Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Helle »

Myde wrote:Jeg var jo til spille-aften i Søborg igen igår, som Kasper (Blueswan) også har skrevet om i den gamle tråd ;)

Meget interessant spil - man skulle både lægge langsigtede og kortsigtede strategier, men hele tiden ændre på sine strategier, udfra hvad man kan eller ikke kan pga terningerne og de andre spillere. Mekanikken med terningerne og gudekortene virker rigtig godt. På sin vis er der rigtig mange muligheder for brugen af ens terninger og ture, men man ender alligevel med at skulle træffe et begrænset valg, udfra ens goals og hvilke actions der nu var tilgængelige i en given situation. Det er helt klart et spil med en indlæringskurve - og jeg er helt klar på en revanche en anden dag :) Vi brugte ca 3 timer på en gennemspilning - forhåbeligvis bliver næste gang kortere.

Mht til at anskaffe det selv har jeg det nok lidt som kasper - det er nok et spil jeg har få muligheder for at få i spil.

Omend Søren ikke mente det var et spil man spiller med sin kone/kæreste lykkedes det mig alligevel at få en 3. plads, tæt bag Joel :mrgreen:
Gad vide, hvad jeg så er til Allan, hvis jeg hverken er kone eller kæreste ... hmmmm.
Men det er et spil med mange veje og vildveje og mange dimser og ting, der skal holdes styr på.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Larsine »

BlueSwan wrote:Noget helt andet er om man skal registrere spil imod ens små børn, hvor man reelt ikke spiller for at vinde. Det har jeg indtil videre gjort, men det føles ikke helt rigtigt.
Jeg logger også spil mod mine børn, for jeg spiller altid for at vinde, og det ved jeg at de også gør.

Da de var mindre valgte vi spil som de kunne overskue, og spil hvor dine beslutninger denne tur betød mere end langtidsplanlægning. På den måde er jeg endt med tre spilleglade piger, som absolut vinder deres del af spillene, og som kan være stolte af hver eneste sejr.

Men jeg logger heller ikke spil som foregår udelukkende digitalt.

Mod AIs føler jeg blot at jeg afprøver nogle strategier og taktiker, da det ofte er for nemt at vinde. F.eks. har jeg vundet 72% af ale mine San Juan/Condado spil på min telefon, og godt nok synes jeg at jeg er god til San Juan, men...

Mod andre spillere (som f.eks. på www.yourturnmyturn.com) er der visse fordele/ulemper på den digitale udgave. F.eks. tæller computeren kort for dig, så du ved altid hvor mange kort der er brugt eller tilbage, eller den viser hvilke brikker der er tilbage så du kan planlægge ud fra det, og det betyder igen at jeg vinder alt for mange spil (Kahuna 75%, War of the Roses 63%, Penguin 57%, Carcassonne: The Castle 53%, Lost Cities 53%, Safari 50%). Desuden sker det jævnligt at modstanderne opgiver, eller simpelthen ikke får lavet deres træk inden for tidsbegrænsningen.

Derudover er det svært at påvirke modstanderen verbalt, somatisk eller fysisk, når man ikke er tilstæde fysisk.

Det er altsammen en afgørende faktor for at jeg ikke logger digitale spil.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Mik »

Torsdag var vi kun 3 mand, så jeg mente at det på sin plads at få spillet en af de mange 3-spiller kort til Steam. Det blev til Brussels Metro, som jeg ikke havde prøvet før. Det var en meget interessant avriant, hvor kortet er stramt, men resourcerne gavmilde: Man lægger selv en kube ind i hver enkelt Town efterhånde som man bygger sin jernbane til byen. Urbaniseringshandlingen findes ikke; til gengæld opgraderes en Town til en City så snart en ny spiller bygger ind til en andens spillers by.

Evind vandt selvfølgelig begge spil overlegent - meget irriterende! :evil:
Og som nybegynder måtte Krash beklageligvis se sig overhalet af mig.
9/10
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Larsine »

Onsdag kom Eik og Jens til spil.

Først tog vi tre spil Dice Town, hvor vi hver i sær vandt et spil.

