Erfaringer og holdninger til sleeves?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Jesper Amstrup »

Fod wrote:Køb ALDRIG direkte fra Mayday games
http://boardgameextras.co.uk har til gengæld fantastisk kundeservice - selvom de også er ret gode til at sende for lidt, for meget eller forkert. Det bliver altid rettet op på det uden problemer. Det er også billigere end at bestille fra Mayday selv.
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Rune Petersen »

Jesper Amstrup wrote:
Fod wrote:Køb ALDRIG direkte fra Mayday games
http://boardgameextras.co.uk har til gengæld fantastisk kundeservice - selvom de også er ret gode til at sende for lidt, for meget eller forkert. Det bliver altid rettet op på det uden problemer. Det er også billigere end at bestille fra Mayday selv.
Ja, han er lidt sløset. På den anden side har jeg ikke fundet bedre alternativer - at handle brætspils-bling er næsten så niche som det kan blive. :)
AnniSøren
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 33
Joined: Tue Aug 28, 2012 10:31 pm
Location: Ølstykke

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by AnniSøren »

Tak for de gode svar indtil videre.

Jeg tror, at jeg ender med at kigge på de billige sleeves fra Mayday - det er dem, der hedder '"almost a penny" ikke?

Men fortsæt endeligt med fordele/ulemper og personlige holdninger til sleeves.

Hilsen
Søren
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Jesper Amstrup »

Det med Mayday der hænger sammen, har jeg kun oplevet én gang. Det var sjovt nok Runes Core Worlds der var pakket ind i dem. selv har jeg ikke haft problemer i den retning, selvom jeg har brugt nogle tusinde af dem efterhånden.

Der er ganske rigtigt nogle passer hvor man kan kassere nogle stykker, men til gengæld er de billige. Dem der skal smides væk, er som regel fordi de er en anelse for små. Det er vel prisen man må betale for sleeves der (for det meste) passer bedst af alle - måske lige med undtagelse af Swan, som jeg kun har lidt erfaring med. Deres billige er som sagt ikke glatte, men jeg er ikke sikker på at det er en fordel.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Mik »

Jesper Amstrup wrote:Det med Mayday der hænger sammen, har jeg kun oplevet én gang. Det var sjovt nok Runes Core Worlds der var pakket ind i dem. selv har jeg ikke haft problemer i den retning, selvom jeg har brugt nogle tusinde af dem efterhånden.

Der er ganske rigtigt nogle passer hvor man kan kassere nogle stykker, men til gengæld er de billige. Dem der skal smides væk, er som regel fordi de er en anelse for små.
Maydays billige klistrer usandsynlig meget. Og de glider let, så de er ikke gode til spil med mange kort. En del af lommerne har folder, hvilket gør at man genkende kortene, og derfor må en vis procentdel kasseres.

Men alle lommer uden undtagelse har den ulempe at åbningen let griber fat i hjørnerne på de andre kort, hvor de så skærer lommen åben. Så de få spil hvor jeg bruger lommer er jeg altid nødt til at have et lille reservelager med. Og nej, det er ikke min blandestil, for det overlader jeg helst til andre.
Image
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Jesper Amstrup »

Mik wrote:Maydays billige klistrer usandsynlig meget. Og de glider let
På én gang? ;)
User avatar
Boardgamer.dk
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 288
Joined: Sat Oct 13, 2007 10:30 pm

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Boardgamer.dk »

AnniSøren wrote:Tak for de gode svar indtil videre.

Jeg tror, at jeg ender med at kigge på de billige sleeves fra Mayday - det er dem, der hedder '"almost a penny" ikke?

Men fortsæt endeligt med fordele/ulemper og personlige holdninger til sleeves.

Hilsen
Søren
Jeg får Fantasy Flights lommer hjem i starten af næste uge. Jeg vil gerne sponsorere en enkelt pakke, så du har noget at sammenligne med og kan træffe en fornuftig beslutning. Men du skal selv hente den i Ganløse :)
http://www.Boardgamer.dk
Mission: Bedste service, bedste udvalg og flere brætspillere i Danmark
Spørg efter det du ikke ser :)
Følg med på Facebook og Google+
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Stunke »

Personligt bruger jeg ikke andet end Fantasy Flight og Dragon Shield hvis det er et spil der kommer til at se heftig brug.

