Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Post by Larsine »

Ticket to Ride Map Collection: Volume 2 - India & Switzerland x9
Dominion (incl. Walled Village Promo Card) x7
Würfel Bohnanza x5
The City x4
Ave Caesar x3
Lords of Waterdeep x3
Carcassonne: Hunters and Gatherers x2
Five Crowns x1
Village x1
Village Inn x1

Månedens oplevelse var Village Inn, som IMO forbedre Village.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Post by Robert »

Det er tyndt, men ikke helt så tyndt som jeg havde ventet:
Ave Caesar 2
Railways of the Western U.S. 2
Bora Bora 1
Combat Commander: Pacific 1
Imperial 1
Powerboats 1
Railways of Europe 1
Salmon Run 1

Men jeg planlægger at tage hævn i juli.
Der er ikke noget der skiller sig meget ud - det er gode solide spil alle sammen. Det var dog første gang med Imperial - et meget anderledes spil, som jeg gerne spiller igen. Bora Bora var også første gang - godt design, værd at spille igen, men meget af det er ligesom set før.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Post by Jonezy »

Dominant Species x2
Kingdom Builder x2
Runebound (second edition) x2
Summoner Wars: Guild Dwarves vs Cave Goblins x2
Elder Sign x1
Jaipur x1
Quarriors! x1
Runebound: The Scepter of Kyros x1
Summoner Wars: Master Set x1
Summoner Wars: Fallen Kingdom Faction Deck x1
Summoner Wars: Jungle Elves Faction Deck x1
Summoner Wars: Phoenix Elves vs Tundra Orcs x1
Terra Mystica x1

Blev ikke til så meget i denne måned, men jeg var da til mit første Consim møde, hvilket klart tåler gentagelse. Månedens oplevelse må være at få spillet noget Summoner Wars igen, stærkt forfulgt af Dominant Species, som var et interessant bekendtskab. Jeg glæder mig til at få spillet begge spil noget mere i de kommende måneder. Månedens skuffelse var klart Runebound udvidelsen The Scepter of Kyros, som gav anledning til et noget tamt Runebound spil.
Image
Affenberg
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Tue Jan 10, 2012 1:36 am
Location: 2400 København NV

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Post by Affenberg »

Würfel Bohnanza 11
Dungeon Fighter 10
7 Wonders 3
Pirate Fluxx 2
Acquire 1
Agricola: All Creatures Big and Small 1
Asgard 1
Augustus 1
Ave Caesar 1
Battlestar Galactica 1
The Bucket King 1
Galaxy Trucker 1
Le Havre 1
Hey, That's My Fish! 1
Munchkin 1
Powerboats 1
Puerto Rico 1
Terra Mystica 1
Through the Ages: A Story of Civilization 1
Tikal 1
Tzolk'in: The Mayan Calendar 1
Yggdrasil 1


44 stk spillet i juni. Godt hjulpet på vej af 11 stk Würfel Bohnanza og 10 stk Dungeon Fighter spillet med min kæreste..
Men ellers er feltet ret spredt af forskellige genrer og niveauer. Lige fra RomerBingo over dexterity terningekast til hjernevrider civ.

Månedens oplevelse for mig var i tirsdags hvor jeg fik spillet Through the Ages, Le Havre og Agricola: All Creatures Big and Small + udvidelse med Christian.
Den dag lykkedes det mig endelig at banke Christian i Le Havre! 8) ...Han voldsmadrede mig så efterfølgende i Through the Ages. Det var første gang jeg prøvede at spille det med to spillere. Det spil er tungt at danse med (især fiddlyness-wise!) og jeg lærte på den hårdtslående måde, hvor meget betydning det har at bygge sit militær op! :lol:
Vi afsluttede med A:ACBS og det spil er godt nok en super 2-mands filler! Især med udvidelsen som giver ret forskellige spil fra gang til gang.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Post by BlueSwan »

Juni startede med et brag, men fusede derefter lidt ud da jeg fik travlt med eksaminer. Men overordnet en god måned.

5 x Ligretto Dice (lidt "snyd" da hvert "spil" tager ca. 1 minut)
3 x 7 Wonders
3 x Android: Netrunner
2 x 1960: The Making Of The President
2 x Agricola
2 x Dominion
2 x No Thanks!
2 x Summoner Wars
2 x Ticket To Ride
1 x Bora Bora
1 x The Castles Of Burgundy
1 x Trajan
1 x City Of Horror


De blå er spil jeg ikke havde prøvet før. 5 nye spil - tilfredsstillende, vil jeg mene. Heraf 4 BGG top 100 spil, hvor jeg nu er oppe på at have prøvet 20/100. Månedens spiloplevelse tror jeg næsten må blive Agricola, som jeg prøvede ved to lejligheder og var svært begejstret for begge gange.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Post by Jens_Hoppe »

Jeg spillede ikke specielt meget i juni, men hvad gør det, når næsten alle spillene var Terra Mystica?

