Lige nu er der oprettet en tråd på Yucata om en spiller som har fundet et smuthul i Roll through the ages og Can´t stop.
http://www.yucata.de/en/Forum?postid=19 ... ID=4#19360
Måske ikke så smart når man tænker på, at folk spiller for sjov men det viser så også svagheden ved elektroniske brætspil, der er jo altid nogen som kan finde eller lave smuthuller.
Det er da meget ærgerligt, fordi det kan ødelægge fornøjelsen for alle parter.
Ikke det første og nok heller ikke det sidste eksempel på, at folk snyder i elektroniske udgaver af spil (brætspil, kortspil eller computerspil).
Dette er mest tænkt som et oplæg til debat omkring elektroniske udgaver af brætspil, deres stigende udbredelse og om det er en god/dårlig udvikling.
Hvordan ville I have det med, at nogle udnytter de smuthuller der altid kan findes og hvad tænker i om det?
Personligt er min holdning, at jeg synes det er træls når folk snyder både elektronisk eller "live", om de gør det for vinding eller udfordring er for mig ligegyldigt, det er dumt og irriterende (med undtagelse af de spil hvor det er tilladt at prøve). Fordelen ved "live" er, at det er nemmere at fange folk i snyd, i de elektroniske udgaver kan man kun mistænke en person for det og det kan så virke mere irriterende. Ovenstående sag fra Yucata startede ud som en mistanke og så en masse statistik.
Mulighed for snyd i elektroniske udgaver af brætspil
- Sir William
- 1000+ indlæg
- Jens_Hoppe
- 2500+ indlæg
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 94 times
Re: Mulighed for snyd i elektroniske udgaver af brætspil
Jeg er lidt nysgerig - hvad gik det her konkrete eksempel ud på? (Jeg har ikke adgang til forumet på yucata)Sir William wrote:Hvordan ville I have det med, at nogle udnytter de smuthuller der altid kan findes og hvad tænker i om det?
Hvad angår bevidst snyd fra en spiller - uanset mediet - et det helt klart bare noget man ikke gør, og jeg vil kategorisk nægte at spille med en jeg som ved vil prøve at snyde. For mig er hele formålet med brætspil at have det sjovt indenfor de rammer som spilreglerne udstikker. Hvis en spiller forsøger at bryde disse rammer går hele formålet med seancen fløjten, og så kunne man lige så godt lade være med at spille.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
- Sir William
- 1000+ indlæg
Det er en eller anden som var/er god til programmering som har fundet et smuthul, så han kunne kontrollere hvilken slag han slog med terningerne. Dermed kunnne han selv bestemme hvad terningerne viste og få det til at blive det han ville. Det lader så til at være en fordel i Roll through the Ages.
I 50 af 71 spil havde han fået det samme gode udlæg.
Hvordan han har gjort det, har han ikke fortalt. Han følte det var en udfordring for ham at vise han kunne, men var så blevet bidt af det og undersøgt muligheden i andre spil, hvor terningeslagene var afgørende.
Gik først til bekendelse, da folk fik mistanke.
I 50 af 71 spil havde han fået det samme gode udlæg.
Hvordan han har gjort det, har han ikke fortalt. Han følte det var en udfordring for ham at vise han kunne, men var så blevet bidt af det og undersøgt muligheden i andre spil, hvor terningeslagene var afgørende.
Gik først til bekendelse, da folk fik mistanke.
- Robert
- 1000+ indlæg
- Been thanked: 2 times
Meget interessant. Her er hans svar på yucata:
Det er selvfølgelig totalt uacceptabelt, men jeg har respekt for hans udmelding. Og det er godt at se at hullet formentlig kan stoppes.I owe everybody an apology.
Yes, I had found a way to manipulate some die rolls in RttA.
I am a web developer (and by the way I hope some day to add some new games to Yucata), and I started looking at some of the technical aspects of Yucata. In doing so, I discovered a way to manipulate most die rolls in that game.
I wont give details here, obviously.
I sent all details to SparHawk, and I already volunteered to help close the gap.
I never disclosed the trick to anyone, and I won't tell it to anyone else. No one else knew I had such a trick.
I was doing it out of technical curiosity, and then I got carried away. It was an easy source of points. Apart from RttA, I play lots of games with no random element (which can't be manipulated).
I have really enjoyed Yucata so far, and I have to admit that trying to tweak the system was as fun as playing games. I should have only done it on development sites, though, so Sparhawk has every right to sanction my behaviour (and he will).
Oddly enough, I started using a similar trick in Can't Stop just a few days ago, when I saw someone do some really outlandish rolls... and I though "he must be cheating"... so I tried if it was possible to do the same. In retrospect, I don't think those of my opponents who had streaks of luck longer than my "assisted" ones were actually cheating.
However, before Sparhawk deletes this account, everybody deserves my excuses.
Technical curiosity is good, but I didn't stop at that.
Some people lost points or trueskill for that.
I wish I could have stopped earlier, but I found I was unable to.
- ozimek
- 250+ indlæg
- Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Det er i princippet lige dårlig stil at snyde i FtF og online spil, men tærsklen til at snyde er langt lavere i online spil:
- Man er mere eller mindre anonym, så det er ikke så pinligt at blive opdaget
- Man møder nok aldrig dem, man snyder
- Det sociale element er (typisk) ikke så stærkt i online spil, hvorfor det at vinde ofte får højere betydning
- Det kan være sværere at opdage snyd i online spil.
Jeg spillede en del Wacraft III og CS1.6 online før vi fik børn, og der var det et kæmpe problem at folk snød. Blizzard og andre blev dog ret agressive overfor snydere (lukkede accounts), så jeg ved ikke om problemet stadig eksisterer i deres aktuelle titler.
- Man er mere eller mindre anonym, så det er ikke så pinligt at blive opdaget
- Man møder nok aldrig dem, man snyder
- Det sociale element er (typisk) ikke så stærkt i online spil, hvorfor det at vinde ofte får højere betydning
- Det kan være sværere at opdage snyd i online spil.
Jeg spillede en del Wacraft III og CS1.6 online før vi fik børn, og der var det et kæmpe problem at folk snød. Blizzard og andre blev dog ret agressive overfor snydere (lukkede accounts), så jeg ved ikke om problemet stadig eksisterer i deres aktuelle titler.