Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
Post Reply
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by Mik »

Som det er mange bekendt er messen under ombygning de næste 4 år, så vi kommer for første gang i messens 31-årige historie til at tilbringe de 4 dage i hal 1, 2 og 3. Det skal nok blive spændende. De tre haller blev bygget for 10 år siden sammen med Galleriet, som vi har benyttet siden 2007. Så bortset fra at vi vil savne gården og nærheden til hotel Jung, kan vi i stedet glæde os til mere moderne og bedre faciliteter og ikke mindst masser af plads!

Hal 1 vil indeholde alle standene fra hal 10,11 og 12 samt yderligere nogle nye stande, da der åbenbart er plads til overs.
Hal 2 vil indeholde standene fra hal 4, 5, 7 og 9.
Hal 3 vil huse tegneserie-afsnittet Comic Action samt fantasyfolket (hal 6 og 8.)
Medens Galeriet som vanlig vil have børnelegepladsen.
Image
StormP
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 105
Joined: Wed Nov 02, 2011 12:06 pm
Location: Svendborg

Re: Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by StormP »

Beklager, at jeg lige er nødt til at hijacke din tråd, for at stille dig et spørgsmål - nu du virker som én, der har været der temmeligt ofte, kan du så fortælle mig, i hvilken grad, at Fantasy Flight Games er repræsenteret, med engelske titler?
Søger: The Palaces of Carrara (Eng. udgave), Yedo (Eng. udgave)
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by JoelP »

Fantasy Flight er aldrig på Essen, men Heidelberger, der distribuerer deres tyske versioner er der og har et sparsomt udvalg af engelske titler
Culkasi
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 37
Joined: Tue May 28, 2013 5:13 pm
Favoritspil: http://www.boardgamegeek.com/collection ... dgame&ff=1
Contact:

Re: Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by Culkasi »

Jeg er meget spændt på at se det nye setup - jeg har været enormt glade for mange haller, da det gør det lidt nemmere at navigere rundt - kan godt være lidt bange for at 3 store haller gør det lidt sværere for en orienteringsidiot som mig at finde rundt.
Also, vi misser de fordele vi har i at kende mange ruter, når der skal laves mad dash for at få lov at playteste "insert hyped game here"
Image
StormP
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 105
Joined: Wed Nov 02, 2011 12:06 pm
Location: Svendborg

Re: Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by StormP »

JoelP wrote:Fantasy Flight er aldrig på Essen, men Heidelberger, der distribuerer deres tyske versioner er der og har et sparsomt udvalg af engelske titler
Mange tak, så blev det slået fast - det har plaget mig et par dage, at jeg ikke har kunne finde et tydeligt svar, nogle steder.
Søger: The Palaces of Carrara (Eng. udgave), Yedo (Eng. udgave)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by Mik »

JoelP wrote:Fantasy Flight er aldrig på Essen, men Heidelberger, der distribuerer deres tyske versioner er der og har et sparsomt udvalg af engelske titler
JoelP har ret - bortset fra at ordet "aldrig" er så frygtelig kategorisk.
I "gamle dage" (for 10 år siden) stod Chr. Pedersen såmænd selv på standen og solgte sine spil. Ak ja - de goe' gamle daw'!
Image
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by JoelP »

Mik wrote:
JoelP wrote:Fantasy Flight er aldrig på Essen, men Heidelberger, der distribuerer deres tyske versioner er der og har et sparsomt udvalg af engelske titler
JoelP har ret - bortset fra at ordet "aldrig" er så frygtelig kategorisk.
I "gamle dage" (for 10 år siden) stod Chr. Pedersen såmænd selv på standen og solgte sine spil. Ak ja - de goe' gamle daw'!
Ja ja, men jeg var jo knap nok født dengang, så jeg føler mig lovligt undskyldt :)
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by Brichs »

JoelP wrote:Fantasy Flight er aldrig på Essen, men Heidelberger, der distribuerer deres tyske versioner er der og har et sparsomt udvalg af engelske titler
Jeg lod mig høre, at sidste år havde Heidelberger slet ingen engelsk-sprogede FFG-spil i deres stand - er det rigtigt?

Generelt kan det siges, at engelske titler er dyrere end de tyske. Min erfaring fra forrige år er, at spil, der udelukkende er på engelsk, altså koster lige omkring 25% mere, end deres tysker modstykker. Et godt eksempel var Quarriors, det dengang spritnye nye Dice Building spil fra WizKids, der på tysk kostede 29 Euro, men hvis man skulle have fat på den engelske kopi skulle man altså lige af med 42 Euro.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by Mik »