Bagefter spillede vi 3 spil The City, hvor vi igen vandt et spil hver.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by BlueSwan »

Er lige nu på vej hjem fra en spilleeftermiddag på arbejdet. Vi spillede 6 spil Dominion (jeg vandt dem alle men undlod dog at bruge kedelige Big Money strategier), tre spil No Thanks og et spil Hey, That's My Fish.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1476
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 314 times
Been thanked: 185 times

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Jonezy »

Var til brætspils lørdag hos Sir William og familien i Skævinge sammen med Robert og Myde. Det var tredje gang, at vi havde fundet sammen og som de to andre gange var hovedspillet Railways of the World, hvor vi dog denne gang havde aftalt at prøve et andet kort end det Eastern US, som følger med original spillet.

Vi startede derfor med Railways of Western US, som er et kort, hvor byerne er spredt noget mere jævnligt ud i forhold til Eastern US kortet, hvilket medfører at man får lidt mere ro til at starte sit netværk og at der er masser af muligheder for at starte forskellige steder på kortet. Jeg havde baronen, som skulle have flest bonds og det tog jeg nok lidt for alvorligt, da jeg efter at have ligget i føringen det meste af spillet sammen med Robert måtte tage til takke med en 3.plads da minuspointene for vores bonds blev gjort op. Robert delte sejren med Merete, som begge havde spillet noget klogere med deres bonds. Meretes beslutning om at lukke spillet tidligt da hun fik chancen gjorde at hun lige akkurat fik hentet Robert. Western US er et kort, som jeg godt kunne tænke mig at prøve igen. Der var mange muligheder og veje man kunne gå og man kom ikke til at ligge så meget i vejen for hinanden, som på andre kort i serien.

Robert havde også taget Railways of England and Wales med, og det skulle vi også prøve. Det kort med 5 spillere gav så et helt andet feel, da det virkelig er tæt og man konstant kommer til at blokere hinanden bevidst og ubevidst. Jeg fandt et område i det nordlige England imellem Liverpool, Newcastle og Carlisle, hvor jeg kunne bygge lidt for mig selv. Jeg lavede derfor et loop af et netværk og brugte New Industry og City Growth kort til at få varer til området. Da de andre i slutningen kørte 4'er og 5'er kuber kørte jeg 6'er og 7'er kuber og det gav en solid sejr. Klart et kort, når der skal være mere action på og hvor man konstant må ændre sine planer, da de konstant bliver forpurret bevidst og ubevidst af andre spillere.

Efter en omgang lækre hjemmelavede burgere tog vi så fat på spil i den lettere og hurtige ende. Imens Pernille tog sig af husets yngste spillede vi andre 2 spil Salmon Run, som Robert lige har fået fingre i igennem Kickstarter og noget samkøb herinde. Det er så et rimeligt kaotisk race spil med deckbuilding mekanik. I første spil spillede vi en regel forkert, så man skulle spille 3 kort på hver tur (normalt må man spille op til 3 kort og kan f.eks. vælge bare at spille et kort for at bygge sin hånd op til næste tur) og samtidigt fik vi bygget en kedelig flod, hvor det var svært at få bjørne og ørne kort. Claus landede i gydningsområdet samtidigt med Robert, men Roberts laks var blevet med træt undervejs, så Claus' laks blev flodens hurtigste laks. I andet spil lavede vi en flod, som gjorde det nemmere at få bjørne og ørne, hvilket medførte et herligt kaos, hvor vi konstant sendte bjørne og ørne efter hinanden. Det lykkedes Meretes laks at liste sig i mål uset fra Roberts Grizzly før alle os andre og blive flodens super laks.

Vi sluttede af med 2 spil Nefarious, hvor Pernille var med igen. Et hurtigt kortspil, hvor man skal bygge opfindelser for at få bonusser og sejrspoint med en mekanik, hvor man laver sine actions samtidigt. Desuden trækker man 2 kort i starten, som ændrer reglerne på væsentlige punkter, så hvert spil bliver anderledes. Robert vandt det første spil med en konstant byggen af opfindelser og Pernille tævede os andre i andet spil, da hun fik en super combo i starten af spillet, som gav hende et for stort forspring.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14624
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 461 times
Been thanked: 657 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Frouvne »

Så fik vi for første gang prøvet kræfter med 4. scenarie i Legends of Andor. Det blev første gang, vi led nederlag. Det virkede langt henad vejen som om, vi havde god kontrol med udvikling. Men pludselig døde først den ene af mine medspillere og derefter den anden og så blev jeg trængt op i en krog af en overmagt, jeg ikke havde nogen mulighed for at gøre noget ved.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9180
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Stony »

Jeg var en tur forbi Consim idag. Det blev til nogle - for mig - nye titler.

