Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Jens_Hoppe »

Så fik jeg endelig spillet Terra Mystica i KBK igen i går, efter en række uger med andre spil! TM er som bekendt det store hit i KBK i disse tider, og et par samtidige spil er vist nærmest normen de fleste tirsdage.

Vi nåede to spil ved vores bord: I første var jeg Darklings, og lavede en vild startspurt der bragte mig langt, langt foran i den første del af spilllet (jeg valgte noget atypisk for Darklings at ignorere kult-trackene totalt, og byggede i stedet som en sindssyg). Til sidst stagnerede mit spil desværre lidt, og jeg måtte se mig overhalet af både Nomaderne og Kultisterne. Kultisterne vandt!

I andet spil blev jeg Engineers og her kunne jeg heldigvis rydde al modstand af vejen: Mine broer+stronghold gav mig i alt 30 point, og i sidste runde scorede jeg 36 points blot ved at bygge 4 trading posts. 126, 128, eller noget i den stil kunne det blive til i points, med Darklings (ham der havde været Kultist i første spil) en 5-6 points efter. Igen ignorerede jeg helt kult-trackene.

Det er nu et dejligt spil. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Mikkel
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 891
Joined: Tue Apr 17, 2007 3:51 pm
Favoritspil: Bl.a. Saint Petersburg, Euphoria, In the Year of the Dragon, Kingsburg.
Location: Græsted
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Mikkel »

BlueSwan wrote:
Mikkel wrote:Så opsætningen indeholdte følgende kort: Moat, Market, Torturer,Whisning Well, Festival, Nobels, Bridge, Secret Chamber, Shanty Town og Mining Village.
Hmmm....Torturer på bordet og ingen trashing. Jeg ville gå efter en torturer "chain". Med en 5/2 åbning køber jeg helt klart Torturer og Moat. Med en 4/3 åbning køber jeg nok Mining Village og Wishing Well. Hvis der skal opsættes en Torturer chain (hvor der spilles flere Torturers efter hinanden), så er det vigtigt ikke at have for mange terminals. Et Moat køb kan dog forsvares som et forsvar overfor modpartens Torturer, selvom jeg ikke ville købe Moat med mere end $2 på hånden og absolut ikke mere end en enkelt - de fylder! Målet er nok at købe omkring 3 Torturers og mindst 3 Mining Villages (eller alternativt Shanty Towns, hvis du kun har $3 på hånden). Spilles Wishing Well i starten ønskes der selvfølgelig en kobber. Du kan måske slippe afsted med slet ikke at købe sølv (er dog ikke sikker på dette) og gå direkte til guld. Til at starte med vil jeg dog prioritere Torturers over guld indtil du har mindst 2 Torturers på hånden. Så i tur 3 køber du en Shanty Town med $3, en Mining Village med $4 og en Torturer med alt på $5 og derover.
Når jeg læser din analyse igennem, så kan jeg godt se at jeg ikke tænker dybt nok når jeg spiller :D
Når jeg udvælger hvilke kort vi skal have med, så tager jeg dem jeg synes er sjove/spændene og dem som også giver lidt interaktion spillerne i mellem. Jeg tænker ikke særlig meget strategi når de udvælges.
Men elsker simpelthen det her spil - strategi eller ej! :)
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by BlueSwan »

Mikkel wrote:
BlueSwan wrote:
Mikkel wrote:Så opsætningen indeholdte følgende kort: Moat, Market, Torturer,Whisning Well, Festival, Nobels, Bridge, Secret Chamber, Shanty Town og Mining Village.
Hmmm....Torturer på bordet og ingen trashing. Jeg ville gå efter en torturer "chain". Med en 5/2 åbning køber jeg helt klart Torturer og Moat. Med en 4/3 åbning køber jeg nok Mining Village og Wishing Well. Hvis der skal opsættes en Torturer chain (hvor der spilles flere Torturers efter hinanden), så er det vigtigt ikke at have for mange terminals. Et Moat køb kan dog forsvares som et forsvar overfor modpartens Torturer, selvom jeg ikke ville købe Moat med mere end $2 på hånden og absolut ikke mere end en enkelt - de fylder! Målet er nok at købe omkring 3 Torturers og mindst 3 Mining Villages (eller alternativt Shanty Towns, hvis du kun har $3 på hånden). Spilles Wishing Well i starten ønskes der selvfølgelig en kobber. Du kan måske slippe afsted med slet ikke at købe sølv (er dog ikke sikker på dette) og gå direkte til guld. Til at starte med vil jeg dog prioritere Torturers over guld indtil du har mindst 2 Torturers på hånden. Så i tur 3 køber du en Shanty Town med $3, en Mining Village med $4 og en Torturer med alt på $5 og derover.
Når jeg læser din analyse igennem, så kan jeg godt se at jeg ikke tænker dybt nok når jeg spiller :D
Når jeg udvælger hvilke kort vi skal have med, så tager jeg dem jeg synes er sjove/spændene og dem som også giver lidt interaktion spillerne i mellem. Jeg tænker ikke særlig meget strategi når de udvælges.
Men elsker simpelthen det her spil - strategi eller ej! :)
Elsker det også. Er altid frisk på Dominion og har snart alle udvidelserne, så du kommer bare forbi! :wink:
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Mik »

