Nominering til Hall of Fame 2013

Informationer om spil og udvidelser der er på vej m.m.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Nominering til Hall of Fame 2013

Post by Frouvne »

Så er der åbent for nomineringer til Hall of Fame 2013. Nomineringsperioden vil strække sig til den 5. december kl. 12.00, men lad os endelig få nogle titler på bordet hurtigst muligt! :D Alle brugere er velkomne til at nominere spil og der er ingen begrænsning på, hvor mange spil man må nominere. Der vil igen i år være en jury, der udvælger de ti finalister. Blandt disse indgår automatisk de to tabende finalister fra sidste år: Agricola og War of the Ring. Tidligere vindere (hvilket vil sige: The Settlers of Catan, Magic: the Gathering, Puerto Rico, Diplomacy og Carcassonne) kan naturligvis ikke indstilles igen.

For at et spil kan komme i betragtning til at deltage i nomineringsprocessen til Hall of Fame 2013 skal det dels være mindst fem år gammelt (fra 2008 eller tidligere) og dels forudsættes en kort motivering fra forslagsstillerens side af hvorfor netop dette spil bør tildeles denne hædersbevisning.
frouvne, administrator

Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Nominering til Hall of Fame 2013

Post by Michael_Olsen »

Skak: Alene dets alder viser at det burde være selvskrevet. Utroligt elegant spil med et nærmest uendeligt antal permutationer. Et spil hvor man både kan blive bedre ved at studere og træne, men samtidig ikke kan forberede sig til alle situationer. En sand klassiker.
Image
DraX
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 184
Joined: Fri Feb 22, 2013 10:46 pm
Favoritspil: Seasons
Dominant Species
Descent
Mage Knight
Bang!
Location: Thorsager

Re: Nominering til Hall of Fame 2013

Post by DraX »

Cosmic Encounter.
Temaet siger alt... Man er hver en alienrace, hvor man skal smadre hinanden mest muligt og overtage hinandens hjemmeplaneter. Aldrig samme spil, med alle de forskellige alien racer som kan alverdens mulige forskellige ting, som gør reglerne kaotiske på en fed måde. Og samtidigt noget alliance aspekt i det også. Sand vinder :)
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Nominering til Hall of Fame 2013

Post by Michael_Olsen »

DraX wrote:Cosmic Encounter.
Temaet siger alt... Man er hver en alienrace, hvor man skal smadre hinanden mest muligt og overtage hinandens hjemmeplaneter. Aldrig samme spil, med alle de forskellige alien racer som kan alverdens mulige forskellige ting, som gør reglerne kaotiske på en fed måde. Og samtidigt noget alliance aspekt i det også. Sand vinder :)
Lige et regelteknisk spørgsmål: Er det så alle versionen samlet som er nomineret, eller kun én af dem? (Jeg kan se på DraXs bgg side han har FGG versionen).
Jeg spørger fordi der er nogle spil, som dette, hvor der er relativt stor forskel på udgaverne.

Endnu et spørgsmål: Skal man tage eventuelle udvidelser med i betragtning?

Tak
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Nominering til Hall of Fame 2013

Post by Larsine »

Jeg gentager lige mig selv fra sidste år, og året før, for det holder også stadig 100%:

Jeg vil gerne nominere San Juan

San Juan er et fremragende kortspil, hvor reglerne hurtig kan forklares, så nybegyndere har en chance for at være med fra starten. Alligevel vil man kun ved at spille spillet opdage hvordan de enkelte kort fungere, og interagere med hinanden. Det gør at der er mange forskellige veje til sejren, og at man altid er nødt til at planlægge og arbejde ud fra de kort man har på hånden. Spillet har en spiltid, hvor man altid føler at man lige kan snuppe et enkelt spil mere, uden at det dog går hen og bliver en ren filler.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Nominering til Hall of Fame 2013

Post by Mik »

Michael_Olsen wrote:Lige et regelteknisk spørgsmål: Er det så alle versionen samlet som er nomineret, eller kun én af dem?
Og det spø'r manden som har indstillet SKAK...? :mrgreen:
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Nominering til Hall of Fame 2013

Post by Michael_Olsen »

Mik wrote:
Michael_Olsen wrote:Lige et regelteknisk spørgsmål: Er det så alle versionen samlet som er nomineret, eller kun én af dem?
Og det spø'r manden som har indstillet SKAK...? :mrgreen:
Bare for at der ikke er misforståelser: Nu har skak jo været de samme regler i en hel del år, så mit spørgsmål er mere angående Cosmic Encounter, for eksempel.
Andre eksempler kunne være Merchant of Venus eller Descent.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Nominering til Hall of Fame 2013

Post by Stony »

Hvis jeg må stille dit spørgsmål lidt på hovedet, så kunne man også spørge om man måtte nominere flere forskellige versioner af det samme spil. Og det synes jeg personligt ikke giver mening.

Og sætter man det lidt på spidsen, så kunne man også spørge om det er den version af Carcassonne, hvor man får tre point pr. by eller den hvor man får fire point pr. by der er ophøjet til Hall of Fame. Og er det kun grundudgaven, eller er det med præcis udvidelse nr. 1, 5 og 27?

Det eneste jeg mener det giver mening, er en nominering af det spil som helhed. Mange spil udvikler sig over tid. Der kommer officiel errata til. Det bliver genudigvet i en let revideret version. Måske endda af en anden udbyder.

Når et spil bliver nomineret, er der som regel givet en begrundelse, og den går som regel glat henover errata, versioner, udvidelser osv.

