Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Jens_Hoppe »

Ugen har indtil nu budt på et par spil Legends of Andor mere: Først et forsøg med scenarie 4, som er det der foregår på dværgemine-kortet på bagsiden af spillepladen. Vi fik desværre rejst monstrenes alarm allerede inden vi var kommet ind af indgangen, og det gik stødt ned ad bakke derefter...

Andet spil var et tredie forsøg med scenarie 3, og denne gang lykkedes det for os: Det tilfældige setup var sikkert i vores favør denne gang, men vi lagde også grundigere planer, og det bar frugt. Vi strøg gennem historien, sagesløse trolde fløj til højre og venstre, og vi havde heller ingen problemer med slutbossen.

Der er et stærkt puzzle-element i Legends of Andor, og vores erfaring med de forskellige scenarier har indtil nu været at vi er chanceløse første gang vi prøver det, men at vi efter et spil eller to langsomt bliver bedre til at "knække koden". Ikke at der kun er én måde at klare scenariet på, men mere at man som ny spiller af et scenarie ikke på forhånd ved hvordan det vil udvikle sig: Hvert scenarie kommer jo med et antal "legendekort", som bliver afsløret på faste tidspunkter i scenariet (dem kunne man selvfølgelig læse på forhånd, men hvad sjov er der ved det?). Første spil bliver derfor det mest rollespilsagtigt spændende, mens efterfølgende forsøg med samme scenarie bliver lidt mere kalkulerende og strategisk.

Udfordringen nu er i hvert fald at klare scenarie 4 bedre: Det gode ved Andor er at man straks efter et nederlag har en masse idéer om hvad der kan forbedres, så sønnike og jeg får diskuteret en del strategi. :)


I KBK i tirsdags var hovedspillet på "seniorbordet" Terra Mystica. Vi var fem spillere, og racerne som blev brugt var halflings (det var mig), swarmlings, chaos magicians, fakirs og auren. Mine halflings lå godt, for ikke at sige suverænt, gennem det meste af spillet - jeg havde også valgt dem fordi rundebrikkerne i tur 2-4 passede dem perfekt - men mit spil stagnerede desværre i de sidste par runder, hvorimod swarmlings levede op til deres navn og indtog store dele af brættet. Mit enorme forspring i points blev indhentet (og overhalet) til allersidst - lige akkurat! Sjovt var det!

Det blev også til gensyn med Paris Connection og auktionsklassikeren over dem alle (i min bog), Ra. I Paris Connection lykkedes det mig på vanlig vis at gøre alle de forkerte ting, så en sikker sidsteplads kunne ikke undgås. Meeen, i Ra var jeg den store Ra-meister, så en enkelt sejr blev det da til. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Allan Jacobsen »

I dag blev det til 5 forskellige spil:
Saint Petersburg
Clans
Roborally (dog kun et halvt spil)
Struggle of Empires
San Juan

Først blev det til to spil Saint Petersburg. Spillede mod tre, der har spillet det ret meget på Yucata, så blev ret meget bombarderet med taktik fra tre sider i starten - indtil jeg bad dem lade være med det :) Og jeg er da slet ikke i tvivl om, at spillet har utrolig stor taktisk dybde. Hvilket gør det så meget sjovere, fordi jeg vandt begge spil ;)

Det tiltalte mig utrolig meget, og har netop oprettet en profil på Yucata, så jeg kan gennemspille det.

Andet spil blev til 2x Clans - eller rettere 2½ Clans, fordi vi startede forfra, fordi vi havde misset en meget vigtig regel(at man IKKE kan flytte til en unoccupied felt). Ingen os kunne gennemskue taktikken, og det kan jeg egentlig stadig ikke. Er ikke så meget for abstracte spil, men jeg synes, at Clans virkede godt. Kunne dog godt tænke mig at prøve det med to kun, for det virker som om, at man går ligeså meget op i at ødelægge det for modstanderen.

Så havde vi lige en time til, at en skulle gå, og vi blev enig om, at Roborally kunne man godt spille uden at blive færdig, fordi det bare er sjovt at programmere sin robot på tid...Vi nåede da også kun et halv spil, men vi havde det utrolig sjovt!

Så tog den ene hjem, og han er desværre ikke så meget til spil, hvor man skal bekrige hinanden. Derfor var vi kun 3 til Struggle of Empires, som ifølge BGG ikke er optimalt. Nuvel, det var et prøvespil, så det gik. Vi stoppede efter et kvart spil - igen fordi vi havde overset en regel - men jeg er faktisk sikker på, at det gjorde vores fulde spil bedre. Spillet taber selvfølgelig meget i alliance-delen, men jeg er så tændt på at spille endnu mere af det!

