Brætspil i konfirmationsgave, hvilken ville I anbefale?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Brætspil i konfirmationsgave, hvilken ville I anbefale?

Post by Sir William »

Min niece skal konfirmeres her om en måned og var så sammen med hende i dag, hvor hun gav udtryk for, at vi meget gerne måtte give hende brætspil i gave. Vi måtte endda selv vælge hvilken det skulle være, bare det var sjovt og godt.

Hun har tidligere lånt vores Ticket to Ride og det har været en succes, så det ville være den oplagte gave. Hun kan også godt lide Cluedo, så deduktionsspil kunne jo også være en mulighed. Havde også tænkt på Settlers of Catan, da det er nemt at lære og hun gerne skulle kunne spille det med sin lillesøster (10 år) og sine forældre.

Men ville lige høre, hvilken spil I kunne anbefale og også nogen som kan købes her i landet - og dermed også byttes - som ville være en super gave.

Har som sagt selv tænkt på et Ticket to Ride spil eller Settlers of Catan. Men andre ideer? Og hvis TtR, skal det så være det almindelige eller skal jeg satse på nogen af de andre?
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Re: Brætspil i konfirmationsgave, hvilken ville I anbefale?

Post by Brichs »

Jeg ville give Ticket to Ride...
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion

Post by akwlinka »

Carcassonne er også en mulighed
Image
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.

Post by glorn »

hvad med at gå lidt ud af en tangent og købe Mondo?
David.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

glorn wrote:hvad med at gå lidt ud af en tangent og købe Mondo?
Der vil jeg sige, at du skal prøve mondo først, Claus. Det er rigtigt meget, at man sidder med sit eget - på tid. Har spillet det et par gange og var afgjort ikke ikke begejstret. Der er vist nok nogle flere tillægsregler man kan putte på, men der var ikke meget fælles i det.
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 543 times
Been thanked: 330 times

Post by Jonezy »

Takenoko kunne også være en mulighed, men jeg ved ikke om det er til at få fat i herhjemme lige nu. Men den Panda er simpelthen for charmende...

Hvis det skal være Ticket to Ride, vil jeg anbefale det originale, muligvis med 1910 udvidelsen. Det originale har ingen specielle særregler (såsom tunneller, færger og stationer) og er dermed nemmest at gå til.
Image
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Has thanked: 1 time

Post by Larsine »

Jonezy wrote:Takenoko kunne også være en mulighed, men jeg ved ikke om det er til at få fat i herhjemme lige nu. Men den Panda er simpelthen for charmende...

Hvis det skal være Ticket to Ride, vil jeg anbefale det originale, muligvis med 1910 udvidelsen. Det originale har ingen specielle særregler (såsom tunneller, færger og stationer) og er dermed nemmest at gå til.
Jeg vil til gengæld anbefale Europa udgaven.

For det frøste er det lang nemmer for danske børn at forholde sig til den europæiske geografi, end den amerikanske geografi.

For det andet er der langt mere spil med billeterne, end i USA udgaven.

Desværre er der en strategi i USA udgaven, hvor man blot vælger de nemmeste billetter, bygger dem, og derefter går efter lange (6- og 5-) strækninger, og derved scorer forholdsvis mange point, og genere modstanderne udan at tabe noget. Den holder i 7%% af tilfældene, med mindre andre spillere spiller efter samme princip. Det gør spillet kedeligt og forudseligt. Samme taktik kan ikek bruges i Europa udgaven, da der slet ikke er så mange lange strækninger.

Derudover gør stationerne det mindre attraktivt at genere modstanderne.

Så de få regleændringer gør det efter min mening til det bedste T2R spil for nybegyndere.
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.

Post by glorn »

Helle wrote:
glorn wrote:hvad med at gå lidt ud af en tangent og købe Mondo?
Der vil jeg sige, at du skal prøve mondo først, Claus. Det er rigtigt meget, at man sidder med sit eget - på tid. Har spillet det et par gange og var afgjort ikke ikke begejstret. Der er vist nok nogle flere tillægsregler man kan putte på, men der var ikke meget fælles i det.
så kan jeg kun sige at i har haft for meget plads.
jeg fik prøvet 3 fulde spil hvor man tog beginner game i første runde, advanced i andet og expert i tredje. og vi sad utrolig tæt. hvilket betød at ens hænder konstant var i vejen for hinanden. det gav meget moro og skældud undervejs i spillet. ja, det er helt klart et familie spil, men hvad jeg husker fra min tid i den alder ville det netop være et spil der kunne blive grinet meget over. (3 og 4 spiller recommended).
David.
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Has thanked: 543 times
Been thanked: 330 times

Post by Jonezy »

Larsine wrote:
Jonezy wrote:Takenoko kunne også være en mulighed, men jeg ved ikke om det er til at få fat i herhjemme lige nu. Men den Panda er simpelthen for charmende...

Jeg vil til gengæld anbefale Europa udgaven.

For det frøste er det lang nemmer for danske børn at forholde sig til den europæiske geografi, end den amerikanske geografi.

For det andet er der langt mere spil med billeterne, end i USA udgaven.

Desværre er der en strategi i USA udgaven, hvor man blot vælger de nemmeste billetter, bygger dem, og derefter går efter lange (6- og 5-) strækninger, og derved scorer forholdsvis mange point, og genere modstanderne udan at tabe noget. Den holder i 7%% af tilfældene, med mindre andre spillere spiller efter samme princip. Det gør spillet kedeligt og forudseligt. Samme taktik kan ikek bruges i Europa udgaven, da der slet ikke er så mange lange strækninger.

Derudover gør stationerne det mindre attraktivt at genere modstanderne.

Så de få regleændringer gør det efter min mening til det bedste T2R spil for nybegyndere.
Ja, så må vi nok blive enige om, at vi er uenige.

Det geniale ved Ticket to Ride er, at det er så simpelt. På din tur trækker du enten togkort, trækker nye ruter eller lægger een rute. I Europa udgaven er der nu 3 måder at lægge ruter på og en ny action du kan vælge på din tur. Det gør det altså en smule mere kompliceret end original udgaven, som charmerer ved sin enkelthed. En enkelthed som gør det fantastisk som gateway spil og som introduktion til nye brætspillere.

Jeg har spillet rimelig mange spil med original udgaven og jeg har indtil videre undgået at spillere spammer den strategi, som du skitserer. Oftest handler det om at lave det bedste netværk mellem vest- og østkyst, og så trække ruter. Derfor er jeg heller ikke løbet ind i kedelige og forudsigelige spil endnu og jeg tror også, at det vil tage en nybegynder et stykke tid at nå dertil.
Image
Post Reply