De billige, tynde sleeves larmer paa saadan en klam, nasset maade fordi ens fingre klister til dem. Haarde, store sleeves som DS og UP er ogsaa virkeligt nemmer at blande, netop fordi hjoernerne er saa haarde. Man kan snildt laene 80 kort op af en halvaaben hand og blande kortene sammen uden at tabe nogen, uden at kroelle hjoernene, uden at det haenger sammen, mens man faar et godt inhomogent resultat ud af blandingen.
De tynde kort synes jeg ogsaa har en tendens til ikke at 'lukke taet' om kortene. Det betyder at hvis man har en stak kort der er stor nok til at der er lidt vaegt i den vil de overste kort have en tendens til at glide at dit deck naar det bare staar paa bordet for sig selv.

Jeg har bloede lommer paa baade mit Twilight Struggle og mit Race for the Galaxy men det er ikke saerligt nice at spille med, sammenlignet med Ultra Pro, Dragon Shields eller Fantasy Flight lommer.
Det lyder helt knaldet at noget saa aandvagt som plastiklommer goer en forskel, men du kan baade foele det naar du holder dem, naar du blandet dem og naar du skal stable dem. Du kan hoere det naar du bare sidder med kortene og flytter paa fingrene og du kan se det efter ret kort tid fordi hjoernerne har en tendens til at kroelle ret hurtigt, medmindre dine kort har fuldstaendigt skarpe hjoerner. Hvilket de ikke har, det er jeg overbevist om.

Der er masser af videoer paa nettet om at blande kort i sleeves, men de begaar alle den skoere 'fejl' at holde decket komplet i den ene haand, i stedet for bare at laene bunden af decket mod bordet. Ikke alene kan man holde kortene saa de vender vaek fra een selv, men man behoever ikke rette hele stakken til for at indsaette en ny sektion blandede kort man skal bare tage af og skubbe stakken ind uden at ordne noget. Desuden kan man sprede kortene mere ud hvis man goer det paa den maade, saa man risikerer heller ikke at kroelle hjoernerne som naar de der Youtubekonger maser en ny stak kort ind.

Ultra Pro, Fantasy Flight of Dragon Shields er vejen frem.

Som ekstra bonus: Naar atombomberne er faldet vil der kun vaere kakerlakker, Cher's ansigt og kort i Dragon Shield lommer tilbage. Bare saa du ved det.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Mik »

Jesper Amstrup wrote:
Mik wrote:Maydays billige klistrer usandsynlig meget. Og de glider let
På én gang? ;)
Enten-eller :!:
Image
AnniSøren
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 33
Joined: Tue Aug 28, 2012 10:31 pm
Location: Ølstykke

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by AnniSøren »

Boardgamer.dk wrote:
AnniSøren wrote:Tak for de gode svar indtil videre.

Jeg tror, at jeg ender med at kigge på de billige sleeves fra Mayday - det er dem, der hedder '"almost a penny" ikke?

Men fortsæt endeligt med fordele/ulemper og personlige holdninger til sleeves.

Hilsen
Søren
Jeg får Fantasy Flights lommer hjem i starten af næste uge. Jeg vil gerne sponsorere en enkelt pakke, så du har noget at sammenligne med og kan træffe en fornuftig beslutning. Men du skal selv hente den i Ganløse :)
Det vil jeg da meget gerne benytte mig af! Jeg har bestilt en lille pakke "almost-a-penny" sleeves hjem - så kan jeg sammenligne!

Og Ganløse ligger næsten på vejen hjem fra arbejde, så den er go' (så kan man måske også benytte boardgamers åbningstilbud og afhente andre ting samtidigt...) :)

Hilsen
Søren
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by BlueSwan »

Jeg er sateme meget i tvivl. Har for nylig købt Dominion og tager det i brug i dag uden sleeves. Med alt den blanding af kort kan jeg godt være lidt bekymret for hvordan kortene har det bagefter. På den anden side tænker jeg umiddelbart at sleeves er både dyre, besværlige (man skal jo også bruge tid på at sætte dem på) og mindsker spilleglæden... Men det er mest tanker, for erfaringer med det har jeg ikke.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Sir William »

BlueSwan wrote:Jeg er sateme meget i tvivl. Har for nylig købt Dominion og tager det i brug i dag uden sleeves. Med alt den blanding af kort kan jeg godt være lidt bekymret for hvordan kortene har det bagefter. På den anden side tænker jeg umiddelbart at sleeves er både dyre, besværlige (man skal jo også bruge tid på at sætte dem på) og mindsker spilleglæden... Men det er mest tanker, for erfaringer med det har jeg ikke.
Samtlige mine Dominion kort er i sleeves, både fordi det er et populært spil og for at skærme det mod fedtede fingre. Ulempen er dog bare, at de fylder så meget mere i kassen. De kan ikke være i de dertil lavede riller. Så vi har måtte sætte elastikker om de enkelte sæt og så ligger de stablet i de enkelte kasser.