Først spillede vi Asteroyds. Du kan tænke Roborally in space, og så har du nogenlunde essensen af spillet. Du skal programmere dine træk for den kommende tur på forhånd, og så afvikler man dem. Der er dog et par drejninger, som gør at spillet er sit eget. Dels er det på hexagoner. Og så er der en masse asteroider der bevæger sig rundt på brættet. Deres bevægemønster afgøres af nogle terninger. Men inden du faktisk rykker rundt på dem, har spillerne et antal sekunder til at programmere deres træk. Så rykker man asteroiderne, og det sker at man bliver overrasket eller har misset et eller andet, og de derfor lander anderledes end man havde forestillet sig. Derefter rykker alle fartøjerne. Hvis man ramler ind i en asteroide, slutter ens træk, og man får noget skade. Skaden akkumulerer, og får du for meget går dit rumskib i stykker.
Spillet virker meget solitaire agtigt. Jeg savnede i hvert fald muligheden for at interagere med modspillerne. Dertil giver det meget "bogholderi" at rykke asteroiderne rundt, men jeg kan forestille mig at det kan gøre hurtigere, hvis hver spiller tager sig af et hjørne på brættet.
Spillet som sådan var ganske fint, men det SKAL kunne spilles hurtigere, for så meget er der heller ikke i det. En del af det kommer af sig selv, hvis man følger spillets anbefalinger, og man derfor eksempevis kun får 20 sekunder til at programmere sin robot, istedet for de 50 man får, når man ikke har prøvet det før.
Jeg ved ikke om det er erfaringerne fra Roborally jeg fik glæde af, men jeg nåede aldrig at løbe tør for tid. (Jeg nåede til gengæld at glemme at regne nogle asteroiders bevægelser med.)
6/10

Bagefter fik vi prøvet La Venise du Nord. Det er et spil af Sebastien Dujardin. En af folkene bag Troyes og Tournay. Og det kan ses. På godt og ondt. Der er en del spilmekanismer der hænger fint sammen, men et tema der virker noget anstrengt i forhold til spilmekanismerne.
- Hvorfor kan jeg ikke gå på markedet og erhverve de råvarer jeg hårdt har brug for? Det ligger jo lige ved siden af!
- Fordi terningerne siger at du er nødt til at smutte til noget i den anden ende af byen.
- Men der kan jeg jo kun få flere bygmestre, og jeg har ikke plads til flere bygværker!
- Nu ikke så meget brok. Afsted med dig.
Min oplevelse blev ikke forbedret af at jeg fik begået en fejl, som jeg på forkant ikke kunne se skulle rumme en risiko, men på den anden side ved en ny gennemspilning forholdsvis nemt ville kunne undgå. Men det malede mig ind i et hjørne. Det er nok bare et af de spil, jeg skal være glad for at få prøvet tidsnok til selv at undgå at købe det. Jeg regner ikke med at få det spillet igen.
4/10

Til sidst havde jeg selv fået læst op på Salmon Run. Det er et hurtigt kapløbsspil, og temaet er dejligt anderledes. Det er ikke specielt dybt, men det er til gengæld heller ikke særlig langt. Jeg synes dog jeg savnede lidt bedre muligheder for at interagere spillerne imellem. Det skal afgjort prøves igen, men førstehåndsindtrykket er en anelse lunkent.
5/10
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Robert »

Stony wrote:Til sidst havde jeg selv fået læst op på Salmon Run. Det er et hurtigt kapløbsspil, og temaet er dejligt anderledes. Det er ikke specielt dybt, men det er til gengæld heller ikke særlig langt. Jeg synes dog jeg savnede lidt bedre muligheder for at interagere spillerne imellem. Det skal afgjort prøves igen, men førstehåndsindtrykket er en anelse lunkent.
5/10
Jeg spillede det to gange lørdag. Første gang var der ikke så meget interaktion, men andet spil, hvor vi valgte andre bræt, var der rigtig meget. Vi spillede bjørne og ørne hele tiden så man vidste aldrig om man fik lov til at spille de kort man havde eller mistede de fleste inden det blev ens egen tur. Det var næsten for meget interaktion.

