Værktøj til udskæring af runde brikker

Her findes og udveksles links og opskrifter på spil, man selv kan lave.
Post Reply
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Værktøj til udskæring af runde brikker

Post by Gunness »

Jeg er i gang med div. gør-det-selv-spil og leder efter et alternativ til saks/papirkniv, når der skal skæres runde brikker ud.

Jeg har kigget på BGG og er faldet over denne tråd.
Her anbefales det at bruge en "arch punch". Ud over, at jeg ikke aner, hvad sådan en fætter hedder på dansk eller hvor den købes, så virker det også lidt dyrt at have dem liggende i 10 størrelser, der skal matche de forskellige størrelser af brikker.

Forslag?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Værktøj til udskæring af runde brikker

Post by Sir William »

Kunne du ikke bare bruge en "papirskærerkniv" (ved ikke hvad den hedder) som kan fåes hos de fleste boghandlere.

Den vi har derhjemme, kunne godt minde om en skalpel. Lang metalskafte med et spidst og skarpt blad, så vi både kan skære og prikke.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Værktøj til udskæring af runde brikker

Post by Gunness »

Jo, det kan jeg selvfølgelig godt, men hvis man skal skære 50-60 brikker ud, er det tidskrævende, og det bliver heller ikke altid lige pænt. Derfor leder jeg efter et alternativ.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Værktøj til udskæring af runde brikker

Post by Fod »

Hmm... Det der er på billedet på bgg ligner en hulpibe, som er et værktøj der nomalt bruges til læder. Jeg har ikke lige prøvet at bruge sådan en til andet end læder, men med et ordenligt underlag så man ikke ødelægger piben, kunne man vel godt bruge sådan en til papir og pap.
Hulpiber fåes typisk hos læderforhandlere som f.eks. skindhuset.dk eller laederiet.dk, men hvis du skal bruge den på meget mere end 25 mm, skal du nok forberede dig på at skulle betale mere end et par hundrede for den.

Edit: Det er naturligvis en huggepibe, du skal have fat i. Sådan set det samme, bare den manuelle udgave.
- Nick
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Værktøj til udskæring af runde brikker

Post by Gunness »

Det er da godt, at der er nogen, der kender fagtermerne :) Tak for indsparket. Alternative forslag modtages også.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Hammeren
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 53
Joined: Wed Jan 25, 2012 4:03 pm
Location: 6950

Re: Værktøj til udskæring af runde brikker

Post by Hammeren »

User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Værktøj til udskæring af runde brikker

Post by Gunness »

Tak, jeg tjekker linket.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Værktøj til udskæring af runde brikker

Post by Stony »

Så hudt jeg hvisker var det her jeg i sin tid bestilte mine:

http://www.laederiet.dk/produkter/visty ... =24&Uid=72

(Jeg kan ærlig talt ikke huske om det var hos læderiet, men jeg synes jeg kan genkende siden.)
Sidst spillet:
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Værktøj til udskæring af runde brikker

Post by jondifool »

jeg printede i sin tid klistermærker til agricola. Og løste problemet med at skære dem ud- med en stump kobberrør som jeg sleb skarpt og så stemte dem ud med- det skulle slibes og rettes ud ofte- indtil jeg fandt et tilpast underlag- hvad kan jeg ikke huske længere.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Værktøj til udskæring af runde brikker

Post by Stony »

Hvis det er en engangs-forestilling, at du har et behov, kan jeg da eventuelt medbringe mine en dag...? Hvilken størrelse er det du er på udkig efter?
Sidst spillet:
Image
User avatar
Eivind
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 38
Joined: Mon Sep 08, 2008 1:31 pm
Location: Valby

Re: Værktøj til udskæring af runde brikker

Post by Eivind »

http://www.tekstiltrykkeriet.dk/product ... 4&osCsid=7

egentlig beregnet til at udskære de runde papirstykker man bruger til at lave badges med, men jeg formoder den også kan bruges til pap eller karton
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Værktøj til udskæring af runde brikker

Post by Mik »

Nej, til pap er man nødt til at bruge huggepiber. Papirstansemaskiner har et meget fint skær som slet ikke kan klare pap.

Jeg er sikker på at jeg købte mine huggepiber hos I. Chr. Petersen på Nikolai Plads, men den har jo både skiftet ejere, navn og udvalg flere gange siden, så den slags har de nok ikke mere. Til gengæld er Internettet blevet opfundet i mellemtiden, og en websøgning på "huggepiber" giver mange danske forretninger.

Som underlag kan man få noget syntetisk materiale som er beregnet til den slags. Har dog altid selv brugt en simpel (hård) masonitplade, som engang var bagklædningen til en reol jeg kasserede. Den bruger jeg også som underlag når jeg skærer med kniv og stållineal.

Bemærk at det kræver en ordentlig stor hammer - helst en kølle - for at udstanse store cirkler. Man risikerer nemt at kun halvdelen af cirklen gennemskæres, og så kan det være svært at få en pæn kant på resten. Så et godt underlag, en god stor kølle og et gevaldigt 'gok' er nødvendigt. Og gør det stående, ellers får ikke nok kraft bag slaget!
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Værktøj til udskæring af runde brikker

Post by Gunness »

Mik wrote:Bemærk at det kræver en ordentlig stor hammer - helst en kølle - for at udstanse store cirkler. Man risikerer nemt at kun halvdelen af cirklen gennemskæres, og så kan det være svært at få en pæn kant på resten. Så et godt underlag, en god stor kølle og et gevaldigt 'gok' er nødvendigt. Og gør det stående, ellers får ikke nok kraft bag slaget!
Det lyder som alle tiders party-spil :D

Jeg siger tak for al inputtet. Jeg hopper nok på Stonys venlige tilbud i første omgang, så jeg kan teste, hvor godt det fungerer, og så må der netshoppes bagefter.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply