"Ryk-og-action"-mekanisme
- Allan Jacobsen
- 100+ indlæg
- Posts: 200
- Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm
"Ryk-og-action"-mekanisme
Jeg har fundet ud af, at spil hvor man essentielt bare skal flytte(ved hjælp af terning eller ej) og derefter lave en action, slet ikke er noget for mig.
Det er en ret stor og bred kategori af spil, der omfatter Descent, Mansion of Madness, Zombicide, Zombies, Tannhaüser osv. -
Har den mekanisme et navn?
Det er en ret stor og bred kategori af spil, der omfatter Descent, Mansion of Madness, Zombicide, Zombies, Tannhaüser osv. -
Har den mekanisme et navn?
- Stony
- 5000+ indlæg
- Posts: 9326
- Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
- Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
- Location: Taastrup
- Has thanked: 50 times
- Been thanked: 120 times
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Hvis du tænker at du vil fremsøge eller alternativt filtrere dem fra, så tror jeg det bliver svært.
Hvis jeg på BGG kigger på Tannhäuser, står der kun to mekanismer:
Dice Rolling
Variable Player Powers
...og det er i hvert fald ingen af disse.
Kigger jeg på Mansion of Madness:
Area Movement
Dice Rolling
Hand Management
Modular Board
Partnerships
Pick-up and Deliver
Role Playing
Variable Player Powers
...heller ikke noget.
Jeg tænker umiddelbart Action Point Allowance System, men det dækker tilsyneladende over noget andet. Så nej, jeg tror ikke det har et navn.
Hvis jeg på BGG kigger på Tannhäuser, står der kun to mekanismer:
Dice Rolling
Variable Player Powers
...og det er i hvert fald ingen af disse.
Kigger jeg på Mansion of Madness:
Area Movement
Dice Rolling
Hand Management
Modular Board
Partnerships
Pick-up and Deliver
Role Playing
Variable Player Powers
...heller ikke noget.
Jeg tænker umiddelbart Action Point Allowance System, men det dækker tilsyneladende over noget andet. Så nej, jeg tror ikke det har et navn.
Sidst spillet:

Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Men Roll & Move er lidt noget andet. Ludo og Matador har Roll & Move, hvor du ruller din terning, og bevæger dig hen hvor du skal. Descent har så vidt jeg husker ikke den funktion, der kan du bevæge dig et fast antal felter. Eller tager jeg meget fejl?Andrea wrote:Umiddelbart ville jeg kalde den Roll and Move - det mener jeg også at have set flere steder på Boardgamegeek
- Andrea
- 2500+ indlæg
- Posts: 3995
- Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
- Location: Roskilde
- Has thanked: 184 times
- Been thanked: 188 times
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Det er selvfølgelig rigtigt nok - i det første indlæg spørges der ind til en mekanisme, hvor et terningeslag kan være - men ikke nødvendigvis er - det, der bestemmer hvor langt man rykker. Jeg opfattede det udelukkende som spil, hvor man bruger terningeslag til at afgøre, hvor langt man kommerBrichs wrote: Men Roll & Move er lidt noget andet. Ludo og Matador har Roll & Move, hvor du ruller din terning, og bevæger dig hen hvor du skal. Descent har så vidt jeg husker ikke den funktion, der kan du bevæge dig et fast antal felter. Eller tager jeg meget fejl?