Vi sluttede af med et enkelt spil San Juan, som jeg ikke har prøvet før. Et hyggeligt, hurtigt spil, og hvis man ikke lige har hjernekraft til et spil Race For The Galaxy, så er det et godt alternativ.

Efter at have brugt hjernen på brætspil i 10½ time, ville jeg til at læse regler til et nyt spil - Space Dealers - mens de andre skulle spille Lord of the Rings: The Confrontation, men det kunne jeg slet ikke, så der stoppede vi :)

Med denne gruppe er der en tradition for at spise vingummibamser, og når vi bliver sultne, står den på rugbrød med mayo og tre-stjernet salami...og det var der også denne gang...
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Mik »

Det gode ved RoboRally er at et spil kan være fra en til uendeligt mange baner, med fra et til uendeligt mange flag.
Så hvordan beregner man hvor langt et "halvt spil" er?

Jeg formoder at man måske slavisk følger et foreslået introduktions-scenarie?
Image
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Allan Jacobsen »

Mik wrote:Det gode ved RoboRally er at et spil kan være fra en til uendeligt mange baner, med fra et til uendeligt mange flag.
Så hvordan beregner man hvor langt et "halvt spil" er?

Jeg formoder at man måske slavisk følger et foreslået introduktions-scenarie?
Vi tog bare et scenarie fra bogen med tre flag,og spillede så lang tid vi kunne nå...og det var ca. halvdelen :)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Jens_Hoppe »

I fredags havde jeg besøg af min bror, og vi fik prøvet mit Claustrophobia for første gang. Konklusion: Meget solidt, veldesignet, og ikke mindst sjovt spil. Reglerne er meget strømlinede, og det er sjældent man har brug for at slå noget op. I forhold til f.eks. Space Hulk og den type mennesker-mod-monstre spil, er en positiv ting i Claustrophobia, at der også er meget at tænke over som monster-spiller.

Vi spillede de to første scenarier, begge gange med mig som menneskene, og jeg blev behørigt massakreret i begge spil! Vi var begge glimrende underholdt. :)

Jeg fik også introduceret ham til Legends of Andor, hvor vi uden de store problemer klarede os igennem det simple scenarie 1.


Lørdag skulle sønnike og jeg igen ned i minerne i scenarie 4 i Legends of Andor. Sidst fik vi triggered alarmen alt for tidligt, så vi forsøgte at ændre på det denne gang, og slippe så langt ned i minerne som muligt, inden vi blev opdaget ("alarmen" betyder blot at en række yderligere monstre bliver spawnet). Af forskellige årsager som vi ikke helt kan gennemskue, gik det os endnu dårligere denne gang, selvom vores undgå-alarmen-plan fungerede fint. Hmm, tredie gang er måske lykkens gang...? :)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Jens_Hoppe »

Jens_Hoppe wrote:Hmm, tredie gang er måske lykkens gang...? :)
Det var den! Søndag drog vi igen ned i minerne, og denne gang lykkedes det - vi slap ud i allersidste tur med én mere i samlet værdi af skatte end det påkrævede. Så ret tæt løb, men en sejr var det, og nu er vi så klar til scenarie 5 og DRAGEN!
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Larsine »

Torsdag kom Larna hjem på tidlig weekend, og hun skulle naturligvis introduceres for The City. Vi spillede først et spil, hvor jeg vandt. Derefter var Lilli kommet hjem, og hun spillede med i de næste to spil. Men for en gangs skyld vandt hun ikke alle sine spil. I det ene spil lykkedes det for mig at få en Baukolonne og en Stadtvilla, efterfulgt af to Stadtvilla, og så kunne hun ikke følge med længere.

Fredag spillede Larna og jeg 4 spil Takenoko. Jeg vandt første spil med 2 point, andet spil med 1 point, tredie spil vandt jeg på tiebreak, og Larna vandt så endelig det fjerde spil med 2 point. I de sidste 3 spil var vinderen dog den spillere der ikke lukkede spillet.

Lørdag blev det til to spil The City med Larna.