Prøv igen. Og gerne med den variant der fjerner et swim kort af de tre typer fra hvert deck.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9180
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Stony »

Robert wrote:....Prøv igen. Og gerne med den variant der fjerner et swim kort af de tre typer fra hvert deck.
Begge spil var med denne variant. Der skal nok også tænkes i, hvilke muligheder der er for at tilføje kort, for det er jo defineret af de bræt ruten er opbygget af.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Myde »

Stony wrote:
Robert wrote:....Prøv igen. Og gerne med den variant der fjerner et swim kort af de tre typer fra hvert deck.
Begge spil var med denne variant. Der skal nok også tænkes i, hvilke muligheder der er for at tilføje kort, for det er jo defineret af de bræt ruten er opbygget af.
Jeg aftager meget gerne dit Salmon Run hvis du ikke varmer op til det :wink:
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Sir William »

Stony wrote:
Robert wrote:....Prøv igen. Og gerne med den variant der fjerner et swim kort af de tre typer fra hvert deck.
Begge spil var med denne variant. Der skal nok også tænkes i, hvilke muligheder der er for at tilføje kort, for det er jo defineret af de bræt ruten er opbygget af.
I vores 2 spil lørdag, var der stor forskel på hvordan der blev spillet.

Som skrevet af andre, så brugte vi det almindelige setup i første spil, det gik hurtigt og man generede hinanden ganske minimalt. Der var selvfølgelig nogle kort der gjorde, at der var nogle laks der skyllede ned af vandfaldene umiddelbart efter de lige var kommet op. Så der var lidt interaktion men dersværre meget få bjørne.

Vores 2. spil var med varianten og her gik folk primært efter bjørne og ørne kort plus der var 4-5 bjørne på kortet. Vi havde designet et kort af M og H kort, hvilket gav et langt spil, hvor vi brugte rigtig megen tid på at genere hinanden. Vi havde reelt en bjørn hver af lege med og det var rigtig frustrerende når en ørn tog lige det kort som gjorde, at man kunne komme væk fra et hjørne eller over et vandfald.

Bunken med "fatigue" var næsten tom da vi kom i mål.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9180
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Stony »

Sir William wrote:Bunken med "fatigue" var næsten tom da vi kom i mål.
...det lyder som for meget af det gode. For så langt tror jeg ikke spillet kan holde til at være.
Vores andet spil var "kun" med 5 bræt - inklusive start og slutbræt. Det var to Hard og et enkelt Medium. Men vi var stadig ret hurtigt igennem. Det vil naturligvis blive forlænget med et bræt eller to mere, og i den sidste del af spillet vil der alt andet lige blive mere interaktion, da folk har haft mulighed for at samle den slags kort op. Men jeg tænker at spillet også kan blive for langt.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Mik »

Jeg fik spillet Terra Mystica med Eivind, Glorn og Børge ZM. Udover at det tog betydelig længere tid end jeg (efterhånden) er vant til, så gik det da nogenlunde godt for alle deltagere, selvom Eivind naturligvis var et langt skridt foran alle os andre. Selv spillede jeg Alkymist, men forvaltede min slægt temmelig dårligt da konstant glemte at tage Power for at grave :cry: 9/10

Bagefter fik Glorn også lov til at prøve Bora Bora, selvom vi ikke ville kunne nå at blive færdige. 8/10
Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Myde »

Udover spil i Skævinge i lørdags som Jonezy så fint har beskrevet, så blev det for mig også lige til et enkelt spil Egizia igår, mod mine forældre, som jeg vandt - jeg havde så også en lille fordel i at have prøvet det en enkelt gang før ;)
Post Reply