- Allan Jacobsen
- 100+ indlæg
- Posts: 200
- Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Det er selvfølgelig også lidt selektivt, for i et spil som Merchant & Marauders og Fire & Axe skal man jo også bare lave sit movement og så tage nogen actions. Men de har ikke helt samme føling over sig.
Jeg tænker ikke helt på roll / spin & move, men det er der henad,
Kan faktisk heller ikke sætte ord på, hvorfor jeg ikke kan lide det, men de keder mig bare lidt. Det kan selvfølgelig også være, at de nævne spil er meget temabaseret, og at spilmekanismer i eksempelvis Descent og Mansion of Madness er mindre gennemtænkt.
Jeg tænker ikke helt på roll / spin & move, men det er der henad,
Kan faktisk heller ikke sætte ord på, hvorfor jeg ikke kan lide det, men de keder mig bare lidt. Det kan selvfølgelig også være, at de nævne spil er meget temabaseret, og at spilmekanismer i eksempelvis Descent og Mansion of Madness er mindre gennemtænkt.
- ozimek
- 250+ indlæg
- Posts: 298
- Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
- Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
- Location: Aalborg
- Contact:
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Move and roll?
(Roll), Move, & Act! <- fænger ikke helt.
Måske er nøglen noget med tur-strukturen; altså at en spiller tager hele sin tur (alle faser) hvorefter næste spiller gør det samme? I modsætning til typisk role selection hvor alle gennemfører den samme fase efter tur (Puerto Rico, TI3 etc..) og fx chit-pull.

(Roll), Move, & Act! <- fænger ikke helt.
Måske er nøglen noget med tur-strukturen; altså at en spiller tager hele sin tur (alle faser) hvorefter næste spiller gør det samme? I modsætning til typisk role selection hvor alle gennemfører den samme fase efter tur (Puerto Rico, TI3 etc..) og fx chit-pull.
- glorn
- 250+ indlæg
- Posts: 330
- Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
- Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.
men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie. - Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
uden at kende dine spilpræferencer...
har du prøvet alien frontiers, kingsburg... i alle de tre spil slår du nogle terninger og så tager du et valg hvad du vil bruge dem til.
det jeg prøver at komme frem til er (rent gætværk): er det move -> action-delen der er lidt kedeligt for dig? eller er det måske i virkeligheden at de valg i de spil du nævner er kedelige/trivielle?
EDIT: slettede en referense til et spil da jeg huskede navnet forkert.
har du prøvet alien frontiers, kingsburg... i alle de tre spil slår du nogle terninger og så tager du et valg hvad du vil bruge dem til.
det jeg prøver at komme frem til er (rent gætværk): er det move -> action-delen der er lidt kedeligt for dig? eller er det måske i virkeligheden at de valg i de spil du nævner er kedelige/trivielle?
EDIT: slettede en referense til et spil da jeg huskede navnet forkert.
David.
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Jeg kan se at du har "Glen More" i samlingen - det er vel også move+action (dog med et spændende tvist mht rækkefølgen af spillere). På et personligt plan forsøger jeg at holde mig fra terningespil, hvor held-faktorer gør, at man jo næsten ligesågodt kan spille Ludo... Måske kunne man kalde dem "Roll, Pray and Play"
/S
/S
-
- 100+ indlæg
- Posts: 189
- Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
- Location: Frederikshavn
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Hvis man virkelig vil, kan man vel proppe de fleste spil ned i den kasse. Flyt med/på noget og lav en handling. Jeg gætter på at det er fra et sted på brættet til et andet. Selvom man begrænser sig til det, er der stadig masser af spil det benytter sig af noget i den retning - Også nogle du har givet god rating på BBG. F.eks. Blood Bowl som du har givet 10. Jeg tror ikke man filtrere spil fra udfra så bredt et kriterie... ikke uden af gå glip af noget guld.
- Mik
- 2500+ indlæg
- Posts: 3642
- Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
- Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
- Location: København Nørrebro
- Contact:
Re: "Ryk-og-action"-mekanisme
Jeg tror også at Allan fokuserer på den forkerte mekanisme.Allan Jacobsen wrote:Jeg har fundet ud af, at spil hvor man essentielt bare skal flytte(ved hjælp af terning eller ej) og derefter lave en action, slet ikke er noget for mig.
Det er en ret stor og bred kategori af spil, der omfatter Descent, Mansion of Madness, Zombicide, Zombies, Tannhaüser osv. -
Har den mekanisme et navn?
Men de nævnte spil har i hvert fald et par fælles genrer: nemlig AmeriTrash og Fantasy Rollebrætspil