Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Her har man som bruger mulighed for at anmelde, beskrive eller give sit førstehåndsindtryk af et spil
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by Sir William »

I denne weekend er der i Søndagsavisen en anmeldelse af 15 brætspil.

Det interesssante her er, at de 3 vindere af Guldbrikken faktisk havner i den lave ende i hver sin kategori.

Også i denne anmeldelse får 7 Wonders laveste score (2½ ud af 6) og en af begrundelserne er, at det er svært at komme igang med plus aldersanbefalingen slet ikke passer med sine 10 år.
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by Bugge »

Hej Claus & Co.,

Jeg så godt anmeldelsen. Jeg synes det er fedt at søndagsavisen laver en sådan 'stortest' af brætspil lige før vi allesammen skal ud og panik indkøbe vores julegaver.

Valget af spil er dog forudseeligt. Personligt ville jeg gerne haft nogle flere 'rigtige' German Games i anmeldelsen, men hvis de spil der trods alt er med, kan være med til at skærpe interessen for vores hobby er det jo super :D

Søren
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by Frouvne »

Hvilke spil klarede sig (forudsigeligt) godt i testen?
frouvne, administrator

Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by akwlinka »

Sir William wrote:I denne weekend er der i Søndagsavisen en anmeldelse af 15 brætspil.

Det interesssante her er, at de 3 vindere af Guldbrikken faktisk havner i den lave ende i hver sin kategori.

Også i denne anmeldelse får 7 Wonders laveste score (2½ ud af 6) og en af begrundelserne er, at det er svært at komme igang med plus aldersanbefalingen slet ikke passer med sine 10 år.
Nu har jeg ikke søndagsavisen, så jeg ved ikke hvad det er for 15 spil.

Du skriver at vinderne af guldbrikken ligger lavt i deres test. Men er det en dårlig ting?
Som Jurymedlem vil jeg da gerne vide hvad folket mener om Guldbrikkens valg. Og ud fra hvilke parametre.
Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by Bugge »

Jeg kan klippe anmeldelsen ud af min udgave, hvis der er nogen der vil have et kopi!

S
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by Sir William »

Kan give jer et summary af det

Familiespil
Rapidough (5/6)
Match (4½/6)
Ubongo (4½/6)
Mondo (4/6)
Dixit Odyssey (4/6) - Det er nemt at lære, og det er sjovt at finde på historier og gætte. Et godt familiespil, hvor stort set alle de andre kan være med. Men børn vil nok få mest glæde af spillet, og man bliver hurtigt træt af det.

Børnespil
Rasmus Klump (5½/6)
Busy Town (4½/6)
Buuh (4½/6)
Lego Heroica (4½/6)
Det flotte fantasiunivers med helte og monstre egner sig godt til drenge over 8 år og deres fædre. Der er mange muligheder for at bygge til. Forberedelsen tager nogen tid, men selve spillet går hurtigt.
Bizaroid (2/6)

Voksenspil
Repello (5/6)
Bet your brain (4½/6)
Størst til mindst (3½/6)
Konsensus (3½/6)
7 Wonders (2½/6)
Spillet varer kun en halv time, så det bliver ikke kedeligt. Til gengæld er reglerne mange og svære at forstå. Det er svært at komme i gang med og bestemt ikke for 10-årige.

Kunm skrevet teksten til dem som vandt guldbrikken, så I kunne se deres argumenter. LEGO scorede faktisk en ok score sammenlignet med de andre i den kategori, men blev overhalet af Rasmus Klump. Sidstnævnte vinder nok også en del på navnet. Faktisk fik LEGO jo samme score som en af de andre kandidater fra Guldbrikken, Busy town.

Håber det kan bruges.
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by glorn »

der står ikke noget om hvordan testen blev udført.

men jeg ville ikke sætte uerfarne brætspillere til at spille 7 wonders uden en erfaren til at sætte dem ind i det.

og jeg tror at dixit måske har lidt under at det er klacificeret som et familiespil. min holdning er det kan spilles af børn med børn eller af voksne med voksne. en af de sjove ting med spillet er jo netop at sidde og se hvordans éns virkelighedsopfattelse passer sammen med andres. Hvis man blander forældre med børn tror jeg at det vil munde ud i enten at de voksne sidder og prøver at finde på en måde så børnene kan vinde eller at det bliver alt for pædagogisk. (og jeg kan huske da jeg var barn at nedladende voksne var noget af det værste!)


edit: man kan finde avisen på nettet. det er på side 6,
David.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by Larsine »

Hele artiklen kan læses online her: http://digital.sondagsavisen.dk/publica ... 5eafcbe8/6
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by Jens_Hoppe »

Jeg tror jeg vil give dem lidt ret i det med 7 Wonders; det er i hvert fald ikke et spil jeg umiddelbart ville vælge at introducere mere eller mindre "clueless" ikke-spillere for: Der er en del regler og navnligt er der for mange kort med alle mulige forskellige betydninger, oftest lidt uklart angivet vha. ikoner. Og det er gjort værre af at folk jo i sagens natur sidder med kortene på hånden og derfor selv skal kunne forstå og overskue det hele uden hjælp. Hvis kortene så bare var nogle man vendte et ad gangen, og løbende kunne fortælle folk betydningen af, men sådan er det jo ikke...

