbende kom flere til, var det ret forskellige spil, vi fik prøvet. Først blev det til en omgang 'begynder-Agricola', dvs. vi spillede med folk, der ikke havde prøvet spillet før. Derefter blev det til to omgange Ca$h 'n' Gun$, inden aftenen sluttede af med to omgange 7 Wonders - først med seks personer og derefter med syv personer. Jeg er stadig imponeret over, hvor godt det spil skalerer - det er kun ved 3 personer, at jeg ikke synes, det fungerer så godt.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5127
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 505 times
Been thanked: 560 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Gunness »

Lørdag aften havde vi seks venner på besøg, og det blev til fire spil The Resistance.
Først var folk lidt tilbageholdende, men det fængede efterhånden rigtig godt, hjulpet på vej af lidt rødvin ;)
Og så skulle man jo tro, at spillet var bestilt til den nylige valgkamp. "Forestil dig, at du er blå og lever i et land styret af en ondsindet, rød regering" :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany, 7th Citadel
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 657 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Frouvne »

I eftermiddags havde Severin besøg af en af de knægte, vi spiller med om morgenen for tiden og imellem deres leg fik vi da også presset et spil ind. Drengene havde talt lidt om det og da den anden dreng godt kunne tænke sig at spille noget med et fantasy tema og syntes det havde været sjovt at spille et samarbejdsspil foreslog Severin ham, at vi kunne spille Defenders of the Realm. Jeg måtte dog være en lyseslukker og sige, at jeg helst ville læse op på reglerne først for at sikre dem en god spiloplevelse - men jeg var lidt imponeret over anbefalingen. I stedet tog vi i denne omgang The Adventurers: The Temple of Chac frem, hvilket også faldt i god jord. Vi benyttede lejligheden til at aftale, hvad der skal spilles i morgen tidlig, så endnu en gang er der ingen vej udenom at komme op til den tidlige morgenbus... :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 657 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Frouvne »

Også i morges mødte vi tidligt ind på skolen og fik spillet Fluch der Mumie. Denne gang var der stor interesse at spore blandt en af lærerkræfterne... og det er jo sådan noget, jeg gerne vil se! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Jens_Hoppe »

I KBK blev det til et par "hyggespil":

Først et fem-personers Elder Sign, hvor vi i en spændende og tæt dyst klarede Hastur. Underholdende, hyggeligt nok spil, men ikke nødvendigvis med så meget at tænke over. Som en spiller bemærkede "det kunne man man godt drikke nogle øl til!". Vi fik heldigvis levet os ind i stemningen i spillet, og der var masser af jublen når en spiller mod alle odds klarede en svær udfordring.

Dernæst fik vi spillet Ascension (grundspillet og Return of the Fallen sat sammen). RotF virkede som en fin udvidelse, med nogle nye, interessante mekanismer, og selvfølgelig med et hav af nye kort. Det er selvfølgelig "mere af det samme", så man skal kunne lide konceptet i grundspillet for at udvidelsen giver mening.

I vores spil var vi seks (!) spillere, og det kan bestemt ikke anbefales, med mindre man godt kan lide 5+ minutters nedetid mellem ens ture. :) Det var dog hyggeligt selskab, og når man kan sidde og hyggesnakke med de andre mens man venter på sin tur (for interaktion i spillet er der jo ikke meget af), er det til at leve med.

Et andet klubmedlem havde desuden dristet sig til at snig-anskaffe sig et eksemplar af Bios: Megafauna før mig! Det så ret mums ud, og blev derfor behørigt oversavlet. :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Oseali »

Havde besøg af venner i går aftes, og delte os hurtigt op i piger og drenge, pigerne hoppede på et spil Mondo og Ticket to ride: Asia som var med hjem fra Essen. Vi var mere interesseret i at prøve Ascending empires og Innovation.

Ascending Empires var en rigtig god oplevelse, meget forfriskende at man skal bruge noget fingerfærdighed for at spille samtidig med at man har techs som gør ens flyvere bedre osv. så det er 9/10 indtil videre, glæder mig til at prøve med 4 spillere.

Innovation var forfriskende anderledes og væsentlig mere konfliktsøgende kortspil, som bedst kan beskrives som lidt kaotisk som første gangs spil, men ved alder 6-7 stykker var vi ved at have styr på det og så havde jeg tabt. så her er vi på 8/10 indtil videre.

Faktisk har jeg indtil videre været fuldt ud tilfreds med mine Essen indkøb, mangler kun at prøve Power Grid: the first spark men regner nu med at det også er et hit :-)
Image
Justaangel
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Sat Aug 04, 2007 9:14 am

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Justaangel »

Igår fik vi et spil ind af døren (faktisk to), så der skulle jo lige spilles lidt spil. Det blev til 4 x Dominion, hvor jeg vandt 1 spil og Omalley vandt resten :shock:

Idag forsøgte jeg så at slå ham, men det endte helt på samme måde som igår. 4 x Dominion, hvor jeg vandt 1 gang og Omalley vandt tre gange :shock:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 657 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2011

Post by Frouvne »

Startede endnu en morgen i godt spil-selskab med en flok 8 til 12-årige. På opfordring blev det også denne gang King of Tokyo, der kom på bordet. De var så begejstrede, at de gerne ville spille det igen på fredag og da jeg som den første blev slået ihjel idag var jeg frisk på muligheden for at pynte lidt på min statistik... :wink:
frouvne, administrator

Image
Post Reply