Skattejagts/-mysteriespil??

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Kentholomew
50+ indlæg
50+ indlæg
Favoritspil: Descent og lignende RPG/D&D-spil

Skattejagts/-mysteriespil??

Post by Kentholomew »

Kender du nogle gode Pirat-/-skattejagtsspil.

Jeg "elsker pirater, skattekort og skattejagter".
Jeg synes der er mange gode piratspil derude. Men langt de fleste handler om søslag, indtjening/bytte o.lign. Jeg kender faktisk kun ét piratspil hvor selve skattejagten (dét at finde en skjult skat på en "ukendt" ø og de koder/mysterier der forbundet hermed). Spillet hedder vist bare "skattejagt" - et børnespil fra Alga (udkom vist i 80'erne). Faktisk et ganske udemærket spil - men ikke så komplekst som et decideret voksenspil.

Denne type skattejagt er jo nærmest at sammenligne med "quests" hvor koder skal tydes, mysterier skal løses og mystiske sammenhænge og "uforståelige" skattekort "afkodes" for til sidst at finde skatten. Jeg tænker et spil med et "sherlock Holmes mixet med Indiana Jones og Da Vinci Mysteriet"-feel.

Kender du sådan et spil?
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 633 times
Been thanked: 920 times

Re: skattejagts/-mysteriespil??

Post by Frouvne »

Kentholomew wrote:[...] Denne type skattejagt er jo nærmest at sammenligne med "quests" hvor koder skal tydes, mysterier skal løses og mystiske sammenhænge og "uforståelige" skattekort "afkodes" for til sidst at finde skatten. Jeg tænker et spil med et "sherlock Holmes mixet med Indiana Jones og Da Vinci Mysteriet"-feel.

Kender du sådan et spil?
Det korte svar er: Nej! Men jeg ville også være meget interesseret i at få fingrene i et sådant spil.

I håbet om at finde noget der minder en smule om det du beskriver forærede jeg for nogle år siden min kone spillet Insel der Piraten. Desværre har vi aldrig fået spillet det, så jeg kan ikke sige hvor godt det lever op til det beskrevne. Min søgning tog mest udgangspunkt i deduktionsdelen og det ser også mere tørt ud end det jeg syntes du prøver at beskrive. Optimalt set skulle man vel kunne finde noget i stil med Fortune and Glory med et pirattema og så tilføjet en god del deduktion. ærlig talt tror jeg ikke det eksisterer. Desværre.

Tobago er et udmærket spil, der kan give dig nogle af elementerne... men det er givetvis ikke det du søger. Det kunne dog alligevel nok tilfredsstille nogle af dine behov og hvis du ikke kender det i forvejen syntes jeg bestemt, du skulle tage og læse lidt om det.
frouvne, administrator

Image
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere

Re: Skattejagts/-mysteriespil??

Post by Foppwin »

Sword and skull kunne være et godt bud.
Danny

Image
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.

Post by glorn »

Tror ikke der er så mange der krydser deduktion med adventure elementer.

men et bud ud over tobage er Isla Dorada .

så kan jeg også svagt huske et spil fra min barndom der hed noget i retning faraos guld. her skulle man med en sugekob lignende skovl grave på skift i ruinerne efter en pyramide.

ellers kan du prøve at gå ind og kigge på BGG's kategori "pirates". det kan være der er noget der rammer hvad du har i tankerne.
David.
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 34 times
Been thanked: 94 times

Post by Jens_Hoppe »

Ligesom Allan synes jeg at både Insel der Piraten og Tobago lyder som gode bud. Jeg har nu ikke prøvet Insel der Piraten (men som Allan siger - det ser lidt tørt ud), og jeg var ikke selv specielt vild med Tobago - men det har da nogle af de kvaliteter der efterlyses.
What are you, like 80?
Senest købt: Fellowship of the Ring: Trick-Taking Game, Pixies, The Gang, Arcs
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Brichs »

Jeg har selv et gammelt spil, Skatteøen, der muligvis er det samme med piraten insel de nævner ovenfor. Husker ikke særlig megt fra det, da det blev spillet da jeg var en helt ung pur...husker dog ikke helt at forstå reglerne.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
denmyos
100+ indlæg
100+ indlæg

Post by denmyos »

Er der noget nyt i denne sag.?
Jeg leder efter lidt af det samme.
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

Insel der Piraten er et puslespil lavet af en wannabe-designer som endnu har til gode at lave et holdbart design.
Det fungerer nogenlunde godt som solitairespil , men er uinteressant for flere spillere.

Pirate Island er designet af manden som opfandt tegnetogspillet, David Watts. Desværre hører det til genrene roll'n'move, og "find de bedste skatte før din nabo"-spillene. Andre (mere kendte) spil i samme genre er de to Ravensburgerspil Sagaland (Spiel des Jahres i 1981) samt Jagten på Inkaskatten fra 1987.
Image
Post Reply