Essen 2011 - geekbuzz ratings

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Essen 2011 - geekbuzz ratings

Post by Jens_Hoppe »

Så kan vi følge lidt med herhjemme fra:

http://boardgamegeek.com/geekbuzz/overview/essen2011

Her fredag morgen er top 10 med "high traffic" som følger:

1 Tournay 23 4.8
2 Power Grid: The Robots 7 4.7
3 Power Grid: First Sparks 12 4.7
4 Welcome to Walnut Grove 7 4.6
5 Eclipse 7 4.6
6 Lancaster 12 4.5
7 Freitag 12 4.5
8 1830: Railways & Robber Barons 9 4.4
9 Dungeon Petz 7 4.4
10 Panic Station 7 4.3
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Re: Essen 2011 - geekbuzz ratings

Post by Frouvne »

Tak for linket. Den havde jeg lige glemt og det vil da være interessant at følge den i de kommende dage. Tournay er f.eks. et spil, jeg overhovedet ikke har holdt øje med. Forhåbentlig kan den være med til at aflive noget af den hype, der altid er op til Spiel, så vi i det mindste kan foretage lidt færre fejlindkøb end dem, der har fundet til Essen! (- jeps, rønnebærrene er sure!)
frouvne, administrator

Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Erfaringen har lært mig at udvise en sund skepsis overfor geekbuzz. NOGET kan man da udlede af geekbuzz, og det var da heller ikke nogen stor overraskelse at Dominion i sin tid havnede helt i top. Så de allermest interessante titler, vil næsten uundgåeligt være at finde. Men det ser ud til at det er muligt i en vis udstrækning at manipulere listen. Jeg så eksempelvis at alle tre spil fra samme lille udbyder lige pludselig midtvejs i messen var at finde i top 10. Vel at mærke tre titler der efterfølgende ikke har gjort ret meget væsen af sig. Det lugtede gevaldigt af en koordineret indsats, hvor et antal personer havde været forbi BGG's stand, og givet deres spil nogle rosende ord med på vejen.

Der er desværre kommercielle interesser på spil, og det vil undre mig om ikke der er nogen der finder fristelsen for stor.

Jeg hælder derfor til at holde øje med forskellige lister, og se hvilke spil der går igen på de forskellige lister. Jeg kan ikke huske navnene på dem, men sidste gang jeg var på Essen var der tre forskellige lister.
Sidst spillet:
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:Erfaringen har lært mig at udvise en sund skepsis overfor geekbuzz. NOGET kan man da udlede af geekbuzz, og det var da heller ikke nogen stor overraskelse at Dominion i sin tid havnede helt i top. Så de allermest interessante titler, vil næsten uundgåeligt være at finde. Men det ser ud til at det er muligt i en vis udstrækning at manipulere listen. Jeg så eksempelvis at alle tre spil fra samme lille udbyder lige pludselig midtvejs i messen var at finde i top 10. Vel at mærke tre titler der efterfølgende ikke har gjort ret meget væsen af sig. Det lugtede gevaldigt af en koordineret indsats, hvor et antal personer havde været forbi BGG's stand, og givet deres spil nogle rosende ord med på vejen.
Ja, det skal man selvfølgelig helst kunne gennemskue, hvis det er tilfældet. Umiddelbart kan jeg dog godt lide BGGs system med lister for high/medium/low traffic, hvor spillene i den første liste i sagens natur er baseret på et bedre statistisk grundlag end på de andre. Det ser også ud til at antallet af stemmer der skal til for at kvalificere til en liste er dynamisk: I morges var 7 stemmer nok til at et spil kom på high traffic-listen, mens spil med det antal stemmer nu "kun" er på medium-listen. Men det er da klart at vi helst skal op på et meget større antal stemmer, før vi kan konkludere noget fra rating'erne.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Post by Frouvne »

Jeg mener bestemt heller ikke, man skal benytte denne liste som grundlag for sine indkøb. Men den kan være en god indikator på hvilke spil det måske kan være værd at læse lidt mere om. Op til Spiel plejer der jo også at være en god del hype omkring en del titler, der ikke altid er lige velunderbygget i form af praktiske erfaringer med spillet. Man må naturligvis altid have en god del kritisk sans med - eller være beredt på et par fejlkøb. :D
frouvne, administrator

Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Personligt gad jeg ikke deres database: der er alt for mange kedelige spil at vade igennem for at finde de få dem jeg havde spillet, og for en gammel mand som mig var det surt at skulle stå foroverbøjet foran et tastatur i skrivebordshøje i et fortravlet gangareal fyldt med gennemstrømmende folk. Og at sidde på knæ holdt jeg ikke længe til. Stole er bandlyste for at forhindre folk i at blive hængene - hvilket jeg så heller ikke gjorde!
Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole

Post by Stony »

Såfremt man vil krydstjekke med Fairplay's liste, kan det også gøres online:

http://fairplay-online.blogspot.com/
Sidst spillet:
Image
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg

Post by Stony »

Kingdom Builder - det nye spil af Donald X (Designeren af Dominion) - får en noget hård medfart. Det ligger tæt på bunden.
Sidst spillet:
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Stony wrote:Kingdom Builder - det nye spil af Donald X (Designeren af Dominion) - får en noget hård medfart. Det ligger tæt på bunden.
Ja. Annemette, Eivind og andre har dog talt pænt om det. Men mange af mine udenlandske venner har givet det følgende 'anbefaling': et fint by-udviklingsspil, som fungerer på alle planer - men som ikke skiller sig væsentlig ud fra alle de andre by-udviklingsspil vi allerede har. Og der skal altså mere end et 'gemmensnits-spil' til at imponere os i 2011.

Heldigvis havde jeg under alle understændigheder besluttet mig til at vente med at købe det via internettet senere, hvis jeg overhovedet skal have det.

Til gengæld faldt jeg i med det andet Vaccarino-spil Nefarious, da det jo kan være sværere at finde et US-spil fra et lille oplag til reimelige penge i EU. Jeg ventede to dage med at købe det, og da jeg ikke havde hørt noget negativt om det, besluttede jeg at sikre mig et eksemplar. Og ikke så snart det lå i min pose begyndte de kritiske kommentarer at rulle ind! Ak ja!
Image
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Aratar »

Stony wrote:Kingdom Builder - det nye spil af Donald X (Designeren af Dominion) - får en noget hård medfart. Det ligger tæt på bunden.
Jeg spillede det på messen (vi er netop hjemvendt), og min oplevelse af spillet var, at det var meget "Spiel des Jahres"-agtigt i sværhedsgraden. Det spillede hurtigt, reglerne var lette at forstå, og det leverede fin underholdning i de 45 minutter, det tog at spille et spil, men det var til gengæld på ingen måde noget gamer's game. Det kunne være en mulig kandidat til den kommende SdJ-uddeling, men vil næppe hitte et sted som BGG.
Image
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg

Post by Aratar »

Hvis nogen har interesse, er I meget velkomne til at se mine kommentarer til dette års Essen på denne geekliste: http://www.boardgamegeek.com/geeklist/7 ... bought-and :)
Image
Post Reply