Hvad har du spillet idag? December 2012

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Caniggia »

Havde i weekenden fornøjelsen af at spillet det første spil Mice and Mystics med sønnike, og jeg må sige, at det gik fremragende. Han købte virkelig præmissen og enkelheden i valgmulighederne gjorde, at jeg heldigvis kunne lade ham styre sine egne to mus i det meste kapitlet. Og da vi havde en sidste tur, hvor fire terningeslag ikke måtte få et bestemt udfald, var han helt oppe at stå. Sjovt at se.

Det er dog næppe et spil, jeg vil spille kun med voksne, da spillet trods alt er ret simpelt, men hvis man har moret sig over D&D dungeon crawl spillene, vil man måske være godt underholdt. Den altoverskyggende fordel ved M&M er i hvert fald, at det er en historie, der spilles igennem. Vi valgte f.eks. at hjælpe køkkendamen med at rydde køkkenet for kakerlakker, hvilket virker som om at have betydning senere i historien (igen var det drengens valg). Derudover beholder man lidt ting og sager fra kapitel til kapitel.

Desværre var der fejl i figurene, men Plaid Hat var hurtige til at besvare min mail og sende nogle erstatninger, som forhåbentligt kommer i denne uge.
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Mikkel »

Caniggia wrote:Havde i weekenden fornøjelsen af at spillet det første spil Mice and Mystics med sønnike, og jeg må sige, at...
Må man spørge om din søns alder?
For har selv kigget lidt på spillet og overvejet det min søn på snart 8 :)
Image
Caniggia
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 377
Joined: Tue Jun 30, 2009 1:20 pm
Location: Frederiksberg

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Caniggia »

maxell wrote:
Caniggia wrote:Havde i weekenden fornøjelsen af at spillet det første spil Mice and Mystics med sønnike, og jeg må sige, at...
Må man spørge om din søns alder?
For har selv kigget lidt på spillet og overvejet det min søn på snart 8 :)
Han fylder seks til marts.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Mik »

Mandag stod den på Snowdonia mod 2x Torben, medens de andre 3 spillere Nieuw Amsterdam. På trods af diverse ændringer i spillet finder jeg alligevel spillerantallet for lille til at gøre spillet rigtig spændende med 3. Så fremover spiller jeg det helst med 5 eller 4 deltagere. Torben Ussing vandt stort på sin grusgravningsstrategi fra hans første spil, som han fik lov til køre uhindret. Selv satsede jeg på stationsbygning med toget der giver en gratis ekstra stationsbyggehandling i hver tur, hvor mindst en deltager bygger. Desværre var det dog ikke nok sammenlignet med de mange point for at grave grus. Stadig et godt spil, men bedre med flere deltagere! 8/10
  • Øjeblikkets Top 3 Favoritter:
  • Image Image Image
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Mik »

Det er utroligt at man kan blive ved med at finde nye topspil iblandt Essenindkøbene. Det må have været en kanon årgang!
Men mere om det længere nede. Først en udmærket filler:

Card City af Alban Viard (mest kendt for sine AoS-team udvidelser).
Hver spiller opbygger sin egen by på 5x5 felter, startende med et Rådhus, og sluttende efter præcis 10 runder, hvor man helst skal have fyldt alle 25 felter. Hvillet ikke er helt let, da man får præcis 2 kort per runde. Og ikke nok med det, men boligområder og forretningskvarterer må ikke lægges ved siden af kort af deres egen type. Til gengæld giver de henholdsvis point og indkomst hvis de alligevel kommer til at vokse sammen efter sindrige regler (som er simple, hvis man kan læse den lille skrift på A4-arket).

Industriområder må naturligvis ikke ligge op af boligområder, men man skal have mindst et industriområde for hver 5 kort. Ellers må byen ikke udvides. Heldigvis kan disse kort købes individuelt hvis man ikke kan få fat i dem blandt de to kort man får i starten af hver runde. Og her er vi ved det klassiske kagedelingsprincip: Startspilleren trækker to kort per spiller, kigger på dem og deler dem op i to åbne kort i en pulje og resten i en anden pulje, hvor halvdelen er synlige. Næste spiller må tage en af de to puljer. Den som ender op med den store pulje skal igen dele den op i to åbne kort og resten i en ny pulje med halvdelen åbne osv. Som altid ender man naturligvis med to dårlige kort hvis man ikke passer på, så man skal helst dele sol og vind lige - selv om det jo ikke altid er muligt når kortene er trukket tilfældigt.