Tirsdag aften var vi begrænset til den gamle garde (Eivind, Martin, Mik).
Vi lagde ud med et kooperativt spil Conquest of Planet Earth: The Space Alien Game, blot for at få det prøvet. Det var såmænd meget underholdene, men ikke den store kamp. Så bagefter to vi et spil hvor vi kæmpede imod hinanden. Her fik jeg min sag for, da min race kun havde halv kampkapacitet i forhold til de andre. Så startede jeg så godt nok med et stk. space gear, men da det blot gav et enkelt VP var det ikke meget bevendt. Så reelt blev det en kamp imellem Eivind og Martin - og sidstnævnte vandt på trods af modstand fra både mennesker og aliens. 7/10

Bagefter kunne vi lige nå et enkelt spil Quarriors med den nye Quartifacts-udvidelse. Den var underholdene, men er nu ikk sikker på at den gør spillet bedre. Nu kan man sende sine væsener på en Quest istedet for blot at score dem. Det giver ikke nødvendigvis flere point, men man kan få en særlig artifakt-terning, som kan forbedre et af sine senere væsener (en slags forbedret spell). Ved ikke rigtig om den længere spilletid gør spillet sjovere. Så foreløbig blot 7/10
Image
Johannesson
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 22
Joined: Wed Nov 19, 2008 11:27 pm
Location: Hvidovre

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Johannesson »

Jens_Hoppe wrote:I andet spil blev jeg Engineers og her kunne jeg heldigvis rydde al modstand af vejen: Mine broer+stronghold gav mig i alt 30 point, og i sidste runde scorede jeg 36 points blot ved at bygge 4 trading posts. 126, 128, eller noget i den stil kunne det blive til i points, med Darklings (ham der havde været Kultist i første spil) en 5-6 points efter. Igen ignorerede jeg helt kult-trackene.
Hvordan kan du score 36 blot ved at bygge 4 trading posts?
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1481
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 332 times
Been thanked: 190 times

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Jonezy »

Johannesson wrote:
Jens_Hoppe wrote:I andet spil blev jeg Engineers og her kunne jeg heldigvis rydde al modstand af vejen: Mine broer+stronghold gav mig i alt 30 point, og i sidste runde scorede jeg 36 points blot ved at bygge 4 trading posts. 126, 128, eller noget i den stil kunne det blive til i points, med Darklings (ham der havde været Kultist i første spil) en 5-6 points efter. Igen ignorerede jeg helt kult-trackene.
Hvordan kan du score 36 blot ved at bygge 4 trading posts?
Det kan lade sig gøre ved en kombination af de rigtige favor tokens, bonus card og scoring tile, samt ikke mindst god timing.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3745
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 23 times
Been thanked: 84 times

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Jens_Hoppe »

Jonezy wrote:
Johannesson wrote:
Jens_Hoppe wrote:I andet spil blev jeg Engineers og her kunne jeg heldigvis rydde al modstand af vejen: Mine broer+stronghold gav mig i alt 30 point, og i sidste runde scorede jeg 36 points blot ved at bygge 4 trading posts. 126, 128, eller noget i den stil kunne det blive til i points, med Darklings (ham der havde været Kultist i første spil) en 5-6 points efter. Igen ignorerede jeg helt kult-trackene.
Hvordan kan du score 36 blot ved at bygge 4 trading posts?
Det kan lade sig gøre ved en kombination af de rigtige favor tokens, bonus card og scoring tile, samt ikke mindst god timing.
Nemlig: Jeg havde den favour tile som giver +3 VP/tp. Desuden gav rundebrikken +3 VP/tp. Jeg havde også den bonusbrik som giver +2 VP/tp når man passer og den favour tile som giver op til 4 VP, afhængigt af antallet af trading posts man har når man passer.
What are you, like 80?
Senest købt: Pax Penning, Prey Another Day
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5148
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 522 times
Been thanked: 594 times

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Gunness »

I går var vi tre mand samlet og lagde ud med to omgange Ghost Stories, hvor vi diplomatisk sagt fik klask begge gange :)
Jeg kan normalt godt lide samarbejdsspil, men efter at have prøvet det her fire gange må jeg bare konstatere, at det ikke rigtig siger mig noget. Der er en hel del interessante beslutninger at tage (læs: damage control!), men i forhold til, at man kæmper sig frem mod en boss i slutningen, virker hver runde bare som mere af det samme. Jeg følte på intet tidspunkt, at spillet var ved at bygge op til et klimaks, og spillet kunne i mine øjne være 50% kortere eller længere uden at det ville ændre på spiloplevelsen.