At least thats my $0.02
Sidst spillet:
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Nominering til Hall of Fame 2013

Post by Michael_Olsen »

Jeg begynder at få en fornemmelse af at folk måske tror jeg har en holdning til mit spørgsmål. Det har jeg ikke; det er ganske simpelt et spørgsmål til hvordan det her fungerer da jeg gerne vil vide det.

Jeg synes det er et interessant spørgsmål da der i forbindelse med nogle spil virkelig er stor forskel. Og nogle af de spil har jo så også sat op som forskellige spil på bgg (typisk ffg "genudgivelser").

Og selvfølgelig forventer jeg da, i et forum for brætspil, præcise regler for en konkurrence : - )
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Nominering til Hall of Fame 2013

Post by Larsine »

Michael_Olsen wrote:Og selvfølgelig forventer jeg da, i et forum for brætspil, præcise regler for en konkurrence : - )
De komplette regler for GG's Hall of Fame har aldrig været tilgængelige. F.eks. ved vi ikke hvem der er med i kommiteen for udvælgelse af nominerede, ej heller hvor mange stemmer hvert enkelt spil får.

Så præcise regler skal du nok heller ikke forvente.

Hvis du har lyst til at nominere Matador, eller Monopoly, eller Monopoly - Manchester Edition, så er det vel det du skal gøre.

Har det betydning, så angiv hvilken version det er du nominere. Hvis ikke, så lad være med at angive version.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Nominering til Hall of Fame 2013

Post by Jens_Hoppe »

Tid for den årlige slåen-på-tromme for nogle af mine ældre favoritter! :)

Titan (1980)
Det klassiske monsterkampspil som stadig holder. Et strategisk bræt hvor man manøvrerer sine legioner rundt efter terningslag, og et taktisk kampafviklings-spil hvor man på bedste skakfacon rykker enkelte monstre rundt på et taktisk bræt. Spillet er utroligt dybt - man kan spille det 100 gange og stadig lære nyt i sit 101. spil. En hård nyser af et spil for seks inkarnerede brætspillere for hvem "helaftensspil", "direkte konfrontation" og "player elimination" ikke skræmmer.

Hannibal: Rome vs. Carthage (1996)
En milepæl indenfor krigsspil. HRvC fulgte op på den banebrydende "card driven game" idé i Mark Herman's We the People, og forfinede og forbedrede den. Resultatet er et krigsspil med overskuelige regler, flotte komponenter, og et sandt overflødighedshorn af godt gameplay.

Amun-Re (2003)
Et af Knizias topspil fra dengang han lavede "gamers' games". Amun-Re har det hele: Et dejligt tema, smukke komponenter, vanskelige beslutninger der skal træffes hele tiden, auktioner, en "economic engine", et eskalerende flow i spillet, mange måder at få points på, auktioner og pyramider! Og auktioner!!

Civilization (Francis Tresham, 1980)
Det oprindelige, originale spil om civilisationernes opståen. Her har vi et spil som er enormt forud for sin tid: Reglerne er simple, og abstraktionerne er indført på alle de rigtige steder uden at et går ud over det tematiske. På bedste euromanér handler man med varer og køber fremskridt som giver spilmæssige fordele. "Enhederne" repræsenterer befolkning, ikke militær, og fredelig sameksistens er en klar mulighed. Super spil!

1830: Railways & Robber Barons (1986)
Kongen over 18xx spillene, og muligvis det mest hårdkogte økonomispil der nogensinde er lavet. Administrér dine selskaber så godt du kan, eller kør dem i sænk, og dump dine aktier så en sagesløs minoritetsaktionær bliver den nye præsident (og skal dække selskabets underskud af egen lomme)! Tungt, komplekst, langt, men hvert eneste minut er en nydelse.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Nominering til Hall of Fame 2013

Post by Bugge »

Her er min undermineringer,

- Squad Leader (1977) / John Hill

- Junta (1978) / Eric Goldberg m.f.

- Kingmaker (1974) / Andrew McNeil

Vi taler om Mega-klassikere fra brætspillets ungdom, og de holder den dag i dag.

S
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Nominering til Hall of Fame 2013

Post by Larsine »

Bugge wrote:Vi taler om Mega-klassikere fra brætspillets ungdom, og de holder den dag i dag.
Den korteste nomineringstale EVAR!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Nominering til Hall of Fame 2013

Post by Frouvne »

Så er nomineringsfasen ved at løbe ud men det kan endnu nås!
Frouvne wrote:Så er der åbent for nomineringer til Hall of Fame 2013. Nomineringsperioden vil strække sig til den 5. december kl. 12.00 [...]
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Nominering til Hall of Fame 2013

Post by Jonezy »

Jeg gentager mig selv fra sidste år og vil gerne nominere Ticket to Ride.

Ticket to Ride har et simpelt men alligevel udfordrende gameplay, som alle uanset alder eller erfaring kan være med på, og samtidigt er komponenterne og brættet godt produceret, farvestrålende og indbydende. Desuden er Ticket to Ride et fremragende gateway spil og en god introduktion for nybegyndere til vores allesammens yndlings hobby.

Jeg vil i år også gerne nominere Runebound 2nd Edition.

Runebound 2nd Edition er simpelthen et fantastisk oplevelses-spil, som muligvis har den bedste helte-progression i noget fantasy eller dungeon crawl spil. Hvis man ellers kan finde dem, findes der en lang række expansions, store såsom små, som alle kan være med til variere Runebound oplevelsen så meget, at 2 spil sjældent ligner hinanden. Hvis man kan lide eventyr er der ingen vej udenom Runebound 2nd Edition.
Image
Post Reply