Faktisk kun Concurpia sættet ligger ordnet.
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by netsapiens »

BlueSwan wrote:Jeg er sateme meget i tvivl. Har for nylig købt Dominion og tager det i brug i dag uden sleeves. Med alt den blanding af kort kan jeg godt være lidt bekymret for hvordan kortene har det bagefter. På den anden side tænker jeg umiddelbart at sleeves er både dyre, besværlige (man skal jo også bruge tid på at sætte dem på) og mindsker spilleglæden... Men det er mest tanker, for erfaringer med det har jeg ikke.
Hvad angår "besværet" så kender jeg folk der synes at det er en lige så stor del af deres hobby at trykke brikker ud, pakke i de rigtige små plastic zip-locks, og .. ikke mindst.. sidde i deres egne tanker og lægge kort i lommer. Så det er ikke nødvendigvis besvær :)

Og jeg talte med en kunde for et par dage siden, og ville faktisk tilbyde ham gratis sleeves, fordi det ville bringe en ordre op over 600,- og så kunne det lige gå op med den gratis fragt.
Hans svar?
"Nej tak, jeg kan godt lide at mine spil får lidt patina".. og det synes jeg faktisk var ret fedt sagt. Jeg selv er mægtig glad for den historie der ligger i at stå med et slidt brætspil. Det er det samme som en slidt teddy-bjørn. En eller anden har elsket det spil, og spillet det (i bogstaveligste forstand) i stykker.. men det kan stadig bruges og elskes.

Personligt sleever jeg LCG/CCG spil, men det er kun de kort jeg spiller med, og kun fordi jeg synes det er nemmere at blande, og fordi der er ulige slitage på de kort. Et spil som dominion vil jeg tro kortene ser nogenlunde lige meget brug, og så gør det mig ikke noget de bliver slidt.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Foppwin »

Du er velkommen til at komme forbi mig.

Jeg bor også i Ølstykke (Helgesvej) og er Distributør af Mayday Games Sleeves. Har dog ikke været så aktiv på det seneste grundet deres kundeservice.

Jeg synes faktisk, at Fods kommentar rammer meget præcist, men kig forbi - så kan du se.

mvh

Danny
Danny

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Erfaringer og holdninger til sleeves?

Post by Larsine »

netsapiens wrote:Og jeg talte med en kunde for et par dage siden, og ville faktisk tilbyde ham gratis sleeves, fordi det ville bringe en ordre op over 600,- og så kunne det lige gå op med den gratis fragt.
Hans svar?
"Nej tak, jeg kan godt lide at mine spil får lidt patina".. og det synes jeg faktisk var ret fedt sagt. Jeg selv er mægtig glad for den historie der ligger i at stå med et slidt brætspil. Det er det samme som en slidt teddy-bjørn. En eller anden har elsket det spil, og spillet det (i bogstaveligste forstand) i stykker.. men det kan stadig bruges og elskes.
Sådan har jeg det også med mine spil. De er alle åbnet og prikket ud, og man se på dem om der har været spillet. Det betyder ikke at de skal mishandles, men bruges skal de.

Jeg kan simpelthen ikke forstå folk der køber spil, og har dem stående uåbnet i deres spilsamling. :roll:
Personligt sleever jeg LCG/CCG spil, men det er kun de kort jeg spiller med, og kun fordi jeg synes det er nemmere at blande, og fordi der er ulige slitage på de kort. Et spil som dominion vil jeg tro kortene ser nogenlunde lige meget brug, og så gør det mig ikke noget de bliver slidt.
Problemet med Dominion, og visse andre spil, er at kortene netop ikke bliver brugt lige meget. Base Treasures og Base Victory kort er i hvert fald mere slidt i mit spil.

Og når man så køber sin første udvidelse går det helt galt, for der er tydeligt forskel på de gamle kort og de nye.

Jeg havde samme oplevelse da jeg købte Treasure Chest, med udvidelsen til San Juan. Det endte med at jeg købte et nyt spil San Juan, og heldigvis fik jeg efterfølgende solgt mit gamle spil.
Post Reply