Vi rundede af med Pueblo (som var ganske sjovt, selv om jeg er elendig til den type spil) og Hey, that's my fish!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Harmonies, An Age Contrived, Nucleum, Endless Winter, Lands of Galzyr, Pandemic Leg. S0, Oak, Botany
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Larsine »

I går startede Eik og jeg med et spil The City inden Jens kom. Da vi manglede en runde ankom Jens, så han netop kunne se min storslåede sejr over Eik. Derefter tog vi endnu et spil The City, hvor jeg var tæt på at vinde, men blev overhalet af Eik i sidste runde.

Derefter spillede vi alle tre et spil Sun, Sea & Sand, som blev utroligt tæt. Både Eik og jeg købte en bar, mens Jens satsede helt anderledes. Slutresultatet blev at Jens endte på 33, jeg endte på 32 og Eik endte på 31 point. Eik skulle desværre på arbejde tidligt torsdag, så han forlod os. Men Jens og jeg tog endnu et spil Sun, Sea & Sand, men jeg havde glemt at jeg ikke bryder mig om dette spil som 2-personers spil. Faktisk synes jeg spillet er bedst med 5 spillere, men stadig Ok med 3-4 spillere. Spillet endte desværre med at Jens vandt.

Så spillede vi tre spil Innovation. I det første fik jeg fat i 6 domains uden at Jens fik et enkelt. I andet spil fik jeg fat i 6 domains medens Jens kun fik et enkelt. I tredie spil fik jeg det første domain, medens Jens fik de næste 5, men så fik jeg de sidste 3. Så det så ud til at blive et langt spil, hvor jeg forventede at vi ville slutte på at trække et kort fra tidsperiode 11. Men Jens fik et kort i spil som kunne skaffe ham Science domain, og det gjorde han og vandt derfor med 6 mod mine 4 domains.
Johannesson
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 22
Joined: Wed Nov 19, 2008 11:27 pm
Location: Hvidovre

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Johannesson »

Jens_Hoppe wrote:
Jonezy wrote:
Johannesson wrote:Hvordan kan du score 36 blot ved at bygge 4 trading posts?
Det kan lade sig gøre ved en kombination af de rigtige favor tokens, bonus card og scoring tile, samt ikke mindst god timing.
Nemlig: Jeg havde den favour tile som giver +3 VP/tp. Desuden gav rundebrikken +3 VP/tp. Jeg havde også den bonusbrik som giver +2 VP/tp når man passer og den favour tile som giver op til 4 VP, afhængigt af antallet af trading posts man har når man passer.
Min forståelsesfejl, jeg læste det som at de fire byggehandlinger alene havde givet 36 point.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Mik »

Torsdag fik jeg endelig prøvet Summoner Wars som TEAM-spil.
Martin og Krash blev det blå hold med Vanguards og Tundra Orcs, og de vandt over det rød-gule hold, med Eivind som de magiske Phoenix Elves og mine Sand Goblins.
Da vi alle var nye og uerfarne spillere var Eivind handicappet af kun at have 4 liv, så han var den første til at bukke under. Vi havde valgt at stoppe spillet med det første nederlag da der ingen grund var til at forlænge det sandsynlige nederlag med 2 spillere imod en.

Det var ganske underholdene, men naturligvis er multiplayer ikke det bedste format, og især ikke når kun Kenneth havde prøvet det før. Men fordelen var at jeg fik set 4 racer i aktion, så jeg har lidt erfaring til på fredag!
Teamspillet for dog kun 6/10. Formentlig bliver tospiller-versionen bedre.
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by JoelP »

Summoner Wars er en af den slags spil, som bliver bedre efter de første indledende spil, når man kender mulighederne lidt bedre. Har kun spillet 2 player versionen, team versionen lyder fesen. Men skal da prøves en dag
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1481
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 332 times
Been thanked: 190 times

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Jonezy »

JoelP wrote:Summoner Wars er en af den slags spil, som bliver bedre efter de første indledende spil, når man kender mulighederne lidt bedre. Har kun spillet 2 player versionen, team versionen lyder fesen. Men skal da prøves en dag
Har heller ikke prøvet team versionen endnu, så du siger bare til, hvis du mangler en mand til at prøve det af.
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet idag? Maj 2013

Post by Sir William »

Fik torsdag og fredag introduceret "Love letter" for naboerne plus for mig og Pernille. Utroligt sjovt og lærenemt spil, desværre blev der en trend med at slå min baron ihjelminden jeg fik min første. I 50 pct af spillene startede jeg med en baron og som regel døde jeg hver gang. Hvad er lige odds, 12, 5 pct sandsynlighed for at sidde med ham :o

Vi lærte hurtigt hvilken comboer der var dødelige og så, at få prinsesse kortet som startkort, er ganske træls.

Vi undrede os dog over, at handmaid ikke kan beskytte dig mod præsten. Hendes kort siger men reglerne siger noget andet. For under præsten i reglerne, står der ikke noget om at effekten ikke kan bruges mod en handmaide som der står ved de andre.
Post Reply