Så ruller det igen (Post Danmark gebyrer)

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Så ruller det igen (Post Danmark gebyrer)

Post by Sir William »

Så har medierne nok en gang taget sagen op omkring Post Danmarks håndteringsgebyr

http://ekstrabladet.dk/kup/forbrug/article1707813.ece

Til Post Danmarks forsvar skal jo siges, at det er et gebyr de har meldt ud og folk er jo vidende om, at de skal betale 160 kr. uanset hvor meget de skal betale til SKAT.

At de så vurderer beløbets rigtighed årligt, det er jeg så lidt mere usikker på. Den har jo været på 160 kr. i mange år og i den periode har der både været økonomisk opsving og krise.

Forbrugerombudsmanden kunne jo, hvis de vil vurdere sammenligne med hvad Post Danmarks konkurrenter opkræver. Selvfølgelig frit marked og hvis alle andre ønsker at "tabe" penge på at yde det samme som Post Danmark, så er det jo deres valg. Men det vil altid være svært at dokumentere, de reelle udgifter ved håndtering af varer. Det vil jo altid være et skøn. Alternativet skulle så være, at Post Danmark skulle fakturere fra sag til sag, så man betaler for den tid det reelt tager for dem at behandle. Men det vil både være besværligt og kan blive dyrt for mange andre.

En løsning kunne jo være, at Staten fjernet moms på import fra 3. lande for forbrugere. Skabe et åbent marked for forbrugerne, hvor de kan købe der hvor det er billigst.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Så ruller det igen (Post Danmark gebyrer)

Post by Mik »

Jeg synes at det er klageren og EB, der ikke er rigtig kloge.
Hvis manden betaler 25 kr i moms, må han have købt for 100 kr. - inklusiv fragt!
Hvad f..... har manden købt? En blyant?

PostDanmarks gebyr skal naturligvis svare til de reelle omkostninger - og jeg har svært ved at se hvorfor det skulle være billigere at behandle en vare til 10 kr. end en til 500 kr. Arbejdet er jo det samme.

Hvis man overhovedet skal klage over noget, er det Skat som ikke giver os mulighed for at betale på forhånd.
Jeg kunne sagtens forestille mig at mange udenlandske firmaer ville være ligeglade med 'vores' problemer. På den anden vil jeg også tro at flere firmaer ikke ville have noget imod at påføre pakken et 'nummer' på pakken efter vores anvisninger.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Så ruller det igen (Post Danmark gebyrer)

Post by Mik »

Sir William wrote:En løsning kunne jo være, at Staten fjernet moms på import fra 3. lande for forbrugere. Skabe et åbent marked for forbrugerne, hvor de kan købe der hvor det er billigst.
Jeg tror godt jeg med sikkerhed kan konstatere at du ikke ejer en dansk virksomhed. Skulle danske firmaer stilles ringere end udenlandske? Det skal nok hjælpe på dansk handel...
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Så ruller det igen (Post Danmark gebyrer)

Post by Sir William »

Mik wrote:
Sir William wrote:En løsning kunne jo være, at Staten fjernet moms på import fra 3. lande for forbrugere. Skabe et åbent marked for forbrugerne, hvor de kan købe der hvor det er billigst.
Jeg tror godt jeg med sikkerhed kan konstatere at du ikke ejer en dansk virksomhed. Skulle danske firmaer stilles ringere end udenlandske? Det skal nok hjælpe på dansk handel...
Den var nu også ment som provokation. Men nej, har ikke egen virksomhed. Er ansat af staten og er med til at lave alle de regler som alle bander langt væk :lol:

Men igen, vi lever i et internationalt samfund hvor vi jo gerne skulle have fri handel.

Angående artiklen, så er jeg enig i at den mere fremstiller personen som har købt varene som værende ...... dum. Måske ikke det rette ord, men hvis han ved han skal betale 160 kr. for en vare der har kostet ham ca. 30 kr., hvorfor køber han så ikke varen i Danmark.

Kan godt lide din ide om forhåndsanmelde en vare. Det fungerer på fødevareområdet ved import f.eks.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Så ruller det igen (Post Danmark gebyrer)

Post by Gunness »

Den helt store synder er den absurd lave bagatelgrænse på 80 kr, der ikke er reguleret i årevis. Hvis vi kunne få en værdi, der var sammenlignelig med fx. Englands (£18), ville jeg kunne leve med PostDKs gebyr. Men hvad fa'en kan man få for 80 kr. i år 2012??
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Så ruller det igen (Post Danmark gebyrer)

Post by Robert »

Gunness wrote:Men hvad fa'en kan man få for 80 kr. i år 2012??
Et sæt spillekort med tilpasset grafik fra ArtsCow på tilbud. F.eks.

Men du har ret - den grænse er alt for lille.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Så ruller det igen (Post Danmark gebyrer)

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Den helt store synder er den absurd lave bagatelgrænse på 80 kr, der ikke er reguleret i årevis. Hvis vi kunne få en værdi, der var sammenlignelig med fx. Englands (£18), ville jeg kunne leve med PostDKs gebyr. Men hvad fa'en kan man få for 80 kr. i år 2012??
Enig, det er den lave bagatelgrænse som gør at vi ender med alle de eksempler hvor gebyret overstiger tolden/momsen - og nogen gange værdien af hele forsendelsen. Personligt synes jeg ikke Postens gebyr er specielt urimeligt - og jeg er blevet bonnet højere gebyrer af de andre, konkurrerende fragtfirmaer.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Så ruller det igen (Post Danmark gebyrer)

Post by Foppwin »

Som forbruger vil jeg gerne have fjernet momsgrænse, håndteringsgebyrer osv.,

Men hvorfor vil jeg egentlig det - måske fordi det et billigere i udlandet. En anden løsning er vel at sætte mindstelønnen ned i danmark, så vi kan producere nogle varer som prismæssigt svarer til udlandet. Jeg går helt klart ind for at man skal beskytte sit lokale/nationale marked. På den måde har penge en rotation i samfundet.
Danny

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Så ruller det igen (Post Danmark gebyrer)

Post by Andrea »

Gunness wrote:Den helt store synder er den absurd lave bagatelgrænse på 80 kr, der ikke er reguleret i årevis. Hvis vi kunne få en værdi, der var sammenlignelig med fx. Englands (£18), ville jeg kunne leve med PostDKs gebyr. Men hvad fa'en kan man få for 80 kr. i år 2012??
Hep - det beløb er alt for lavt.
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Re: Så ruller det igen (Post Danmark gebyrer)

Post by qute »

Sir William wrote: Måske ikke det rette ord, men hvis han ved han skal betale 160 kr. for en vare der har kostet ham ca. 30 kr., hvorfor køber han så ikke varen i Danmark.
Fordi ikke alt kan købes i dk?
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Så ruller det igen (Post Danmark gebyrer)

Post by Mik »

qute wrote:
Sir William wrote: Måske ikke det rette ord, men hvis han ved han skal betale 160 kr. for en vare der har kostet ham ca. 30 kr., hvorfor køber han så ikke varen i Danmark.
Fordi ikke alt kan købes i dk?
Derfor kan man stadig ikke tillade at kritisere PostDanmark for deres pris.

Hvis jeg absolut vil have en vare som kun kan fåes i Ålborg, kan jeg da ikke bebrejde DSB for at turen frem og tilbage til butikken koster det hvide ud af øjnene.

Man må nødvendigvis se på forudsætningerne for at købe en given vare et bestemt sted.
Og derefter gøre op med sig selv om forholdet imellem den fulde udgift og varens "nødvendighed" hænger sammen.
Image
Post Reply