Udover de mange dejlige Terra Mystica-spil blev det bl.a. til et sådan nogenlunde gensyn med All Things Zombie: The Boardgame (godt spil, men det kompetitive spiller-mod-spiller spil fungerede ikke så godt), samt et spil Augustus (som var jævnt kedeligt). Nå ja, og Space Cadets, som var OK sjovt, men nok ikke rigtigt et Jens-spil alligevel.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Post by Mik »

14 forskellige spil blev det til, for mit vedkommende. 32 ialt:

5x Tournay
4x Ave Caesar
4x Terra Mystica
3x Summoner Wars
2x The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring Deck-Building Game
2x Macao
2x Noblemen
2x Powerboats
2x Sentinels of the Multiverse
2x Tsuro
1x Asgard
1x Asteroyds
1x Brügge
1x Nieuw Amsterdam

Der er alt for mange af dem jeg godt kan lide, til at jeg kan fremhæve den ene fremfor den anden.
Image
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Post by Myde »

I mit hoved havde jeg ikke spillet så meget i Juni, men det blev alligeve til en rimelig liste:

1xTerra Mystica
2x Kingdom Builder
1x Railways of the western US
1x Railways of Europe
3x Carolus Magnus
1x Bora Bora
1x Dominant Species
4x Salmon Run
2x Infinite City

Kun et enkelt spil på listen var nyt - Dominant Species. Det var en slags "oplevelse", men ved ikke om jeg vil kalde det for månedens spiloplevelse :?
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Post by chr88 »

Jeg fik spillet 109 spil i alt. Det blev til omkring 25 nye spil, hvilket jeg er meget tilfreds med! Jeg eeelsker at prøve nye spil, og i 2013 har jeg hidtil prøvet over 110 nye spil (dog også inkl. udvidelser).
Juni så således ud:

Top-A-Top 9
Zendo 8
7 Wonders (inkl. promokort og Leaders, Cities og Wonder Pack) 7
FITS (heraf med Knizias officielle og Alspachs uofficielle udvidelser) 6
Telestrations 6
Black Vienna 3
Coda 3
Das Motorsportspiel 3
Summoner Wars: Master Set (med second summoners som 5 ud af de 6 factions) 3
What's My Word? 3
Wooly Bully 3
Yedo 3
Yggdrasil (med udvidelsen alle gangene) 3
2 de Mayo 2
Antike Duellum 2
Asteroyds 2
Ave Caesar 2
Fairy Tale 2
GIPF 2
Guillotine 2
Le Havre (med Le Grand Hameu) 2
Last Will 2
Sudoku - Verdrehte Blöcke 2
Sudoku - Verflixte Streifen 2
Through the Ages: A Story of Civilization 2
Tikal 2
Tobago 2
A to Z 1
Agricola: All Creatures Big and Small (med udvidelsen) 1
Asgard 1
Augustus 1
Battlestar Galactica (med enkelte elementer fra begge udvidelser) 1
Blood Bowl: Team Manager - The Card Game (med udvidelsen) 1
The Bucket King 1
The Castles of Burgundy 1
Ingenious 1
Jaipur 1
Mamma Mia! 1
Mini FITS 1
Powerboats 1
PuzzleWar 1
The Resistance 1
RoboRally 1
Stone Age 1
Terra Mystica 1
Thunderstone 1
Troyes 1
Tzolk'in: The Mayan Calendar 1

Månedens spil i juni er svær! Das Motorsportspiel, Summoner Wars, Le Havre og 7 Wonders ligger alle i top, da jeg fik spillet dem en del, og det er alle sammen solide spil på hver deres måde. Fælles for dem alle er, at det ikke var nye spil for mig.

Det bedste nye spil var nok Troyes, som jeg glæder mig til at få prøvet igen (skriver hver måned mine tanker om nye spil i tråden "New to you" inde på BGG, hvis man er interesseret). Through the Ages var også fedt, men det er bare for langt, og militær er simpelthen for vigtigt... Tror jeg vil prøve den avancerede og ikke fulde version af spillet næste gang.

Månedens største skuffelser må være de to gange Sudoku samt PuzzleWar... De førstnævnte er ikke spil i min verden, og det sidste er et ringe, dansk design, som tager alt for lang tid. Yedo er også en skuffelse; har ganske vist ratet det 6.5, men jeg havde troet og håbet, at det ville blive omkring 9. Det er dog aaalt for langt ift., hvor lidt dybde spillet har.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Post by Frouvne »

Summoner Wars: Master Set - 6
Ascension: Chronicle of the Godslayer - 2
Innovation - 2
Würfel Bohnanza - 2
Marrakech - 1
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island - 1
San Juan - 1
Seasons - 1
Serenissima (second edition) - 1
Shadow of the Sun - 1
Smash Up (med Smash Up: Awesome Level 9000) - 1
Snowdonia - 1
Terra Mystica - 1


Når der i en måned som denne har været titler som Terra Mystica og Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island, skal der meget til at toppe det. Alligevel syntes jeg at kortspillene Summoner Wars, Ascension: Chronicle of the Godslayer og Innovation endnu en gang vandt mit hjerte og dermed måske alligevel lykkes på denne umulige mission. Det var en kæmpe fornøjelse at kunne pille Ascension: Chronicle of the Godslayer ned fra hylden og straks gå til det og se hvor fantastisk flydende spillet forløber. Takket være fint besøg fra flere af forums brugere til Summoner Wars løber dette spil alligevel med æren i denne måned. Det er relativt dybt og så alligevel sjovt og kaotisk.