Fint lille spil! 7/10

Aftenens hovedspil er en perle som straks er blevet mit nye yndlingsspil!
Noblemen fra Pegasus Spiele og Tasty Minstrel Games er et rigtig godt Euro-strategispil designet af Dwight Sullivan som vandt hovedprisen i Hippodicekonkurrencen i 2009 med dette spil. Vel vidende at tysklands 14 bedste spiludviklere (fra Lookout Games, Hans im Glück, alea osv.) havde siddet i juryen og udpeget det som vinder fik mig til at købe spillet på messen, specielt da den engelske udgave var tilgængelig. Og jeg er bestemt ikke blevet skuffet!

Image

Kvaliteten af træ og pap er helt i top. Faktisk troede jeg først at spillet var produceret i Tyskland, og kun et kig bag på æsken fortæller mig at det faktisk er lavet i Kina. Det er første gang jeg har et kinesisk spil i så god kvalitet!

Selve spillet går ud på at opbygge et engelsk herresæde som kan være en adelsmand værdig. Vi starter elle som baroner/baronesser, og kan stige eller falde i rangfølgen efter hvert af dronningens 6 hofballer. Hun er noget letpåvirkelig, og holder mest af de mest prestigefyldte adelsmænd.

Ellers gælder det om at opbygge sit landskab med gårde, skove, haver og store græsplæner hvorpå man kan bygge slotte, paladser, kapeller og små lysthuse. Hver landskabstype og hver bygningstype har sine egne fordele, og man har naturligvis overhovedet ikke tid til blot at føre halvdelen af hvad man gerne vil før runden er slut. Og dem er der kun 3 af!

Og selvom man tydeligt kan se hvor tæt man er på rundens afslutning, kan man alligevel aldrig helt vide sig sikker. For dronningen flytter rundemarkører et skridt videre i slutningen af af den spillers tur som er hendes øjeblikkelige favorit, og der er måder hvorpå man kan tiltrække sig hendes opmærksomhed. Så vil gå på omgang imellem spillernes adelshuse, og kan derfor flytte rundemarkører flere gange i samme omgang. En usædvanlig og meget interessant mekanisme, som blev narret af flere gange. Lige som jeg troede at skulle sætte mig op til det perfekte træk, sluttede runden!

Som i alle gode strategispil er der næsten ingen held i, og reglerne er yderst enkle (og nedfældet på skærmen og hjælpekort). Men at vælge imellem de 7 mulige handlinger er næsten umuligt!!!

Jeg blev naturligvis nummer sidst med Jesper foran Martin og Eivind. Men forhåbentlig klarer jeg mig bedre næste gang.
Spillet er i hvert fald straks blevet mit favoritspil for december måned! 9/10
  • Øjeblikkets Top 4 Favoritter:
  • Image Image Image Image
Last edited by Mik on Wed Dec 19, 2012 9:32 am, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Larsine »

Det har været en meget sløj december hvis man ser på antallet af mine spillede spil.

Først lørdag i måneden hvor der var spil hos Jesper, blev jeg nødt til at tage til guldbryllup, og efterfølgende i Tivoli og til CCC. Første fredag i måneden hvor der plejer at være spil hos præsten, blev rykket til d. 30/11, hvor jeg desværre heller ikke kunne. Og mine egen onsdagsspil blev også aflyst den først onsdag. Kuen et enkelt spil Five Crowns blev det til i lørdags da nogle venner var på besøg.

Min i går aftes kom Eik og Jens. Vi besluttede os for at spille Darjeeling. Det blev til 2 spil med os alle tre, hvor jeg vandt det første og tabte det andet, medens Jens blev nr. 2 i begge spil. Derefter spillede Jens og jeg endnu 3 spil, hvor jeg vandt de to af dem og spillede et uafgjort. Vi sluttede af med et spil San Juan inkl. udvidelser, som Jens desværre vandt.

Jeg håber at resten af måneden bliver med lidt flere spil.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Sir William »

Var til noget efter fyraften brætspil på mit arbejde i dag.

