Tablet kontra bærbar computer

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Tablet kontra bærbar computer

Post by Sir William »

Efter Roberts tråd og jeres input, har jeg overvejet om også jeg skulle investere i en tablet. Har længe ville have en bærbar af ren og skær komfort.

Har en e-bogslæser (rigtig god til regelsamling af brætspil) og en pæn kraftig stationær computer. Så jeg har allerede et læse- og skriveværktøj så det jeg nok primært skal bruge den til, er for at kunne sidde i sofaen, surfe på nettet og andre ikke livsnødvendige ting. Altså noget der er nice to do og ikke need to do.

Derfor er jeg lidt i tvivl om jeg skal satse på en tablet eller en bærbar computer. Tablet er jeg nok mest hooked på den Sony I omtalte som kan kommunikere med mit TV.

Er der nogen der kan forklare mig fordelen ved både bærbar og tablet i forhold til hinanden?

Mit umiddelbare indtryk er, at en tablet starter op med det samme og vejer ikke så meget mens en bærbar kan være kraftigere i ydelse og har større skærm. Har set bærbare i Fona, hvor jeg kan koble skærme af og så faktisk bruge skærmen som en tablet.
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Re: Tablet kontra bærbar computer

Post by Brichs »

Det vigtigste du skal tænke på (som jeg ser det) er hvad du har tænkt dig at bruge den til.

Jeg har både en laptop, en stationær, en iPhone og en iPad. Efter jeg har fået min iPad bruger jeg faktisk kun min laptop til at styre mine rollespilsscenarier på, og at spille lidt WoW på en dag konen brugte den stationære i nogle timer. Ellers har den været slukket konstant.

iPaden bruger jeg til stort set al surfing, når den stationære er slukket.

Hvis jeg skulle bruge noget til tekstbehandling (iPad virker, men så heller ikke mere) eller at spille computerspil (der så ikke er på iPaden) så er det en laptop. Ellers kan jeg ikke se, hvad jeg personligt ville bruge en bærbar til længere...
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World

Post by MesterLars »

Generelt:

Tablet: Konsumere indhold som andre har lavet. Surfe, læse tegneserier/aviser/pdf, fjernbetjening til musik etc.
PC: Producere indhold. Tekstbehandling, billedbehanding, programmering. (Synes også PC er bedre til tung surfing. Feks hvis jeg skal købe et par nye høretelefoner og surfer nettet tyndt efter information om det.

Jeg har en iPad1 og det er den fedeste gadget jeg nogensinde har haft. Ka ikke leve uden :).
* Læser politiken om morgenen. Behøver ikke rejse mig fra sengen og hente den i postkassen.
* Spiller brætspil mod AI (Eufrat & Tigris / Puerto Rico / RA) (De kendte eurogames/brætspil laves næsten udelukkende til iPad.. ikke til Android)
* Læser tegneserier
* Læser regler til spil
* Styrer squeezebox og WIMP med musik
* Styrer mit mediecenter. (Browser film og starter den. Enten på iPad eller TV).
* Lægger en film over på iPad'en til offline viewing hvis jeg skal med toget eller fly.
* Sætter TV programmer til optagelse (også når jeg er på farten)
* Sætter downloads igang
* Når jeg er i køkkenet og laver mad/vasker op tager jeg den nogle gange med derud og ser live TV på den. Feks hvis jeg er ved at se en fodboldkamp.

Alle de ting vil jeg mene en tablet gør meget bedre end en bærbar. (en del af tingene kræver dog mere hardware en kun iPad'en :))

Især læsning er godt.
På en tablet er det helt naturligt at zoome ind og ud ved at pinche med fingerene. (og bladre side frem og tilbage)
På PC'er og bærbare er der også Zoom, men ingen bruger zoom på de devices for det er alt for kluntet at vælge centrum for zoomet.
Image
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Been thanked: 2 times

Post by Robert »

Min konklusion er efterhånden den samme som de andres: En stationær eller bærbar PC (passende kraftig) samt en tablet burde være den bedste løsning.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

MesterLars wrote:Især læsning er godt.
På en tablet er det helt naturligt at zoome ind og ud ved at pinche med fingerene. (og bladre side frem og tilbage)
På PC'er og bærbare er der også Zoom, men ingen bruger zoom på de devices for det er alt for kluntet at vælge centrum for zoomet.
Der er vel også det faktum at skærmen på en "rigtig" computer typisk er væsentligt større, så der oftest intet behov er for at zoome*. Zoom er smart nok på tablets og smartphones, men jeg ser det primært som en (elegant designet, bevares) krykke der skal kompensere for de små forhold. Det klassiske dilemma i brugerinterfaces i elektroniske gadgets: Jo større de er, jo bedre er de at interagere med, men jo mindre de er, jo mere portable er de. :)

*: Jeg har i hvert fald svært ved at huske hvornår jeg sidst har haft ønske at om forstørre tekst mv. i min browser på en 22" skærm...
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Has thanked: 50 times
Been thanked: 120 times

Post by Stony »

Jens_Hoppe wrote:Jeg har i hvert fald svært ved at huske hvornår jeg sidst har haft ønske at om forstørre tekst mv. i min browser på en 22" skærm...
...hvilket ligeså vel kan relatere til alderen... :P

(jeg er i øvrigt enig)
Sidst spillet:
Image
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Stony wrote:
Jens_Hoppe wrote:Jeg har i hvert fald svært ved at huske hvornår jeg sidst har haft ønske at om forstørre tekst mv. i min browser på en 22" skærm...
...hvilket ligeså vel kan relatere til alderen... :P
Yes, falkeblikket bliver bare bedre og bedre for hvert år. 8)
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Post Reply