Søndag blev det til to spil The City med Larna og Lilli, og igen opnåede jeg at vinde over Lilli i begge spil :D
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9204
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Stony »

Igår skulle jeg have afholdt årets første "åbne" arrangement, hvor der skulle have været Steam på bordet. Og det med et selskab der udelukkende bestod af folk der har spillet Steam før. DET ville jeg have nydt, men jeg blev syg og måtte aflyse. :(
Det var nok meget godt at det blev aflyst. Så sparede jeg de andre for bacillerne, og to gange i løbet af dagen måtte jeg tage mig en morfar på en time til halvanden, så jeg ville nok ikke have været den mest friske vært.

Om aftenen fik jeg et lille plaster på såret, da kæresten indvilligede i at prøve et enkelt spil. Jeg valgte noget let tilgængeligt og hentede Villa Paletti, som jeg netop havde modtaget i den ene af de to kasser jeg købte i Amstrup's kasse-auktion. Det er nu et sødt alternativ til det mere udbredte Klodsmajor.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Robert »

For mit vedkommende var det lidt held i uheld at det blev aflyst. Jeg har svært ved at komme af med min egen sygdom - højre bihule driller - og jeg var ret træt og utilpas i går.

Giv ikke op, Stony. Find en anden dag.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Mik »

Mandag var vi heldigvis kun 4 deltagere. Lige nok til at spille Asgard igen.
Jeg prøvede at se om man kunne vinde uden at gå efter pointene for de mange små kampe i slutningen hver runde, og i stedet samle på Templer og støtte til Guderne under Ragnarok i slutningen af spillet. Det viste sig ikke at virke, så jeg måtte se mig henvist til en tredieplads. Det var dog alligevel forsøget værd, syntes jeg. Genialt spil, som i øjeblikket er min favorit. Så forvent at se det foreslået på søndagsmødet! 9/10

  • Øjeblikkets Top 5 Favoritter:
  • Image Image Image Image Image
Image
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Jesper Amstrup »

Jens_Hoppe wrote:Claustrophobia
Det er også super, at scenarierne byder på varriation og enkelte specialregler. Designeren har lagt endnu flere til download, og der er der også god variation. Jeg ved ikke om du har kastet et blik på udvidelsen. Jeg har den, men har ikke spillet den endnu, men udfra reglerne kan man se at der er en del at hente, uden at grundstenene i spillet ændrer sig noget særligt.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by netsapiens »

Jens Hoppe var flink nok til at lade mig prøve Terra Mystica i går i KBK... hans overlegne erfaring slog igennem og han stak fra os andre i sidste tur. Men det var tæt på. Havde jeg haft mere erfaring havde jeg nok lagt mærke til hvad han var ude på, og forsøgt at stoppe det i tide.

Men det ER et godt spil. Super komplekst, men når man spiller det, så flyder det bare. Lidt som at stå på vand- eller alpinski. Når man først kan det kan man ikke huske hvorfor det var svært i starten.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Jens_Hoppe »

Jesper Amstrup wrote:
Jens_Hoppe wrote:Claustrophobia
Det er også super, at scenarierne byder på varriation og enkelte specialregler. Designeren har lagt endnu flere til download, og der er der også god variation. Jeg ved ikke om du har kastet et blik på udvidelsen. Jeg har den, men har ikke spillet den endnu, men udfra reglerne kan man se at der er en del at hente, uden at grundstenene i spillet ændrer sig noget særligt.
Du kan tro jeg har haft kig på udvidelsen! Men den er desværre blevet ret svær at skaffe, ser det ud til, og jeg har svært ved at finde forhandlere udenfor USA som har den hjemme...
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Jesper Amstrup »

Jens_Hoppe wrote:
Jesper Amstrup wrote:
Jens_Hoppe wrote:Claustrophobia
Men den er desværre blevet ret svær at skaffe, ser det ud til, og jeg har svært ved at finde forhandlere udenfor USA som har den hjemme...
Jeg mener at have set den i Faraos i Lyngby i december, men så skal man have den store tegnebog med - 439 kroner :shock:

EDIT: nå... jeg kan se på webshoppen at den er udsogt
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Hvad har du spillet idag? Januar 2013

Post by Jesper Amstrup »

Jens_Hoppe wrote:
Jesper Amstrup wrote:
Jens_Hoppe wrote:Claustrophobia
det ud til, og jeg har svært ved at finde forhandlere udenfor USA som har den hjemme...
Amazon.co.uk har to stk. tilbage: http://www.amazon.co.uk/Claustrophobia- ... 401&sr=8-1
Post Reply