Kategorier kan virke som et lidt underligt begreb at bruge - vi kan nok mest sammenligne med "genrer" og "emner" som man kender fra bøgernes og musikkens verden. Jeg har fundet lidt forskellige udkast til kategorier/genrer:
Google:
Abstract
Animals and Evolution
Auction
Bluffing and Betting
Citybuilding
Computer Aides
Developers and Publishers
Economy and Trading
Educational
Exploration and Travel
Fantasy
Historical
Horror
Murder-Mystery and Deduction
Play Groups
Print and Play
Racing
Railroad Games
Resources
Reviews and Previews
Science Fiction
Shopping
Sports
Video Games
War and Politics
Words and Trivia
Andre steder kan vi finde andre kategorier, meget simplere, f.eks. GermanGames:
GermanGames
Brætspil
Kortspil
Børnespil
Er der nogen der har en holdning til denne form for kategorisering af spil? Ved i f.eks. hvor i skal lede efter Settlers på Google, i forhold til på GermanGames? Hvilke kategorier arbejder i selv med når i omtaler spil?
Jeg spørger af ren og skær personlig begejstring, da jeg ofte ser mange forskellige kategorier/genrer brugt på internettet, og det er ikke altid jeg synes jeg kan genkende mine egne genrebetegnelser på de spil, der nu engang er placeret under hver enkelt kategori (f.eks. er settlers på Google Dictionary fundet under "Economy and Trading" - den kunne princippielt også være at finde under "Exploration and Travel" og "Bluffing and Betting" )
Har i nogle bud? Prøv evt. at kategoriser jeres egne spil på hylderne - hvordan er jeres personlige ludotek kategoriseret