Ave Caesar - 22/2-07

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 635 times
Been thanked: 933 times

Ave Caesar - 22/2-07

Post by Frouvne »

Ave Caesar var i meget høj kurs indtil det fornyligt blev genudgivet. I skrivende stund er det rangeret som nummer 224 på Boardgamegeek. Men hvad syntes I om Ave Caesar.

Selv finder jeg, at Ave Caesar er et lille uskadeligt spil. Der er ikke de store beslutninger at tage og en god portion held omend alle sidder med de samme kort, hvilket gør, at man på sigt nok skal få fingrene i de samme kort som modstanderne. Heldigvis er Ave Caesar et ret kort spil og holdes spiltiden nede, syntes jeg retfærdigvis også, at der er presset en del underholdning ind i den korte spilletid.

Jeg har først for nyligt stiftet bekendtskab med Ave Caesar og havde nok fået skruet forventningerne lidt højere end hvad spillet kunne bære. Alt i alt syntes jeg dog, at det er et rigtigt hyggeligt lille spil, der holder luft takket være den korte spilletid.
frouvne, administrator

Image
Black Sea
250+ indlæg
250+ indlæg
Favoritspil: Ave Caesar
Bohnanza + Erweiterung

Post by Black Sea »

For mig findes der ikke et spil, der indeholder mere action, tempo og hygge i forhold til regler og spil(d)tid.

Spillet er en ulv i fåreklæder. Ved første øjekast virker det meget tilfældigt hvordan et løb afvikles. Når alt kommer til alt, er det jo "bare" et spørgsmål om at komme først. Men med den herlige lille 6'er-regel, kan det hurtigt blive de sidste, der kommer først.

I virkeligheden drejer det sig mere om at optimere sit held, eller - om man vil - at øge sandsynligheden for sejr ud fra sine kort. Som sådan har det en del til fælles med fx poker. 8)

Spillet bør afvikles i et højt tempo. Desuden opfordres alle til at genere de andre mest muligt (uden at ofre vinderchancen). Husk på, det er et væddeløb om Cæsars gunst!!

Jeg har selv lært spillet at kende på Viking-Con og med det fulgte et par husregler. De er så indgroet i måden jeg normalt spiller på, at jeg indimellem helt glemmer, at det faktisk er husregler.

Regel 1 (dishonor):
Reglen består i, at såfremt man ikke har været inde og hilse på Cæsar efter 1. runde, må man ikke sige pas, hvis man ikke kan komme ind med mønten efter 2. runde. I stedet kører man forbi og har tabt. Man har dog stadig mulighed for at genere de resterende deltagere. Hvis jeg skal af med knoppen efter løbet, så skal du ind til løverne og slås :). Reglen er opfundet for at opildne deltagerne til at være onde og modbydelige overfor hinanden (indenfor spillets regler - naturligvis ;)).

Regel 2 (leading 3x6):
Har den forreste hest 3x6 skal den passe indtil en anden hest er foran. Kan dette ikke lade sig gøre (blokerer et centralt felt / hårdt løb, hvor de resterende heste ikke når i mål, ej heller passerer den forreste) må denne først rykke en 6'er når ALLE resterende heste har sagt pas. Reglen er en præcision.

Regel 3 (crashing / dead horse):
Såfremt en hest løber tør for kort, okkuperer den det felt, hvorpå den sluttede. INGEN heste kan passere igennem det felt (og kan derved være fanget bag en sådan hest). Reglen er opfundet for at gøre det mere interessant for en hest, der er tvunget forbi "Kaiserstrasse" på de 2 første omgange.

Regel 4 (leading horse - definition):
Når en hest rykker i mål udgår den øjeblikkeligt af løbet. Derved kan de(n) nye forreste hest(e) ikke spille en 6'er. Reglen er opfundet for at kompensere for den fordel, den startende hest har.

Ave Caesar er et spil, der vinder ved nærmere bekendtskab. Spillet er det eneste stand-alone-spil, der har fået scoren 10 på BGG af mig. Væk mig kl. 3 om natten og jeg er klar til at spille. Personligt har jeg over 1000 spil Ave Caesar under bæltet :shock:.
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times

Post by Helle »

Black Sea wrote: Ave Caesar er et spil, der vinder ved nærmere bekendtskab. Væk mig kl. 3 om natten og jeg er klar til at spille. Personligt har jeg over 1000 spil Ave Caesar under bæltet :shock:.
Wow - over 1000 spil - jeg troede i øvrigt at udtrykket var "indenfor vesten" men der kan naturligvis være variationer :wink:

Pas på, at der ikke er nogen der tager dig på ordet og ringer kl. 3 om natten og forventer, at du tropper op med spillet under armen :wink:
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Has thanked: 635 times
Been thanked: 933 times

Post by Frouvne »

Ave Caesar er formentlig et af de højest rangerede filler spil (p.t. nummer 224 på Boardgamegeek). Det ser jeg som en flot præstation og det glæder mig da også at se, at et filler spil bliver ratet efter fortjeneste. Samtidig kunne jeg da også forestille mig, at nogle bliver en smule skuffet over at et spil, der på overfladen med en stor boks signalerer brætspil blot er en filler?! Men absolut et spil jeg kunne finde på at have i min samling til at fange nye spillere ind og til at anvende mens vi venter på at den sidste mand dukker op! :)
frouvne, administrator

Image
Post Reply