Serenissima (second edition) og Snowdonia gjorde i øvrigt også en rigtig god figur af sig og det er bestemt spil, jeg med fornøjelse ville spille igen i den rette sammenhæng.
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Post by digter »

Biblios 8
Ave Caesar 2
Pandemic 2
Pyramid 2
Blood Bowl: Team Manager - The Card Game 1
Cosmic Encounter + Incursion1
Escape from Atlantis 1
Jaipur 1
Libertalia 1
Lost Cities 1
The Mississippi Queen 1
Monty Python Fluxx 1
Runewars 1
The Settlers of Catan 1
Summoner Wars 1
Takenoko 1
Tongiaki 1
Tsuro 1

Månedens oplevelse må være Biblios. Genial filler som alle jeg spillede med ville prøve flere gange. (tak Christian!) Summoner Wars var liiiidt af en skuffelse. Det virkede som at det blot var et spørgsmål om tid før deckene løb ud og den der så stod bedst på det tidspunkt ville vinde. Har dog kun prøvet det én gang, så det er blot en tidlig vurdering :). Havde desuden besøg af familien og de havde nogle spil med fra Tyskland. En gammel udgave af Atlantis var ikke den store oplevelse, men vi spillede kun 2 og det spil er nok en del bedre med flere. Det samme gælder for Missisppi Queen hvor vi var 3 spillere. Et racing spil hvor det i høj grad handler om at blokere hinanden kan kun blive bedre med flere. Jeg har dog på fornemmelsen at det alt sammen findes bedre i nyere spil. Fluch der Mumie havde de også med. Ok børne/familie-spil, men havde nok håbet på lidt mere spænding. Det sidste spil var Tongiaki, som var en glædelig overraskelse. Det er svært at vurdere hvor mange gentagelser spillet tåler, men konceptet med at brættet udvikler sig i takt med at man udforsker området, er noget jeg synes er fedt. Det virker egentlig ret banalt for den mekanik findes vist i ret mange spil, men det er ikke noget JEG har prøvet før.
Image
User avatar
Bostrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 197
Joined: Tue Mar 24, 2009 4:16 pm

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Post by Bostrup »

Summoner Wars 3
Bora Bora 2
Hanabi 2
Space Cadets 2
Timeline: Diversity 2
Zendo 2
Battlestar Galactica: Exodus Expansion 1
Blood Bowl: Team Manager - The Card Game 1
The Bucket King 1
The Castles of Burgundy 1
Dominant Species 1
Enigma 1
Last Will 1
Railways of Europe 1
Railways of the Western U.S. 1
Ricochet Robots 1
Through the Ages: A Story of Civilization 1
Tikal 1
Vikings 1

De to Zendo-sessioner med et par regler der hver først blev gættet efter halvanden times spil ud på morgenen, er nok det jeg vil huske bedst.
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Post by Sveinmain »

Juni og juli bruker å være dårlige spillmåneder, og kun 11 spill forrige måned:
K2: Broad Peak x2 ny
Augustus x1 ny
Dice Town x1
Forbidden Desert x1 ny
Last Will x 1
Othello x1
Pickomino x 1
Quoridor x1 ny
Shipyard x1 ny
Village x1

Altså 5 nye spill for meg. K2 broad peak, hvor "the traverse" ble spilt 2 ganger, og det tok K2 til nye høyder! 10/10 og månedens spillopplevelse. Last will ble runners up etter 2. gangs gjennomspilling.
11. plassen går til Shipyard - et spill som hadde mye bra men tok alt, alt for lang tid....zzzzzz....zzzz
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Månedens spiloplevelse - Juni 2013

Post by Brichs »

Augustus x 3
Gloom x 2
Legendary: A Marvel Deck Building Game x 2
Pandemic x 2
Agents of SMERSH x 1
Bohnanza x 1
King of Tokyo med Power Up! x 1
Lords of Waterdeep x 1
Love Letter x 1
No Thanks! x 1


Månedens oplevelse er Legendary; jeg er kæmpe marvelnørd, så et marvelspil vinder allerede lidt der. Det er en kooperativ deckbuilder, som jeg ikke har andre af i min samling, og er samtidig et kompleksitetsniveau, hvor de fleste kan følge med. Kompleksiteten er et sted mellem Ascension og Thunderstone; det er en meget god kompleksitet. Eneste ulempe er opsætningstiden...
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Post Reply