Mens vi ventede på, at alle dukkede op, indviede vi mit Black stories. Startede med "Shell Diederichsen Beaune Shell takkede in The phone to Long" eller noget i den retning. Hegnet var så riddere master. Faktisk ganske fornøjeligt igen sjovt, selv om historien var ekstrem sort. Tror det tog dem ca 10 min at regne 95 pct af scenariet ud.

Bagefter tog vi en gang 5 personers tricket to ride. Faktisk aldrig forsøgt mig med 5 personer. Skal godt nok opmærksom på hvad der sker.
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Andrea »

I dag havde jeg besøg af en flok tøser, og vi nåede en omgang Den fortryllede labyrint, Timeline: Inventions samt King of Tokyo. Der er nu ikke noget som at julehygge over et par brætspil :)
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by netsapiens »

Jeg var til Kessel Run event i Faraos i lørdag med X-Wing Miniatures. Og det var både underholdende og med indbygget præmie :)
Mine rebeller tog en fin anden plads, så jeg kom hjem med en Millenium Falcon, størrelse mandehånd, samt en lille-bitte a-wing til min samling.
Det kostede mig så også ca. 600,- at købe modeller nok til at både jeg og en ven kunne deltage, men det taler vi ikke om. :)

X-Wing er stadig et godt spil, men lider meget under de ekstreme udsving der kan være i terninger med 50% success / 50% failure fordeling.
Og så skal jeg altså i gang med at prøve at lave nogle scenarier til det. Det er bare sjovere når man fortæller historier med det, end når man bare stiller med 2*100 point og smadrer løs på hinanden.

Og så kan jeg lige afslutningsvis sige at Hack N Slash i Holbæk valgte at sælge de modeller som de havde fået forærende af Fantasy Flight Games til at afholde et event som det her, og til at give ud til præmier til kunderne. Så de skal ikke regne med at se en eneste af mine brætspilskroner nogensinde igen. Føj for nogen klamme forretningsmetoder.
Edit: nogen har fortalt mig at de rent faktisk har betalt for at få modellerne leveret, men det ændrer ikke min holdning til hændelsen.
Last edited by netsapiens on Sun Dec 16, 2012 5:37 pm, edited 1 time in total.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
pytman
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Sun Nov 08, 2009 1:47 pm
Location: Næstved

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by pytman »

I weekenden over julefrokost hyggen blev det til:

5 x Betrayal at House on the Hill
4 x Heck Meck
1 x Catan Histories: Merchants of Europe
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Andrea »

Fik introduceret gemalen til Timeline: Inventions, og vi var bagefter enige om, at det spil vil fungere fint som evt. underholdning til juleaften, når svigerforældrene er på besøg.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 629 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Frouvne »

Som vanligt er jeg en smule bagud med mine opdateringer her - men det er nu heller ikke fordi jeg får spillet så meget for tiden. Desværre.

Jeg har fået kigget lidt mere på Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island og endnu et prøvespil gav en god basis for at gennemlæse reglerne endnu en gang, så jeg nu føler mig rimelig godt klædt på i forhold til at spille spillet fuldt ud. Og det glæder jeg mig meget til en lejlighed til.

Helle og jeg fandt Le Passe-Trappe Grande frem en aften og det blev vi tilpas grebet af til at vi spillede 9 spil i rækkefølge. Det hang nok også sammen med, at der var en, der blev ved med at føle behovet for revanche.

Til en af årets mere utraditionelle julefrokoster blev der spillet 7 spil Bezzerwizzer og jeg må indrømme, at jeg syntes, der er tale om et kvalificeret bud på et spørgespil.

For nogle dage siden blev Severin pludselig optaget af Skak og så måtte vi da lige have et spil. Hyggeligt at få det frem igen.

I dag var det så Love Letter, der skulle prøves og det var en succes for hele familien, så det skal vi nok få set meget mere til i den forestående juleferie.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Mik »

Mandag blev det til 2x Sentinels of the Multiverse med nogle af de nye kort. Vi var 3 mand, og med Martin ved roret behøvede vi ikke tænke selv. Så vi vandt begge kampe uden døde (undskyld, bevidstløse) helte.

Jeg mener stadig at dette spil er et af de bedre kooperative spil, men det er nu alligevel et solitairespil. 7/10

  • Øjeblikkets Top 4 Favoritter:
  • Image Image Image Image
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Stony »

Igår blev det til hele to uprøvede spil.