Jeg ser mere 7 Wonders som et slags fornøjeligt "popcorn" spil for gamers. Folk der ikke har et problem med lige at få forklaret 30 kort up front, som de derefter forventes at kunne agere på selvstændigt.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by Stony »

Jeg tror en af deres udfordringer kan ligge i hvem det er der forsøger at spille, eller rettere hvem der har påtaget sig opgaven at introducere spillet. Jeg er overbevist om at der er stor forskel på oplevelsen af et spil, alt afhængig af hvem man har fået det introduceret af, og kvaliteten der bliver igen påvirket af om personen der præsenterer spillet "bare" har læst regler, eller allerede har prøvet at spille spillet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by Mik »

glorn wrote:der står ikke noget om hvordan testen blev udført.

men jeg ville ikke sætte uerfarne brætspillere til at spille 7 wonders uden en erfaren til at sætte dem ind i det.
Hvilket uden al tvivl er basis for testen.
Der er absolut ingen grund for Søndagsavisen til at gå ud fra at deres læsere kender særlig meget til brætspil. Så naturligvis skal testen reflektere den oplevelse gennemsnitsdanskeren får ud af købet.

Det er her Spiel des Jahres kommer ind som en genial anbefaling til almindelige mennesker, og derfor underligt at avisen ikke anmelder Qwirkle i stedet - men det vil såmænd ikke undre mig hvis årets spil i Tyskland slet ikke findes på dansk...?
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by Larsine »

Mik wrote:Det er her Spiel des Jahres kommer ind som en genial anbefaling til almindelige mennesker, og derfor underligt at avisen ikke anmelder Qwirkle i stedet - men det vil såmænd ikke undre mig hvis årets spil i Tyskland slet ikke findes på dansk...?
Men er det ikke mere reglen, end undtagelsen, at årets Spiel des Jahres ikke udgives på dansk?

Ved en hurtig gennemgang, kan jeg kun få øje på 12 ud af 31 spil, som er udgivet på dansk.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by Mik »

Netop - det er jo det der er så absurd.
Danskerne er ikke vant til at spille gode spil. Og når de så støder på et godt spil (7 Wonders) kan de ikke find ud af det. Hvis legetøjsbranchen havde indført den tyske mærkning for 30 år siden, ville kunderne måske genkende mærket på samme måde som Varefakta-mærket, Svane-mærket osv.

Men vi må jo vente 15 år på at se om den Gyldne Brik fænger an...
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by Stony »

Mik wrote:Hvis legetøjsbranchen havde indført den tyske mærkning for 30 år siden...
Men det gjorde de da også...? Jeg mener da bestemt at da jeg i sin tid spillede Rummikub og Scotland Yard, der var æskerne prydet med "Spiel des Jahres" logoet. Man er så af en eller anden årsag gået bort fra det igen. Måske p.g.a. prismodellen, hvor man skal betale for hvert klistermærke eller hvordan det nu lige er.

Udfordringen ligger måske snarere i at skulle lære den samme lektie som Spiel des Jahres en overgang måtte tage til sig, efter at de et par år kårede spil som El Grande og Torres, og man efterfølgende sadlede om og forsøgte at finde de spil der var mere familieegnede. Du kan sikkert selv fylde ud med mange flere oplysninger hvad det angår. Jeg tænker bare at 7 Wonders måske er at sætte overliggeren for højt?

[EDIT]Næ, det var jo Mondo der vandt som familiespil, og 7 Wonders var voksenspil.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Anmeldelse af 15 brætspil i Søndagsavisen

Post by Mik »

Nej, det var ikke Mondo, men Qwirkle som vandt.
Det var derfor at jeg nævnede det.

Med hensyn til Rummikub og Scotland Yard var det sikkert de danske udgivere som brugte SdJ-logoet. Mht sidstnævnte kan det meget vel være blevet påtrykt æsken af Ravensburger selv. De har jo selv udgivet spil i diverse lande (inklusive DK) i flere perioder. Og Jumbo har muligvis gjort det samme med Rummikub.

Legetøjsbranchen havde selv deres eget umulige logo. Og det var i denne forbindelse at jeg mener at de begik en stor fejl for mange Herrens år siden, at de ikke tog ved lære af SdJ. Det er det AW & co. måske ad åre kan råde bod på. Jeg frygter blot at tiden måske ikke er så gunstig for brætspil i dette årtusinde som i sidste. Det vil formentlig nok tage længere tid at indarbejde end for 30 år siden.

Mht. SdJ-juryens kortvarige flirten med spil for spillere: dette var pga. 3 medlemmer af juryen, som hurtigt blev presset ud igen. I 70% af tiden har målgruppen haft en lavere fællesnævner.
Image
Post Reply