Brichs wrote:Jeg lod mig høre, at sidste år havde Heidelberger slet ingen engelsk-sprogede FFG-spil i deres stand - er det rigtigt?
Det skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke efterspurgte deres spil sidste år.
Men generelt har de de kun yderst få æsker, og de er ofte udsolgte allerede onsdag - pressemødedagen hvor journalister, standholdere og ansatte - samt mange af os andre - køber de mest efterspurgte titler inden dette er for sent
Generelt kan det siges, at engelske titler er dyrere end de tyske. Min erfaring fra forrige år er, at spil, der udelukkende er på engelsk, altså koster lige omkring 25% mere, end deres tysker modstykker. Et godt eksempel var Quarriors, det dengang spritnye nye Dice Building spil fra WizKids, der på tysk kostede 29 Euro, men hvis man skulle have fat på den engelske kopi skulle man altså lige af med 42 Euro.
Importerede spil er naturligvis dyrere. Men 25% kan jeg ikke skrive under på. Langt de fleste titler sælges til samme pris fra samme stand. Enkelte amerikanske titler er fløjet ind, og denne service gør naturligvis spillene langt dyrere.

Men generelt skal man ikke købe spil i Essen pga. prisen. Udbud og efterspørgsel sætter helt naturligt en højere pris, og lukningen af europæiske trykkerier har gjort leveringstiden længere og slagtilbudene færre.
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by Brichs »

Mik wrote:
Brichs wrote:Jeg lod mig høre, at sidste år havde Heidelberger slet ingen engelsk-sprogede FFG-spil i deres stand - er det rigtigt?
Det skal jeg ikke kunne sige, da jeg ikke efterspurgte deres spil sidste år.
Men generelt har de de kun yderst få æsker, og de er ofte udsolgte allerede onsdag - pressemødedagen hvor journalister, standholdere og ansatte - samt mange af os andre - køber de mest efterspurgte titler inden dette er for sent
Generelt kan det siges, at engelske titler er dyrere end de tyske. Min erfaring fra forrige år er, at spil, der udelukkende er på engelsk, altså koster lige omkring 25% mere, end deres tysker modstykker. Et godt eksempel var Quarriors, det dengang spritnye nye Dice Building spil fra WizKids, der på tysk kostede 29 Euro, men hvis man skulle have fat på den engelske kopi skulle man altså lige af med 42 Euro.
Importerede spil er naturligvis dyrere. Men 25% kan jeg ikke skrive under på. Langt de fleste titler sælges til samme pris fra samme stand. Enkelte amerikanske titler er fløjet ind, og denne service gør naturligvis spillene langt dyrere.

Men generelt skal man ikke købe spil i Essen pga. prisen. Udbud og efterspørgsel sætter helt naturligt en højere pris, og lukningen af europæiske trykkerier har gjort leveringstiden længere og slagtilbudene færre.
Tja, hvad kan jeg sige - jeg kan kun pege på de spil, jeg selv var på jagt efter, da jeg var på Essen. Og der var der generelt en prisstigning på ca. 25% for rent engelske kopier, af ting, der ellers var tyske. En prisstigning fra 15 til 20 euro er dig ikke jordens undergang, men bare noget man skal være OBS på.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by Jens_Hoppe »

Jeg er enig med Mik i at man selvfølgelig ikke skal tage til Essen, hvis formålet blot er at købe billigt ind. Selvfølgelig er der da ofte gode tilbud på sidste års nyheder, og Essen kan i visse tilfælde være en unik mulighed for at skaffe sig nogle obskure nyheder som det efterfølgende vil være svært at få fat i - uanset prisen. Meen...

Personligt ser jeg Essen som en lille storbysferie-weekend med brætspilstema: Kaoset i hallerne, muligheden for at komme hjem med lidt loot, et par spilaftener med vennerne, og lejlighed til at leve af schnitzel og god øl i et par dage. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
RasJer
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 204
Joined: Tue Mar 27, 2012 9:05 am
Location: Slangerup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by RasJer »

Efter den beskrivelse, er jeg kun endnu mere sikker på at jeg MÅ til Essen en gang... ;-)
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by Mik »

Jens_Hoppe wrote:og lejlighed til at leve af schnitzel og god øl i et par dage. :)
Det har godt nok aldrig fået i Essen
- altså schnitzel. Øl får jeg masser af!
De har rigtig mange gode restauranter i Essen (manglede bare med det navn), og masser af godt kød.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by Jens_Hoppe »

Mik wrote:
Jens_Hoppe wrote:og lejlighed til at leve af schnitzel og god øl i et par dage. :)
Det har godt nok aldrig fået i Essen
- altså schnitzel. Øl får jeg masser af!
De har rigtig mange gode restauranter i Essen (manglede bare med det navn), og masser af godt kød.
Jaa, jeg husker at have fået schnitzelteller på Drago - tre schnitzler på én tallerken! :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Spiel '13 Essen Internationale Spilledage

Post by Brichs »

Der Löwe laver en rimelig badass schnitzel på størrelse med et lokumsbræt. Og øl i litermål. MMMMmmmm...
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
Post Reply