Det første var Myrmes, som jeg havde fået læst regler til. Det virker som et solidt worker placement spil. Dine "workers" er såkaldte "nurse ants", som er dem der bl.a. passer på myretuens larver. Ved at placere dine nurses på forskellige lokationer, kan de producere larver, arbejdsmyrer, kampmyrer eller sågar nye nurses. Dertil er det også dem der opgraderer din myreture, eller dikterer hvor boet skal have en ekstra indgang, eller om man skal opfylde nogle særlige mål som giver point.
Larverne er lidt tarveligt sagt bare en form for valuta, som giver dig nogle ekstra muligheder. Arbejdsmyrer kan udføre opgaver som giver dig nogle af de øvrige former for "valuta" i spillet: Mad, jord og sten. Det er også dem der placerer feromonspor på kortet, hvilket dels giver point og desuden gør at du kan komme hurtigere frem og dermed kan nå længere omkring på kortet. Kampmyrerne kan nedkæmpe de mariehøns, termitter og edderkopper der er fordelt ud over brættet, hvilket dels giver mad men også point. De kan også bruges til at invadere områder fra de andre myretuer, så man bl.a. kan nedlægge deres feromonspor, hvilket også giver point.
I det store hele et relativt enkelt spil med et fint tema. Nogle steder virker temaet en anelse anstrengt, men det overordnede indtryk er okay. 8/10.

Bagefter blev det til en omgang Love Letter. Det er et spil i den absolut lette ende af "Deduction game" genren. Man skal forsøge at få sine kærlighedsbreve frem til prinsessen ved hjælp af andre personer. Vagterne, Baronen, Prinsen osv. osv. osv. De har hver deres specielle evne, og de forefindes i et varierende antal i bunken med kort. Vagterne er der flest af, mens de royale personer kun findes en enkelt gang hver. Spillet er supersimpelt. Du sidder altid med et kort. Når du har tur trækker du et ekstra, og så skal du spille et af dem. Du kan ved hjælp af personernes særlige evner forsøge at sætte en modspiller ud af spil resten af runden. Hvis du er den eneste tilbageværende spiller, er det dit brev der når frem til prinsessen. Og her kommer den sparsomme deduktion ind, for det er nemmere at sætte de andre ud af spil, hvis du kan regne ud hvilket kort de har på hånden. Hvis der er flere spillere tilbage når bunken er løbet tør (der kun 16 kort i bunken) er det den "vigtigste" af disse personer der formår at bringe kærlighedsbrevet til prinsessen. Den der først får bragt et bestemt antal breve til prinsessen vinder.
Meget letbenet men ganske fornøjeligt. 6/10
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet idag? December 2012

Post by Jens_Hoppe »

I KBK fik jeg endnu en gang spillet Terra Mystica. Denne gang var vi kun to spillere (et andet Terra Mystica med fem spillere var i gang på bordet ved siden af ;) ), men jeg synes faktisk spillet fungerede glimrende med dette antal også. Der er mindre kamp om pladsen på brættet, men til gengæld kører spillet jo lynhurtigt, med nærmest ingen nedetid. Mine swarmlings endte med en snæver 6-points sejr over nomaderne: Nomaderne endte ellers til sidst med alle slut-pointene, med både største gruppe bygninger, og med førstepladsen i alle fire kult-tracks, men alt disse førstepladser giver kun 22 points netto, og jeg førte med knap 30 points efter sidste runde...

Bagefter blev det til nogle spil Love Letter, som på den ene side er hyggelig og sjovt nok, men hvor jeg nok alligevel er ved at nå min grænse... :)

Som det så ofte sker sidst på aftenen i KBK spillede vi også The Resistance: Avalon, og jeg nåede at deltage i 3-4 spil, de to sidste med 8 deltagere. Fantastisk spil! Jeg prøvede både at vinde som god, og vinde som ond ved korrekt at identificere Merlin. Udover Assassin og Merlin spillede vi også med Percival og Morgana (Percival ved hvilke spillere som spiller Merlin og Morgana, men ikke hvem der er hvem), og i 8-personers spillene også med Mordred (en ond som Merlin ikke kender).
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply