Dominion kingdom cards - har du en farvorit opsætning?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Dominion kingdom cards - har du en farvorit opsætning?

Post by Mikkel »

Hej,

jeg har nu sammen med kæresten spillet Dominion to gange de sidste to dage og den først dag valgte vi at bruge de kort som der foreslåes i reglerne og dagen efter ville Helle gerne selv vælge. Hun valgte så kun kort hvor der var +2 cards, +2 mønter, +1 buy, +3 cards osv... Det i sig selv var da meget sjovt at prøve dem, men der var ikke rigtig noget spil imellem os to.

Så jeg ville høre om I har nogle yndlings-setup som I spiller ofte, eller er det tilfældigt hvilke kort I bruger?

Jeg har basis-spillet + Intrigue, så ville også høre om der ud fra disse to kan anbefales et setup, som giver lidt af det hele?
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Re: Dominion kingdom cards - har du en farvorit opsætning?

Post by Mik »

Udover lige at prøve de forhåndsangivne scenarier en enkelt gang eller to, så spiller jeg næsten altid med tilfældigt valgte kort - sådan som spillet er tænkt. Hvis vi spiller flere spil efter hinanden, vil vi ofte nøjes med at udskifte enkelte kort i næste spil. Oftest kort som var for stærke (hvis alle straks køber kortet) eller for svage (når ingen køber det).

Ind i mellem trækker vi tilfældige kort i prisorden: 2, 3, 4, 5, 6+ (2 af hver eller deromkring).
Jeg har basis-spillet + Intrigue, så ville også høre om der ud fra disse to kan anbefales et setup, som giver lidt af det hele?
De er angivet bagerst i reglerne til Intrigue
Image
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by Sir William »

For vores vedkommende, så har vi samlet alle kortene i prisgrupperingerne

2, 3, 4, 5 og 6+.

Vi har så flest kort til værdi 4.

Så trækker vi vilkårligt

1 x 2 penge
2 x 3 penge
3 x 4 penge
4 x 5 penge
1 x 6+ penge.

Så er der dog nogle kort vi synes er "kedelige" eller som måske ligner hinanden, så trækker vi et ekstra.

Her i weekenden prøvede vi så en anden variant, som jeg nok ikke kan anbefale, da den kan være ganske træls. Nævner den dog alligevel.

Vi lavede 10 bunker ud fra ovenstående, men hver kingdom bunke omfattede 3 forskellige sæt kort med 4 af hver sæt. Gav mange flere variationer, desværre varede spillet så også bare rigtig længe. Gjorde det mest fordi, der er så mange kort vi gerne ville prøve i kombination med andre kort, så vi forsøgte at skyde genvej.
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.

Post by BlueSwan »

Sir William wrote:For vores vedkommende, så har vi samlet alle kortene i prisgrupperingerne

2, 3, 4, 5 og 6+.

Vi har så flest kort til værdi 4.

Så trækker vi vilkårligt

1 x 2 penge
2 x 3 penge
3 x 4 penge
4 x 5 penge
1 x 6+ penge.

Så er der dog nogle kort vi synes er "kedelige" eller som måske ligner hinanden, så trækker vi et ekstra.

Her i weekenden prøvede vi så en anden variant, som jeg nok ikke kan anbefale, da den kan være ganske træls. Nævner den dog alligevel.

Vi lavede 10 bunker ud fra ovenstående, men hver kingdom bunke omfattede 3 forskellige sæt kort med 4 af hver sæt. Gav mange flere variationer, desværre varede spillet så også bare rigtig længe. Gjorde det mest fordi, der er så mange kort vi gerne ville prøve i kombination med andre kort, så vi forsøgte at skyde genvej.
Interessant model!

Jeg ved at der er andre der gør forskellige interessante ting, som f.eks.:

- Trækker 10 kort plus et ekstra kort per spiller - så 13 kort ved 3 spillere. Nu kan hver spiller nedlægge "veto" imod et kort.

- Spiller med kun 2-3 sæt ad gangen, istedet for alle sæt. Det skulle sikre at de pågældede sæts "flavour" kan mærkes.

- Spiller med at visse kort SKAL være til stede. F.eks. altid en "village", altid et attack kort, altid et reaction kort, altid en trasher, osv. Dette kan ordnes med visse selektions-apps.

- Visse Apps (eksempelvis Dominion Vault) kan indstilles til aldrig at vælge de samme kort - dvs at man kan komme igennem alle sine kort.

Personligt gør jeg ikke noget for jeg får ikke rigtig spillet Dominion IRL - i hvert fald ikke endnu.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights

Post by Mik »

BlueSwan wrote:- Spiller med kun 2-3 sæt ad gangen, istedet for alle sæt. Det skulle sikre at de pågældede sæts "flavour" kan mærkes.
Det ville jeg syntes ville være en smule underligt, da kortene oprindelig stammer fra helt andre sæt. De er kun sat sammen (og har ændret titler osv.) af marketingsårsager.
Image
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.

Post by BlueSwan »

Mik wrote:
BlueSwan wrote:- Spiller med kun 2-3 sæt ad gangen, istedet for alle sæt. Det skulle sikre at de pågældede sæts "flavour" kan mærkes.
Det ville jeg syntes ville være en smule underligt, da kortene oprindelig stammer fra helt andre sæt. De er kun sat sammen (og har ændret titler osv.) af marketingsårsager.
Tjo, måske. Jeg tror måske den praksis kommer af at det er sådan Donald X selv har playtestet udvidelserne.
Sidst spillet:
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

BlueSwan wrote:Tjo, måske. Jeg tror måske den praksis kommer af at det er sådan Donald X selv har playtestet udvidelserne.
Dt er Donald som har designet samtlige kort. Det er Dale Yu og flere andre af mine venner som har foretaget spiltestningen for Rio Grande Games. Jeg har selv være med til en del af testningen.
Image
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg

Post by BlueSwan »

Ja, det har jeg hørt. Fedt gig! :D
Sidst spillet:
Image
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg

Post by Mik »

For eksempel var det meningen at Alchemy skulle have været en normal æske, men Sophie Gravel fra Filosophia (den fransk-canadiske udgave) ville have en lille æske, der var lettere at sælge, og derfor måtte halvdelen af kortene sorteres fra. De befinder sig nu i flere af de andre uvidelser, men da titlerne er ændrede er det jo ikke sådan lige til at se hvilke kort det var.
Image
Lasborg
25+ indlæg
25+ indlæg

Post by Lasborg »

Der er en længere tråd på BGG om forskellige setups
http://www.boardgamegeek.com/thread/421 ... -na/page/1
Post Reply